fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

18 אחוזים עלייה בפליטת חומרים מסרטנים בבתי זיקוק

המשרד להגנת הסביבה פרסם השבוע את נתוני מרשם פליטות הסביבה לשנת 2017. על פי דוח זיהום האוויר, באופן כללי חלה הפחתה בחומרים מזהמים ובהזרמת מזהמים לים התיכון, אך נתוני הפליטה מבזן מדאיגים. "נתונים מטרידים" אומרים בארגוני הסביבה
בעירת הלפיד היום בבז"ן צילום:עומר קרפס
בעירת הלפיד היום בבז"ן צילום:עומר קרפס

המשרד להגנת הסביבה פרסם ביום שלישי השבוע, זו השנה השלישית את נתוני מרשם פליטות הסביבה (מפל"ס, ה"מ) לשנת 2017. מרשם הפליטות של המפעלים בישראל כולל מידע מקיף אודות פליטות מזהמים לאוויר, לים, לקרקע ולמקורות מים. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏המידע מוצג גם באופן גיאוגרפי, כך שניתן לחפש מפעלים על גבי מפה, ניתן לבצע ניתוח נתונים מתקדם, לפי מפעל, לפי מזהם, וכן השוואה בין שנים.

באופן כללי קיימת מגמת הפחתה של כ-62 אחוזים בפליטות תחמוצות והפחתה של 96 אחוזים בכמות הפחמן האורגני הכללי המוזרם לים, אך עם זאת, קיימים נתונים מדאיגים לגבי הפליטות מבזן באזור מפרץ חיפה.

בדוח מצוין: "אף שמדינת ישראל עשתה כברת דרך לצמצום הזיהום, הפליטות של תחמוצות חנקן ותחמוצות גופרית לנפש בישראל עדיין גבוהות מהפליטות ברוב מדינות האיחוד האירופי".

מהנתונים עולה כי במפרץ חיפה התרחשה הפחתה משמעותית בפליטות בשנת 2017. קיימת הפחתה של 29 אחוזים  בפליטת חומרים אורגניים נדיפים, ושל 61 אחוזים במצטבר מאז 2012. בנוסף התרחשה בשנת 2017 הפחתה של 7 אחוזים בפליטת חומרים החשודים או מוכרים כמסרטנים ו-66 אחוזים במצטבר מאז 2012. הפחתות אלו הושגו בעיקר בעקבות יישום דרישות המשרד להפחתת פליטות בתעשייה במפעלים כרמל אולפינים וגדיב והפחתת החומרים אורגנים נדיפים הושגה בשנה האחרונה גם בשל סגירת מפעל חיפה כימיקלים.

לעומת זאת, בבתי זיקוק חלה עלייה של כ-21 אחוזים בפליטת NMVOC ועלייה של אחוזים בפליטות חומרים החשודים או מוכרים כמסרטנים. עלייה זו נובעת מפליטות מרכיבים וציוד. בדוח צוין, כי בעוד שבשנת 2016 זוהו וטופלו 542 דליפות מהן נפלטו כ-18 טון במשך השנה, הרי שבשנת 2017 זוהו וטופלו 843 דליפות מהן נפלטו כ-59 טון במשך השנה. בנוסף לכך בשנת 2017 עיקר פעולות זיהוי וטיפול בדליפות בוצעו במחצית השנייה של השנה, ולפיכך משך הדליפה היה ארוך יותר.

מפעלים מזהמים. בז"ן (צילום: אבישג שאר ישוב)
מפעלים מזהמים. בז"ן (צילום: אבישג שאר ישוב)

המפל"ס מציג גם את התפרסות מיקום המפעלים במרחב. מנתוני המפל"ס עולה כי מאז ייסוד המפל"ס בשנת 2012, מספר מפעלי התעשייה במחוז חיפה ירד בשלושה אחוזים. השינויים נובעים מסגירה ופתיחה של מפעלים, הורדת היקף פעילות אל מתחת לסף המחייב דיווח, והעתקת מפעלים.
בנושא הזרמת קולחים לנחלים, צוין בדוח כי בשנת 2017 חלה הפחתה של 46 אחוזים בכמות המזהמים המוזרמים בקולחי מפעלים לנחלים, זאת, בעיקר לאור הפסקת הזרמת קולחי מפעל חיפה כימיקלים לקישון עם סגירת המפעל.
מנכ"ל "מגמה ירוקה" מור גלבוע מסר בתגובה: "הנתונים העולים מהדו"ח חושפים מציאות מטרידה בה המפעלים המזהמים בעצמם הם אלו שמודדים את רמות הזיהום שלהם ולא גוף אובייקטיבי אחר מטעם המדינה. הנתון המתייחס להפחתת הזיהום בשל "ההשבתות במפעלי חיפה כימיקלים", מהווה הצגה חלקית ומגוחכת של המציאות, שכן אותה הפחתה בזיהום לא הגיעה מתוך פעולה יזומה של המפעלים, אלא נגרמה בעקבות תקלות שגרמו לסגירת המפעלים ולכן לא יכלו לזהם. זוהי אינה הפחתה, זוהי רשלנות וזריית חול בעיני הציבור. מעבר לכך אנו עדים לעלייה בכמות התקלות בבתי הזיקוק בחיפה, ועל כל אלו איש עוד לא נתן את הדין. מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה מתגאה בכך שהמשרד פועל בנחישות כנגד כל מי שיזהם- אך המציאות מוכיחה אחרת. אני קורא למשרד להגנת הסביבה להיות שומר הסף האמיתי של הסביבה ושל האזרחים, למדוד בעצמו את הנתונים ולא להסתמך על המידע שמגיע מהמפעלים. אני קורא לשים סוף להקלות הבלתי נתפסות שניתנות למפעלים ולהתנהלות השערורייתית עליה מצביע הדוח. יש לפרסם במיידי את ממצאי דוח מקינזי שבחן את סוגיית סגירת בתי הזיקוק בחיפה ואת המלצת משרד ראש הממשלה בנושא. מפעלים מזהמים הם לא מעל החוק ובריאות תושבי מפרץ חיפה חייבים להיות נר לרגליהם של השר אלקין ורוה"מ נתניהו".
מנהלת עמותת "אזרחים למען הסביבה" עו"ד ג'מילה הארדל ואכים מסרה בתגובה: "העלייה בפליטה של חומרים מסרטנים ממפעלי בז״ן היא תוצאה ישירה של התנהלות המשרד להגנת הסביבה והאכיפה המקלה כלפי המפעלים האלה. הגיע הזמן שהמשרד שיתמקד יותר בפעילות עצמה ולהשקיע את המשאבים באכיפה במקום בפרסום כותרות, שחלקן מטעה ובהן המשרד להגנת הסביבה מדגיש ומעצים ירידות נקודתיות בזיהום האוויר, אבל מתעלם מעליות אחרות הרבה יותר משמעותיות, מתעלם מהפרות מתמשכות של מפעלים ומקורות פליטה נוספים ומשמעותיים שהזיהום מהם הולך ועולה כמו שריפות של פסולת, שריפות בשטחים פתוחים, זיהום מתקלות בתעשיה ועוד, ובעצם מתפאר במה שאין לו".
מיו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה בועז גור נמסר בתגובה: "אני רואה בחומרה את נתוני הזיהום של מפעל בז"ן במפרץ חיפה לשנת 2017, בהתאם לפרסום הממצאים של המשרד להגנת הסביבה היום. הגידול בשנת 2017 בשיעור פליטת המזהמים, הן האורגניים והן החשודים כמסרטנים, אינו מקובל והאיגוד פועל וימשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותו לצורך אכיפה תקיפה בנושא. לא מתקבל על הדעת ש-843 דליפות זוהו במפעל יחיד בשנה אחת, עם היקף פליטות מזהמים מצטבר של 59 טון. מדובר במספרים שערורייתיים שהאיגוד לא יעבור עליהם לסדר היום.

הנתונים הקשים על פליטות המזהמים של בז"ן באים על רקע הפחתה משמעותית בזיהום במפרץ חיפה, שנוצר בין היתר לאור הלחץ המסיבי שמפעיל האיגוד יחד עם הרשויות וארגוני הסביבה על המפעלים, וצמצום פליטות של 110 טון במפעל כרמל אולפינים הוא דוגמה מוצלחת לכך.

"נמשיך ונפעל לצמצום פליטות המזהמים במפרץ חיפה בכל האמצעים העומדים לרשותנו, עד שנראה שיפור משמעותי באיכות האוויר שנושמים התושבים. הנתונים שפורסמו היום מדאיגים אותי, הן כיו"ר האיגוד והן כתושב חיפה, והאיגוד לא יעבור עליהם לסדר היום".
מבתי זיקוק נמסר בתגובה: "קבוצת בזן פועלת בהתאם לנהלים המחמירים ביותר של המשרד להגנת הסביבה, לזיהוי וטיפול במקורות דליפה לא מוקדיים ממתקניה. בזן מבצעת מדי שנה כ- 500 אלף בדיקות לזיהוי מקורות דליפה לא מוקדיים אפשריים. הדליפות שהתגלו וטופלו בשנת 2017 מהוות כ-0.19 אחוזים מסך הבדיקות השנתיות. מגמת שיפור איכות האוויר בחיפה, כפי שגם עולה מהדוח, מעודדת ובזן תמשיך לפעול למען שיפור איכות האוויר באזור".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות