fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לכל איש יש שם?

שלושה חודשים חיפשה משפחת ישראלוב מקרית ים את הבן, מרק, שיצא ב-2 בספטמבר מביתו ולא שב כשלושה שבועות לאחר היעלמו נמצאו שרידי גופה בחוף קרית ים, אולם למשפחה נאמר שאין מדובר בגופתו של מרק. רק השבוע, אחרי שהגופה כבר נקברה בקבורת אלמוני בבאר שבע, התברר למשפחה אחרת. עתה תוצא הגופה מהקבר ותועבר לקריות, והמשפחה נדרשת לשאת בהוצאות. כרוניקה של מחדל
אדגר ישראלוב, אחיו של מרק ישראלוב ז"ל. צילום: דורון גולן
אדגר ישראלוב, אחיו של מרק ישראלוב ז"ל. צילום: דורון גולן

ביום שישי, 2 בספטמבר, יצא מרק ישראלוב, 26, מביתו שבקרית ים ולא חזר. בני משפחתו הגישו תלונה על העדרו בתחנת המשטרה, ובמקביל חיפשו אותו בכל מקום בארץ ובכל זמן נתון. כשלושה שבועות לאחר מכן, נמצאו שרידי גופה ברצועת החוף של רפאל, צפונית לקרית ים, אך במקום להצליב מידע עם הנעדרים הקיימים באזור, הועברה הגופה למכון הפתולוגי באבו כביר. מדי יום צלצלו בני המשפחה אל תחנת המשטרה, כדי לברר אם מדובר בגופתו של מרק, ובכל יום התשובה הייתה שאין תוצאות דנ"א, אבל ככל הנראה אין מדובר בו. 30 יום, על פי החוק, שהתה הגופה באבו כביר, ובתום התקופה הועברה לקבורת אלמוני בבית העלמין בבאר שבע.

רק השבוע הודיעה המשטרה למשפחה, כי אותו האלמוני הוא מרק, ובאותה הנשימה הודיעו להם שבכל עלויות העברת הגופה וקבורתה, יישאו בני המשפחה.

"אחי נעדר מ-2 בספטמבר", סיפר השבוע ל"הד הקריות", אדגר, אחיו של מרק ז"ל, "הוא יצא מהבית ביום שישי בשעה שבע בערב, כמו בכל יום כשהיה יוצא, מסתובב כמה שעות וחוזר. אבל הוא לא חזר לארוחת שבת. ישבנו כל המשפחה. אכלנו ודיברנו ושאלתי את אמא שלי מה קורה עם מרק. אחרי כמה שעות הרגשתי שמשהו לא בסדר ויצאנו לחפש אותו בכל מיני מקומות, בפארקים, בחופים ובכל מיני מקומות".

מרק ישראלוב ז"ל (צילום רפרודוקציה באדיבות המשפחה)
מרק ישראלוב ז"ל (צילום רפרודוקציה באדיבות המשפחה)

 

אדגר ישראלוב, אחיו של מרק ישראלוב ז"ל. צילום: דורון גולן
אדגר ישראלוב, אחיו של מרק ישראלוב ז"ל. צילום: דורון גולן

בכל מקום אפשרי

אחרי שחיפשו אותו כל הלילה, ניגשו בני המשפחה לתחנת משטרת זבולון וביקשו לפתוח תיק נעדר. אדגר: "אני, איתי ביחד עם חברים ובני משפחה המשכנו לחפש. עד יום ראשון השבוע היינו בחיפושים, בכל מקום אפשרי, בבתי חולים, בישיבות, במקומות רחוקים, בכל מקום שאפשר לבדוק".

כשנודע לאדגר ישראלוב על שרידי הגופה שנמצאו ברצועת החופים השייכת לרפאל, הוא מיד הגיע לשם. "הגעתי אל הגדר, אבל לא ראיתי את הגופה", הוא נזכר, "אמרתי לשומרים שיכול להיות שזה אחי, כי הוא נעדר וביקשתי לראות את הגופה, אבל הם אמרו לי שלא כדאי, כי הגופה לא הייתה במצב טוב. אמרו לי שעדיף שייקחו אותה לאבו כביר".

למרות זאת, ישראלוב ובני המשפחה לא פסקו מלחפש את אחיהם. בכל יום, במהלך החודש האחרון, צלצל אדגר למשטרה לברר אם מדובר בגופת אחיו. "כל יום צלצלתי, וכל פעם אמרו לי שלא קיבלו עדיין תשובה, ושאם זה היה הוא, כבר היו עולים על זה. בכל הזמן הזה גייסנו עוד אנשים ועוד מתנדבים לעזור לנו לחפש אותו. רק השבוע, ביום ראשון, נודע לנו שזה הוא. הגיעו אל הבית שוטרים עם אמבולנס ואמרו שהגופה שנמצאה לפני חודש וחצי היא של מרק. הם אמרו שבאבו כביר עשו בדיקות וניתוח לגופה וב-25 באוקטובר קברו אותו בבאר שבע. התוצאות הגיעו למשטרה ב-8 בנובמבר, ולקח להם עוד 12 יום להודיע לנו".

אין יום ואין לילה

עד לפני כשנתיים היה מרק ישראלוב ז"ל נער נורמטיבי. עשה צבא, עבד, בילה עם חברים. "בשנתיים האחרונות הוא אובחן כחולה סכיזופרניה ועבר טיפולים בבתי חולים. בתקופה הזו הוא לא היה בקשר עם יותר מדי אנשים. רק בתקופה האחרונה הוא קצת נפתח והתחיל לדבר, יצא מדי פעם לשתות קפה בקיוסק. עם המשפחה הוא לא כל כך תקשר. כל הזמן הוא היה חוזר לעצמו ומתדרדר בחזרה. ביום שישי כשנעלם, לא דיברנו, רק לחצנו ידיים, כשהוא יצא מהבית. הוא לא ממש שיתף אותי. הוא היה בחור מצחיק, עם חוש הומור, דאג למשפחה, חכם מאוד אבל מאוד מופנם, אנשים פה מאוד העריכו אותו".

מרק ישראלוב השאיר אחריו הורים, אח, אדגר, ושתי אחיות. "אין לנו יום ואין לילה. אמא לא מתפקדת בכלל. היא לא אוכלת ולא שותה. כל היום רק חושבת למה שיקרו לה במשך חודש וחצי ולא גילו לה את האמת. יש פה תעלומה מאוד גדולה בהתנהלות המשטרה, שום יכולת לתת את התמיכה הראשונית למשפחת הנעדר".

בימי היעדרותו של מרק, יצרה המשפחה קשר עם עמותת "תופעת טבע", שמסייעת למשפחות הנעדרים. "יש הרבה מאוד משפחות של נעדרים שאני בקשר איתן. הצטרפנו לקבוצת הווטסאפ של העמותה, ואנו רואים את התנהלות המשטרה. רק מתנדבים מבחוץ באים לעזור בחיפושים אחר נעדרים, למרות שלמשטרה יש יותר כוח. אנחנו אנשים קטנים. המשטרה יכולה לבדוק בכל מקום שהיא רוצה, מה אנחנו יכולים לעשות?".

העמותה מסייעת

מיד כשיצרו בני המשפחה קשר עם העמותה, הגיע לביתם מנהל העמותה והתחיל לחקור. לדבריהם, רק חמישה ימים לאחר מכן יצרו איתו קשר מהמשטרה וביקשו ממנו לעדכן אותם אם ימצא עוד ממצא כלשהו. "אני רוצה שמשפחות של נעדרים יידעו שהם צריכים להיות עם היד על הדופק, כדי שלא יגיעו למצב שאנחנו הגענו אליו. יש המון משפחות של נעדרים, ולכולם מתנהגים כמו שהתנהגו אלינו. אני לא מאחל לאף אחד למצוא את הגופה של הקרוב שלו, אבל פשוט שיפתחו את העיניים ויהיו עם היד על הדופק. וכן, לשבת על המשטרה ולנער אותם, כי היום זה אנחנו ומחר זו משפחה אחרת. העמותה הזו הביאה לפה כלבנים. שלושה ימים הם חיפשו אותו, והכל בהתנדבות. זה נורא שהמשטרה זורקת את האחריות לחפש נעדר על עמותה פרטית והמשפחות".

במהלך כל התקופה, אדגר לא הפסיק לרגע לחפש את אחיו בכל מקום אפשרי. פעם אחת הוא נסע לאזור התחנה הישנה בתל אביב, כשהוא מחופש להומלס. "הם קלטו מיד שאני לא שייך. ניגשתי לתחנת משטרה וביקשתי עזרה ומיד הוציאו סיורים. פה לא עשו כלום. מילה לא אמרו לי. כשחיפשנו אותו בבית נטוש, כנראה מישהו התלונן על רעש, והמשטרה מיד הגיעה. הם רצו לעצור את כל מי שבא לעזור לנו לחפש, זה נראה להם הגיוני? אנחנו עושים את העבודה שלהם והם רוצים לעצור אותנו".

המשטרה אמנם הוציאה הודעה בכלי התקשורת על העדרו של מרק, אך אחיו טוען שאפילו השוטרים בקריות לא ידעו על כך. "יום אחד עצר אותי שוטר ושאל אותי מה אני עושה פה. אמרתי לו שמחפש את אחי שנעדר, והוא אמר שהוא בכלל לא מכיר את המקרה. כל שוטר שהגענו אליו בתחנה עשה את אותו הדבר, כתב את אותם הדברים, התייחסו אלינו כמו אוויר. למה לא להגיד שיש פה נעדר? למה שיקברו אותו כאלמוני בבאר שבע? כל הזמן צלצלנו ושמענו 'לא'. המשכנו לחפש והם לא נתנו תשובות, ובינתיים הוא קבור בבאר שבע".

מי ישלם?

לאחר הזיהוי ולאחר שאדגר השתולל בתחנת זבולון, הודיעה המשטרה כי היא תישא בעלות האמבולנס שיעביר את הגופה לקבורה בקריות. אולם את ההוצאות האחרות כמו הוצאת הגופה מהקבר (3500 שקלים), הקבורה, המצבה והשבעה, המשפחה צריכה לספוג, וכל זאת לאחר שהוציאה את כל החסכונות כדי לממן את החיפושים במשך שלושה חודשים.

"קשה לנו מאוד לעמוד בכל העלויות האלה וזה מקומם כי זו לא הפשלה שלנו", אומרת סיון, גיסתו של מרק ז"ל, "צריך להוציא אותו מהקבר ולהעביר אותו לפה, וכל ההוצאות מסתכמות בעשרות אלפי שקלים, וזה משהו שאנחנו לא יכולים לעמוד בו. בעצם, למרות שעוד לא הובא לקבורה בקריות, אנחנו כבר יושבים שבעה, כל יום יש פה מלא אנשים, וזה כמויות של אוכל, ואין לנו אפשרות לעמוד בזה".

בני המשפחה יצרו קשר עם סגן ראש העירייה אלי כהן שמנסה לעזור להם בכל האמצעים העומדים לרשות העירייה, אולם עדיין לא מדובר בכסף. גם חבריו לעבודה של אדגר ברכבת ישראל נרתמו לעזרתו, אולם זה לא מספיק. "המשטרה הסירה את האחריות מעצמה. נגרמה לנו עוגמת נפש, אני לא יודע איך המשפחה הזו תחזור להיות", אומר אדגר, "אנחנו לוקחים הלוואות ונותנים צ'קים בלי תאריך, כי אין לנו. להוציא דבר כזה, זה לא 200 שקלים, זה סכומים שאי אפשר לעמוד בהם. זו גם לא קבורה רגילה. הביאו אותנו למצב שאנחנו מרגישים מסכנים ואנחנו ממש לא אנשים כאלה, אבל כמובן שנביא את מרק לקבורה כי זה הכבוד האחרון שמגיע לו ואנחנו רוצים לתת לו".

וסיון מוסיפה: "אנחנו לא מתחילים עכשיו לריב עם המשטרה, אנחנו רוצים להביא אותו לקבורה ולשבת שבעה. המשפחה שלנו התפרקה לגמרי. פתחנו חמ"ל, רצנו ולא עבדנו שבועות וימים, רק כדי לחפש. הייתה לנו תקווה, אבל השוטר שמטפל בתיק, העביר את התיק לשוטר אחר, ונפלנו בין הכיסאות. אמא של מרק אומרת שהיא לא מאמינה שזה הוא, היא רוצה לראות תמונות. לא אגיד שלא היינו מוכנים להכל, אבל תגידו בזמן. במקום להיקבר כאלמוני בבאר שבע, היה נקבר ליד הבית, שאמא שלו תראה אותו כמו שצריך, שיישבו עליו שבעה ויתאבלו, אבל לא ידענו, אמא שלו לא מתפקדת כבר שלושה חודשים".

ראש עיריית קריית ים דוד אבן צור פנה השבוע לשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בדרישה לסייע למשפחה ולערוך חקירה לבירור נסיבות המקרה.

ממשטרת מחוז חוף נמסר בתגובה: "אנו דוחים על הסף את הטענות על חקירה לקויה בדבר העדרו של מרק ישראלוב. משטרת ישראל פעלה ופועלת ברגישות המתבקשת, והפעילה את מרב האמצעים החקירתיים העומדים לרשותה בחיפוש אחר הנעדר. משטרת ישראל מיצתה ובדקה כל מידע שהתקבל וכן ערכה סריקות נרחבות בסיוע יחידת הכלבנים ומתנדבים. כמו כן פנתה המשטרה לעזרת הציבור באמצעות התקשורת.

"המשטרה עמדה בקשר רציף עם משפחתו של הנעדר ועדכנה אותה מעת לעת על התקדמות החקירה והפעולות המבוצעות לאיתורו. כמקובל במקרים אלו, המשטרה ערכה בדיקות מול המכון לרפואה משפטית, על מנת למצוא התאמה חד ערכית לצורכי זיהוי, ורק לאחר שהתקבל מהמכון לרפואה משפטית אישור בדבר התאמת הממצאים וזיהוי גופת המנוח, נמסרה הודעה למשפחה".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות