fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תושבי הצפון מפגינים על הרס ענף גידול הביצים

הפגנת מגדלי הביצים (צילום: יח"צ)
הפגנת מגדלי הביצים (צילום: יח"צ)

המועצה האזורית מעלה יוסף שובתת היום (שני) בעקבות הרפורמה על הרס ענף הביצים- "תוכנית הממשלה תמיט אסון כלכלי על המושבים, תדחוק את הצעירים אל מחוץ לצפון ותייצר ישובי רפאים". תושבי הצפון ומגדלי הביצים מפגינים על גדר המערכת בגבול לבנון, בכניסה הצפונית למושב אביבים על גדר המערכת. נגד התוכנית הממשלתית שמשמעותה הרס ענף הביצים בישראל.

המגדלים מוחים על תוכנית הממשלה לבטל את מכסות הביצים ולפתוח את הענף ליבוא. מושבי הצפון מבוססים כיום על ענף הביצים, שמכניס מעל מיליארד שקל בשנה, ויישום התוכנית תביא לריקון המושבים מתוכן כלכלי והותרת אלפי בתי אב ללא מקור תעסוקה.

הפגנת מגדלי הביצים (צילום: יח"צ)
הפגנת מגדלי הביצים (צילום: יח"צ)
השכפ"ץ של המדינה. מגדלי הביצים בהפגנה בגבול הצפון (צילום: יח"צ)
השכפ"ץ של המדינה. מגדלי הביצים בהפגנה בגבול הצפון (צילום: יח"צ)

מזכיר ארגון מגדלי עופות, מוטי אלקבץ, אמר שהממשלה מציעה למגדלים קבלת קצבה חודשית כפיצוי, אולם המגדלים דוחים זאת מכל וכל. איננו רוצים להפוך לנתמכי סעד שנשענים על הקופה הציבורית. זה לא נכון מבחינה כלכלית, חברתית ואנושית. אנחנו רוצים להמשיך לקום כל בוקר לאסוף את הביצים ולהתפרנס בכבוד מעמל כפינו. תוכנית הממשלה תמיט אסון כלכלי על ההתיישבות ותדחוק את בני הדור הצעיר אל מחוץ למושבים. את מה שלא הצליחו לעשות אויבנו במשך עשרות שנים, תעשה הממשלה בהחלטה איוולת – נקבל ישובי רפאים שהם "קורי עכביש".

לדברי אלקבץ, המגדלים שותפים לרצונם של שרי הממשלה להפחית את עלויות המחיה לציבור הרחב. כיום המגדל מקבל 43 אגורות לביצה ומסכום זה משלם את עלות העבודה, מזון, אנרגיה ואילו הצרכן משלם 1 שקל – יותר מכפליים. חלק מהפער מוצדק והגיוני בשל ההשקעה הנדרשת במיון בביצים, הובלה, פחת ועוד, אולם במאמץ משותף של כל הגורמים כולל רשתות השיווק ניתן להפחית את המחיר שמשלם הצרכן וכך תושג המטרה בלי להרוס את ההתיישבות בצפון.

"חבל שראשי הרשויות בצפון לא נותנים לעובדות לבלבל אותם"

שר החקלאות ח"כ אורי אריאל הודף את טענותיהם של כמה מראשי הרשויות בצפון ואומר: "אותם ראשי הרשויות לא נותנים לעובדות לבלבל אותם. הטענות שלהם מעניינות רק חבל שעובדתית הן לא נכונות. אם היו טורחים לבדוק איתי קודם, לפני הצעקות והמחאות, היו מגלים שרק לפני כמה ימים הוצאנו, יחד עם חברי ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל, תקנות המגדילות את מכסות הביצים בישובי הצפון.

אלא שעוד בטרם יבשה הדיו על אישור התקנות, נפתח קמפיין יקר ובזבזני משופע ביועצים ותקציבים נגדי ונגד המשרד. אנחנו אכן פועלים להורדת יוקר המחיה בכלל מוצרי המזון על מנת להיטיב על אזרחי ישראל, אבל מקפידים לעשות זאת בהידברות עם החקלאים ונציגיהם"

עוד אמר השר, "הטענות כאילו אני מפקיר את הצפון מוזרות עוד יותר הרי רק לפני כחודש הוציאו אותם ראשי רשויות הודעת תמיכה בי לאור הכוונה להעתיק את מכון וולקני לצפון. אמשיך לפעול לקידום רפורמות להוזלת יוקר המחייה בישראל תוך שמירה על שיח הדוק וישיר עם נציגי החקלאים כפי שעשיתי עד כה, ולא אתן לכל גורם בעל אינטרס ושיקול זר לפגוע ברפורמות ולערער את השיח והקשר בין הצדדים".

שר החקלאות אמר את הדברים לאחר שסוכמו הדיונים על תיקון התקנות בענף הלול. הדיונים התקיימו במהלך השבוע שעבר והמגעים היו יחד עם יו"ר וועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל ונציגי התאחדות החקלאים בישראל. בניגוד לטענות שהושמעו, התקנות שאושרו על ידי שר החקלאות (מצ"ב) מקלות על מגדלי הביצים ביישובי הצפון.

"ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה המייצר את מכסתו באחד מהישובים צמודי הגדר שנקבעו לפי החלטת ממשלה, שמכסת הבסיס שלו קטנה מ- 500,000 ביצים תוספת מכסה שתשלים את מכסת הביצים שלו ל- 500,000 ביצים, אם הוא מייצר את מלוא מכסתו בלול המצוי במשקו…תוספת כאמור בתקנה תינתן לכל מגדל שמכסת הבסיס שלו קטנה מ-500,000 ביצים, אם הוא מייצר את מלוא מכסתו בשנת התכנון בלול חדש בישוב שבו נמצא משקו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות