fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

על סף קריסה: 300 מיליון שקלים גירעון במרכז הרפואי לגליל בנהריה

ועדת הכספים דורשת שהמדינה תממן את ימי האשפוז של הפצועים הסוריים המטופלים במרכז הרפואי בנהריה. חברי כנסת: "מפקירים 600 אלף תושבים בגליל המערבי"
המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)
המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)

 

 תרעומת קשה הובעה השבוע בוועדת הכספים בעקבות התנערות המדינה מאחריותה להשלכות הכספיות הנובעות מקליטת את פצועי הקרבות בסוריה במרכז הרפואי לגליל בנהריה.  זאת לאחר שבדיון התברר שהמרכז הרפואי סובל ממילא מבעיות של תקציב, מחסר תקינה וכוח אדם, נקלע לגירעון בעקבות פער עצום בין עלות האשפוז של הפצועים בפועל,  כ- 13 אלף שקלים ליום אשפוז, לבין הסכום שהוא מקבל לצורך כך מהמדינה, כ- 1,300שקלים למטופל.  

בדיון השתתפו ראשי רשויות:  נשיאת  עמותת ידיד המרכז הרפואי רעיה שטראוס- בן דרור, ראש עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט,  ראש מועצת שלומי גבי נעמן,  ראש מועצת כבר ורדים סיון יחיאלי, יעל רון מנכ"ל אשכול גליל מערבי, ראש מועצת מזרעה פואד עווד, ראש מועצת חורפיש מרעי מועיד ועוד.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "ההחלטה לקלוט את פצועי הקרבות בסוריה היא החלטה נכונה, מדובר במחווה הומניטרית חשובה, אך לא יתכן שזה יבוא על חשבון השירותים לתושבי הגליל המערבי ואזרחי ישראל בכלל"

גפני הביע תרעומת קשה על היעדרות נציגי משרד הביטחון ונציג בכיר מאגף התקציבים באוצר והחליט להפסיק את הדיון בנושא. גפני הודיע לאנשי האוצר ומשרד הביטחון, שיקיים דיון חוזר בשבוע הבא וכי "אם עד אז לא יימצא פתרון לטובת בית החולים, 'אל תבואו לכאן'  ובכך רמז שלא יעלה לסדר היום בקשות של המשרדים.

    גפני: "מדובר על מחווה נכונה שמדינת ישראל  צריכה לעשות אותה, אך אי אפשר שזה יהיה על חשבון החולים הישראליים, שמהרכז הרפואי לגליל יצמצם טיפולים חשובים ובכלל, מכיוון שאנחנו מטפלים בפצועים סוריים ואין מי שיתקצב את זה".

מנהל המרכז הרפואי 'גליל' בנהריה, ד"ר מסעוד ברהום: "הבעיה היא מעבר לגירעון של 25 מיליון שקלים שנקלענו אליו. קיבלנו את הפצועים האלה בהיותם בני אדם. אלה הפנים היפות של מדינת ישראל בפני העולם. היום בית החולים הוא הכי מנוסה בטיפול בפצועי מלחמה, ארבע שנים כשכמעט מדי בוקר מגיע אמבולנס וכל הצוותים נכנסים לחדר המין לטפל בהם. יש לנו כ- 40 פצועים בכל יום ואני מדבר על ארבע שנים, צברנו ניסיון אדיר, יש לנו חולה שבונים לו פנים במדפסת תלת-ממדית. הצבירה היא כמעט 30 אלף ימי אשפוז, הבדיקה של כל מטופל והעלות מעל 10,000 שקלים ליום, מסתכמת בפ 300 מיליון שקלים.  קיבלנו מהמדינה רק 54 מיליון שקלים מיליון שלא מספיקים לכלום. ספגתי את כל הגירעון הזה באי חידוש טכנולוגיות, באי חידוש מבנים ועוד.. עם גירעון של 25 מיליון שקלים שנתי, אני לא יכול לקבל כוח אדם חדש ולא יכול לפתח את בית החולים לטובת התושבים".

    ח"כ איתן ברושי הוסיף:  "הפער בין העלות בפועל של האשפוז של הפצועים, זה דבר בלתי נסבל שאת מחיר הטיפול הראוי הזה של הפצועים משלמים תושבי הגליל המערבי ואזרחי ישראל בכלל. התוצאה היא גירעון של עשרות מיליונים שחלק צומצם עקב צמצום חלק מהשירותים של בית החולים. אין ספק שזו שליחות נעלה לטפל בפצועים הסורים ומדובר במצווה, אך זה בלתי נסבל שהדבר נעשה על חשבון בית החולים. זו פעם נוספת שאני מבקש שהדיון יהיה תכליתי וייתן לבית החולים כלים להתמודד עם האתגרים והיעדים. על משרד ראש הממשלה להבטיח שהכספים יועברו מיידית למרכז הרפואי לגליל בנהריה. צריכים להחליט בממשלה איזה משרד אחראי על כך שהכסף יועבר".

המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)
המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)

    ח"כ יצחק וקנין תושב יערה:  מדובר בבית החולים היחידי שנותן שירות ל- 600 אלף תושבים והדבר הזה מקשה על תפקוד כל מערכות בית החולים. יש פה גירעון בכל מקרה גם אם יפסיקו לקבל הסורים. אי אפשר כבר לטפל בישראלים לא בסורים".

    ח"כ יעקב פרי : "לא יעלה על הדעת שממשלת ישראל מקבלת החלטה שהיא אכן נכונה והומאנית ומראה הפנים היפות של המדינה, אך תשאיר מאחור בית חולים שיש לו גם ככה בעיות של תקינה ומחסור בכוח אדם וכד' ויפקירו למעלה מחצי מיליון תושבי הגליל המערבי. זה גובל בשערורייה. אסור לעצור את הפעולה ההומאנית הזו, אבל יש לשפות את בית החולים בתמורה".

    ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "משרד הביטחון חייב להעביר מיד את 300 מיליון השקלים לבית החולים בנהריה. ממשלת ישראל הטילה על בית החולים משימה לאומית ביטחונית והומאנית חשובה אך כמו תמיד שכחה לספק את התקציבים והכלים. לא ייתכן שהטיפול בפצועים הסורים ייפול על כתפיהם של תושבי הגליל והם ישלמו את המחיר בצימצום שירותי הבריאות שלהם עצמם. בתי החולים בישראל בכלל ובפריפריה בפרט נמצאים במצוקה תקציבית קיומית יום יומית וגירעון נוסף פשוט עלול להוביל לקריסתם".

לאחר שהתברר שנעדר מהדיון נציג משרד הביטחון וכי גם מהאוצר לא נשלח נציג שיכול להשיב על הטענות שעלו בדיון, החליט יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לעצור את הדיון. גפני הודיע ש"ועדת הכספים תשוב ותתכנס לדון בנושא הזה בשבוע הבא ואני דורש שיהיו פה נציגי משרד הביטחון, נציג מטעם ראש הממשלה ונציגים בכירים מאגף התקציבים באוצר. מצד אחד, אנחנו מדברים על עניין הומאני אך מצד שני, גם פגיעה בשירות לתושבי הגליל המערבי הוא עניין חשוב שמחייב מענה מיידי. אני מודיע לנציגי האוצר ומשרד הביטחון, שיגיעו לפתרון עד לשבוע הבא, אחרת שלא יבואו לכאן לוועדה". בכך רמז גפני כאמור, כי לא יעלה לדיון בקשות של המשרדים, כל עוד הגירעון של בית החולים יימשך ולא יקבל מענה ראוי.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות