fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

25 שנות מאסר למחבל שביצע את הפיגוע בגן שמואל

עלאא זיוד (צילום: שלומי גבאי)
עלאא זיוד (צילום: שלומי גבאי)

הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בחיפה,  גזרו  את דינו של הנאשם עלאא זיוד ל- 25 שנות מאסר בפועל לאחר שהורשע על פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון ב- ארבע עבירות של ניסיון לרצח והחזקת סכין שלא כדין ממניע גזעני.

על פי עובדות כתב האישום, בתקופה שקדמה למעשים המתוארים בכתב האישום ועל רקע עימותים הנוגעים להר הבית ומסגד אל אקצה, התרחשו ברחבי הארץ הפרות סדר, הפגנות וגל פיגועים קשה על רקע דתי ולאומני, שבמהלכו נרצחו ונפצעו אזרחים ישראלים רבים. על רקע אירועים אלה, החליט הנאשם, תושב אום אל פחם, יליד לבצע פיגועים נגד חיילים ואזרחים יהודים ולהביא למותם 

בתאריך 11/10/2015 בסמוך לשעה 17:30, הצטייד בסכין קפיצית, אותה לקח מכספת בחדרו (להלן: "הסכין"), ויצא מביתו ברכב מסוג סיאט מס' 9888824 (להלן: "הרכב"), הנאשם נסע לחדרה והסתובב ברחובות העיר במשך כחצי שעה. לאחר מכן, יצא מהעיר חדרה ונסע לצומת גן שמואל.

עלאא זיוד  (צילום: שלומי גבאי)
עלאא זיוד (צילום: שלומי גבאי)

באותה העת, עמדו בתחנת האוטובוס בצומת גן שמואל על המדרכה חיילי ואזרחים. הנאשם הבחין כי בתחנה עומדים חיילים, והחליט לממש את תכניתו ולגרום למותם. לפיכך, הגביר את מהירות נסיעתו, סטה עם הרכב לעבר החיילים ודרס את החיילת שעמדה בתחנה, אשר מעוצמת הפגיעה "עפה" אל תעלה הנמצאת מאחורי גדר ההפרדה. מיד לאחר מכן, דרס הנאשם את החייל נ', תוך "שהעיפו" אל התעלה

בשלב זה, הנאשם נעצר עם רכבו עשרות מטרים מהתחנה ובכוונה להמשיך לממש את תכניתו, ירד מהרכב, הביט לעבר התחנה והבחין באזרחית ל', ניגש אל הדלת שליד מושב הנהג, הוציא את הסכין וחזר אל התחנה. הנאשם התקרב אל ל', והחל דוקר אותה בכל חלקי גופה בכוונה לגרום למותה. ל' הצליחה להיחלץ מהנאשם ונמלטה.

הנאשם, אשר הבחין בע', התקרב לעברו כשהסכין שלופה ומונפת לעבר ע', בכוונה לדקור אותו ולהמיתו. בין השניים התפתח מאבק, במהלכו דקר הנאשם את ע' בירכו ובידו השמאלית. בשלב מסוים, הצליח ע' להפיל את הנאשם אל הקרקע. אזרחים נוספים שהגיעו למקום, סייעו בידי ע' לנטרל את הנאשם ולהוציא הסכין מידו. האזרחים אחזו בנאשם עד להגעת כוחות המשטרה.

כתוצאה ממעשיו של הנאשם נגרמו לקורבנותיו חבלות חמורות עת ניסה לגרום למותם

בגזר הדין ציינו השופטים כי המדובר בעבירות שלהן חומרה קיצונית, במהותן ובנסיבות ביצוען. הנאשם, שהינו אזרח המדינה, החליט לבצע פיגוע טרור של רצח יהודים, רק בשל היותם יהודים – על ידי דריסתם למוות של עוברי אורח באמצעות מכוניתו. הוא החל להוציא לפועל את תכניתו הנפשעת, בדריסתם של שני חיילים שעמדו בתחנת האוטובוס, ובהמשך רץ חמוש בסכין לעבר קטינה שישבה בתחנה והחל דוקר אותה בכל חלקי גופה. הנאשם לא חדל ממעשיו ודקר גם עובר אורח נוסף שהיה במקום כשניסה לנטרלו.

כתוצאה מתושייתם של עוברי אורח שהיו במקום, סוכלה תכניתו של הנאשם ולמרבה המזל האירוע לא הסתיים בפגיעות בנפש, אלא בפגיעות גוף, חלקן קשות ביותר. העבירות בהן הורשע הנאשם, מחייבות ענישה מחמירה שיש בה להעביר מסר עונשי חד משמעי, נוקב ומרתיע, לפיו כל מי שנוטל חלק בעבירות אלה ימצא עצמו מאחורי סורג ובריח לתקופה ארוכה, וכי בעבירות המבוצעות על רקע אידיאולוגי-לאומני נדחים שיקולי הענישה האחרים מפני שיקולי ההרתעה.

עוד נכתב בגזר הדין כי, לאחרונה אזרחים רבים נאלצים להתמודד עם פיגועי טרור על-רקע לאומני, אשר חלקם אף מבוצעים על-ידי מפגע בודד, ובין השאר פיגועי דריסה, שמטרתם להביא לפציעה ולהרג של רבים. משכך, ולנוכח חומרת העבירות ונסיבות ביצוען, יש ליתן דגש ובכורה בענישתו של הנאשם לשיקולי הגמול, ההגנה על ביטחון הציבור והרתעת עבריינים פוטנציאליים.

 

באשר לפיצויים לנפגעי העבירה, לאחר שנשקלו טיעוני באת כח המאשימה ובראי האמור בתסקירים בעניינם של נפגעי העבירה, כמפורט לעיל, נקבע כי ראוי לפצותם גם במסגרת ההליך הפלילי, ובסכומים משמעותיים. לפיכך, בנוסף לעונש של 25 שנות מאסר בפועל חוייב הנאשם בתשלום פיצויים לכל אחד מקרבנותיו בסכומים של 150 אלף שקלים, 80 אלף שקלים, 70 אלף שקלים ו-40 אלף שקלים. 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות