fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קולינריה של ארבעה עשורים

הכל החל כשהיה רק בן 10 מדוכן משפחתי שמכר סנדוויצ'ים ופלאפל. היום, לאחר שנדבק בחיידק המסעדנות, הוא פותח מסעדה שלישית בה הוא מציע אוכל מזרחי עם טוויסט שונה ומרחק נגיעה מהים. מוברשם מוברשם על הדרך שהובילה אותו להצלחה ועל המקום החדש בחוף ארגמן
צוות מנצח, מיקום מנצח ואוכל מנצח. מוברשם מוברשם (צילום: אסף רונן)
צוות מנצח, מיקום מנצח ואוכל מנצח. מוברשם מוברשם (צילום: אסף רונן)

 

העיר עכו, שידועה בעושר ההיסטורי ובמשאבי הטבע, כבר מזמן הוכתרה כבירה הקולינרית של הגליל. מי שטבעה את חותמה כחלוצה וכסמל קולינרי בולט בעיר, עוד בשנות ה-70, ששמה והמוניטין שלה יצאו למרחוק, הייתה מסעדת "מוברשם החוף המערבי", בטיילת החוף, שהחלה את דרכה לפני כ-40 שנה כקיוסק שמכר פלאפל וכריכים לתלמידי בית ספר, וברבות הימים הפכה לרשת מסעדות מצליחה, כשבימים אלו נפתח הסניף השלישי במספר, מוברשם בחוף ארגמן.

עוד שהיה ילד קטן נמשך הבעלים מוברשם מוברשם מעכו לתחום האוכל והבישול. "נולדתי בבית של בשלנים", הוא מספר, "וינקתי את האהבה לבישול ולמקצוע. מגיל קטן אהבתי מאוד את התחום. בשנת 1973 אבא שלי החליט להקים קיוסק ליד בית הספר ויצמן שייתן מענה לתלמידים וימכור שם סנדויצ'ים, שתייה ועוד. ככה התחילה הדרך שלנו".

כיום, מוברשם (49), שמגיע ממשפחה ענפה. תורמת ומוכרת בעכו, נשוי פלוס שישה ילדים, יליד עכו המתגורר בה עד היום, מחזיק בשלוש מסעדות בשם "מוברשם" הנושאות את שמו ושם המשפחה, האחרונה שבהן נפתחה לא מזמן בחוף ארגמן בעכו. הראשונה והמקורית נמצאת בחוף המערבי בטיילת, ואחת נוספת בעיר העתיקה. כבר יותר מ-40 שנה שהוא בתחום, אוות החל בהכנת סנדוויצ'ים לפנות בוקר עבור הקיוסק שפתח אביו. "אמא ואני היינו קמים לפנות בוקר ומכינים כריכים, מכינים פלאפל וסלטים. בבוקר הייתי הולך לבית הספר ובכל הפסקה הייתי ניגש לקיוסק כדי לעזור. באותן שנים, בתקופת הקיץ, אנשים היו באין לשבת מול המזנון וליד החוף בשביל להתאוורר. אני שמתי לב שיש בזה פוטנציאל ואמרתי לאבא 'בוא ניתן שירות לאנשים האלה גם בשעות הערב'. אז התחלנו למכור שלגונים ושתייה ואז גם דגים ובשרים. ככה כל קיץ היינו נותנים מענה לכל אורחי הטיילת, ומשם אפשר לומר, שהכל היסטוריה".

 

נתינה וקבלה

האבא, מוברשם מוחמד, גידל את ילדיו לאהבת אדם, המקום ולערכים של עבודה קשה. האב, מוסלמי מעכו הוא איש השומר הצעיר, שגדל בקיבוצים שונים באזור, ביניהם עין המפרץ, כפר מסריק ויסעור, והיה רכז אזור הצפון של מפלגת מפא"י. הוא היה מאנשי השמאל ובנוסף, היה איש חברה פעיל שתרם המון לקהילה. "גדלנו בבית בו למדנו לכבד להעריך את כולם, לא משנה מי הם. אנחנו אוהבים לתת ולתרום לקהילה. משעות הבוקר היו דופקים אצלנו בדלת כדי לקבל עזרה מאבא או לשאול אותו שאלה, ועד היום אני תמיד רוצה לעזור, לתת ולתרום, כי ככה גדלתי".

צוות מנצח, מיקום מנצח ואוכל מנצח. מוברשם מוברשם (צילום: אסף רונן)
צוות מנצח, מיקום מנצח ואוכל מנצח. מוברשם מוברשם (צילום: אסף רונן)

חלוצי המסעדות המזרחיות

כשסיים את כיתה י"ב, נסע מוברשם לגרמניה במחשבה להשתקע שם. הוא היה שם כחמישה חודשים ואז החליט לחזור לארץ. הוא חזר עם כל מיני רעיונות והחליט לפתח את הקיוסק ולהפוך אותו למסעדה. הוא מספר: "החלום נהיה יותר גדול. רציתי לפתוח מסעדה בסטנדרט גבוה מאוד ושתפנה לקהל אחר. הבאתי רעיונות מחו"ל, עברתי קורסים, קראתי ולמדתי על תרבות האוכל והמסעדנות והתמקצעתי. תרבות המסעדנות בשנות ה-80 לא הייתה מפותחת כל כך והיה צריך לעבוד הרבה יותר קשה כדי להעלות את המודעות לנושא. התחלתי להגדיל את העסק, אז עבדתי לבד, והמקום החל לקבל תנופה ואנשים גם מהעיר וגם מחוץ לעיר החלו להגיע. וזה נהיה ממש מוקד משיכה ומקום מפגש מרכזי. גם קראו לזה 'מפגש הטיילת'. לקראת שנת 1987, שמה של המסעדה בטיילת כבר יצא לרחוק והייתה אצלנו תפוסה מלאה בכל ימות השבוע. אירחנו בכירים, פוליטיקאים ואנשי עסקים, והמקום הפך להיות נקודת המפגש לכל המי ומי". בכך הפכה משפחת מוברשם להיות מעין חלוץצה המסעדות המזרחיות בטיילת.

בשנות ה-90 המסעדה התקדמה עוד, המקום התרחב אבל שמר על הסטנדרט הגבוה ועל איכות האוכל.

איך השפיעה עליך התחרות שנהייתה באזור עם השנים?

"באיזה שהוא שלב החלו להיפתח הרבה מסעדות ובאמת החלה תחרות, אבל אני חושב שזה לטובה. תחרות נותנת אדרנלין שמניע  לפעולה וגורם לך לרצות להיות יותר ויותר טוב ולחדש ולהתחדש כל הזמן. אני אוהב להיות הכי טוב ויודע איך לעשות את זה. אני הראשון שפתח מקום ברחוב ההגנה בעכו, שהפך לימים לטיילת והמקום שלי, היה גם יריית הפתיחה להפיכת האזור לאזור הקולינרי שהוא היום".

המסעדה השלישית

המסעדה החדשה שנפתחה בחוף ארגמן מביאה עימה בשורה שונה משתי קודמותיה שהן על טהרת המסעדות המזרחיות. מוברשם מציע כאן סגנון חדש. אותו אוכל מזרחי אבל עם טוויסט שונה, עם פרזנטציה אחרת, עם הגשה שונה ועם טעמי פיוז'ן שמציעים קריצות למטבחים שונים ובינלאומיים. הדגש במקום הוא על טריות, איכות ומקומיות. חומרי הגלם מגיעים מהדגה המקומית ומהשוק המקומי.

המסעדה רחבת הידיים מציעה גם אירועים וכנסים עד 200 איש ומרפסת מעוצבת. עיצוב המסעדה מתכתב עם הנוף והאווירה וגולת הכותרת היא ללא ספק הנוף עוצר הנשימה של חוף ימה של עכו, קו ראשון למים הבוהקים וכן חומות העיר העתיקה, שמוסיפים ממד נוסף לחוויה. מסעדת מוברשם חוף ארגמן מציעה חוויה קולינרית באווירה שלווה, אל מול רחש הגלים, וגם היא מצטרפת לטרנד של המטבח הערבי המתחדש.

מדוע השינוי הזה באוכל ובהגשה?

"המטבח הערבי עובר שינויים בשנים האחרונות. הוא מתפתח, גדל והטעמים מתפתחים. בנוסף, בשביל להיות שונה ומיוחד צריך לגוון יותר מרק חומוס וצ'יפס. יש לנו כמובן גם את זה אבל יש גם הרבה מעבר".

המגוון וההיצע בהחלט מתבטא בהרבה מעבר. לשולחן בו מתקיים הראיון מגיעים לאט לאט סלטים מכל המינים וכל הסוגים. יש חומוס מצוין וטחינה מעולה אבל גם סלטים שלא רואים בכל מקום. פירות ים, חלומי מטוגן בצי'לי מתוק, סלט שקדים ירוקים מעולה, סלטי ירקות עשירים ומרעננים, פיתות קטנות וטעימות ועוד ועוד.

למה בחרת לפתוח את המסעדה השלישית שלך דווקא בחוף ארגמן?

"ההחלטה אם לפתוח כאן הייתה מהירה. החברה הכלכלית לעכו פרסמה מכרז, היה יום סיור, באתי והסתכלתי. המקום היה מוזנח ועדיין רציתי לזכות במכרז בכל מחיר. איך שראיתי את המקום והמיקום, למרות שאני תושב עכו ועברתי מול המקום אלפי פעמים, עדיין לא שמתיל מקום לב. אני זיהיתי במקום פוטנציאל ענק. כל הנתונים שמביאים להצלחה נמצאים במקום הזה. זה ממש על הים, יש חנייה בשפע, המקום גדול ואפשר לארח הרבה אנשים והמיקום בכניסה לעכו. זה, בתוספת הניסיון שלי ואנשי המקצוע שעובדים אצלי וגדלו אצלי, שבאים מכל האזור ומכל המגזרים, שאני שמח לתת להם פרנסה, מביאים ללקוח חוויה מושלמת". חוצמזה גם השם עושה את שלו. מי שיראה מוברשם בשלט, יידע מה הוא מקבל.

מה סוד ההצלחה?

בשביל להצליח, לא משנה במה, צריך לקחת את האנשים הנכונים בענף, לבנות נבחרת מנצחת ולתת להם גב מלא. זה הסוד".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות