fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מראשות המתנ"ס לראשות המועצה

כנראה שגם בחלומותיו השאפתניים ביותר, איתי ויסברג לא תיאר לעצמו שבשנים הקרובות ירוץ לראשות מועצת בנימינה גבעת עדה וגם יזכה. אבל החיים זה מה שקורה בזמן שבן אדם עסוק בלתכנן תוכניות, ומותו הפתאומי של פינקי זוארץ טרף את הקלפים. רגע לפני כניסת השנה החדשה, ויסברג מסכם 72 ימים בתפקיד ומסמן מטרות לשנים הבאות כנראה שגם בחלומותיו השאפתניים ביותר, איתי ויסברג לא תיאר לעצמו שבשנים הקרובות ירוץ לראשות מועצת בנימינה גבעת עדה וגם יזכה. אבל החיים זה מה שקורה בזמן שבן אדם עסוק בלתכנן תוכניות, ומותו הפתאומי של פינקי זוארץ טרף את הקלפים. רגע לפני כניסת השנה החדשה, ויסברג מסכם 72 ימים בתפקיד ומסמן מטרות לשנים הבאות
"הרחבתי את שעות קבלת הקהל במשרדי ואני משתדל להגיע לכולם". ויסברג (צילום: הילה אייזינגר)

 

איתי וייסברג התחיל את שנת תשע"ז כיו"ר הנהלת המתנ"ס הטרי של מתנ"ס בנימינה גבעת עדה וסיים אותה באופן בלתי צפוי לחלוטין כראש המועצה של המושבות.

וייסברג, יליד חיפה, בן 57, נשוי ואב לארבעה שימש בשנים 2013-2003 חבר מועצה, חבר הנהלה, יו"ר ועדת חינוך ויו"ר ועדת הגנת הסביבה ונציג באיגוד ערים לאיכות הסביבה. לאחר מותו הפתאומי של ראש המועצה, פינקי זוארץ, באפריל השנה, התמודד בבחירות לאחר שנבחר ברוב קולות על ידי סיעתו של זוארץ (פז), וניצח כשקיבל יותר מ-48 אחוז מקולות הבוחרים.

החזרה לפעילות ציבורית לאחר ארבע שנות הפסקה, בהן נשאר בתפקידים בזירה המקומית, הייתה מבחינתו טבעית: "גדלתי בבית בו התרומה למדינה הייתה ערך עליון, וכך גם עשיתי בשירותי הצבאי כקצין בחיל הים. אבי היה פעיל עלייה של המוסד באירופה, הבריח יהודים לארץ עד שנתפס ונכלא. אמי ניצולת שואה שמגיל ילדות בילתה כפליטה ביערות יוון עם אמה ואחיה עד שהוברחו לארץ. הרגישות לזולת והשאיפה לצדק חברתי טבועים בי. המעורבות הפוליטית שלי החלה ועודנה בשדה המקומי, כפעיל ועד הורים דרך חברות במועצה ועד נציג המועצה באיגוד ערים לאיכות הסביבה ויו"ר הנהלת מתנ"ס בנימינה-גבעת עדה".

מה הביא אותך להתמודד לאחר מותו של פינקי זוארץ ז"ל?

"יש משפט שאומר שהחיים זה מה שקורה כשאתה עסוק בתכנון תוכניות, ובשנתיים האחרונות החיים הללו קרו לי אירועים מכוננים שלא תכננתי או צפיתי. למרבה הפלא, פינקי היה בהם במלוא כובד משקלו. אהבתי את האיש, וביום שהתבשרתי שנפטר בוייטנאם הייתי כאוב מדי מכדי לחשוב על התפקיד במועצה. לאחר שבוע של אבל, הבנתי שאנו עומדים לפני מערכת בחירות לא צפויה. כשהגיעו אליי פניות לרוץ, הרגשתי שהתוכניות שלי שוב משתנות ונכנסתי למרוץ חדור מוטיבציה לקחת את המושכות ולדאוג שהדברים הטובים שקרו לנו בתקופת פינקי יימשכו".

"הרחבתי את שעות קבלת הקהל במשרדי ואני משתדל להגיע לכולם". ויסברג (צילום: הילה אייזינגר)
"הרחבתי את שעות קבלת הקהל במשרדי ואני משתדל להגיע לכולם". ויסברג (צילום: הילה אייזינגר)

"פינקי חסר לכולנו"

במה אתה ממשיך את דרכו של פינקי? מה אתה מביא לתפקיד מעצמך?

"עצוב ולא הוגן שמסלול החיים של פינקי נקטע באמצע. הוא היה אדם יוצא דופן, יחיד ומיוחד שחסר לכולנו. גישתו הסוציאלית-חברתית הולמת את זו שלי ונרתמתי להמשיך את הפרויקטים שלו ושל חברי ההנהלה, לרבות פינוי-בינוי בגבעת חן, קידום תוכנית המתאר של המושבות ופרויקטי הסלילה הרבים במושבות. כיוון שאני מגיע מהעולם העסקי, אני משתדל להכניס יותר כלכלה ויזמות לפעולות המועצה. אני מאמין שמודלים של הפעלה המתבססים על תרומות או סבסוד, לא יכולים להחזיק לאורך זמן, ולכן בכל פרויקט, לרבות פרויקטי שימור ושיחזור, אני מחפש מודל כלכלי שיעשה את אותם מיזמים עצמאיים ולא תלויים בקופה הציבורית, לפחות לא לפעילותם השוטפת. בנוסף, אני מאמין ששירות טוב לא יכול להסתמך רק על האנשים אלא גם על מערכת ערכים שמוטמעת בדי אן איי הארגוני, כזו שתוכל לספק שירות טוב בכל מצב. אנחנו משקיעים כל מאמץ כדי שלתושבים יהיה טוב יותר ויוצקים את התשתיות לעתיד בטוח ומבטיח, הן מבחינת הרשות והן מבחינת המושבות".

מה עבר עליך בחודש של מערכת הבחירות?

"זו הייתה מערכת בחירות אכזרית, מלאה בציניות של החיים, אבל הכרחית. אני שמח שקיבלתי את אמון הציבור, שבחלקו לא הספיק להכיר אותי, אבל האמין בי. מרגע שנכנסתי למערכת הבחירות העברתי את עצמי למוד עבודה מאוד תכליתי. היה ברור שהחודש וחצי שעומדים לרשותי לא יספיקו לי לעבור את כל התושבים במושבות, אבל גם היה לי ברור היטב שברגע שאכנס למועצה אחדש את העשייה, אשלים תוכניות עבודה לביצוע ואקדם תוכניות חדשות".

מה מייחד בעיניך את בנימינה וגבעת עדה? מה הן החוזקות ומה הם האתגרים המיוחדים?

"השבוע שמעתי נתון מדהים: כמות המיזמים הקהילתיים בבנימינה ובגבעת עדה הוא מהגבוהים בארץ. זו ייחודיות של הציבור במושבות, שמעידה על קהל אכפתי, מעורב וכזה שמסוגל לבצע. זוהי החוזקה העיקרית של המושבות, לצידן של חוזקות נוספות כמו קירבה לתחנת רכבת מרכזית על מסילת החוף, צביון כפרי-חקלאי וקירבה לטבע ייחודי. מאידך, במשך שנים השמירה על הצביון של המושבה לא לוותה בחשיבה כלכלית מספקת, ואנחנו נמצאים כרגע במצב כלכלי מאתגר: חוב היסטורי נכבד והעדר הכנסות שאינן ארנונת מגורים. בארנונה עסקית אנחנו צריכים להגיע לערכים של 40-35 אחוז כדי להבטיח עצמאות כלכלית ורמת שירות גבוהה. בנוסף, הדירוג הסוציו-אקונומי של המושבות גבוה, אולם עומד ביחס הפוך לחלוטין לחוסנה הכלכלי. במצב כזה האתגר המרכזי שצריך לעמוד לנגד עינינו הוא ייצור הכנסות נוספות לקופת המועצה".

אילו יכולות נדרשות, לדעתך, מראש מועצה טוב?

"להבנתי, ראש מועצה טוב צריך להיות בעל יושרה, רגש אחריות, יכולת הובלה ומנהיגות, רגישות חברתית וחדור חזון כלכלי-חברתי. בזמן הקצר שאני בתפקיד למדתי שיכולת ההכלה של התושבים הוא התכונה הנדרשת ביותר בימים ראשונים של כניסה לתפקיד. כמות האנשים שרוצים לומר משהו לראש המועצה ולקבל זמן איכות אישי איתו היא מדהימה, לכן הרחבתי את שעות קבלת הקהל במשרדי ואני משתדל להגיע לכולם".

האם אתה רואה את בנימינה כיישוב בעל צביון כפרי שנועד להישאר כפרי, או כיישוב שנמצא בדרך להיות עירוני?

"בנימינה לא תהיה יישוב עירוני, ואיננה בדרך לכך כל עוד זה יהיה תלוי בי. אנחנו כאן לא כפתרון מגורים אלא כדרך חיים, ולצביון הכפרי תפקיד מכריע בבחירת דרך החיים. זהו צביון שנעלם לחלוטין ברוב המושבות הוותיקות במרכז הארץ, אולם השתמר כאן בצורה מדהימה. גם אם יהיו פה ושם מספר שכונות סמי-עירוניות, כצורך מתבקש מהרצון להחזיר לכאן את הילדים ולהצעיר את הישוב – מרכיב הכפריות שבהן יהיה גבוה".

מהם הפרויקטים המשמעותיים מבחינתך שמתנהלים כרגע במועצת בנימינה גבעת עדה? מה היית רוצה להשלים בזמן שנותר עד לבחירות הקרובות?

"היעד החברתי הראשי ששמתי לעצמי הוא לשגר את פרויקט פינוי-בינוי גבעת חן לדרכו בוועדות השונות. זה מצריך הידוק הקשר בין החברה היזמית והמועצה, ולאור פגישתי האחרונה עם מנכ"ל רסקו, אני מאמין שהדבר אפשרי. במקביל, אני בקשר עם רשות מקרקעי ישראל לטובת הקצאת קרקעות משלימות לפרויקט, ובימים הקרובים יתבשר הציבור על ועדה ציבורית מיוחדת שתוקם כדי לספק זכויות מחוץ למתחם לטובת העלאת כלכליות הפרויקט. פרויקט התשתית העיקרי בתחום החינוך הוא בניית 24 כיתות לימוד נוספות באורט והקמת בית הספר המשלב בראשית בבנימינה, כדי שיוכל לקלוט את תלמידי בית הספר המשלב הנוכחי שצריך להתפנות. בנוסף אני מתכוון לשפץ את אולם הספורט של בית הספר הנדיב בעלות כוללת של חצי מיליון שקלים ולבצע השקעות נוספות בבתי הספר. כמי שמאמין בתחבורה ציבורית ובפתרונות חליפיים לשימוש ברכב הפרטי, אני שמח לבשר על הקמת שביל אופניים והולכי הרגל בין גבעת עדה לבנימינה. אנחנו בשלבי תכנון סופיים, השגנו תקציב ותמיכה מלאה ממשרד התחבורה ובכוונתי להתחיל בביצועו בתחילת 2018. פרויקט הבינוי הגדול ביותר, שכונת הדרים, אמור לסיים את הבדיקות הכלכליות שלו בשבועות הקרובים ולצאת לדרך. המליאה אישרה בתחילת 2017 מספר פרויקטי סלילה של רחובות בבנימינה וגבעת עדה, כ-57 אחוז מהרחובות במושבות אינם סלולים, או סלולים חלקית, ובכוונתי לבצע את החלטות המליאה בהקדם האפשרי. בתחום התיירות החקלאית חתמתי על תב"ע המסדירה פעילות תיירות חקלאית באזור שבין גשר הרכבת והבורג' בבנימינה, ואני מצפה לראות את אישורי הבנייה הראשונים מגיעים לידי היזמים ממש בקרוב. בתחום הארגוני תושלם עוד השנה הקמתה של חברה כלכלית למושבות, שתאיץ את פעילותה הכלכלית של המועצה בתחומי היזמות השונים, תקדם את בניית האזורים העסקיים המניבים ותחסוך דמי ניהול שמשולמים כיום לגורמים חיצוניים בכל הפרויקטים העיקריים של המועצה. בתחום המוניציפלי אני מתכוון להשקיע זמן רב בשיפור השירות לתושב וביצועי המערכת שלנו בתחומי הגינון והניקיון. חלק מהביצועים קשורים ביכולות המועצה, אולם חלק לא מבוטל קשור באכיפת חוקי העזר על בריונים סביבתיים המזהמים את סביבת זולתם".

עם שר התחבורה ישראל כץ (צילום: דוברות בנימינה גבעת עדה)
עם שר התחבורה ישראל כץ (צילום: דוברות בנימינה גבעת עדה)

מלחמת העצמאות

כיצד ניתן להגדיל את הכנסות המועצה, כיישוב באשכול סוציו-אקונומי גבוה הזוכה לסיוע ממשלתי מועט?

"בכל שנה הממשלה מבקשת שנספק יותר שירותים לתושב ומטילה יותר מטלות על השלטון המקומי, ובאותה נשימה מקצצת באופן דרמטי מהתקציבים המועברים לרשויות בעלות מדד סוציו-אקונומי גבוה. המרכז לשלטון מקומי פועל כיום להגדרת דירוג אחר למדד הסוציו-אקונומי כבסיס לסיוע ממשלתי המביא בחשבון לא את מצבם הכלכלי האישי של התושבים אלא את מצבה הכלכלי של הרשות. עד השגת השינוי הזה, הדרך היחידה היא הגדלת הכנסות על ידי יצירת עוד ועוד אזורי ארנונה עסקית מניבה במושבות".

בליל הבחירות אמרת שאתה מודע לבעיה בגבעת עדה. האם שתי המושבות הולכות לקראת יותר איחוד ושותפות או לקראת יותר בידול ועצמאות?

"כשאמרתי שיש בעיה בגבעת עדה, התכוונתי לכך שהתוצאות בקלפי הראו שמה שקובע לחלק נכבד מתושבי גבעת עדה את דעתם לגבי מועמד זה או אחר הוא לא עובדות מספריות על היקף השקעה בגבעה מצד המועצה, אלא רגש התסכול ממעמדם במועצה המאוחדת. כראש רשות של שתי המושבות איני מפחית בהשקעות, בתשומת הלב ובאיכות השירות הניתנות לתושבי גבעת עדה. הקולות הקוראים להפרדת גבעת עדה מבנימינה נוגדים את מגמת משרד הפנים השואף לאשכולות ואיחוד רשויות ולא לבדלנות של מועצות. אני באמת חושב שעתידם כמועצה נפרדת יהיה פחות טוב מהיום, אולם עם רגש עצמאות מפותח לא מתמודדים בעובדות אלא ביחס. אמרתי שלא אכשיל את מאמציהם, אולם אני אישית רואה את המושבות הולכות קדימה עם תשתית מוניציפלית מאוחדת ועם צביון אישי לכל אחת".

מה עמדתך בנושא התוכנית להקמת אסדות הגז בחופי האזור?

"אני מתנגד להפיכת רצועת החוף שלנו למרכז תפעול למתקני גז ימיים (אסדות) בסמיכות לתושבים ולחופים. אני מתרעם בעיקר על העובדה שהחלטות בנושא נלקחו ללא שיתוף איגוד הערים לאיכות הסביבה שמייצג כ-650 אלף תושבים שאמורים להיות מושפעים ישירות מהופעת אסדות טיפול בטווחים של 10-7 ק"מ מהחוף היחידי שיש למדינת ישראל. זה לא נוף טבעי, זה מסוכן ובעיקר לא נדרש בטכנולוגיות המקובלות כיום בעולם. ההחלטה הקרדינלית הזו ללא שיתוף התושבים, או לפחות נציגי הציבור שלהם, היא חטא שיש לתקנו, ואני מתכוון לעשות כל שביכולתי לצורך כך".

אני מניחה שתתמודד בבחירות בשנה הבאה?

"בהחלט. בהזדמנות זו אני מבקש לאחל לכל תושבי בנימינה וגבעת עדה שנה טובה וחג שמח. שנה של בשורות טובות והתחלות חדשות, שנה של ביטחון, אחווה ורעות, שנה של שלום בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין שכנינו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות