fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פנייה דחופה לנתניהו: ממש את התכנית לפיתוח הצפון

אייל בן ראובן (צילום רשמי) אייל בן ראובן
אייל בן ראובן (צילום רשמי) צילום רשמי

11 ח"כים פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע אישור התקציב בממשלה, בקריאה לממש את ההבטחה לתכנית לאומית לפיתוח הצפון ולהשקיע את התקציב החיוני לתכנית זו. הח"כים: אלוף במיל' אייל בן ראובן (המחנה הציוני), איתן ברושי (המחנה הציוני), בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ומוטי יוגב (הבית היהודי(, מיקי זהר(ליכוד), אלעזר שטרן (יש עתיד), שרן השכל (ליכוד), שולי מועלם (הבית היהודי), עמר בר לב (המחנה הציוני), חיים ילין (יש עתיד) ונאוה בוקר (ליכוד).

בקריאתם לראש הממשלה אומרים החכי"ם: "לפני למעלה משנה, אושרה התכנית הלאומית לפיתוח הצפון בהיקף של 19 מיליארד שקלים,בפריסה של חמש שנים. כמעט בכל תחומי החיים, הפערים בין הצפון למרכז הארץ הולכים ומתרחבים: מחסור בתעסוקה ובמשרות בשכר ממוצע או גבוה, מחסור במיטות אשפוז ושיקום, שיעור אבטלה גבוה ונטישת צעירים רבים.
למרות כל זאת, נראה כי תקציב המדינה המתגבש לשנים 2017-2018 עלול לבטא המשך מגמות אלו, משום שהוא כולל חלקים בודדים בלבד מהתכנית הלאומית לפיתוח הצפון".

אייל בן ראובן צילום רשמי
אייל בן ראובן צילום רשמי

ח"כ אייל בן ראובן בראיון לבלינקר אומר: "אנחנו מזהים שהתכנית לא הולכת לקרות. בשיחה שקיימתי עם שר האוצר משה כחלון, הוא הסביר כי הנושא נתון בידיים של אריה דרעי שאמור להגיש תכנית שעד כה טרם הוכנה. כרגע בתקציב המוצע לא רואים איך זה מתממש". לדברי ח"כ בן-ראובן הגליל הוא הוא בעדיפות עליונה ולכן פנה לבקש לדעת מידית איך מתכוונים לממש את התכנית שהוצעה. לסיכום אומר ח"כ בן-ראובן: "הכסף המתוכנן לא נמצא בספר התקציב, אנשי הגליל גם לא רואים אותו מתממש".

"שדולת הגליל בכנסת, קוראת בזאת להשקיע את התקציב החיוני לפיתוח הגליל ולממש את התקציב שהובטח במלואו".

התכנית לפיתוח הצפון התאיידה

בוקר אחד קמו ראשי הרשויות בצפון וגילו  שהמדינה לא מתכוונת באמת  להעביר 18 מיליארד שקלים לפיתוח הכלכלי של הצפון כפי שהבטיח אל תעביר   רק מאות מיליוני שקלים בודדים בלבד. ביום רביעי הם נפגשו עם שר האוצר משה כחלון במטרה למזער נזקים.

על פי המתווה החדש הכסף שהיה אמור להיות מושקע בין היתר לפיתוח תשתיות תחבורה, בריאות, חינוך, תעסוקה ושורת מיזמי ענק אשר יסייעו לצמצם את הפערים המוכרים בין צפון הארץ למרכז ולדרום. וכך החלום  לצמצום הפערים בתחום הבריאות בים הפריפריה למכרז  מתרחק. וגם העומס תחבורתי הקשה בגליל המערבי לא נראה פתרונות באופק. הוקם עמוד מחאה ייעודי שמגייס אלפי תושבים בצפון למודעות על הזנחת הממשלה את הפריפריה הצפונית בשם "לא סופרים ת'צפונים".

למרות ההתחייבויות, לא עוגנו הצהרות נציגי הממשלה בתקציבים. על רקע אי הודאות ערכו לפני שבועיים ראשי הרשויות בצפון כנס חירום במעלות, בו השתתף גם השר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, אריה מכלוף דרעי, אשר הצהיר אז כי בכוונתו להילחם למען תקצוב תכנית הצפון ואף ש"יוותר על המנדט שניתן לו בממשלה אם לא יהיה כן".

בפגישות שהתקיימו השבוע בין נציגי ממשלה לנציגי הרשויות התברר כי בכוונת הממשלה להשקיע תקציב של מאות מיליונים בלבד לכל הצפון לשנתיים הקרובות.

 שלמה בוחבוט (צילום: אדריאן הרבשטיין)
שלמה בוחבוט (צילום: אדריאן הרבשטיין)

את המאבק מובילים ראשי האשכולות בצפון: עדי אלדר, שלמה בוחבוט, לי מלכא. בוחבוט מסביר: "לפני חודש קיימנו במעלות תרשיחא פגישת חירום בהשתתפות אריה דרעי, השר לפיתוח הנגב והגליל, וזו הייתה יריית הפתיחה לפעולה משותפת של הרשויות בגליל ותושביהן שנועדה לדאוג שהתוכנית לפיתוח הצפון תיושם. השבוע קיימנו עוד פגישת עבודה עם השר דרעי וצפויה פגישה היום (יום רביעי) עם שר האוצר, משה כחלון. שניהם, דרעי וכחלון, הם אנשים שפועלים למען הפריפריה ולכן אני מאמין שבדיאלוג, נוכל להוביל לגיבוש תוכנית חומש מתוקצבת. כולם יודעים שאנחנו לא מבקשים דגים, אלא חכות. בכוונתי להוכיח שההשקעות התקציביות בגליל לא רק שיחזירו את עצמן במהרה, אלא יעשירו את קופת המדינה בטווח הבינוני".

ראש עיריית כרמיאל עדי אלדר: "החזרת ילדינו לחיות בקרבתנו על ידי יצירת מקורות תעסוקה עומדת ותלויה בהעמדת התקציב לפיתוח הצפון הן במערכות חינוך ובריאות מתקדמות והן בפיתוח מפעלים ומערכות עתירות ידע . הגיע הזמן לשים את הצפון במרכז.

ראש המועצה האזורית משגב רון שני: "דובר על תכנית לאומית ייעודית, שתכליתה לצמצם את הפערים ולהוביל את הצפון קדימה, תוך מבט אל העתיד. מטרה ראויה וחשובה. מסתבר שתקציבי הענק התכווצו למיליארד שקלים בלבד, וגם זה לא ברור ובטוח. הצפון סובל מזה שנים מהשקעות מועטות, ביחס ליתר המדינה. חיוני לכולנו – לצפון ולכל מדינת ישראל, שהדברים ישתנו דרמטית. הצפון חייב לקבל תנופת פיתוח מובנית, יסודית ואסטרטגית".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות