fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שנה לבחירות לרשויות המקומיות: מה שהיה הוא מה שיהיה?

ראש עיריית קרית אתא, יעקב פרץ
יעקב פרץ (צילום: הילה מלמד)

30 באוקטובר 2018, יוכלו לגשת כל בעלי זכות הבחירה לרשויות המקומיות אל הקלפיות ולהשפיע על ניהול העיר למשך חמש השנים הבאות. מערכות הבחירות האחרונות לראשות העיריות בקריות היו צפויות ואיש לא הופתע מהתוצאות לפיהן ראשי הערים המכהנים, נבחרו לכהונה נוספת.

הבחירות לרשויות המקומיות מתקיימות כל חמש שנים. הזכות לבחור נתונה לכל מי שהיה רשום בפנקס הבוחרים 40 ימים לפני הבחירות כתושב אותה רשות מקומית, ושביום הבחירות מלאו לו 17 שנים לפחות. הזכות להיבחר למועצת הרשות ולראש הרשות נתונה אך ורק לתושבי אותה רשות שהם מעל גיל 21 עם כמה סייגים שאוסרים על התמודדות כמו פושט רגל, מי שהורשע בפלילים ונדון לעונש העולה על שלושה חודשי מאסר בפועל, כל עוד לא חלפו שבע שנים ממועד תום ריצוי העונש ועוד.

בבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו באוקטובר 2013, עמדו לבחירה 187 ראשי ערים ומועצות מקומיות ברחבי ישראל ושיעור ההשתתפות הכולל בסיבוב הראשון בבחירות היה 51.1 אחוז, שיעור נמוך שמאפיין את הבחירות לרשויות המקומיות. הבוחרים משלשלים לקלפי שני פתקים: האחד למועצת העיר והשני לראשות העיר כך שבתיאוריה יכול ראש עירייה נבחר למצוא עצמו מוקף בחברי מועצה שלא מהרשימה שלו.

קרית אתא

אלי דוקורסקי, ראש עיריית קרית ביאליק (צילום: דורון גולן)
אלי דוקורסקי, ראש עיריית קרית ביאליק (צילום: דורון גולן)

ראש העירייה המכהן, יעקב פרץ, יליד העיר, נבחר לתפקיד לפני 21 שנים לאחר שראש העירייה דאז, דוד ראם, נבחר לתפקיד חבר כנסת. בבחירות האחרונות זכה פרץ בראשות העירייה בקלילות לאחר שקיבל 87 אחוז מקולות הבוחרים. המועמד הבולט ביותר להתמודדות על ראשות העירייה הוא איש העסקים מיקי קופל, שכבר לפני כמה חודשים הודיע בגלוי כי הוא מתמודד לתפקיד וגם השבוע חזר והודיע על כך. קופל כבר נערך לבחירות מבחינה ארגונית והוא מכין תשתית של אנשים שיעבדו איתו במערכת הבחירות. תנועת "אתא 2018-מחזירים את העיר לתושבים", אותה מפעיל תושב העיר, רועי דוד, הודיעה אף היא על התמודדות לראשות העיר. בשיחה השבוע אמר דוד כי עדיין לא נבחר מי שיעמוד בראש הרשימה להתמודדות לראשות העיר ולדבריו העדיפות הראשונה כרגע היא התמודדות למועצת העיר.

קרית אתא הוקמה ב-1925 והוכרזה כעיר ב-1969. בעיר מתגוררים כ-56 אלף תושבים ובמדד החברתי-כלכלי היא מדורגת באשכול 6 מתוך 10.

קרית ביאליק

ראש עיריית חיפה יונה יהב
ראש עיריית חיפה יונה יהב (צילום צבי רוגר, עיריית חיפה)

אלי דוקורסקי, ראש העירייה המכהן, יליד העיר, נבחר לחבר מועצת עיר בגיל 24 ונבחר לראשות העירייה ב-2008 עם 43 אחוז מקולות הבוחרים. בבחירות האחרונות ב-2013 נבחר שוב לראשות העירייה עם 74 אחוז מקולות הבוחרים. ההתמודדות העיקרית של דוקורסקי תהיה נגד התנועה החברתית שבראשה עומדים יוסי ברבי וירון מזוז. נכון לרגע כתיבת שורות אלו טרם הוחלט באופן רשמי מי מהשניים יעמוד בראש הרשימה כמועמד לראשות העירייה. מזוז מביא עימו את העשייה הפוליטית כסגן השר במשרד לאיכות הסביבה. ברבי מביא עימו פעילות ענפה כמזכיר ארצי של שבעה ענפים בהסתדרות. התנועה החברתית אמורה להציג את המועמד מטעמה לקראת חודש דצמבר הקרוב לאחר בדיקות בקרב תושבי העיר לגבי זהותו של המועמד שמועדף עליהם לעמוד בראש הרשימה.

בקרית ביאליק מתגוררים כ-39 אלף תושבים והיא מדורגת באשכול 7 מתוך 10 במדד החברתית כלכלי. היא נוסדה ב-1934 והוכרה כעיר ב-1976.

קרית ים

ראש עיריית קרית ים (צילום: דורון גולן)
ראש עיריית קרית ים (צילום: דורון גולן)

דוד אבן צור, נבחר לראשות העירייה בבחירות 2013 עם רוב של 64.3 אחוז מקולות הבוחרים. הוא נולד במרוקו ועלה לארץ בגיל 12. אבן צור מעורב בפוליטיקה המקומית כבר 28 שנה, מאז שנבחר לחבר מועצת עיר. מאז שימש גם כסגן וממלא מקום ראש העירייה, עד לבחירות האחרונות אז היה במקום השני ברשימתו של ראש העירייה הקודם, שמואל סיסו. זמן קצר לפני הבחירות הודיע סיסו על פרישתו מההתמודדות לאחר שקיבל תפקיד בכיר ברשת אורט העולמית. שו של סיסו עלה שוב כאחד המועמדים המרכזיים להתמודד בבחירות הקרובות שכן הוא עדיין נהנה מאהדה רבה בקרב תושבי העיר. את תגובתו לא ניתן היה להשיג השבוע אך נודע כי הוא עוקב מקרוב אחר הנעשה ויחכה עם החלטתו עד שיהיה בטוח בסיכוייו להתמודד מול ראש עירייה מכהן. מועמד בולט נוסף הוא עו"ד אלון סיסו, בן דודו של שמואל סיסו. הוא מכהן היום כחבר מועצת עיר ובעל שאיפות פוליטיות לאייש את כיסא ראש העירייה. הוא אומנם לא הכריז באופן רשמי על מועמדותו לתפקיד אך מקרובים אליו מסרו השבוע כי הוא מתמודד בוודאות. סיסו והפעילים שלו עורכים עבודת שטח בקרב תושבי העיר ומכינים את התשתיות הדרושות להתמודדות.

קרית ים נוסדה ב-1941 והוכרה כעיר ב-1976. כיום מתגוררים בה כ-39 אלף תושבים ונעשים בה פרויקטים רבים של בנייה של שכונות חדשות ופרויקטים של פינוי-בינוי. העיר מדורגת באשכול 5 מתוך 10 במדד החברתי-כלכלי.

קרית מוצקין

יעקב פרץ בהנחת אבן הפינה. צילום: עיריית קרית אתא
יעקב פרץ  צילום: עיריית קרית אתא

ראש העירייה המכהן, חיים צורי, הוא ראש העירייה שמכהן הכי הרבה זמן ברציפות בקריות. הוא נבחר למועצת העיר ב-1988 ובשנת 1993 נבחר בפעם הראשונה לראשות העירייה לאחר סיבוב שני מול ראש העירייה דאז, שמחה מילר. מאז ועד מערכת הבחירות האחרונה ב-2013 נבחר צורי בכל פעם לראשות העירייה כשבפעם האחרונה זכה לרוב מוחץ של 88 אחוז מקולות הבוחרים. סך הכל מכהן צורי בתפקיד כבר 24 שנים ברציפות, יותר מכל ראש עירייה אחר בקריות. צורי, יליד העיר, כיום בן 73, אך הגיל אינו מרתיע אותו והוא הודיע על התמודדות לכהונה נוספת. מול צורי יתמודד חבר מועצת העיר, אבי רוטמן, שהתמודד מולו גם במערכת הבחירות הקודמת. רוטמן יודיע על כך רשמית בעוד כחודש ובבחירות הקרובות הוא מתכוון ליישם את הלקחים מהפעם הקודמת. רוטמן בנה צוות של פעילים עם עשייה עשירה ועורך פעילות שטח בקרב התושבים. התמודדות מעניינת על ראשות העירייה צפוייה מצידה של תנועת "רוח חדשה במוצקין" שבראשה עומד ציקי אבישר, שלא הודיע עדיין באופן רשמי על התמודדותו לתפקיד. מהמידע שהגיע עולה כי ההכרזה על התמודדתו של אבישר לראשות העירייה ושל התנועה למועצת העיר, תהיה בתקופה הקרובה לאחר שיגובש סופית מצע התנועה, המשאבים הדרושים ותשתית יציבה. כרגע ישנם יותר ממאה איש שפועלים בקבוצת עבודה על מנת להביא לשינוי המבנה השלטוני בעיר.

קרית מוצקין הוקמה כשכונה ב-1934 והוכרה כעיר ב-1976. היא מדורגת באשכול 7 מתוך 10 במדד החברתי-כלכלי ומתגוררים בה כ-40 אלף תושבים.

קרית חיים וקרית שמואל

חיים צורי. צילום: דורון גולן
חיים צורי. צילום: דורון גולן

על אף שהן נמצאות מבחינה גיאוגרפית בקריות, שתי השכונות הללו שייכות מבחינה מוניציפאלית לעיריית חיפה. אי לכך, משתתפים תושבי הקריות הללו בבחירות לעיריית חיפה, שבה ראש העירייה המכהן, יונה יהב, הודיע כי יתמודד שוב על התפקיד. יהב מכהן בתפקיד משנת 2003 ובבחירות האחרונות זכה ב-49 אחוז מקולות הבוחרים. נכון להיום יש שני מועמדים שהודיעו על התמודדות מול יהב: ניר שובר ועינת קאליש-רותם. נכון להיום ואם לא יהיה שינוי דרמטי של הרגע האחרון, יהב יהב לקדנציה נוספת על כסא ראש העירייה.

משיחות עם גורמים המעורבים עמוק  ושנים רבות בתוך הפוליטיקה המקומית בקריות, הכיוון המסתמן הוא שכל ראשי העיריות המכהנים ימשיכו בתפקידם לקדנציה נוספת. "כשמנתחים את הדברים לעומק התמונה די ברורה. צריך שיהיה משהו חריג או מועמד יוצא מגדר הרגיל כדי שיהיו הפתעות" מסבירים אותם גורמים "בבחירות לרשויות המקומיות לאנשים לא אכפת מה הזהות הפוליטית של המועמדים. מה שמעניין אותם זה מה שקורה בסביבת המגורים שלהם, שיהיה רחוב סלול, שהפחים יהיו נקיים, פארקים, מתקני כושר ודברים שנוגעים להם אישית. קשה מאוד עד בלתי אפשרי להזיז ראש עירייה מכהן שכבר הוכיח פעילות בשטח והתושבים יעדיפו את המוכר והנוח להם על פני דמות חדשה שאינם יודעים כיצד יפעל ושאין לו הוכחות ביצוע עירוניות. בקרית ים עוד יש סיכוי שתהיה מערכת בחירות ערנית אך נכון להיום לא נראה שיש מישהו שיכול לערער באופן ממשי על ראש העירייה המכהן". דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שהתמודדות על ראשות העירייה מגיעה בקלות לסכומים של מאות אלפי שקלים ברשות קטנה ולכמיליון שקלים ברשות גדולה. דבר זה מהווה מכשלה גבוהה עבור כאלו המציגים את מועמדותם אך ברגע האמת יחליטו שאינם מוכנים להוציא סכומי כסף גדולים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות