fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"40 אחוז ועוד שני פתקים מספיקים לי"

ראש עיריית נהריה ז'קי סבג מאשר שאם ייבחר פעם נוספת, זו תהיה הקדנציה האחרונה שלו (ויש לו כבר יורש), למרות שהוא מרגיש צעיר ברוחו. על מערכת הבחירות בעיר הוא אומר: "רעש וצלצולים", ואת סגנו דימה אפשטיין, שערק למחנה היריב, הוא מכנה "בוגדני" * ארבעה ימים לבחירות, סבג עונה על כל השאלות, חוץ מעל שאלה אחת
דו"ח מבקר המדינה | ז'קי סבג צילום: ריטבו צלמים
ז'קי סבג | צילום: ריטבו צלמים

ראש עיריית נהריה ז'קי סבג שובר שתיקה. לאחר שנים שסירב להתראיין, חמישה ימים לבחירות, הוא נאות לקבל בלשכתו את כתבת "צפון-1" ולהשיב לשאלות. כמעט על כולן. רק על החקירה הפלילית המתנהלת נגדו משנת 2014 סירב לדבר.

את מערכת הבחירות של שנת 2018 הוא מסכם בשתי מילים: רעש וצלצולים.
זה יכול להיות הריאיון האחרון שלו אחרי 29 שנות כהונה, אך אם תשאלו אותו, הוא בטוח שפניו לניצחון ושישמח לארח את החברים החדשים במועצת העיר.
מהקמפיינים ברשתות החברתיות הוא לא ממש מתרגש. לדבריו, הוא לא משתף פעולה עם הכפשות. סבג, השומר על עמימות כמעט מוחלטת, מוקף במספר אנשי אמון. יותר מ-15 שנה מנסים להדיח אותו, אבל זה לא ממש מצליח למתנגדיו. אין לו פייסבוק אישי, הוא חי את הרחוב ואת הקשר הישיר עם התושבים.
יום העבודה של סבג מתחיל בחמש לפנות בוקר. הוא אוכל ארוחה אחת ביום והולך ברגל עשרות קילומטרים. "אני מרגיש צעיר ברוחי ובנפשי. מעולם לא הרגשתי זקן. כל עוד כוחי מאפשר לי, אהיה כאן, אני פורח מקדנציה לקדנציה. יש ראשי ערים שמגיעים לעבודה בעשר בבוקר, בשבילי זה כבר אמצע היום", הוא אומר, ובאותה הנשימה מאשר שזו הקדנציה האחרונה שלו ומגלה שאלמלא בקשתו של רבי דוד אבוחצירא, גם הפעם לא היה מתמודד.

"הרב ביקש ממני להתמודד כדי לא להשאיר את הציבור הדתי מאחור", הוא מסביר ומוסיף, כי עו"ד אושרי שלוש, איש אמונו בעשור האחרון, יתאים להיות ראש עיריית נהריה בעתיד והוא בהחלט יתמוך בו.
את החבירה של סגנו וממלא מקומו דימה אפשטיין למועמד רונן מרלי הוא מכנה בגידה, ועל תוצאות הסקר שפרסם מרלי הוא מלגלג. על שולחנו מונח קלסר הנושא את הכותרת: "חוג בית". אחרי שנים הוא חזר להיפגש עם תושבים לבקשתם.
השבוע חנך סבג את פסאז' הרכבת החדש, ששופץ ושודרג לאחר שהוזנח במשך שנים רבות. לפסאז' קרא בעבר "עזה" ועכשיו הוא אומר: "זו פריז הקטנה".

ז'קי סבג צילום: ריטבו צלמים
ז'קי סבג צילום: ריטבו צלמים

האם אתה מרגיש שאתה הולך לנצח?
"ברור לי שאני מנצח. מערכת הבחירות בנהריה בכלל לא סוערת. זה רק בקבוצות קטנות בפייסבוק. הרחוב יאמר את דברו. ביום רביעי חנכתי נתיב כניסה נוסף לשכונת עין שרה. עמדתי בצומת ואנשים צפרו לי ואמרו לי 'יישר כוח'. נכון, הבחירות לא משעממות ויש תזוזות, אבל זה טבעי בפוליטיקה. אני לא מתרגש. משנת 2005 אף אחד לא ניצח אותי. מה זה משנה אם אזכה ב-40 אחוז פלוס שני קולות? העיקר שאנצח. אני חד משמעית אומר שהרחוב יותר חזק. זו האינדיקציה".
אתה מתקרב ל-30 שנה בשלטון. מהו ההישג הכי גדול שלך?
"משנת 1989 הבאתי לנהריה מיליארד ו-720 מיליון שקלים שהושקעו בפיתוח עירוני".
מה היית רוצה להספיק בכהונה הבאה שלך?
"לפניי יש חמש שנים של עשייה בעיקר במסגרת פיתוח ויישום הסכם הגג: ארבע שכונות חדשות; היכל התרבות, שייצא לדרך ממש בקרוב, התעכב בגלל עתירות לבג"ץ ושילמנו את המחיר של קניון ארנה. נאלצנו להגיש תוכניות חדשות בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. זה הרגיז אותי מאוד, אבל אני לא מתייאש בקלות ולא מרים ידיים. מגיע לנהריה היכל תרבות מפואר, ואני הודעתי מראש ליו"ר ההסתדרות במרחב אשר שמואלי שזו כוונתי, כי היכל התרבות של ההסתדרות הוא פאסה. יש תושבים שלא רוצים פיתוח בנהריה, לא רוצים שכונות חדשות והרחבה, אבל זה מתבקש כי יש הגירה חיובית לעיר. אני מתרגש מכך שתקום שכונה על האצטדיון העירוני. ממש לא כואב לי שהוא ייהרס. כל השכונות ייקראו על שם נשיא המדינה, ובכסף שנקבל נבנה אצטדיון של 8000 מקומות ישיבה ליד בית החולים. בהולנד ראיתי מודל של אצטדיון פיפ"א ומסביבו חיי לילה: מסעדות, באולינג, וזה מה שיהיה בנהריה".
מערכת הבחירות הנוכחית קשה לך?
"אני לוקח בהליכה את הבחירות. אני לא צריך 100 אחוז. 40 אחוז פלוס שני פתקים מספיקים. אני נגד קמפיין נגטיבי וכל מי שתוקף אותי ומעליב אותי, זה רק כי אין לו מה לשווק. לכל מערכת בחירות יש כללים, אלא שהפעם חוקי המשחק השתנו. המשחק בפייסבוק הוא קטלני בעיניי".
האם מערכת הבחירות הציפה בעיות כמו דת, הסתה, אשכנזים מול מזרחיים, אנשי העיר מול השכונות?
"נהריה היא קיבוץ גלויות. כמעט כל משפחה היא מעורבת. נגמרו הימים של אפליה על רקע עדתי. כשמרלי אמר שבשכונות מדברים שפה אחרת: התביישתי. בושה אחת גדולה".
האם בחירות 2018 מזכירות במידת מה את מה שהתחולל ב-1989 – המערך מול הליכוד?
"זה מזכיר לי את בחירות 1989, כשהעליבו את תושבי השכונות והיו אומרים: 'אני לא מטרומפלדור', כאילו תושבי טרומפלדור הם סוג ב'. אני השקעתי בשכונות, לא סתם בניתי את המידעטק בשכונת רגום. כשהגעתי, השכונות היו במצב קשה מאוד. אני לא אשכח את האדון המהולל (ראש עיריית נהריה לשעבר רון פרומר – ר"כ) שאמר: 'מה פתאום פרויקט כזה בשכונות?'. היום באים לשם ילדים וקוראים ספרים ומשחקים במחשבים".
יש סקרים שמנבאים לך הפסד. אם לא תיבחר, תשב באופוזיציה?
"זה לא רציני. אף פעם לא פרסמתי סקרים, זה מגוחך. הסקר הוא רק הרחוב, ואנחנו נחכה ונראה איך התוצאות של הסקרים מתיישבות עם המציאות".
אילו תגובות אתה מקבל, כשאתה עובר ברחוב?
"אנשים מדברים על הטבות המס שהוחזרו לנהריה. עשיתי מהפך במדינה. מבחינתי, כל דבר שהוא בלתי אפשרי הוא אפשרי. אני מתגעגע לקריקטורה שהוציא מחנה סודאי על הטבות המס והכישלון שלי. אני אלוף המאבקים, וכשאני יוצא למאבק כמו הטבות המס, לא היה מצב שאכשל בזה".
הסכם הגג?
"חבריי ראשי הערים התלהבו וחתמו על הסכמי גג תוך חודש וחצי ועכשיו הם מצטערים. אני ניהלתי שנה וחצי משא ומתן, רבתי עם פקידי האוצר ומשרד השיכון ושר האוצר. הסכם הגג עומד על השקעות של 1.7 מיליארד שקלים בפיתוח כולל אזור תעשייה. בעוד שלוש שנים יקומו מפעלים, וכרגע כבר יש ארבעה מפעלים שפנו אליי. המזל הוא שיש לי קשרים טובים עם שר הכלכלה אלי כהן והוא זה שדחף את זה בכל הכוח. אומרים לי גם שאין עבודה בנהריה, אבל אחוז האבטלה כאן הוא בין הנמוכים בארץ. גם על זה שצבעתי בלבן את חזיתות הבניינים בשכונות היה מה לומר. השגתי בשביל זה כ-200 מיליון שקלים במסגרת הסכם הגג. אם לא אצבע בלבן, אז איך יידעו שאני קיים?"
גשר המיתרים הכרחי?
"מי שמימן את הגשר זה רק משרד התחבורה. שיתפנו גם את קניון ארנה. העירייה לא השקיעה שקל בבנייתו, זה לא ליופי, זה ייתן מענה לרכבת ולמעבר הולכי רגל".

מה דעתך על רונן מרלי?

"אני לא מחלק ציונים למועמדים. מרלי ניסה לסכל את ההופעה של עומר אדם בקיץ. עכשיו, במפתיע, התנועה לאיכות השלטון עתרה נגד הופעה של סטפן בנהריה. מי זה אם לא אנשים מטעמו? הבאנו הופעה, כי ילדים בכו שהם רוצים. בכל מהלך שאני עושה אני מתייעץ עם עו"ד אבי גולדהמר ועו"ד אורן ארבל, היועצים המשפטים של עיריית נהריה.

"איך נעשה הסקר של מרלי? עם פילוח שכונות? למרלי אין שלט בשכונות. כשאין למועמדים מה למכור, אז הם מדברים על הפקקים בכניסה לעיר".

האם הצעת לאורן סודאי לחבור אליך?
"לא. כל אחד יוכיח את עצמו בקלפי".

מה אתה חושב על דימה אפשטיין שחבר למרלי?
"מהלך בוגדני, חד משמעית. הבן אדם הזה קיבל ממני הכל כדי לשרת את התושבים דוברי הרוסית. כל פנייה שהביא לי, התקבלה. הם חלק בלתי נפרד מנהריה. האמנתי בו, נתתי לו עצמאות, לא צפיתי את המהלך שלו. זה מראה על אישיות. זו רמייה מכוערת. הימים הראשונים היו זעזוע, אבל אז הגיעו אליי למטה אנשים חכמים ונבונים שלא אהבו את הצעד שלו ואמרו שהם לא הולכים איתו. לפי הסקרים שיש לי, כוחו נחלש ומחכה לו הפתעה לא נעימה".

אורנה שטרקמן?
"מקסימה. כמו הבת שלי. אבא שלה היה חבר מאוד קרוב שלי והילדים שלו הם כמו הילדים שלי. מבחינתי, היא חלק בלתי נפרד מהמשפחה".

אם תיבחר, זו קדנציה אחרונה?
"זו קדנציה אחרונה. שקלתי לא להתמודד, אבל כיבדתי את בקשת הרב דוד אבוחצירא. אף אחד מהמועמדים לא דיבר על דת, רווחה וקשישים. איפה הם? כנראה שזה לא פופולרי. 'לא שכחתי מאיפה באתי', זו לא סיסמה. אני כגאה שהם אלו שתומכים בי, למה, לא הם לא תושבי נהריה?".

מי יתאים להיות ראש עיריית נהריה כשתפרוש?
"עו"ד אושרי שלוש. ביום שאני אפרוש הפחד הכי גדול יהיה איך לשמר ולתחזק את כל מה שעשיתי. ז'קי סבג יש רק אחד. במשך 29 שנה אני נוסע בכל יום שני לירושלים, כי זו הדרך להביא תקציבים. אם אני לא מגיע שואלים אם הכל בסדר. אני נכנס ודופק על דלתות, מדבר עם הפקידות הבכירה, שיש לה את הסמכות וזה הוכיח את עצמו. אני גם פועל הניקיון, גם מנהל העבודה, גם האדריכל וגם המעצב. אני ראש עיר רב תכליתי. מרלי עד שהוא יתאפס על עצמו, ייקח לו 10 שנים. השיטה הריכוזית הוכיחה את עצמה".

מה עם מערכת הביוב, מתי היא תשודרג?
"לא רציתי לפתוח את קו הגעתון ברחוב ז'בוטינסקי בקיץ, זה היה גורם לבלגן. להגיד שזה בגלל מערכת בחירות? נו, באמת. כבר השקענו 80 מיליון שקלים מקו איתנית עד השכונות החדשות ובקרוב נטפל בקו הגעתון. העבודות ייקחו חודשיים ואני מקווה שהדיירים החדשים ייכנסו בזמן לדירות".

מדוע אתה מתנגד לתאגיד מים?
"מגיע לי פרס על כך שלא הקמתי תאגיד ואני גם לא אקים. אני מאמין שכל התאגידים יבוטלו".

מדוע נהריה לא משתפת פעולה עם אשכול רשויות גליל מערבי?
"כל האשכול הוא 50 אלף תושבים., נהריה לבדה יותר גדולה מכל יישובי האשכול, שכל אחד ידאג לעצמו. איפה שיש מקום להתייעל, אני אעשה זאת".

למה, לדעתך, נהריה לא מקבלת את פרס החינוך?
"יש הישגים ותוצאות, אבל נראה לי שיש גם מגמתיות מצד המחוז כלפי נהריה. פרס החינוך הוא חשוב וקיבלנו השנה שלושה פרסי הצטיינות".

נותנים לך 10 מיליון שקלים, היכן תשקיע אותם?
"אקנה מעלונים. יש אנשים שלא יכולים לצאת מהבית, כי הם גרים בקומות גבוהות והם בעלי מוגבלות. רכשנו 27 מעלונים. אישה אחת אמרה לי השבוע 'הגעת לשחרר אותי מהכלוב'. כואב לי הלב".

תגובות
רונן מרלי מסר בתגובה: "אני מכבד את סבג וכך נהגתי לאורך כל הקמפיין. הציבור חכם. בחירות לא מנצחים בשיסוי או קרע בקהילה. לנסות לשסות נגדי את אנשי השכונות היקרים או רבנים ואנשי דת זה מעשה שלא מוסיף לסבג כבוד. הם יודעים את האמת. נהריה חשובה יותר מרונן מרלי או מז'קי סבג. נהריה זה אנשים, משפחות, חברים. זה עבר, הווה ועתיד טוב יותר. לכן קורא לסבג לנהל קמפיין אמין ערכי ולנהוג כמוני. שיעסוק בעצמו ולא בי".
דימה אפשטיין מסר בתגובה: "אני לא רואה עוד בסבג שותף. רונן מרלי הוא הפרטנר שאני רואה כראש עירייה בעשייה משותפת לקידום עיר חכמה בטכנולוגיה ירוקה, עיר מתקדמת, שיפור תשתיות ופיתוח טכנולוגי וענף השחייה.
נהריה היא לא ממלכה פרטית של ז'קי סבג. סבג נבחר בתמיכה של הרוסים ב-2013. זה מחזק אותי עוד יותר שעשיתי את הצעד הנכון".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות