fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מדוע מכבי חיפה צריכה מנהל מקצועי?

לאור היכולת שהציגה העונה מכבי חיפה, לראשונה עם מנהל מקצועי, מתקיים דיון סוער בעניין. נשאלת השאלה אם בכלל צריך מנהל מקצועי. בהחלט כן. לאור הבלגן ששורר בקבוצה ובגלל שבכל עונה מחליפים חצי קבוצה, אכן צריך, אבל צריך מנהל שיודע את העבודה, שיגיע לפרק זמן ארוך, שיתווה מדיניות ושעל פיו יישק דבר

ירוק עד / עמית פרוסנר

בשבועות האחרונים אנחנו עדים לדיון סוער בתקשורת, וגם בקרב האוהדים של מכבי חיפה האם צריך בכלל מנהל מקצועי. לפני שאתחיל לענות על השאלה הזו, בואו נסתכל לרגע על השחקנים ששיחקו בתפקיד החלוץ המרכזי של מכבי חיפה בזמן האחרון. איתי שכטר, גליינור פלט, עומר דמארי, מוחמד עוואד, שובל גוזלן ואלירן עטר. המשותף לכולם? אין. וזו בדיוק הבעיה. נגמרו הימים בהם היה אפשר להרים טלפון למאמן נבחרת כזה או אחר ולקבל ממנו המלצה על איגביני יעקובו או שכמותו. כשבזמן כל כך קצר שיחקו במכבי כל כך הרבה חלוצים שונים, אפשר להבין שיש כאן בעיה גדולה מאוד שאף מאמן לא יכול באמת לפתור.

טווח ארוך זו לא קלישאה

בואו ניקח לרגע את גליינור פלט. פלט הוא חלוץ גבוה וחזק, עם משחק ראש מצוין שיודע להחזיק כדור ולצרף את השחקנים מהקו השני. פלט הרבה פחות חזק כשמשחקים עליו לעומק, והוא גם לא שחקן שיכול לפתוח לאגף ולהתחלף עם שחקן שיכנס לעומק. כדי לקבל תפוקה משחקן כזה צריך להתאים לו מסביב שחקנים מסוימים. אבל השחקנים שיתאימו לפלט, לא מתאימים לגוזלן או עוואד, ואפילו לדמארי, שחקנים שמתאימים יותר לקישור יצירתי שמסוגל להפעיל אותם לשטח. אז נכון, רצוי להחזיק חלוץ שונה על הספסל, שיכנס מדי פעם וינסה להפתיע את היריב, אבל אם מחליטים במכבי שהסגנון בליגה מצריך חלוץ 9 גבוה עם משחק ראש, ושיודע להחזיק כדור עם הגב לשער, למה אף חלוץ כזה לא עלה מהנוער בשנים האחרונות? וזו אחת הבעיות במכבי. מאמני הנוער רוצים להראות הצלחות כדי לקבל תפקיד בקבוצות בוגרים, וכל המערכת לא מסונכרנת לדרישות של הקבוצה הבוגרת. התוצאה היא ששחקנים עולים מהנוער לבוגרים ואולי הם מוכשרים, אבל הם עולים לקבוצה שמשחקת בסגנון אחר לחלוטין, וכאן בדיוק מגיע התפקיד של מנהל מקצועי. צריך במועדון גורם שיעצור את החתירה הזו לתארים, ויסתכל קדימה. שחקן לא עונה לדרישות של הקבוצה הבוגרת מבחינת סגנון במשחק? אין טעם להריץ אותו בכלל בנוער, כי הוא מבזבז מקום של שחקן שאולי יהיה קצת פחות מוכשר, אבל הרבה יותר מתאים. זה אגב לא חייב להיות רק חלוץ. מכבי משחקת עם שחקני אגף מהירים שיודעים להיכנס לרחבה? גם בנוער צריכים לשחק בדיוק שחקנים כאלה.

גיא לוזון (צילום: אדריאן הרבשטיין)
גיא לוזון (צילום: אדריאן הרבשטיין)

המאמן צריך לאמן

לכל מאמן יש את השיטה והסגנון שלו, אבל במועדון כמו מכבי חיפה ראוי שתהיה פילוסופיית משחק מסוימת שעליה יותאם איש המקצוע שיגיע לאמן. אחרת, כל שנה נראה שוב כמעט את כל הסגל מתחלף. שלא לדבר על זה שבעולם של היום כשיש כל כך הרבה חומר מצולם שזמין לכולם וסטטיסטיקות כאלה ואחרות, הרבה יותר קל לקבוצות להתגונן. לכן אין ברירה וגם למאמן של קבוצה כמו מכבי יש הרבה יותר עבודה. הוא משחק בעצמו מול יריבים הרבה יותר מתוחכמים, והיות והמשחק היום הפך למהיר יותר גם בליגה שלנו ההכנה הופכת להיות הרבה יותר ארוכה מאשר לפני 20 שנה. להכניס לתוך זה גם מעקב אחרי שחקנים זה על סף הבלתי אפשרי.

הידע חייב להישאר בקבוצה

נניח לרגע שהמאמן קובע את הסגל, ומבצע בעצמו או על ידי העוזר שלו מעקב אחרי שחקנים לעונה הבאה. בסופו של דבר מאמן מכבי חיפה בדיוק כמו מאמני נוער יודע שהיום הוא כאן, ויכול מאוד להיות שמחר הוא יהיה במקום אחר ואם זה יקרה, כל המעקב אחרי שחקנים וכל השמות הולכים יחד איתו, ושוב הקבוצה נשארת עם שוקת שבורה. כאן נכנס מנהל מקצועי לתמונה. את המעקב, ואת הרשימות לעתיד, צריך לעשות מישהו שנשאר במועדון ולא נמדד על פי התוצאות שבוע אחר שבוע. לא יתכן שלקבוצה כמו מכבי לא יהיו רשימות משל עצמה. מאמן שמגיע לכאן צריך לבקש שחקנים מסוימים, לקבל רשימה ולבחור על פיה, ואת כל התהליך הזה צריך להתחיל מתחילת העונה, כדי שבינואר כבר יהיו מועמדים לעונה הבאה. מצב כמו עכשיו שאנחנו כמעט בסוף מאי ועדיין אף שחקן לא הגיע לקבוצה שסיימה במקום השישי הוא פשוט בלתי נסבל, וכל זה קורה בעולם הרבה יותר תחרותי. היום לכל קבוצה בסדר גודל בינוני יש רשימת סקאוטים בכל העולם, וקבוצות גדולות מחתימות שחקנים צעירים בהרבה מאוד כסף, כך שלצפות שסוכן פתאום יציע שחקן לקבוצה והוא יצליח לפגוע זה כמעט לא ריאלי. את הדברים האלה הגיע הזמן שלא נראה יותר במכבי. המועדון מספיק גדול ומספיק עשיר כדי להקציב אדם או שניים שינהלו את הכל בתוך המערכת.

אליפות עם הנוער זה נחמד, זו המטרה העיקרית? איתי מרדכי (צילום: אדריאן הרבשטיין)
אליפות עם הנוער זה נחמד, זו המטרה העיקרית? איתי מרדכי (צילום: אדריאן הרבשטיין)

גורם שכנוע

קלישאתי ככל שזה נשמע, כששחקן ספרדי בדרג ג' מקבל טלפון משחקן אתלטיקו מדריד לשעבר, ששואל אותו האם הוא רוצה להגיע לקבוצה מישראל, יש לזה אפקט הרבה יותר גדול משמנהל ישראלי פונה אליו. זה אולי נשמע קצת לא הוגן – אבל בדיוק כמו ששחקנים מעדיפים להגיע לקבוצות עם מאמן בעל שם ולוותר קצת במשכורת, יש שחקנים שיעדיפו להגיע לקבוצה שמנהל אותה מישהו שעשה לעצמו שם בעולם הכדורגל. ההבדלים בין ספרד, גרמניה או איטליה, לישראל, הם תהומיים בעניין הזה וזה בטח לא יזיק שבמכבי יהיה איש מקצוע מנוסה ומוכר. זה נכון כמובן גם לאנשי צוות מקצועי.

שיטות עבודה מתקדמות

בעולם מזמן עברו להשתמש בכל מיני שיטות כאלה ואחרות כדי לנסות ולהתאים שחקנים אחד לשני, או לתרגילים פרטניים כדי לשפר יכולות מסוימות. חלק מזה קיים כבר במכבי, אבל אי אפשר להשוות בין הידע שנצבר בליגות הטובות בעולם לבין הידע שנצבר כאן. מנהל מקצועי יכול לעזור גם בהטמעת כל מני תהליכים שעובדים. ברור שלא כל דבר שעובד בחוץ יעבור בישראל, ומכבי הוא מועדון עם לחץ אדיר, הרבה יותר ממועדונים אחרים, אבל אנשי מקצוע יודעים להתמודד גם עם זה. בסופו של דבר המטרה היא לבנות מעטפת שתאפשר למאמן להתעסק רק במה שקורה על הדשא ולשחקנים למקסם את היכולת שלנו. מכבי ניסתה פעם אחת עם קרלסן וזה לא עבד, אבל זה לא אומר שהפעם הבאה תהיה דומה. עולם הכדורגל מורכב מדי מכדי שאדם אחד יתעסק בכל האספקט המקצועי והגיע הזמן שגם מכבי תתקדם לעולם הכדורגל המודרני.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות