fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

3.7 מיליון שקלים קנס לנמל חיפה בגין מפגעי אבק וזיהום

המשרד להגנת הסביבה הטיל את הקנס על הנמל , בשל פריקה אוניות בניגוד להוראות חוק אוויר נקי, לטענתו. במשרד אומרים כי במשך חודשים התעלמה הנהלת הנמל מהוראות המשרד וגרמה למפגעי אבק וזיהום אוויר בזמן פריקת סחורות, ברמה שסיכנה את בריאות התושבים
ענן אבק בעת פריקה בנמל חיפה (צילום: איה הכט המשרד להגנת הסביבה)
ענן אבק בעת פריקה בנמל חיפה (צילום: איה הכט המשרד להגנת הסביבה)

המשרד להגנת הסביבה הטיל  על נמל חיפה עיצום כספי בסך 3,660,800 שקלים בשל פריקה אוניות בניגוד להוראות חוק אוויר נקי, כפי שטוענים אנשי המשרד.

עוד נטען כי במשך חודשים התעלמה הנהלת הנמל מהוראות המשרד וגרמה למפגעי אבק וזיהום אוויר בזמן פריקת סחורות, כך שענני האבק התפשטו גם לאזורי מגורים וסיכנו את בריאות התושבים. מדובר בחלקיקים נשימים המסוכנים לבריאות האדם ועלולים לחדור לדרכי הנשימה.

המשרד  דרש מהחברה לנקוט בכל האמצעים למניעה וצמצום זיהום אוויר בנמל ובכלל זה להתקין טכנולוגיות מיוחדות המפחיתות פליטת אבק בזמן פריקת סחורות מאוניות ולפרוק סחורות אשר עלולות לגרום למפגע אבק ברציפים המרוחקים ביותר מאזורי מגורים. אמצעים אלה לא הותקנו בנמל כמו כן גם הדרישות של המשרד להגנת הסביבה להתקין מצלמות לניטור ובקרה והכנת תוכנית לביצוע דיגומי אוויר לריכוזי אבק בסביבה.

ענן אבק בעת פריקה בנמל חיפה (צילום: איה הכט המשרד להגנת הסביבה)
ענן אבק בעת פריקה בנמל חיפה (צילום: איה הכט המשרד להגנת הסביבה)

במהלך השנה האחרונה פקחי המשרד להגנת הסביבה דווחו ותעדו את המפגעים שנגרמו כתוצאה מפריקת תערובות מזון לבעלי חיים ותירס. באחד המקרים ובניגוד לנהלים נפרקה סחורה למיכלים פתוחים והתפזרה תוך היווצרות ענני אבק. למשרד להגנת הסביבה הגיע תלונה של אזרח תושב העיר התחתית בחיפה המתגורר כ- 300 מטר מהנמל, על חלקיקים צהובים שנחתו בביתו וגרמו לו לתחושת מחנק. לאור הצטברות המקרים וההפרות הוחלט במשרד להגנת הסביבה להטיל על הנמל עיצום כספי גבוה.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד לפלר אומר כי: "לצד אכיפה בלתי מתפשרת אנחנו מכינים תוכנית לאומית להפחתה נוספת בזיהום האוויר במפרץ חיפה. תושבי חיפה צריכים לדעת שגם כשהאבק התקשורתי יפוזר יש מי שדואג ומטפל בהם".

דובר הנמל זוהר רום מסר בתגובה:"לא נותר לנו אלא להוכיח עד כמה המציאות הפוכה. ברשותינו וגם מופצות לאמצעי התקשורת, תוצאות הניטור הרציף באמצעי האנליזה המתקדמים ביותר הקיימים, אלה מערכות הממוקמות בנמל חיפה, במימון מלא של הנמל וביוזמתו, זאת בימים בהם מדברים על בעיות ניטור במפרץ חיפה. המסקנה הברורה מתוצאות ניטור אלה, הוא שכיוון הזיהום ברציפי נמל חיפה מגיע מכיוון העיר ולא מכיוון הנמל כלומר: גורמים מזהמים בעיר יוצרים זיהום המופנה לנמל חיפה, ולא נמל חיפה מייצר זיהום העובר לעיר.

"אין זה פלא, היות ונמל חיפה הוא נמל שאינו מזהם ופועל בנחישות לשמירה על כל תקני איכות הסביבה, כולל שימוש בעגורנים הירוקים ביותר בעולם שפועלים על חשמל בלבד, וביצוע פריקה בכל האמצעים בצורה שאינה פוגעת בסביבה. יתרה מכך, הניטור בנמל חיפה הוא המשוכלל ביותר שקיים, כך שאם מטרת חוק אוויר נקי היא למנוע זיהום האוויר, אזי נמל חיפה עומד בכך בצורה מושלמת.  נמל חיפה אינו מייצר זיהומים כלשהם לעיר חיפה, וזאת באופן חד משמעי. מזה שנים לא נמדד זיהום כלשהו מהנמל בעיר חיפה. מעולם לא הוצג לנמל חיפה נתון כזה ע"י מי מהגורמים במשרד להגנת הסביבה, או מי מטעמו.

"לגבי הציוד הנוסף שעליו מדובר בהודעת המשרד,  הרי שנמל חיפה בוחן כל העת ציוד בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בנמצא, ולא חוסך כל מאמץ לרכוש ציוד חדיש. לראיה, ברציף הקישון הותקן ציוד לפריקה של חומרים קלים במיוחד תוך שמירה מוחלטת על איכות הסביבה. בנוגע לאירוע פריקה מהאוניה שגרם להעפת חלקיקים – היה מדובר בפיילוט לפריקה מורכבת שהנמל ביוזמתו הזמין את אנשי המשרד להגנת הסביבה, כדי שבתיאום איתם בזמן אמת יוסקו המסקנות האם ניתן לבצע פריקה זו. כאשר עם תחילת הפיילוט נוכחו אנשי הנמל והמשרד להגנת הסביבה שאין יכולת לפרוק את המטען החריג – הופסקו מייד העבודות. נמל חיפה חשב לתומו שהזמנת אנשי המשרד להגנת הסביבה ופעולה בשיתוף פעולה היא הדרך הנכונה, אולם במשרד ככל הנראה מצאו בהזמנה, דרך לעשות יחסי ציבור למי ממנהלי המשרד.

"גם הטענה באמירה של המשרד כי הגיע אליו תלונה של אזרח תושב העיר התחתית בחיפה המתגורר כ- 300 מטר מהנמל, על חלקיקים צהובים שנחתו בביתו וגרמו לו לתחושת מחנק, אינה מבוססת על שום דבר זולת תלונה של אזרח שלא נבדקה כלל, שלא לדבר על כך שמדובר בתלונה של תושב אחד בלבד במשך שנים ארוכות של פעילות. אם יש משהו ללמוד מכך, אזי משפט זה מעיד על המצב הטוב בנמל חיפה בנוסף, יש לציין שנמל חיפה קיבל הודעה על כוונה להטיל עליו עיצום כספי, ולא על הטלת העיצום, ואנו נדרשים להגיב בתוך 30 יום וכך נעשה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות