fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שריפה ענקית בבתי זיקוק, העובדים פונו מהמפעל, תושבים מתבקשים להסתגר בבתים

שריפה בבזן. דצמבר 2016 | צילום: כבאות מחוז חוף
שריפה בבזן. דצמבר 2016 | צילום: כבאות מחוז חוף
האש בבז"ן. צילום כבאות מחוז חוף
האש בבז"ן. צילום כבאות מחוז חוף

שריפה ענקית במיכלי הדלק של בתי זיקוק. האש חודשה שוב לאחר שצוות כיבוי אש הצליח להשתלט על השריפה.  צוותי חירום צוותי המפעל וצוותים של איגוד ערים להגנת הסביבה פועלים במקום במפרץ חיפה. כל עובדי המפעל פונו. תושבי קרית מוצקין, קרית חיים, קרית אתא  ורכסים מתבקשים להישאר בבתים ולסגור חלונות בעקבות עלייה בזיהום האוויר.

השריפה פרצה בעקבות ריקון מיכל שהחל לבעור. עיקר המאמצים מושקע בקירור המכלים הסמוכים.

 

עקב שריפה בבתי זיקוק, נחסמו כביש 4 מלב המפרץ עד אריה אריה שנקר, כביש 22 נחסם צפונה ממחלף עם כביש 75.

מבז"ן נמסר: "מדובר במיכל אחד של כ-12 אלף קו"ב כאשר פחות מ-10% נמצאים במיכל. אין נפגעים והכוחות כיבוי רבים עוסקים במניעת התפשטות האש לסביבה. המיכל לא נמצא בקרבת מתקני הייצור".

עו״ד ג׳מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה: "אירוע חמור כזה היה רק עניין של זמן אבל בישראל כמו בישראל כל עוד לא קרה אסון אז המושג היערכות הוא בגדר המלצה בלבד למרות כל ההתראות והאזהרות של המומחים והדרישה שלנו להפחית את מלאי החומרים המסוכנים באזור המסוכן הזה. בז״ן מצידם כרגיל ממעיטים בחומרת האירוע וזו בעיה בפני עצמה כי מפעל שלא מוכן להודות בטעויות שלו ולשאת באחריות לתוצאות שלהן הוא גם מפעל שלא ערוך למנוע את התקלות מראש. האכיפה הרופסת והרופפת של המשרד להגנת הסביבה רק מחזקת את חוסר לקיחת האחריות והמשך הזלזול של המפעלים, כך למשל מפעל כרמל אולפינים שלמרות כל התקלות שהיו בלפיד בשנים האחרונות, לא ננקטו נגדו כל הליכי אכיפה מרתיעים ועובדה שעד היום שגרת התקלות של הלפיד נמשכת".

img-20161225-wa0036

מהמשרד להגנת הסביבה: בכירי וכונני המשרד עדיין נמצאים בשטח, וכן בחדר המצב. מנכ"ל המשרד, ישראל דנציגר, הורה לצוותים המקצועיים לבצע תחקיר, על מנת לבדוק את נסיבות הדליקה. עם פרוץ השריפה, לאחר התייעצות והערכות סיכונים משותפות עם כב"ה, המשרד להגנת הסביבה העביר הנחיות לחוות הגז לפנות מכליות גפ"מ שניתן לפנות משטחי המפעלים באזור, וכן לקרר מכלים במקומות שניתן. המשרד הפעיל את כל אמצעי הניטור שברשותו, על מנת לוודא שרמות זיהום האוויר המגיעות לאוכלוסייה לא מסכנות אותה. במקביל, ניידות ניטור אוויר של מחוזות חיפה והצפון הגיעו לאזור הסמוך לבז"ן, וביצעו מדידות שהצביעו על כך שריכוזי הזיהום לא עלו בצורה משמעותית – זאת, בעיקר בשל התנאים המטאורולוגיים והגשם.
ההתראה של המשרד, בשיתוף עם משרד הבריאות, שלא לשהות בחוץ שלא לצורך באזור הצ'ק פוסט עדיין תקפה".

img-20161225-wa0037

 

יונה יהב: "לא ניתן לשחק בגורלם של מיליון תושבים"

ראש עיריית חיפה יונה יהב, פנה בדחיפות לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי האירוע השריפה בבתי זיקוק הוא רמז קטן לאסון נורא שיכול להתרחש באזור.  יהב: "יש לעצור ולהדוף כל כוונה להרחיב את בתי זיקוק, וכן לסלק ממפרץ חיפה את מיכל האמוניה. זו עת להתעשת ולהבין כי לא ניתן לשחק בגורל של כמיליון תושבים וכי עקרונות החיי גוברים על עקרונות הכלכלה", סיכם יהב.

ח"כ תמר זנדברג, יו"ר משותפת של השדולה החברתית סביבתית של הכנסת: "היום קיבלנו עוד הוכחה מצערת על הנזק הענק של הצבת בתי זיקוק בתוך מטרופולין ענק כמו חיפה. אין לי עניין באמירות האמרנו לכם, לנוכח האסון הזה הן לא רלוונטיות, אבל את המסקנות חייבים הפעם להסיק. בתי זיקוק לא יכולים לשבת במטרופולין כל כך ענק גם אם זה מצריך לכופף יד לטייקון או שניים. הפחד מהטייקונים יצר היום אימה עבור מאות אלפי בני אדם במטרופולין חיפה והגיע הזמן להתחיל לפעול באומץ".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות