fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה הקשר בין בטהובן למשוואה ריבועית?

בשיעורים של אורי דולבר-דורון, מורה למתמטיקה ומחנך בתיכון אלדד, לומדים בדרך אחרת. הסבר קצר על הלוח, חלוקה לקבוצות למידה וברקע מוזיקה נעימה. לא תמצאו שם את ה"דוגמנים" לקמפיין 5 היחידות של משרד החינוך, אבל כן תראו תלמידים רגועים ונחושים להצליח. הסוד: "אם תלמיד מרגיש שאכפת לך ממנו, הוא יצליח"
בשיעורים של אורי דולבר-דורון, מורה למתמטיקה ומחנך בתיכון אלדד, לומדים בדרך אחרת. הסבר קצר על הלוח, חלוקה לקבוצות למידה וברקע מוזיקה נעימה. לא תמצאו שם את ה"דוגמנים" לקמפיין 5 היחידות של משרד החינוך, אבל כן תראו תלמידים רגועים ונחושים להצליח. הסוד: "אם תלמיד מרגיש שאכפת לך ממנו, הוא יצליח"
בשיעורים של אורי דולבר-דורון, מורה למתמטיקה ומחנך בתיכון אלדד, לומדים בדרך אחרת. הסבר קצר על הלוח, חלוקה לקבוצות למידה וברקע מוזיקה נעימה. לא תמצאו שם את ה"דוגמנים" לקמפיין 5 היחידות של משרד החינוך, אבל כן תראו תלמידים רגועים ונחושים להצליח. הסוד: "אם תלמיד מרגיש שאכפת לך ממנו, הוא יצליח"

 

תלמידים רכונים על ספרים ומחברות, עובדים בשקט, לבד ובקבוצות, פותרים תרגילי מתמטיקה בהרבה עניין ונחישות. ברקע מתנגנות יצירות קלאסיות, שירים ישראליים ואחרים, ובין השולחנות מהלך מורה אחד מחויך ושלו. בלי צעקות, בלי הפרעות ובלי אס אמ אסים וצילצולי טלפון. תסריט דמיוני במערכת החינוכית הישראלית? ממש לא. זה בדיוק מה שקורה בשיעורים של המורה והמחנך אורי דולבר-דורון בתיכון אלדד.  

"כאשר מתנגן הקונצ'רטו לכינור מאת מנדלסון, או קונצ'רטו מספר חמש 'הקיסר' של בטהובן, או אלפונסינה והים של מרסדס סוסה, התלמידים רגועים ומרוכזים יותר", אומר דולבר-דורון שמחנך כיתת אתגר ומלמד מתמטיקה בכיתות ט', י"א וי"ב. "רוב התלמידים מרוכזים בלמידה כאשר יש שקט מוחלט. יש תלמידים שסובלים מהפרעות קשב וכל רחש קטן מפריע להם. דווקא מוזיקת רקע מרגיעה ומונוטונית מסייעת להם להתרכז במשימות".

דולבר-דורון, 50 נשוי ואב לתאומים, תושב רמת פולג, גדל בברזיל לשם הגיעו הוריו בילדותו בשליחות של הסוכנות היהודית. "כשהייתי בן 5 עברנו לברזיל. להורים הייתה קונדיטוריה באזור תיירותי ליד סן פאולו. אחרי 11 שנים הם החליטו שהם רוצים לגדל אותי ואת אחותי בארץ למרות שהייתה שם קהילה יהודית גדולה. הגענו לנתניה בעקבות ההורים של אמי".  

בשיעורים של אורי דולבר-דורון, מורה למתמטיקה ומחנך בתיכון אלדד, לומדים בדרך אחרת. הסבר קצר על הלוח, חלוקה לקבוצות למידה וברקע מוזיקה נעימה. לא תמצאו שם את ה"דוגמנים" לקמפיין 5 היחידות של משרד החינוך, אבל כן תראו תלמידים רגועים ונחושים להצליח. הסוד: "אם תלמיד מרגיש שאכפת לך ממנו, הוא יצליח"
בשיעורים של אורי דולבר-דורון, מורה למתמטיקה ומחנך בתיכון אלדד, לומדים בדרך אחרת. הסבר קצר על הלוח, חלוקה לקבוצות למידה וברקע מוזיקה נעימה. לא תמצאו שם את ה"דוגמנים" לקמפיין 5 היחידות של משרד החינוך, אבל כן תראו תלמידים רגועים ונחושים להצליח. הסוד: "אם תלמיד מרגיש שאכפת לך ממנו, הוא יצליח"

ברזיל זורמת לך בדם?

"כל ילדותי עברה בברזיל ולתקופה הזו הייתה משמעות גדולה בחיי. מדי שנה אני מארגן טיול לחברים ולחברים של חברים לברזיל. אני מראה להם את ברזיל האחרת, לא את התיירותית. מביא אותם לעיירות קטנות בהן השתמרה מסורת אותנטית של מלאכת יד, פולחנים, מיסטיקה – מתקשרים, מדיומים. בעיירות האלה אני מעביר סדנה קולינרית אצל משפחה טיפוסית בה לומדים להכין פיג'ואדה, חמין ברזילאי, וכדורי שוקולד. והכל בקצב ברזילאי משולב במוזיקה ברזילאית".

הוא למד בתיכון שרת ובצבא עסק בקליטת חיילים עולים מדרום אמריקה. אחרי השחרור למד חינוך ומתמטיקה והתקבל לבית הספר נורדאו. כשנפתחה החטיבה, עבר לאלדד ומאז הוא שם, 19 שנים ברציפות.

"בחרתי בחינוך כפרויקט החיים שלי", הוא אומר, "אני מלמד כבר 28 שנים ועדיין אוהב את העבודה שלי, נהנה להיכנס לכיתה וללמד. אני מצטער שאין הרבה מורים גברים, אנחנו עדיין מיעוט בחדר המורים. אני אוהב את המקצוע והתלמידים מתחברים לשיעורים שלי, אני מלמד בהקבצות ב' וג' ולא בשיטה פרונטאלית, אלא בקבוצות. זה אומר מספר דקות של הסבר על הלוח ובהמשך אני עובר בין הקבוצות כדי להטמיע את החומר. זו שיטה שנקראת סיוע עמיתים שמתבססת על כך שבכל קבוצה יש תלמיד חזק שמסייע למתקשים. הם כמו מורים קטנים, מסבירים בדיוק כמוני ובו זמנית לומדים בעצמם. הם המורים הפרטיים הטובים ביותר".

מטייפ ועד טלפון נייד

שלב המוזיקה מגיע אחרי ההסבר על הלוח. הרפרטואר מגוון: מיצירות קלאסיות ועד מרסדס סוסה, חוה אלברשטיין, אדית פיאף ועוד, והכל ברקע של הלימוד. "המוזיקה הקלאסית מכניסה את התלמידים לאווירה טובה", הוא מסביר, " היא מרגיעה אותם והם אפילו נהנים ממנה. בתחילת השיעור הם מתעניינים מה נשמע היום ומתי. לפני שנים הייתי מביא טייפ, אחר כך עברתי לדיסק מן ועכשיו כל המוזיקה נמצאת בטלפון שלי".

אפרופו טלפונים, לא הייתה התנגדות מצידם להיפרד מהם?

"לא כל המורים אוספים טלפונים בתחילת השיעור. אצלי האיסוף נעשה בהסכמתם המלאה. בהתחלה הייתה התנגדות, אבל עם הזמן הם הבינו שזה לטובתם. הם מניחים את הטלפונים במגירה שלי בהסכמה מלאה. הפרידה מהטלפון נותנת להם שקט ואפשרות להתרכז. הם מבינים שזו לא קפריזה שלי ונותנים בי אמון. על בסיס האווירה החברתית הטובה והאמון הזה, התלמידים מגיעים להישגים. ברור לי שהם רוצים להראות לי שכל ההשקעה שלי בהם הייתה שווה. הם ממוקדי מטרה, ואכן יש לנו הישגים יפים. 90 אחוזים עוברים בגרות 3 יחידות במתמטיקה וזה הישג מפואר".

למה לדעתך הם צריכים לעשות בגרות במתמטיקה? סביר להניח שהם לא יפנו ללימודי הנדסה?

"מקצוע המתמטיקה חשוב בגלל שהוא חלק מתעודת בגרות שפותחת בפניהם דלתות בעתיד. בכל תחומי החיים שלנו מחויבת ידיעה בסיסית במתמטיקה: אחוז השומן בגבינה, מהירות הנסיעה שלנו, יחידות משקל ושטח – כאשר כל אלה משמשים תרגילים לחידוד המוח. אני משווה את זה להליכה למכון כושר, שם אנחנו מאמנים את שרירי הגוף. מתמטיקה היא מכון לפיתוח המוח".

בטח קורה שתלמיד מבריז משיעור שלך.

"כן, ואני מסמס לו ולהוריו. הצלחתו של תלמיד מבוססת על שיתוף פעולה ביני ובינו ובין הוריו. אני סבור שמורה שמגיע לליבו של תלמיד, יגרום לו ללמוד רק כדי לא לאכזב אותך. אתה נותן בו אמון ונוטע בו תקווה להצלחה שהוא יכול. כשתלמיד מבין שכל מה שאתה עושה הוא לטובתו, הוא ישתדל. אם תלמיד מרגיש שאכפת לך ממנו, הוא יצליח".

המוזיקה בשירות המחאה

בנוסף לעבודתו באלדד, דולבר-דורון ושותפתו נלה יולש מפעילים בנתניה זה כ-30 שנה מרכז למידה פרטי במתמטיקה המיועד לתגבור תלמידים בכל הגילאים עד לבגרות.

עוד מקור לגאווה של דולבר-דורון הוא פרויקט האוריינות המוזיקלית שהוא ניהל בעבר באלדד. "חשפתי את התלמידים לקונספט המחאה דרך מוזיקה. הכרתי להם מוזיקאים שהשאירו ביצירותיהם חותם כלשהו -סובלנות לשונה, דיכוי החלשים ומניעת חופש הביטוי. למשל, מרסדס סוסה שגורשה מארגנטינה בגלל דעותיה שוחרות החופש, סטינג, עמליה רודריגז, אביב גפן, אדית פיאף. הצגתי לתלמידים עולם אחר שהם לא מגיעים אליו לבד מאחר שבגיל שלהם הם עסוקים במוזיקה עכשווית".

מטרת הפרויקט הייתה להראות לתלמידים שאפשר להביע מחאה בדרך תרבותית ללא אלימות. "רציתי שהם יבינו שכשעושים מחאה כזו מגיעים לקהלים גדולים יותר. כמו שמוצרט חי וקיים היום, ככה מוזיקת המחאה תמשיך להיות בליבותיהם של ההמונים. כחלק מהפרויקט,  התלמידים נפגשן עם תרסה פרודי, שרת התרבות של ארגנטינה שכתבה את מילות השירים של מרסדס סוסה. במסגרת מסע הופעות שלה בארץ היא הוזמנה לבית הספר והתרשמה מהתערוכה שהתלמידים עשו על מרסדס סוסה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות