fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תקועים

שכונה חדשה, ללא חשמל זמני

58 משפחות זכו בקרקעות של רשות מקרקעי ישראל לבניית בתים צמודי קרקע בשכונה חדשה בשם: "פקיעין החדשה" בשטח המועצה האזורית מעלה יוסף.  19 משפחות מתוכן  שהגישו היתרי בנייה מעוכבים בנייה, כי חברת חשמל  מסרבת לספק חשמל זמני לבנייה. במשבר הגדול הזה מעורבים: משרד השיכון, המועצה האזורית מעלה יוסף וחברת חשמל.

לטענת דיירים: חברת חשמל מסרבת לחבר את השכונה לחשמל זמני עד שכל הרוכשים ללא יוצא מן הכלל ישלמו אגרת חשמל בסכום של 7000 שקלים לכל רוכש. תנאי שלא היה כתוב בחוזה, ועלה רק בחודשים האחרונים.

המשמעות: עיכוב בבנייה ליותר משנה וחצי. מרבית הזוכים כלל לא מעוניינים בשלב זה לבנות את הבתים ולא הגישו בכלל תוכניות או בקשות להיתרי בנייה. יותר ממחצית מהזוכים בקרקעות לא מתכוונים לבנות בשלב זה, וזו זכותם. על פי חוק יש חמש שנים מיום זכייה בקרקע של מנהל מקרקעי ישראל, לבנות בית ולא הקרקע חוזרת למנהל. בינתיים, רוכשים אחרים שהגישו היתרים, שילמו היטלי פיתוח ואגרה לחברת חשמל ואף חתמו על חוזי עבודה עם קבלנים, שכרו גנרטורים פרטיים, כדי להתחיל לבנות את ביתם ללא עיכוב. התוצאה: גם שילמו על ההיטלים וגם לא זכו לפיתוח.

יותר מכך עשר משפחות שכבר סיימו את הבנייה, עברו לבתיהם ללא אספקת חשמל וללא טופס  אכלוס (טופס 4)  היות והשכונה לא מחוברת לחשמל ומשתמשים בגנרטורים כדי להפעיל חשמל בבית בקור העז של הצפון בחורף.

במסגרת הזכייה במכרז, הרוכשים שילמו היטלי הפיתוח  למשרד השיכון בסכום של 200 אלף שקלים לכל יחידת קרקע עבור פיתוח סביבתי הכולל: כבישים, תאורה, אספלט חשמל ציבורי והקמת חדר טרנספורמטור.   בעלי הקרקעות אומרים כי מועצת מעלה יוסף  קיבלה את התקציב לפיתוח ממשרד השיכון וטרם החלה לפתח את השכונה.

לשם השוואה: חמש דקות משכונת פקיעין החדשה מוקמת שכונת צוריאל בשטח מועצת מעלה יוסף ובאותה המתכונת.  אבל בצוריאל המועצה כבר הסדירה תשתיות עירוניות, אספלט וחשמל זמני טרם החלה הבנייה כלל.

מה שונה שכונת פקיעין החדשה משכונת צוריאל?  

המצב הנתון: עשרות משפחות נמצאות במצוקה תקציבית: תשלומי המשכנתה יורדים וגם תשלומי שכירות. חלק מהדיירים אומרים כי שקלו  לחבר  את הבתים לחשמל דרך לולים, אך זה מהלך מסוכן מאד.

הרוכשים מנסים בכל יום לפנות להנהלת מועצת מטה מעלה יוסף וטוענים כי התנהלות המועצה כושלת מאד.  לטענתם ראש המועצה שמעון גואטה הבטיח כי השכונה תחובר לחשמל זמני עד תחילת חודש דצמבר, אבל אז חזרה בה המועצה והודיע כי דרישת חברת חשמל ש- 70 אחוז מהרוכשים יצטרכו לשלם את היטל החשמל ורק אז יתבצעו עבודות התשתית. עוד אמרו  בחריפות כי גואטה מסנן אותם ולא עונה לטלפונים.

גם הפניות של הרוכשים, כולם זוגות צעירים עם ילדים למשרד השיכון עלו בתוהו. משרד השיכון מסביר כי העביר את כספי היטלי הפיתוח למועצה ומבחינתו הנושא כבר לא בידיים שלו.

מתוך 58 משפחות שזכו בקרקעות: 19 קיבלו היתר בנייה.  עוד 12 אולי מתכוונים להגיש בקשה להיתר. וכל השאר לא מתכננים בנייה בזמן הקרוב. משמע:  גם 31 דיירים הם רק 55 אחוז  מהרוכשים וזה לא מספיק עבור מועצת מעלה יוסף הדורשת 70 אחוז תשלום מכל בעלי הקרקעות.

אורן אדרי הוא בין הרוכשים שקיבל היתר בנייה ואינו יכול לבנות את ביתו ללא אספקת חשמל זמנית: "אשתי ואני, זוג טרי זה שנה וחצי הגשמנו חלום וקנינו קרקע פרטית לבנייה עצמית. שילמנו את כל ההיטלים ואת האגרות עמדנו בכל ההתחייבויות שהציבו בפנינו והתחלנו לבנות. השכונה כעת בבניה ועוד זוגות רבים כמונו נמצאים בהליך הבניה ועכשיו המצב קודר מתמיד מאחר ומצאנו את עצמנו בתהליך בניה תחת עול המשכנתה כאשר כל חסכונותינו אצל קבלנים והבית תקוע ולא יכול להבנות כי אין חשמל בשכונה.

"מועצת מעלה יוסף התחייבה בפני דיירי השכונה שיבוצעו עבודות תשתית החשמל בשכונה וזאת כאמור אחרי ששילמנו את כספי הפיתוח ונכון לעכשיו לא נראה באופק כי יבוצעו עבודות התשתית. במושב לידנו שבונים שכונה דומה כבר יש חשמל ונסללו הכבישים למרות שהבנייה בפועל עוד לא החלה. אצלנו כבר יש בתים בתום גמר מוכנים לאכלוס.  אנחנו לא מבקשים נדבות, ולא עזרה כלכלית יש לרובנו את היכולת לסיים בנייה עד תום אבל אין טעם בכלל לבנות אם אין בכוונת מועצת מעלה יוסף לתת לנו את התמורה לכספים ששילמנו בעבור פיתוח ותשתיות.  ניסינו כמובן לדבר עם הגורמים הרלוונטיים במועצה אבל אנו נענים בדחיות, תירוצים ולעיתים ניתוקי שיחה וחוסר מענה מוחלט. אנחנו אובדי עצות ופשוט לא יודעים מה לעשות", מסביר אדרי.

חברת חשמל דורשת היתר. שכונת פקיעין החדשה (צילום מועצה אזורית מעלה יוסף)
חברת חשמל דורשת היתר. שכונת פקיעין החדשה (צילום מועצה אזורית מעלה יוסף)

אבי ממן עבר לפני חודש להתגורר בבית שבנה ללא חשמל: "אנחנו, תושבי מדינת ישראל זוג עם שלושה ילדים, חיים בלי חשמל. נכנסנו לפני חודש לגור בבית, כי גרנו בשכירות ולא יכולנו להמשיך יותר לשלם. שילמתי 7000 שקלים לחודש על גנרטור זמני בשביל הבנייה, עלות של 200 שקלים ליום עבודה.

גם עכשיו אני גר בבית עם גנרטור וזה למרות ששילמתי  את האגרה לחברת חשמל כבר לפני חצי שנה.  שילמתי עבור המגרש, בניתי בית, שילמתי על תשתיות של אספלט חשמל וביוב ולא עשו פה פה כלום. יש פה כשלים של המועצה ושל חברת חשמל לאחר שהבטיחו כי עד דצמבר יחברו לחשמל. עכשיו הם רוצים את כל הכסף מכל הרוכשים, אבל זו לא דרישה שלא  שעלתה לפני כן.  אם הייתי יודע שכך יהיה המצב, לא הייתי ממהר לבנות.  אני משלם על אספקת גנרטור 8000 שקלים בחודש כדי לחיות בבית".

עוד מסביר ממן כי שוחח עם  גואטה שהבטיח חשמל עד סוף חודש שעבר. "הדבר היחיד שהקימו בשכונה, זה תשתית ביוב אבל הם לא חיברו אותם לניקוז המרכזי.  והשפכים זורמים בקרקע שמעלה צחנה.  רק  על היטלי ביוב שילמתי 21 אלף שקלים שילמתי.  בסך הכל  שילמתי אגרות קרוב ל-300 אלף שקלים: חשמל ביובים, מדרכות, תאורה ועוד.

"אנחנו חיים עם גנרטור שקניתי ומסדר את הבית אבל החשמל נופל ונשרפים מכשירים. השקעתי רק בחימום רצפתי 50 אלף שקלים ואני לא יכול להפעיל אותו עם גנרטור בקור העז כאן. כעת אומרים לנו שהחשמל יחובר רק עוד שנה וחצי, עד שכל הרוכשים ישלמו".

מעבר לזה המועצה גם לא יצאה למכרז לבניית חגר טרנספורמציה עבור חברת חשמל. המועצה צריכה לבנות חדר כזה כדי שחברת חשמל תתחבר גם באופן זמני וגם באופן קבוע.  למרות ששילמתי הכל לפי החוק לא קבלתי תמורה. מועצה מתוקנת הייתה מעבירה תשלום לחברת חשמל  גורף על כל הרוכשים ולאחר מכן הייתה גובה את האגרה הזאת לפני קבלת היתר בנייה.  ויותר מזה המועצה קבלה ממשרד השיכון תקציב לפיתוח ולא נעשה דבר".

רוכשת נוספת לוריין עמר מאד מודאגת: "אנחנו זוג צעיר שרכשנו שטח לפני שנתיים. שמענו שמועצת מעלה יוסף היא טובה ולצערי אני ממש מתאכזבת. ביררנו על המקום בהרחבה חדשה, המחיר היה אטרקטיבי, חינוך טוב ומבחינה אידאולוגית רצינו יישב את הצפון וזה נורא חבל.  הבטיחו שנקבל שטח הכולל פיתוח ותשתיות וביניהם גם חשמל  שזה הדבר הבסיסי. אנחנו נמצאים בתהליך בנייה בלי אפשרות להתקדם וגנרטור אחד לא מספיק לבנייה. אנחנו חייבים חיבור זמני לחשמל בדחיפות. המועצה לא מבינה את ההשלכות הקשות על כל בני המשפחה.  כרגע אנחנו  גרים במעלות תרשיחא וההוצאות הכלכליות מטורפות כי המשכנתה יורדת  ואין שוב התקדמות בבנייה וזה לצד תשלום שכירות והשכרת גנרטור.  אנחנו לא יודעים  איפה הילדים ילמדו בשנה הבאה. על פי התכנון המקורי היינו אמורים לעבור לבית בספטמבר 2017, וכרגע יש לי עיכוב של חודש בנייה ואין צפי הלאה.. לא יודעת היכן לרשום את הילדים שלי לגנים שהרישום מתחיל בעוד חודש. וזה חוסר וודאות נורא גדול".

מחברת חשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל ממתינה למועצה המקומית שאמורה למסור לחברת החשמל מבנה לתחנת טרנספורמציה פנימית . עם קבלת המבנה, חברת החשמל תחל בעבודת התשתית שתאפשר את חיבור הבתים. בנוסף, עד עתה, התקבלה מקדמה של משרד השיכון להזמנה וטרם נתקבל התשלום להשלמת ההזמנה לחיבור הבתים. עם קבלת מבנה התחנה, התשלום עבור ביצוע העבודה והיתרי הבניה לבתים (טופס 4) חברת החשמל תחל בהקדם בביצוע חיבורי החשמל".

ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון ביצע את כלל עבודות הפיתוח הציבורי ביישוב פקיעין. נושא חיבור החשמל לבתים הינו באחריות חברת החשמל. על אף שהנושא אינו בתחום האחריות של משרד הבינוי והשיכון, אנו מסייעים למועצה האזורית וליישוב, ופגישה בנושא תתקיים בימים הקרובים עם חברת החשמל".

מהמועצה האזורית מעלה יוסף נמסר: "חברת החשמל שינתה מדיניות חיבור זמני למגרשים ללא ידיעת המועצה ומשרד השיכון ומתנה את החיבור בדרישות כספיות חדשות. שינוי זה חל על כל יישובי מעלה יוסף, ואנו פועלים לתאום פגישה דחופה עם חברת חשמל למען החזר המצב לקדמותו. 

לגבי חדר טרנספורמציה: ישנם תכניות, התקיים מכרז, נבחר קבלן. על פי חוק לתכנון ובניה תיקון 101 לחוק, חדר טרנספורמציה פטור מהיתר. חברת חשמל דורשת היתר ולכן הנושא מתעכב אצלם. במקביל, תשלום התחברות לחשמל חל על התושבים ואינו כלול בעלות תשלום פיתוח ההרחבה. במידה והתשלום אינו מוסדר מול חברת חשמל בכ – 70% מסך המתיישבים בהרחבה, אין חברת חשמל מתחילה בתכנון ואישור חדר טרנספורמציה.  נכון להיום כ – 30% שילמו.

בנושא הביוב: חברת נתיבי ישראל קבעה כי יש להעביר קו הביוב תחת כביש החברה שקיים. לאחר פגישות עם החברה, הוחלט כי הנושא יטופל לאלתר. חברת נתיבי ישראל חתמה על חוזה בנושא שבוע שעבר. מסיור שנערך  בהרחבה, מנהל מחלקת הרחבות יישובים במועצה – אלי אליהו טוען כי אין משפחות שמתגוררות בהרחבה עם גנרטור וצפי לאיכלוס יהיה בעוד מספר חודשים. הבתים נמצאים בשלבי בניה שונים ועדיין אינם מוכנים למגורים. לגבי שאלה מס' 5, אין אמיתות בטענה. ראש המועצה שמעון גואטה עונה לכל התושבים שמתקשרים אליו באופן אישי ותמיד עם הפנים לעזרה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות