fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נגמר הכסף: אין מענקים למעבר רופאים לפריפריה

דר סלמאן זרקא
צילום מרכז רפואי זיו

 

ב-2011 הקציב משרד האוצר כסף לעידוד רופאים לגור בפריפריה ולהתמחות במקצועות שונים. כעת הם התבשרו שהתקציב נגמר.

התקציב שהוקצה לתוכנית המענקים לרופאים שיעברו לפריפריה נגמר הממשלה מתכוונת לבטל את המענקים. אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של שביתת הרופאים הגדולה בשנת 2011 היה מענק של כ-300 אלף שקל לרופאים שבוחרים להתמחות במקצועות במצוקה כגון רפואת פגים או רופאים מרדימים, ומענק זהה לרופאים שבוחרים להתמחות בבתי חולים בפריפריה. נודע כי הממשלה מתכוונת לבטל לחלוטין את ההטבות לרופאים שיתמחו בפריפריה  אפילו אם בחרו במקצוע במצוקה והתכנון הוא לבטל את ההטבה במסגרת חוק התקציב החדש לשנה הבאה.

בתשובת לשאלת צפון 1 השיב דובר משרד האוצר: "מילאנו את ההתחייבות למתמחים במלואה. נחיצות המענקים פחתה לאחר שהושגה המטרה שלשמה ניתנו".

כך או כך משרדי הממשלה מגלגלים האחד לפתחו של השני את ההחלטה בדבר ביטול המענקים. ביום שני בערב נשלח פקס לשר הבריאות ליצמן מיו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן, שנפתח במילים: "נדהמתי לגלות באופן מקרי כי משרד הבריאות מבקש לבטל במחי יד את ההישגים המשמעותיים שהושגו באמצעות המענקים שניתנו לרופאים בפריפריה, תוך מחיקת יתרון משמעותי זה בעבודה בפריפריה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה : "המשרד לא ביטל את המענקים לרופאים לפריפריה. משרד הבריאות שמח שרופאים רבים ניצלו את האפשרות לעבור לפריפריה ולזכות בהטבות מיוחדות כפי שנחתם בהסכם. מדיניות משרד הבריאות פועלת מתוך העדפה והתחשבות עליונה בצרכי הפריפריה. אזל הכסף להסכם הרופאים מ-2011. משרד הבריאות השיג 75 מיליון שקלים למענקים לרופאים המועסקים במקצועות במצוקה אשר יקבלו 60 אחוז יותר אם הם מועסקים בפריפריה".

דר סלמאן זרקא
מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת, ד"ר סלמאן זרקא (צילום מרכז רפואי זיו)

במרכז הרפואי זיו בצפת נהנים בשנים האחרונות מהעדפה בקרב רופאים מומחים רבים מכל חלקי הארץ להגיע ולעבוד במרכז הרפואי הצפוני בשל תנופת הפיתוח שבו וכן מענק בסך 300 אלף שקלים הניתן לרופאים הבוחרים להגיע ולעבוד בבתי החולים בפריפריה מאז שנת 2011.

מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת, ד"ר סלמאן זרקא התייחס לסוגיה ואמר: "לאורך השנים התקשו בתי חולים בפריפריה לגייס רופאים איכותיים בשל הריחוק ממרכז הארץ. התיקון שבוצע בהסכם בשנת 2011 הקל עלינו בבתי החולים הפריפריאליים במעט ועודד רופאים לנדוד צפונה ודרומה כאחד. השינוי שיפר משמעותית את איכות הטיפול והשירות בבתי החולים. איני מבין כיצד עולה על הדעת, לאחר חמש שנים לבטל את התיקון שהצליח לשפר באופן ניכר את מערכת הבריאות ולחזק מוסדות רפואיים ברחבי הארץ".

על השלכות ביטול המענקים אמר ד"ר זרקא: "במידה ואכן יבוטלו המענקים לרופאים בבתי החולים בפריפריה, הרפואה והתושבים הם אלו שיפגעו משינוי זה. הצמיחה בשירותי הרפואה בזיו ובצפון עלולה לספוג האטה משמעותית ואף מכת מוות. ישנם תחומי רפואה נוספים הזקוקים למומחים ממרכז הארץ והמענק מהווה כלי חשוב בעידוד הגעתם לצפון. על משרד האוצר והשר משה כחלון לדאוג להשארת ואף הגדלת המענק לרופאים מקצוע במצוקה בפריפריה, על מנת שאלו ימשיכו לשרת את הציבור המתגורר מחוץ לגוש דן".

ביום שלישי השבוע התקיים דיון מקיף בכנסת בנושא התקציב לגליל. אחד הנושאים בדיון היה המענקים לרופאים, שר הבריאות הודיע בתום הישיבה: " מתן העדפה תקציבית לרופאים בפריפריה נקבע לפי ההסכם עם הרופאים לשלוש שנים. אחרי שהסתיימה תקופת ההסכם הוספנו עוד שנה, ואחר כך עוד שנה. גם השנה נפעל להוסיף תקציב לעידוד רופאים לפריפריה. סיכמתי עם ח"כ גפני יו"ר ועדת הכספים שנדרוש שלא יהיה תקציב בלי תוספת לרופאים לפריפריה גם לשנה הבאה. נקווה שנצליח"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות