fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תושבי כרמיאל התלוננו על מים אדומים ועכורים בברזים

ברז
צילום עליזה רוזן

בשבועות האחרונים רבו המקרים של הפסקת שימוש במים זורמים במספר מקומות בגליל המערבי, עקב זיהום . בתוך הפאניקה שאחזה ביישובים שנדרשו להפסיק לצרוך את המים הזורמים, מתברר שבכרמיאל, שעב ושורשים בעיות אחרות של מים. המים הזורמים בברזים הינם בצבע אדום או חום.

בכרמיאל, בעקבות זרימת מים אדומים ועכורים בברזים, דיווחו אזרחים רבים על הבעיה ואזרחים רבים הביעו חשש מפני ההשפעה הבריאותית של מים אלה. משרד הבריאות ותאגיד המים פרסמו הודעות הרגעה אך התושבים נותרו בדאגתם.

התושבים ביקשו להבין מי ממשרדי הממשלה אחראי לכך. בשל כך משרד הבריאות מיהר לפרסם הודעת הרגעה: ״הבעיה בעיקרה אסתטית, יש לשטוף את מערכת אספקת המים עד לקבלת מים צלולים״.

ברז
צילום עליזה רוזן

הסיבה הרשמית לפניקה הציבורית היא ערבוב של חלודה מצנרת ישנה במי השתייה והרחצה המגיעים לבתים. לפני כחודש הוחלט לתגבר את אספקת המים לאזור כרמיאל באמצעות מים מותפלים מהמערכת הארצית, כפי שדיווחנו כאן בבלינקר, על מנת לצמצם ככל הניתן את השימוש במי התהום, על רקע מספר חורפים שחונים שעברו על אזור הצפון.

אביב, המתגורר בשכונה המערבית טוען, כי ההודעות שפורסמו בתקשורת לא ממש מרגיעות: ״מדובר בבריאות של כל המשפחה ובמיוחד של הילדים. אני לא מרשה להם לגעת במים שיש בהם חלודה. אין אצלנו בר מים, שתינו תמיד מהברז, עכשיו אנחנו נאלצים לקנות בקבוקי מים מינרלים, על כל המשמעות הכלכלית שבדבר. מי אחראי על המחדל הזה?״.

אלה, תושבת שכונת רבין: ״אחרי שהודיעו על הזרמת מים מותפלים לכרמיאל, הבחנתי במים אדומים כהים כמו בוץ בברז חדר הרחצה. זה מבהיל, התחלנו להתקשר לחברים ואז התברר שזו תופעה רחבה לא רק בשכונת רבין אלא במקומות נוספים. בימים האחרונים ראיתי את ההודעות שפורסמו בנושא על-ידי תאגיד המים, זה לא ממש הרגיע אותנו. בבית אנחנו משתמשים בבר מים, המים אומנם צלולים אבל הטעם של המים השתנה״.

בעקבות התלונות ובניסיון להרגיע את הציבור, פרסמו השבוע, עיריית כרמיאל ותאגיד המים והביוב עין כרמים הודעה לפיה איכות המים בכרמיאל טובה ומפוקחת על ידי משרד הבריאות.

במקביל פורסמה הודעה משותפת של משרד הבריאות ורשות המים בנושא, שגם סיפקה את הנימוק להיווצרות התופעה: ״השינוי בתמהיל המים המסופקים, הבאים במגע עם צנרת מתכתית ישנה יוצר תופעה הידועה בשם ׳מים אדומים׳ אשר נגרמת משחרור של חומרי מבנה של הצנרת, בעיקר של ברזל , חלודה של הצנרת. בדרך כלל לאחר שטיפה חוזרת התופעה יורדת בהיקפה, עד להיעלמותה, ובחלק מהמקרים התופעה מתמשכת זמן מה״.

לסיום ההודעה נמסר: ״בשבועות האחרונים התופעה הופיעה במספר ישובים באזור הגליל, ביניהם בכרמיאל, שעב ושורשים. התאגידים פועלים לשטיפת הקווים הראשיים וניטור איכות המים, אך חלק מהתושבים מדווחים על הימשכות התופעה, הנובעת כנראה ממצב הצנרת הפרטית בבתים. התושבים מונחים להימנע משתיית מים כל עוד אינם עומדים בפרמטרים האסתטיים הנדרשים (צבע, טעם, עכירות) ולהמשיך ולשטוף את המערכות הפרטיות עד חלוף התופעה.

היום (רביעי) התקבלה מתאגיד המים עין כרמים התגובה הבאה: "בהעדר גשמים בחמשת השנים האחרונות, מצב מקורות המים הגיע לשפל חסר תקדים, דבר אשר  חייב שינוי בתמהיל המים המסופקים על ידי חברת מקורות ללקוחותיה בכללם תאגיד עין כרמים. על פי הנחיות משרד הבריאות הבודק את איכות המים המסופקים ,יש לשטוף את המערכות עד קבלת מים צלולים, מים אלו ראויים לשתייה. על מנת להקל ,תאגיד עין כרמים הקפיא את חשבונות המים עד לסיום בחינת הנושא על ידי רשות המים. כמו כן ראוי לציין כי תאגיד עין כרמים יחד עם משרד הבריאות רשות המים ומקורות מבצעים פיקוח  ודיגום מי השתייה ברחבי העיר בתדירות יומיומית. נכון ליום שלישי ה13/3/18 כל הדגימות שנלקחו הן ברשת הפרטית והן ברשת הציבורית נמצאו תקינות לחלוטין".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות