fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עתירה לבג"צ; להפסיק את מפגעי הריח בקריות

שכונת נווה גנים קריית מוצקין. צילום: ניר שטיינברג
שכונת נווה גנים קריית מוצקין. צילום: ניר שטיינברג

עיריית קריית מוצקין הגישה עתירה לבג"צ נגד השר להגנת הסביבה, מנכ"ל משרדו וגורמים נוספים בשל המחדל המתמשך בטיפול במפגעי הריח בצפון העיר, הנמשכים כבר יותר משנה. בעתירה שהוגשה ביום חמישי שעבר, מבקשת העירייה להוציא צו על תנאי שיורה למשיבים לעשות שימוש בסמכויותיהם לשם הפסקת מפגעי הריח החוזרים והנשנים, "וזאת, באמצעות חקר מעמיק של התלונות, מציאת המקורות למפגעי הריח וסגירתם בפרק הזמן המיידי".

לפני כשבועיים שלחה עיריית קריית מוצקין, באמצעות משרד עורכי הדין אטיאס, גראור, וישניצקי, ענבר, חכים ושות', מכתב התראה למשרד להגנת הסביבה לפני נקיטת הליכים משפטיים. העירייה התריעה כי העתירה לבג"ץ תוגש אם המשרד לא יעדכן אותה בתוך שבוע בפעולות המיידיות שבכוונתו לנקוט כדי להסיר את מפגעי הריח.  אולם המשרד להגנת הסביבה לא השיב לפנייתה.

שכונת נווה גנים קריית מוצקין. צילום: ניר שטיינברג
שכונת נווה גנים קריית מוצקין. צילום: ניר שטיינברג

הנתבעים המרכזיים הם המשרד להגנת הסביבה ומנכ"ל המשרד ושר הפנים. עוד נתבעים המועצה האזורית מטה אשר, המועצה המקומית אעבלין ומפעל קומפוסט המפרץ והגליל המערבי שבקריית ביאליק. "המשרד להגנת הסביבה מפגין אוזלת יד בתחום זה, ומוכן לשוב ולנקוט ב"הידברות" ולהסתפק בשליחת מכתבים, פעולות רפות שעיקרן מראית עין, מקום בו נדרשת פעולה אקטיבית להבטחת רווחתם של התושבים".

בעתירה נאמר כי "לכלל המשיבים מסורים הכלים המתאימים לאתר ולסלק את מפגעי הריח, ומכאן, שכל יום שעובר ובו ממשיכים תושבי קריית מוצקין לסבול ממפגע הריח, הוא בגדר מחדל וכישלון מתמשך של רשויות המדינה והרשויות המקומיות הרלבנטיות".

עוד נטען בעתירה: "התנערות המשיבים מחובת הפיקוח, והימנעותן מהפעלת סמכויותיהן במהירות הראויה אינה סבירה בנסיבות העניין, ואינה נותנת את המשקל הראוי, לשון המעטה, לפגיעה היומיומית בתושבי קריית מוצקין ותושבי שכונת נווה גנים בפרט, אשר יש בה כדי לעלות כדי פגיעה בזכויות היסוד לחיים, לבריאות ולסביבה נאותה, הנגזרות מזכות האדם לכבוד".

העירייה מבקשת מבג"צ "לחייב בשלב זה את המשיבים להפעיל את מלוא הכלים שברשותם כדי לברר עד תום את תלונות התושבים, למצות את הבדיקות הנדרשות לצורך איתור מקורות מפגעי הריח, ולהביא להפסקתם לאלתר". בג"צ הודיע לנתבעים כי עליהם להגיש תגובה מקדמית לעתירה עד ל-21 בינואר הקרוב.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "העתירה טרם התקבלה במשרד להגנת הסביבה. המשרד יעביר את תגובתו לבית המשפט כמקובל". עוד נמסר כי המשרד להגנת הסביבה פועל בכל החזיתות במאבק במפגעי הריחות באזור הקריות. במסגרת זו, בוצעו סקרים ובדיקות בשטח, אך מקור הריחות טרם זוהה באופן חד משמעי. בנוסף, המשרד מפעיל צעדי אכיפה, בהם קנסות ועיקולי כלי-רכב, מול הגורמים השורפים פסולת בשטחים הפתוחים, המהווה ככל הנראה המקור לריח האשפה השרופה, וצוות כונני המשרד יוצא באופן שוטף לשטח בעקבות דיווחים. ממשרד הפנים נמסר "תשובת משרד הפנים לעתירה תימסר לבג"ץ על פי המועדים שנקבעו על ידי בית המשפט".

ראש העירייה, חיים צורי, מסר השבוע: "כבר יותר משנה שתושבים בקריית מוצקין סובלים מריחות רעים, והמשרד להגנת הסביבה לא עושה דבר. אולי כדאי שהפקידים שם ייצאו מהמשרדים ויגיעו לשטח כדי לזהות את מקורות  הריח, כי זה תפקידם. לא נותרה לנו ברירה אלא לעתור לבית המשפט כדי שיכריח אותם לעשות זאת".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות