fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

צו מניעה זמני למשרד החקלאות האוסר על המתת מאות כלבים וחתולים

הפעילים מפגינים ליד בית המשפט ביום חמישי (צילום: ענת ניר)
הפעילים מפגינים ליד בית המשפט ביום חמישי (צילום: ענת ניר)

בית משפט השלום בתל אביב נענה ביום חמישי שעבר לבקשת תנועת "תנו לחיות לחיות" והטיל צו מניעה זמני על משרד החקלאות. הצו מונע מהמשרד להמית כ-65 חתולים ועוד 50 כלבים הנמצאים ברשותו, עד לדיון חוזר שבו יימסר ל"תנו לחיות לחיות" ולארגון "נח" (התאחדות ישראלית של ארגונים להצלת בעלי חיים, נ"ש) את המידע הרלוונטי המאפשר את שקילת האלטרנטיבות לטיפול במחלה, לפני שיינקט הצעד הקיצוני של המתה כוללת של כל בעלי החיים.

לפני למעלה מחודשיים נסגר בית המחסה של עמותת "גירגורים", שהייתה אחת העמותות הגדולות בארץ בהצלת חתולי רחוב, קרסה כלכלית ו-65 החתולים שהיו במקום נלקחו ממנו על ידי משרד החקלאות, עקב תנאים סניטריים לקויים ביותר שנמצאו במקום. חתולים אלה הודיע משרד החקלאות לפני כשבועיים כי בכוונתו להמיתם באופן גורף, ביחד עם 50 הכלבים שנלקחו מכלבייה בצפון הארץ. הנימוק לכך: בחלק מהכלבים והחתולים נמצא טפיל הלישמניה, מחלה המועברת לאדם ועלולה להיות מסוכנת לו.

עשרות פעילים למען בעלי חיים הפגינו ביום חמישי האחרון,  סמוך לבית המשפט בזמן הדיון, כשהם נושאים שלטים נגד ההמתה. סופה של עמותת "גירגורים", שנחשבה בזמנו לעמותה אמינה בתחום הצלת החתולים בארץ, והחרמת החתולים על ידי משרד החקלאות, עוררו כאב רב בין השאר בקרב אנשים שמסרו לעמותה חתולים באופן זמני, משום שסמכו עליה, ומאז סגירתה הפתאומית לא הצליחו לקבל כל מידע על החתולים שמסרו. לפני שבועיים התבשרו שהחתולים יומתו באופן גורף. עכשיו מחכים הפעילים לדיון חוזר.

 

הפעילים מפגינים ליד בית המשפט ביום חמישי (צילום: ענת ניר)
הפעילים מפגינים ליד בית המשפט ביום חמישי (צילום: ענת ניר)

יעל ברוך, תושבת פרדס חנה, מנהלת את קבוצת "הצלת חתולי גירגורים" מסבירה: "מחלת הלישמניה היא מחלה נדירה מאוד אצל חתולים בארץ, וחסר מידע בנושא. המידע הקיים בארץ על המחלה הוא לגבי כלבים, ויש צורך להביא במקרה הזה חוות דעת של מומחה בינלאומי. אנחנו לא אומרים שיש להשאיר את החתולים בחיים במידה והדבר יוצר סכנה לבני אדם, אלא אומרים שיש לבחון קודם כל גם פתרונות אחרים לפני שממיתים את כולם, ויש אלטרנטיבות כאלה שראוי לבדוק. לגבי החתולים הנשאים, למשל, אפשר לשמרם במקום נקי מזבובי החול המעבירים את המחלה. זהו דיון תקדימי וחשוב לגבי כל הנושא".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "רוב בעלי החיים שנמצאו במתחמי העמותה נגועים בטפיל לישמניה ויסצרלית הגורם למחלה קשה ומדבקת לבעלי חיים ולבני אדם, שפוגעת באיברים פנימיים עד כדי מוות, במיוחד באוכלוסיות רגישות (ילדים ואנשים בעלי כשלים במערכת החיסונית). גם באשר לבעלי החיים שלכאורה אינם חולים, ישנו חשש כבד שהם נושאים את המחלה ועלולים להדביק בני אדם ובעלי חיים אחרים. כמו כן, יש לציין כי אין למחלה זו אפשרות מניעה וגם טיפול תרופתי ארוך בתרופות המשמשות כיום כנגד המחלה אינו מרפא את החולים לחלוטין. הם נשארים נשאים ועלולים להדביק בעלי חיים אחרים ובני אדם. לאחר התייעצות עם משרד הבריאות ומומחים מהמכון הווטרינרי ומבית הספר לרפואה ווטרינרית, הוחלט להורות על המתת כל בעלי החיים על מנת שלא לסכן את הציבור (אדם ובעלי חיים בריאים). ההחלטה המנומקת בנושא של המשרד תימסר בהתאם להחלטת בית המשפט, על מנת שזה יקבע כי אכן מדובר בהחלטה מקצועית ואחראית שכל מטרתה הוא שמירה על בריאות הציבור ובריאות בעלי החיים בישראל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות