fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שכונה שלמה תקועה

אלפי יחידות דיור בפרויקט נהריה מזרח ממתינות כבר שנתיים להיתרי בנייה. הקבלנים והיזמים חסרי אונים, רוכשי הדירות מתוסכלים והכל בגלל מחלוקת על מימון קו ביוב מאסף. עיריית נהריה: "הקו לא מעוכב בשל בעיות מימון אלא בשל תקלות לא צפויות שהתעוררו במהלך ביצועו"
פרויקט רמז 35 בזמן בנייה צילום: באדיבות חברת איתן ראובן בע"מ
פרויקט רמז 35 בזמן בנייה צילום: באדיבות חברת איתן ראובן בע"מ

אלפי יחידות דיור בפרויקט חדש בשכונת נהריה מזרח מחכות זה כשנתיים לסיום מחלוקת בין משרד הבריאות, המשרד לאיכות הסביבה, משרד השיכון ועיריית נהריה, וכל זאת בגלל השאלה מי יישא במימון בניית קו תשתית ביוב מאסף.

התוצאה: עיכובים ממושכים במתן היתרי הבנייה, הגורמים נזקים כבדים לחברות הבנייה שחתומות על הסכמים מול רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, בנוסף לספקים ולרוכשי הדירות. העיכובים הממושכים הובילו לאחרונה למספר ביטולים של רוכשי דירות.

בימים אלה החלו רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון, בחסות משרד האוצר, לפרסם באותה שכונה מכרזים חדשים בתוכנית "מחיר למשתכן". לפי הפרסומים  באתר רשות מקרקעי ישראל, המכרז כולל בניית 1,327 יחידות דיור נוספות וזאת בטרם נתנו בכלל פתרון לסוגיית הביוב ואיש לא מעדכן את חברות הבנייה והציבור על המצב האמיתי במקום.

אתר הבנייה בפרויקט פינת אבן גבירול בקרית אתא
אתר בנייה (צילום: אמיל דן)

על רקע משבר הדיור והסרת חסמים בשוק הדיור וקידום תוכניות לבניית אלפי דירות, אושרה עוד בשנת 2009 תוכנית בניין עיר לבניית שכונת מגורים חדשה של  2634 יחידות דיור, בשכונה צפון~מזרחית בנהריה.

במסגרת התוכנית נכלל הקמת בתי ספר, גני ילדים, מרכזים קהילתיים, איצטדיון עירוני חדש, אזור ספורט עירוני, מרכז בידור ופנאי ומלונאות של כ~250 חדרים, פיתוח תחבורה ודרכי גישה וקישורה של השכונה למרכז העיר נהריה ולצומת כברי העתיד להתחבר לכביש 6 וכן פיתוח שטחים ציבוריים, שטחי מסחר ומשרדים בשטח של כ~30,428 מ"ר ומבני ציבור בשטח 33,550 מ"ר. היקף הפרויקט הכולל מוערך מעל מיליארד שקלים.

במהלך שנת 2014 פירסמה רשות מקרקעי ישראל בשיתוף משרד הבינוי והשיכון שני מכרזים בנהריה מזרח, אחד לבניית 326 יחידות דיור והשני לבניית 483 יחידות דיור. בין החברות שזכו במכרזים: במכרז הראשון, המחולק ל~3 מתחמי משנה, חברת אזורים זכתה לבניית 230 יחידות דיור, חברת טרקלין יזום ובנייה בע"מ  זכתה במכרז לבניית 48 יחידות דיור וחברת י.א אלון בניה בע"מ זכתה במכרז לבניית 48 יחידות דיור. במכרז השני, המחולק ל~5 מתחמי משנה, זכו: חברת. ג. קשת חברה לבניין בע"מ לבניית 48 יחידות דיור, חברת י.א אלון בניה בע"מ  זכתה במכרז לבניית 48 יחידות דיור וחברת קרדן  נדל"ן ייזום ופיתוח בע"מ זכתה במכרז  לבניית 112 יחידות דיור.

"מחדל לאומי"

במכתב דחוף בבקשה להתערבות דחופה, ששלחה חברת אזורים ליו"ר המטה הלאומי לדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, נחשף גודל התסבוכת בעיכוב של  מעל כשנתיים במתן הוצאת היתרי בנייה. מכתב זה מצטרף למכתב נוסף, אותו שלח בא כוח חברת אזורים בפרויקט בנהריה, עו"ד אושרי שלוש, למשרד הבינוי והשיכון ולרשות מקרקעי ישראל אשר שיווקו את יחידות הדיור.

עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)
עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)

על פי הנאמר במכתב: "משרד הבינוי והשיכון גבה סכומים ניכרים כבר בשלב השיווק בשל הוצאות פיתוח, וכעת, בשל מחלוקת כספית בסכומים זניחים יחסית, בין משרדי הממשלה, מתעכב מתן היתרי הבנייה ולא מתאפשר לחברות היזמיות להתחיל בבנייה ולעמוד בהתחייבויותיהן כלפי מאות רבות של משפחות אשר כבר רכשו דירות בשכונת הדגל של נהריה".

לדברי עו"ד שלוש, עוד בטרם ניגשה החברה למכרז בשנת 2014, נמסר לה על ידי משרד הבינוי והשיכון כי העבודות להשלמת קו ביוב מאסף צפויות להסתיים בקרוב. בשום שלב לא צוין בפני החברות כי ייתכן עיכוב בשל קו הביוב המאסף, וקל וחומר שלא עיכוב בסדר גודל כזה. החברות הסתמכו על הדברים וכל חברה שילמה סכומים נכבדים בסך מיליוני שקלים כל אחת עבור דמי חכירה לרמ"י והיטלי והוצאות פיתוח למשרד הבינוי והשיכון.

עו"ד שלוש: "כל יום נוסף שעובר במתן היתרי בנייה גורם לחברות נזקים כספיים אדירים וחושף אותן להפרות הסכמים ופיגורים בלוחות הזמנים. המצב של עיכוב במתן היתרי בנייה לפרויקט בסדר גודל כזה הוא סוג של מחדל לאומי. התוצאה היא שחברות הבנייה נמצאות במצב בו הן משמשות כבנות ערובה ונתונות לוויכוחים הניטשים בין משרדי ממשלה לבין עיריית נהריה. הנזק הכספי לכל חברות הבנייה בכל יום שעובר הוא עצום, ובמידה ולא יינתנו היתרי בנייה בימים הקרובים, תישקל תביעת פיצויים לאור הנזקים הכבדים והסחבת הבלתי הגיונית במתן היתרי הבנייה".

 "אמרת שתעשו מה עשית?"

בדיון שנערך חודש שעבר בנושא פיתוח שכונת נהריה מזרח ותשתית הקמת הביוב אמר יו"ר הועדה לתכנון ובנייה המחוזית; אולי אילן חד משמעית על משרד השיכון ועיריית נהריה להעביר לו"ז מחייב לביצוע הקו המאסף.

תזכורת: העירייה לא העבירה כנדרש  לו"ז מחייב לפיתוח תשתית הביוב. ולכן לא ניתנו היתרי בנייה. במקביל העירייה טרם חתמה על הסכם גג מול האוצר, וחתימתו לא נראית באופק לאור דרישות ראש העירייה להקמת איצטדיון עירוני, אזור תעשייה והרחבת בית העלמין ועוד. אם לא די בכך עיריית נהריה לא הקימה תאגיד מים מה שמעכב את העברות התקציבים.

אילן הגיב למהנדס עיריית נהריה רוני לוי: "אנחנו לא יכולים להתקדם עם התוכנית הזאת. אתם אמרתם שתעשו ותעשו, איפה התקדמנו? לוי השיב כי קו המאסף נדחה לאמצע שנת 2017. ואין אפשרות לשדרג את המט"ש שיכול לדעת עיריית נהריה לקלוט את השכונה החדשה בקיבולת של 22 אלף קו"ב.  אך לדעת משרד הבריאות  אין יכולת למט"ש לקלוט את השפכים של השכונה החדשה ויש להרחיב את המט"ש ב-12 אלף קו"ב.

נציגת משרד הבריאות אמרה: "התקנות מחייבות את מט"ש נהריה והם עבריינים.  המט"ש לא עומד בדרישות החוק.  למה מוסיפים בנייה ושפכים למתקן שלא עומד בדרישות? התוכנית  לשדרוג המט"ש אושרה בשנת 2009. לוי, מהנדס העירייה, אמר שיש כאן הזדמנות היסטורית לפתח את נהריה בקצב ריבוי בנייה ומשאבים שמקציבים משרד השיכון והאוצר.

בתגובה אמר אילן: "משנת 2012 היה לכם 5 שנים לעשות שדרוג למט"ש השלישוני. משנת 2008 שהתאגדו כל הרשויות נהריה הייתה סרבנית, כל המערכת קורסת, סכסוך וחוסר אמון כלפי המערכת של נהריה ועכשיו אתה מספר לי איך העיר מתפתחת. וכל זה היזמים היו צריכים לבדוק לפני שהלכו למכרז בנהריה".

הועדה החליטה שיש להעביר אליה  לוח זמנים מחייב לתוכנית הביוב שתאושר על ידי משרד הבריאות: השלמת קו הביוב עד אמצע ינואר 2017, שדורג המט"ש תוך שנתיים, הרחבת נפח המט"ש של נהריה האוזר עד שלוש שנים ולוח זמנים משוער שיוצג על ידי הקבלנים לאכלוס תוך שנתיים וחצי. עיריית נהריה התחייבת לבצע באמצעות מפעיל המט"ש את עבודות השדרוג דרך מימון שהתקבל ממשרד השיכון כמו כן משרד השיכון התחייב לממן שדרוג של מערכת הביוב העירונית הקיימת.

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "אין כל עיכובים בשל מחלוקת הנוגעת לקו הביוב המאסף המזרחי. קו זה מצוי בביצוע בפועל ע"י העירייה. קו זה הינו משמעותי והוא חוצה את כל העיר לאורכה. הקו לא מעוכב בשל בעיות מימון אלא בשל תקלות לא צפויות שהתעוררו במהלך ביצועו. העירייה לא חסכה באמצעים ומשאבים ופועלת להשלמת הקו בהקדם האפשרי. בכל מקרה אלפי הדירות המתוכננות בצד המזרחי של העיר אינן מעוכבות בשל קו הביוב הנ"ל, אלא בשל דרישת משרד הבריאות ביחס למכון טיהור השפכים האזורי".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות