fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נחנך רחוב על שמו של האלוף יקותיאל אדם ז"ל

הרחוב על שמו של אדם נערך במעמד בנו יו"ר התעשייה הצבאית האלוף במיל' אודי אדם, ראש עיריית חדרה תא"ל במיל' צביקה גנדלמן, ואורחים מהעיר
גנדלמן, אדם ויחזקאלי (צילום: עיריית חדרה)
גנדלמן, אדם ויחזקאלי (צילום: עיריית חדרה)

 

עיריית חדרה חנכה רחוב על שמו של האלוף יקותיאל אדם ז"ל שנהרג במלחמת לבנון הראשונה. טקס קריאת  הרחוב על שמו של אדם נערך במעמד בנו יו"ר התעשייה הצבאית האלוף במיל' אודי אדם, ראש עיריית חדרה תא"ל במיל' צביקה גנדלמן, ואורחים מהעיר דרבנט, העיר התאומה של חדרה, שהגיעו לארץ במסגרת חגיגות 2000 שנה לעיר הנמצאת בהרי קווקז.

עוד נכחו בטקס סגנית ראש העירייה חדווה יחזקאלי, המשנים לראש העירייה רומן גישר ובועז ביטון, ראש עיריית אור עקיבא לשעבר שמחה יוסיפוב, אישי ציבור מהקהילה הקווקזית בחדרה, עו"ד נתן לבייב ויועץ ראש העיר לענייני העדה הקווקזית גבי נטו.

אדם, בן העדה היהודית ההררית מקווקז, בן 54 היה במותו, והשאיר אחריו רעיה, בן, בת, אם, אח ואחות,נקרא על שם סבו יקותיאל רבאיוב, שנפל בקרב בידי מרצחים ב-1919.  בהיותו בן 15 הצטרף לשורות ה"הגנה" ונשלח לקורס מ"כים ולקורס סיירים. עבר קורס מפקדי מחלקות, השתתף במבצעי ה"הגנה", ולחם במסגרת "המחלקה המיוחדת" של ה"הגנה" שביצעה פעולות נועזות מעבר קווי האויב.

כשהוקם צה"ל הצטרף לשורותיו והתנדב לשרת בצבא הקבע. הוא עלה בסולם הפיקוד, וב-1952 הוצב כקצין בחטיבת גבעתי בדרגת סרן. במבצע קדש היה מפקד יחידת סיור, שפעלה בחזית סיני. בהמשך מונה כמפקד גדוד 12 ב"גולני", אחר-כך כמפקד קורס מפקדי פלוגות וקצין אג"מ בפיקוד הדרום, ב-1961 התמנה לתפקיד קצין מבצעים בפיקוד הדרום, וב-1966 קיבל את הפיקוד על חטיבת רגלים בפיקוד הדרום, בדרגת אל"מ.

 

גנדלמן, אדם ויחזקאלי (צילום: עיריית חדרה)
גנדלמן, אדם ויחזקאלי (צילום: עיריית חדרה)

אחרי מלחמת ששת הימים התמנה כמפקד חטיבת גולני. זו הייתה תקופת מלחמת ההתשה עם הסורים, ובתפקידו כמפקד החטיבה היה ממונה על הפעילות המבצעית בגבול הצפון כולל פעילות מעבר לגבול והקמת קו הביצורים ברמת הגולן. בשנת 1970 הועלה לדרגת תת-אלוף. בתקופה זו הושאל לתפקיד בכיר במשרד ראש-הממשלה, אבל באוקטובר 1973, כשפרצה מלחמת יום-הכיפורים, הוא התמנה כסגנו של אלוף פיקוד הצפון, וחלקו בהדיפת הכוחות הסוריים מרמת הגולן היה רב. ב- 1974, כשכוחות צה"ל נערכו מחדש בסיני, התמנה כמפקד הכוחות בסיני, בדרגת אלוף, וכעבור חודשים ספורים מונה לתפקיד אלוף פיקוד הדרום.

מ-1976 כיהן בתפקיד ראש אג"מ, ורבות נזקף לזכותו בתכנון מבצע החילוץ של החטופים באנטבה. לאחר מכן יצא להשתלמות בארצות-הברית וכשחזר התמנה, במרס 1978, לכהונת סגן הרמטכ"ל וראש אג"מ והיה אחראי בין היתר על הפצצת הכור הגרעיני בעירק. בשנת 1982 הועידו ראש הממשלה מנחם בגין לתפקיד ראש המוסד למודיעין, והיה אמור לבשר על כך ברבים ביום שבו הובא אדם ז"ל למנוחות.

ב-10 ביוני 1982, ביום החמישי למלחמה בלבנון, יצא יקותיאל אדם עם אל"מ חיים סלע לסייר ביחידות צה"ל בחזית. הם סיירו במוצב בופור, והמשיכו דרכם למוצב קדמי בבניין בכפר דוחה שליד העיר דאמור. בהיותו עם חבריו בבניין החלו מחבלים להפגיז את המוצב. חבורת הקצינים שנקלעה להפגזה ירדה למקלט שבמרתף הבניין, ונתקלה במחבלים שמצאו בו מסתור. המחבלים פתחו באש והרגו שני מפקדי צה"ל, ביניהם היה אדם.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות