fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סג"ם א' מקרית מוצקין הצטרף השבוע למערך העיניים בשמיים של צה"ל

סג"מ א' מקרית מוצקין. צילום: דובר צה"ל
סג"מ א' מקרית מוצקין. צילום: דובר צה"ל

אחד הסודות הגלויים ביותר של חיל האויר הוא מערך כלי הטיס המאויישים מרחוק (כטמ"ם). על אף שהציבור יודע על קיומם, הפעילות המבצעית שמבצע המערך נשמרת תחת מעטה כבד של חשאיות.

הדרישות ממפעילי הכטמ"ם גבוהות ביותר. לקורס מגיעים חניכי קורס טיס אשר הפסיקו השתתפות לאחר כשנה ומעלה בקורס, יוצאי יחידה 5252 "זיק" בחיל התותחנים, וכן במקרים מיוחדים קצינים מצטיינים, למשל מתכנית "תלפיות" או קצינים שבאו מרקע אווירי  כמו מפקדי מגדל פיקוח, מטיסי חוץ, קצינות סימולטור ועוד.

ההכשרה נמשכת כחצי שנה, במהלכה נלמדים תכנים קרקעיים, טיסות במאמנים (סימולטורים), סדנאות שטח, גיחות בקרון בליווי מדריכים, חונכות, למידת דמות המפעיל (אדם, קצין, מפעיל) והתנסות בתפקידי קצינות. בתום הקורס החניכים מקבלים את סיכות המפעיל ממפקד חיל האוויר ומשובצים לטייסות והיחידות המבצעיות בבסיסי חיל האוויר השונים. לאחר סיום הכשרתם חותמים מפעילי הכטמ"ם חמש שנות קבע ובהמשך יוכלו להגיע לתפקידי מטה או הדרכה, בשילוב הטסה מבצעית כפעם בשבוע בטייסת.

סג"מ א' מקרית מוצקין. צילום: דובר צה"ל
סג"מ א' מקרית מוצקין. צילום: דובר צה"ל

מערך הכטמ"ם נמצא בצמיחה גדולה בשנים האחרונות. זאת ניתן לראות במספר הבוגרים בקורסים, בעלייה בנפח הפעילות. כיום כטמ"ם מבצע 70 אחוז מכלל הטיסות המבצעיות בחיל האוויר ובמגוון המשימות. בין משימות המערך סיוע לכוחות האוויר והקרקע באיסוף מודיעין איכותי, זיהוי עמדות שיגורים, זיהוי חדירות מחבלים, מניעת פגיעה בבלתי מעורבים, ליווי תקיפות, ליווי תרגילים ומעצרים, ליווי כוחות חי"ר, הגנה על הגבולות ועוד. על פי פרסומים זרים, מפעיל המערך כטמ"ם תקיפה לחיסול נקודתי של מטרות חשובות.

השבוע הגיע לסיומו קורס מפעילי כטמ"ם ובין הבוגרים נמצא גם סג"ם א', 20, מקרית מוצקין, בוגר תיכון אורט קרית ביאליק. "עוד לפני הגיוס היה לי ברור שאני רוצה לעשות שירות משמעותי" הוא אומר "בהתחלה כשנפלתי מקורס טיס הייתה תחושה של אכזבה וברגע שהגעתי לכאן וראיתי את מה שעושים, זה פשוט מדהים. הדבר היחיד שחסר זו החדווה של להיות בשמיים".

כמי שהספיק לחוות את חוויית הטיסה אומר סג"ם א' "העבודה שאנחנו עושים מפעילה הרבה יותר את המוח כי אנחנו נפגשים בהמון מצבים שבהם צריכים לקבל החלטות מידיות. אנחנו נמצאים בשמיים בלי שאף אחד יודע וזה נותן יתרון מטורף. אנחנו נמצאים שם, שקטים, ולא רואים אותנו". על התחושה של לראות אחרים בלי ידיעתם הוא אומר "זה קצת מוזר בהתחלה, צריך להבין שאנחנו מסתכלים על אנשים אמיתיים שנמצאים במקומות אחרים".

בחילות האוויר הגדולים בעולם, כמו ארצות הברית, עובדים על דור העתיד של מטוסי הקרב שיוטסו מרחוק על ידי מפעיל קרקעי וסג"ם א' חושב גם הוא ששם נמצא עתיד התעופה. "זה העתיד" הוא אומר "חד משמעית זה מה שיקרה. ברגע שניתן יהיה להוציא את הגורם האנושי משדה הקרב, אפשר לחסוך את הסיכון לצוות האוויר. לאדם יש מגבלות פיסיות ומצבים שמצריכים ממנו פעילות פיסית וטכנית יחדיו. מטוס מאויש מרחוק יוכל לבצע פעולות שגוף האדם אינו מצליח לעמוד בהם כשכל הפתרונות יינתנו מקרון מרוחק ללא סיכון לטייס".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות