fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מחול שדים

טראגיות אוניברסלית. "פוקסטרוט" (צילום: גיורא ביח)

דומה שלשרה מירי רגב יש כמה יועצי אחיתופל, אחרת קשה להבין את ההשתלחות שלה ב"פוקסטרוט" כסרט המשמיץ את חיילי צה"ל. צפיתי בסרט והוא כולו סיפור אנושי על שכול וכאב והטרגדיות הבלתי מפוענחת של החיים, סיפור שיכול להתרחש גם מחוץ לישראל, כי יש בו טראגיות אוניברסלית.

הייחודיות של הסרט בהקשר של ישראל נעוצה בכך שבמציאות של מתח ביטחוני, כשכל חייל בכל מחסום הוא יעד לפיגוע, יכולות לקרות טעויות, וטעויות אנוש גם מטויחות לפעמים, כי כולנו בשר ודם.

בשבועות האחרונים רגב לא עצרה לרגע בכל הקשור ל"פוקסטרוט". היא באה לקלל ויצאה מברכת, שהרי בעקבות המהומה הסרט קיבל מינוף אדיר בכל העולם, והכל באדיבות "יחסי הציבור" של רגב. בדיוק אותו מקרה קרה עם הספר "גדר חיה" של דורית רביניאן. משרד החינוך פסל אותו לקריאת התלמידים למרות שמדובר ביצירה מעולה והחלה מהומת עולם שרק עשתה טוב לספר.

גם "פוקסטרוט" היא יצירה מעולה, משחק מדהים של ליאור אשכנזי ושרה אדלר, בימוי וצילום ששווים פרסים בכל פסטיבל סרטים ראוי לשמו, ואכן הסרט עשה חיל בוונציה, בטורונטו, בהוליווד וגם בישראל.

צריך וכדאי לזכור – אף אחד לא זוכר מי הייתה שרת התרבות בזמנם של משוררי יוון הקדומה, מי הייתה סגנית שרת התרבות בזמן שחנוך לוין העלה את מחזותיו (מרים תעסה גלזר) וכך גם לא יזכרו את רגב הרבה שנים אחרי ששמוליק מעוז יעשה עוד סרטים טובים כמו "פוקסטרוט". אולי זה מה שמרגיז את הפוליטיקאים, שהאמנות נצחית ווהם, מה לעשות, ברי חלוף כמו כולנו.

טראגיות אוניברסלית. "פוקסטרוט" (צילום: גיורא ביח)
טראגיות אוניברסלית. "פוקסטרוט" (צילום: גיורא ביח)

ללא הסכמה

ניסיונם של המתנחלים להפוך את יובל שחרור השטחים ביש"ע, או כיבושם – תלוי את מי שואלים – לחג לאומי הוא מהלך שנדון מראש לכישלון. הנשיא לא הגיע, חלק נרחב מחברי הכנסת לא הגיעו, כמו גם נציגי בית המשפט העליון. כל מי שחושב שהחג הזה הוא של פחות מחצי האוכלוסייה וכל תכליתו להכשיר את הלבבות לתנופת התיישבות שתחסל סופית את פתרון שתי המדינות, רואה בכך ניסיון להעצים אג'נדה פוליטית ולקבוע עובדות בשטח. גם אלו שחושבים שמפעל ההתנחלות היה נכון לזמנו, מבינים כי תנופת התנחלות כיום תחסל כל סיכוי עתידי למשא ומתן ותהפוך את ישראל למדינה דו לאומית. כל עוד זה המצב, יחגוג מי שיחגוג, ולא יכפה את דעתו על האחר, בטח לא באופן ממלכתי ורשמי. יש פה מהלך אנטי דמוקרטי פרדוקסלי ביסודו, לחגוג אי הסכמה כחג לאומי. כל ראשי הליכוד, החל ממנחם בגין וכלה בבנימין נתניהו, לא סיפחו את השטחים, והסיפוח הזוחל בלבבות שמנסים לעשות עכשיו, הוא לא הגיוני, מה שמוכיח שהיגיון ופוליטיקה הם לפעמים שני קטבים. גם אם נעשה בדיקה של המפלגות הציוניות בלבד, נראה שבקרב מצביעי העבודה, מרצ, כולנו, יש עתיד וחלקים מש"ס והליכוד, יש רוב התומך באי סיפוח, ולגבי אביגדור ליברמן ומפלגתו, הרי שלשר הביטחון, מתנחל בעצמו, יש תפיסת עולם שברגע האמת, במאני טיים, במשא ומתן אמיתי, ישראל תצטרך להתגמש בנושא הגבולות והאוכלוסין. החגיגה אם כן הייתה ונשארה מנת חלקם של אלו שהם עדיין מיעוט בקרב האוכלוסייה.

ריקוד צרפתי

באיירן מינכן חטפה שלישייה מפריז סאן ז'רמן. מועדון כמו באיירן לא יכול להרשות לעצמו תבוסה צורבת שכזו, ולכן המאמן קרלו אנצ'לוטי, פורסם ומנוסה ככל שיהיה, היה חייב לשלם את המחיר. באיירן שיחקה התקפי והייתה חשופה מאחור למהירות הסילונית של חלוצי פריז, עם  ניימר, אמבפה וקבאני, שלא מפספסים הזדמנות ומוכיחים כי הם בכושר שיא ובחדות מקסימלית.

הסטטיסטיקה מטעה כתמיד ואחזקת כדור מיותרת, חסרת מחץ, איננה ערובה לשום דבר, אפילו לא לקבוצות שבאות להוציא תיקו מאופס. באיירן מינכן לא יכולה להרשות לעצמה לשחק על תיקו מאופס, לא בחוץ ולא בבית.

אנחנו בשלב הבתים בליגת האלופות ודברים עוד יכולים להשתנות, אבל כרגע ריאל מדריד ופריז סאן ז'רמן הן הפייבוריטיות ללכת עד הסוף. בריאל מדריד עסקים כרגיל וההצגה נגד דורטמונד הבהירה לכולם את חוזקה של הקבוצה במגרש. גם ריאל וגם פריז סאן ז'רמן ייבחנו העונה לא בכישרון העצום שלהם, אלא בכוח המנטאלי. הריב בין ניימר לקבאני בפריז סאן ז'רמן, הרצון של רונאלדו לקבל חוזה כמו מסי בברצלונה – אלה הם הדברים שעליהם תיפול או תקום אימפריית כדורגל, ופה למאמן יש כבר עבודה פסיכולוגית מרחיקת לכת כמו לשאר בעלי התפקידים בקבוצה.

ריאל בנויה הכי טוב, אבל הלב שלי העונה עם פריז סאן ז'רמן, אולי בגלל שחקני העבר שלה, דיוויד בקהאם, זלאטן איברהימוביץ' ומוטל'ה שפיגלר, ואולי הרצון לראות בצמרת הליגה החזקה בתבל סוס מרוץ רענן חדש-ישן, שיכול גם הוא להיות גורם קבוע בצ'מפיונס למקום הראשון.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות