fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תסתכלו עליה ותראו אתכם

במהלך טיול לדרום אמריקה לפני 25 שנה התוודעה תמר גולדבך מקיבוץ מעיין צבי לאירידולוגיה, שיטה ברפואה המשלימה המאבחנת מצב בריאותי של אדם באמצעות התבוננות בקשתית העין, וידעה שמצאה את ייעודה בחיים. מאז לדבריה נחלה הצלחות רבות בטיפול באנשים ועכשיו היא רוצה להעביר את הידע לאחרים
תמר גולדבך (צילום: הילה אייזינגר)

 

בגיל 31, במהלך טיול בדרום אפריקה, נחשפה תמר גולדבך מקיבוץ מעיין צבי לראשונה בחייה לאירידולוגיה. שנה אחר כך הגיע לידיה ספר בנושא ואז כבר ידעה שזה מה שהיא רוצה לעשות כשתהיה "גדולה".

אנשי הרפואה הקונבנציונלית יטענו כי אין ראיות מדעיות איכותיות ליעילות השיטה שנחשבת לענף ברפואה משלימה. מטפלים באירידולוגיה מנתחים סימנים וצבעים, צורות ותבניות שונות בקשתית העין (החלק הצבעוני של העין מסביב לאישון) במטרה ללמוד על חוזקו של הגוף להתמודד עם מצבים בריאותיים ולזהות בעיות בריאות כמו חוסר במינרלים ובוויטמינים, תפקוד לקוי של מערכות (עיכול, נשימה, כבד), זרימת הדם, מצב נפשי ועוד. גולדבך מדגישה כי השיטה אינה מאבחנת  מחלות או מזהה סוגי פרזיטים, וירוסים, חיידקים ובקטריות ואינה מודדת כולסטרול וסוכר אך מראה על נטייה. "במקרה של חשדות", היא אומרת, "מופנה המטופל לבירורים נוספים".

כשסיימה לקרוא את הספר יצאה גולדבך, רווקה בת 56, לטיול נוסף בדרום אפריקה, שבמהלכו נרשמה ללימודי אירידולוגיה וצמחי מרפא בקולג' בעיר דרבן. הלימודים נמשכו ארבע שנים שבסיומן עשתה סטאז' של שנתיים אצל אירידולוג מוביל. "אצלו התמחיתי בצמחי מרפא והמשכתי להרחיב את הידע שלי באירידולוגיה. במקביל עבדתי עם האוכלוסייה כהת העור, בעיקר עם בני שבט הזולו, בשיתוף רופאי אליל ומרפאים בצמחים. בעבודה איתם הייתי מאבחנת וגם נכחתי בטקסים ומסורות שלהם".

תמר גולדבך (צילום: הילה אייזינגר)
תמר גולדבך (צילום: הילה אייזינגר)

איך הגעת לעבוד עם רופאי אליל?

"אחד מהם לימד את תחום צמחי המרפא בקולג'. הוא לא לימד אותי באופן אישי אבל הכרנו והתחברנו, הקשר נשמר והתחלנו לעבוד ביחד. טיפלנו באוכלוסייה מגוונת _ אפריקאים, הודים, עורכי דין נוצצים לבנים מהשכונות העשירות של דרבן, תושבי כפרים שבטיים וגם תיירים אנגלים. באחד המקרים הגעתי עם הרופא אליל לבית של מטופל בבית דירות. עלינו אליו במעלית עם עז שהוא הקריב לטובת הצלחת הטיפול באיש. זה היה טקס שנועד לפייס את הרוחות של האבות".

מה תאמרי למי שיטען כי לא מקצועי לעבוד עם רופאי אליל?

"אין מקום להיות שיפוטיים למרות שלא מדובר במדע. אנחנו לא יודעים הכול וחשוב לכבד סוגי רפואה אחרים ולא רק את הקונבנציונלית. יש מקום לכולם".

 

הכתבה המלאה ביום שישי ב"כל זכרון" ובמהדורה הדיגיטלית

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות