fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"מחיר למשתכן זו פיקציה"

שאלנו קבלנים ואנשי נדל"ן לאן הולך השוק, ואם היה להם המנדט להשפיע, מה היו עושים? על דבר אחד כולם מסכימים: המחירים לא יירדו. הקבלנים יציגו את מיטב הפרויקטים ביריד הנדל"ן הגדול של הד הקריות בקניון שער הצפון 25-26.5.17 החל מ-10 בבוקר  
כאן יקומו מגדלי SELA SKY. משכנות אמנים (צילום באדיבות סלע בינוי)
כאן יקומו מגדלי SELA SKY. משכנות אמנים (צילום באדיבות סלע בינוי)

ניר גלבוע, הבעלים של חברת הבנייה נאות גלבוע, המשווקת בימים אלה את הבניין החמישי בפרויקט ברחוב חזני מיכאל בקרית מוצקין ומפריחה את השממה במגרש שעד לפי שלוש שנים עמד שומם: "הפרויקט ברחוב חזני מיכאל הוא בשורה לזוגות צעירים. הסטנדרט הרבה יותר גבוה ממחיר למשתכן. אם זה היה תלוי בי, הייתי מוריד את מחיר למשתכן ב-50 אחוז ומוציא לשיווק רגיל של המינהל עשרות פרויקטים, כדי שהשוק לא יהיה חד צדדי. 70 אחוז מהדירות במחיר למשתכן נקנו על ידי ההורים לילדיהם, והופכות בעצם לדירות להשקעה. מה יהיה בעוד חמש שנים כשדירות אלו יוצעו למכירה? המדינה הייתה צריכה לחלק את הקרקעות בקריות בחוכמה ולא במסה אחת. לא זה מה שיביא לירידת מחירי הדירות".

לחלק קרקעות בחוכמה. ניר גלבוע (צילום: דורון גולן)
לחלק קרקעות בחוכמה. ניר גלבוע (צילום: דורון גולן)

גל קסטל, מנהל השיווק של חברת ארזים, הבונה ארבעה בנייני בוטיק עם 44 דירות בגבעת הרקפות: "אם אני מסתכל על קרית ביאליק, אז כיום היא פונה לכל קהלי היעד. מצד אחד, אלפי דירות במחיר למשתכן בשכונת אפק, ומצד שני פרויקטים יוקרתיים בגבעת הרקפות למשפרי דיור. חתך הרוכשים בגבעת הרקפות ברובו מגיע מתוך השכונה. מי שגר ברקפות לא עוזב אותה, אלא מתקדם ומשפר דיור.

"הבעיה כיום היא שהמדינה לא דואגת למשפרי הדיור ולא יצרה להם אלטרנטיבה. לכן, המחירים לא יורדים ואין פתרון למצוקת הדיור. משפרי הדיור הם כוח כלכלי חזק במדינת ישראל, נטל המס נופל עליו. הם עושים מילואים ולא זוכים להטבות.

"טוב היו עושים אם היו מחלקים אחוזים ממחיר למשתכן למשפרי דיור ולדיור בר השגה, אך זה לא בידיים של היזם. עלויות הבנייה והגזירות על היזמים כבדות, וזה בא לידי ביטוי במחיר.

"למשל: בפרויקט בגבעת הרקפות רכש דירה תושב חיפה, למרות שהיה זכאי לדירה במחיר למשתכן. הוא פשוט נוכח לדעת שבמחיר למשתכן רוב הקונים הם הם משקיעים. יש הבדל בין שכונה שהאופי שלה בנוי על משקיעים ושוכרים לבין שכונה שבה רמת המחויבות של דייריה גבוהה. הוא הבין את המשמעות הכלכלית הזאת לטווח ארוך".

יריד הנדל"ן הגדול של הד הקריות בקניון שער הצפון 25-26.5.17 החל מ-10 בבוקר

לדאוג למשפרי דיור. גל קסטל
לדאוג למשפרי דיור. גל קסטל

ירון וינוקור, הבעלים של חברת אתגרים, המשווקת פרויקטים בקריות: "יש התעוררות ונדידה בין הקריות מה שלא היה פעם. יותר משפחות עוברות מקריה לקריה. הקריות מתחילות לקבל משמעות של עיר אחת גדולה והמרכזים מתחילים להיות משותפים. למשל: איקאה והקריון. יש ניצנים של מטרופולין, וזה בעצם מראה על צמצום פערים. מקומות שפעם נחשבו לחלשים מתחזקים מאוד, בזכות הרבה פרויקטים של התחדשות עירונית. גם הודות לשיפור התשתיות בכבישים, הכל הפך לנגיש.

"המחירים לא הולכים לרדת ולא נעשה דבר אמיתי להוריד מחירים. ביקוש זה אלף-בית של כלכלה. כמות הקרקעות לא גדלה, האוכלוסייה כן. משפחות צריכות דירות גדולות, והאופציה היא לשכור דירה ולשלם שכירות של 4500 שקלים בחודש או לשלם משכנתה בסדר גודל דומה עם הון עצמי קטן. מי שחכם רוכש דירה בקריות.

ניצנים של מטרופולין. ירון וינוקור
ניצנים של מטרופולין. ירון וינוקור

"אם היה לי מנדט, הייתי נותן לזוגות צעירים הלוואה על חשבון המדינה, שיוכלו להחזיר אותה בעוד 15 שנים, אחרי שהילדים גדלו והם מבוססים כלכלית ובעלי מקצועות. הייתי מפנה אחוזים גבוהים מהמיסוי ומוזיל את עלויות הבנייה לקבלנים וליזמים.  מחיר למשתכן, בעיניי, זו פיקציה. זה לא יזיז מחירים לשום מקום. יש קבלנים שמאוד מצטערים שניגשו, כי הם מבינים שהם לא הולכים להפסיד ובטח שלא להרוויח".

הקבלן ערן גלבוע מאמין שהתחדשות עירונית היא הבשורה הכי טובה של ענף הנדל"ן. חברת גלבוע מובילה, בקנה מידה ארצי, בנפח עבודה בפרויקטים מסוג תמ"א 38. החברה זכתה במכרז של משרד השיכון לשיקום פרויקטים בתמ"א 38 ברחוב הגלעד בקרית ים ועוד 10 פרויקטים נמצאים בשלבי תכנון שונים.

הבשורה: התחדשות עירונית. ערן גלבוע
הבשורה: התחדשות עירונית. ערן גלבוע

גלבוע: "עברנו את תהליך ההתעוררות. היום, כל בניין רוצה תמ"א. זה מתבקש, כי זה כמו זכייה בפיס. בבת אחת דירה מכפילה את ערכה ב~30 אחוז.

"בקריות, פרויקטים של תמ"א 38 הם עשירית ממה שיש בחיפה, או, כמובן, רעננה, גבעתיים, רמת גן או תל אביב, אבל עצם זה שיש, זו הפתעה נעימה, כי אמרו שזה לא כלכלי בפריפריה, ופתאום כולם מצליחים לבנות, אז כנראה שהפכנו להיות המרכז".

"אם המנדט היה שלי, הייתי מוציא חוק פינוי בינוי או תמ"א 38, שלא יהיה אחיד לכל הארץ ויהיה תלוי מקום. הקריות שונה מחיפה. בקריות צריך יותר זכויות של תמ"א. שלוש וחצי קומות לעומת חיפה עם שתי קומות. זו המגמה וכך המקומות הפחות אטרקטיביים התעוררו. תמ"א 38 זו מתנה לדיירים וכדאי להניע מהלכים לפני שיוטלו על הפרויקטים היטלי השבחה ומס שבח".

בחברת משעולים יזמות, בבעלות שלומי משאלי וגבי שדה, הבונה פרויקטים למגורים בקריות ובעכו, אומרים כי שוק הנדל"ן בקריות נמצא בתנופה של פרויקטים חדשים, ומחירי הנדל"ן לא עומדים לרדת בקרוב.

עליית מחירים מתונה. גבי שדה
עליית מחירים מתונה. גבי שדה

שדה: "רמת המחירים לא נפגעה אפילו אחרי החגים. להיפך, יש עלייה מתונה. יש הרבה רוכשים, שהם כבר בעלים של דירה אחת ורוצים לרכוש דירה נוספת. הם לא נחשבים משקיעים. אם גברת כהן תקנה דירה לפנסיה, זה במקום לשים את הכסף בבנק או בקופת גמל. לשים את הכסף בדירה זה יותר בטוח.

"מה הייתי עושה אחרת? ההון העצמי צריך להיות נמוך יותר. כך הרבה יותר אנשים היו נכנסים למעגל רוכשי הדירות. הייתי גם מגדיל את ההיצע של דירות קטנות (שלושה חדרים), כדי לתת קורת גג. צריך שינוי גדול בתמהיל".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות