fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שירת נעמי

מה שהחל בשנת 1986 כמקהלת ילדים בבית הספר בבית יצחק הפך עם השנים לאימפריה מוזיקלית שכוללת כיום חמש מקהלות שיחגגו בחודש הבא 30 שנות יצירה. המייסדת, המנצחת והמנהלת המוזיקלית של המקהלות נעמי פארן מספרת על הדרך שעשתה מבית הסבתא והסבא שנטעו בה אהבה למוזיקה ועד
בוגרי המקהלה הם אנשים מיוחדים מאוד". פארן ובנות מורן צילום: נוגה שדמי
בוגרי המקהלה הם אנשים מיוחדים מאוד". פארן ובנות מורן צילום: נוגה שדמי

 

היא גדלה בבית בולגרי בו סבתה וסבה נטעו בה אהבה למוזיקה, שירה ונגינה שמלווה וממלאת אותה כל רגע בחייה.  נעמי פארן מבית יצחק, המייסדת, המנצחת והמנהלת המוזיקלית של מקהלות מורן, מאמינה שהטמעת תרבות השירה מילדות הופכת אנשים לטובים יותר, רגישים יותר ותורמים יותר לסביבה, ויוצרת גשר בין אנשים, תרבויות ועמים.

ב-5 במרס יתקיים בהיכל התרבות של חבל מודיעין (קריית שדה התעופה איירפורט סיטי) קונצרט חגיגי לציון 30 שנה למקהלות מורן בהשתתפות חמש המקהלות, שלמה גרוניך, חנן יובל, משה לוי משוטי הנבואה, קובי אשרת נגנים בכלים שונים, ילדי פנימיות, חוסים במוסדות סגורים וילדים בעלי צרכים מיוחדים. על כולם תנצח בגאווה גדולה נעמי פארן וההכנסות מהאירוע יוקדשו לתמיכה במוזיקאים צעירים ופרויקטים חברתיים.

פארן (64), נשואה לעמוס, טייס אל על, אמא לשלושה וסבתא לשבעה נכדים, בוגרת המדרשה למוזיקה במכללת לוינסקי והמגמה לניצוח באקדמיה למוזיקה ע"ש רובין בתל אביב. היא השתלמה בניצוח מקהלות בקונסרבטוריון בקופנהגן ובבית הספר הגבוה למוזיקה בעיר מלמו בשבדיה. לאורך השנים הנחתה סדנאות כיתת אמן ושפטה בתחרויות בינלאומיות בדרום קוריאה, ספרד, הונג קונג, סין, צרפת וארה"ב.

"עד גיל 12 גדלתי בקרית אונו וניגנתי בקלרינט בתזמורת כלי נשיפה בניצוחו של הקלרניטן גיורא פיידמן. במקביל שרתי במקהלות בית הספר, אך לא חשבתי שאעסוק בשירה. המקהלה הראשונה שהקמתי הייתה ב-1986, כשהייתי מורה למוזיקה בבית הספר בבית יצחק. באתי עם חזון, אמירה ורצון עמוק להגיע להישגים. בוועד המושב לא הבינו מה הכיוון, אבל כשראו שיש השתתפות גדולה והקהילה אוהבת את זה נתנו לנו תרומה קטנה שהקפיצה אותנו. כבר בתחילת הדרך התעקשתי שנהיה מקצועיים".

 "אביב גפן למד אצלי". נעמי פארן (צילום: נוגה שדמי)
"אביב גפן למד אצלי". נעמי פארן (צילום: נוגה שדמי)

בין לבין נסעה פארן לחו"ל לראות מקהלות בעלות מוניטין והתרשמה במיוחד מהמקהלה הגרמנית נערי טלץ, מהמקהלות הוותיקות באירופה. "רציתי להקים כאן נערי טלץ מקומיים וכשחזרתי לארץ ביקשתי פסנתרן שילווה אותנו פעמיים בשבוע ומורה לפיתוח קול. במקהלה שרו ילדים ונוער בגילאי 9 עד 16. המחשבה הייתה להתפתח למספר מקהלות, להזמין יצירות ממלחינים ולשיר עם האופרה ועם תזמורות סימפוניות".

בוגרי המקהלה הם אנשים מיוחדים מאוד". פארן ובנות מורן צילום: נוגה שדמי
בוגרי המקהלה הם אנשים מיוחדים מאוד". פארן ובנות מורן
צילום: נוגה שדמי

חופשיים ומשוחררים

ב-2004 הוקם בבית יצחק המרכז הישראלי למוזיקה ווקלית, היחידי בארץ בו נערכות סדנאות לזמרים צעירים, מנצחים, מורים ומקהלות. במרכז גם מתנהלות חמש המקהלות של מורן: אנסמבל זמרי מורן שהחל את דרכו עם 12 זמרים וזמרות וכיום שרים בו 30 בוגרים מקצועיים בגילאי 32-18; מקהלת מורן הייצוגית, המקהלה המקורית שהיום מונה 50 זמרים בגילאי 18-12; מקהלת מורן הצעירה לגילאי 11-8 ובה 50 זמרים; ומקהלת קטנטני מורן לגילאי 8-4 – דור העתודה למקהלות הבוגרות.

עד גיל 12 כל אחד יכול להתקבל למקהלת מורן. "ילדים צריכים לשיר באופן חופשי ומשוחרר. רק בגיל 12 עושים להם אודישן כי אז מתחילים לשיר במקהלה ייצוגית עם רפרטואר. בגיל זה רצוי שיהיה כבר רקע של נגינה וקריאת תווים".

פארן מאמינה בכל ליבה כי ילד ששר הוא ילד מאושר. "ילד ששר במקהלה, כל עולמו משתנה. אופי הדיבור שלו, אופן השימוש בקול וההתייחסות למילה ולמשמעותה. שירת מקהלה היא מדויקת. הילדים מפתחים הקשבה הרמונית, סובלנות כלפי האחר, הדימוי העצמי שלהם מתעצם והם הופכים לפרפורמרים – לומדים לעמוד על במה ולהתלבש. בוגרי המקהלה הם אנשים מיוחדים מאוד, בעלי ביטוי אישי מפותח יותר, יצירתיות וביטחון עצמי. הם שרים בשפות שונות ומבינים כל מילה, גם אם זה בשפת הזולו. החודש שרו מקהלת הילדים הצעירים עם התזמורת הקאמרית הישראלית בקונצרט "החלילן מהמלין" , ועם עברי לידר באירוע למען ילדי הפנימיות בישראל.

עם ההצלחות הבינה פארן כי שירה יכולה לסייע גם לילדים שמזלם לא שפר עליהם להיחשף לשירה, בהם ילדים חולי סרטן, ילדים ונוער בסיכון וילדים ונוער עם צרכים מיוחדים. "כך נולד הרעיון להביא את השירה לבתי ספר, בתי חולים, למוסדות ולאוכלוסיות קשות יום, כמו מדרום נתניה ובני הקהילה האתיופית. לפני מספר שנים הגעתי למוסד סגור לנערים במצוקה עם 20 בנות מהמקהלה שישבו ביניהם והחלו לשיר. מה שקרה בין הבנות לבנים היה כמו קסם".

 

הנפילות בריאליטי

רבים מהזמרים הישראלים המצליחים בארץ ובעולם הם בוגרי מקהלות מורן. "אביב גפן למד בכיתת המחוננים וכבר בגיל 11 בלט בכשרון וביצירתיות שלו. הוא כתב והלחין ובכנס מקהלות בו הושמעו יצירות של ילדים בלט השיר שלו 'אמא' שגם הושמע בתוכנית 'שמיניות באוויר' עם דליק ווליניץ. היה לו קול מיוחד מאוד אך במקהלה הוא לא בלט. בוגרים נוספים הם המנצח ישי שטקלר, זמרי האופרה יעל לויטה, יאיר פולישוק, גיא פלץ, רועית פלדנקרייז, המנצחת של תזמורת המושבות הישראלית, בתי הדס פארן אסיה היא זמרת סופרן שמעלה מופע עם הגיטריסט עודד שוב. בוגרים שלנו שרים במקהלות באירופה ומתמחים במוזיקת ברוק. יש לי הרבה מאוד נחת מילדי המקהלות".

לפארן יש דה נחרצת על תוכניות הריאליטי המוזיקליות: "הן עושות דרייב גדול לשיר ברמה גבוהה. המשתתפים נכנסים למסגרת של יצירה ולמידה ובאופן כללי זה מקדם זמרים צעירים שמתפתחים לסולנים. מאידך, יש להם ציפיות להצלחה גדולה בשוק תובעני וביקורתי. עולם המוזיקה לא פשוט ורק מעטים פורצים והופכים לסטארים. הרוב זוכים לתהליך עבודה נהדר ושימוש יפה בקול שלהם אך הנפילות גדולות. כגודל הציפייה, גודל האכזבה. בשירה במקהלה יש תהליך צמיחה ובשלב מסוים זמר יכול לפנות לתחום האופרה. התוכניות האלה הן סוג של מחטף לא בריא לתרבות הישראלית".

לאורך השנים נוצרו שיתופי פעולה רבים בין מקהלות מורן למוסדות שונים. בשנת 2001 נוצר קשר מיוחד במינו עם מועדון בית דנה, בית לילדים בעלי צרכים מיוחדים בגבעת חיים. מדי שבוע מגיעה למקום מדריכה מוזיקלית (מנצחת) מטעם מקהלת מורן ועובדת עם הילדים על פיתוח מיומנויות שירה, פיתוח שמיעה, פיתוח קול, יצירתיות וכתיבת טקסטים והלחנה, ופעם בחודש הם מגיעים לחזרה משותפת עם ילדי מורן. שיתוף פעולה נוסף שהחל בשנת 2002 מפגיש בין צעירי מורן לילדי הפנימייה החינוכית-טיפולית טוקאייר בקיבוץ בחן. השנה החל גם לפעול בשיתוף המועצה האזורית עמק חפר פרויקט נוסף של מקהלת מורן בצהרון לבעלי צרכים מיוחדים בבית הספר רופין.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות