fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כרמיאל: ראשי הקהילה הרפורמית נגד השר אריה דרעי

שר הפנים תקף את הקהילה בכרמיאל והתבסס על סיפור שכביכול התרחש ביום כיפור האחרון. מנכ"ל הקהילה, הרב גלעד קריב: "שנאת החינם של דרעי וחבריו מביאה אותם לומר דברי שקר כדבר שבשגרה"
אריה דרעי בכרמיאל. לא מתנצל (צילום אלי שדה)
אריה דרעי בכרמיאל. לא מתנצל (צילום אלי שדה)

שר הפנים והפריפריה, אריה דרעי, הגיע ביום שלישי השבוע למכללת אורט בראודה בכרמיאל לחלוקת מלגות מטעם הרשות לפיתוח הגליל. דרעי לא חשב שהביקור שלו יהיה כל כך מסוקר, וממש לא בזכות המילגות.

בשבוע שעבר, על במת מליאת הכנסת, תקף דרעי את הרפורמים ואת שאיפתם לחופש דת ברחבת הכותל המערבי. במענה לשאילתה של ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) מדוע הוא אינו מגיע איתם להסכמות בנוגע לאתר הקדוש, השיב השר: "מה להם ולכותל? הם לא מאמינים בבית המקדש, הם רק רוצים לעורר פרובוקציות ופירוד בעם".

דרעי טען כי בתי הכנסת של הזרם הליברלי בישראל ריקים ממתפללים, על אף המאמצים שלהם למשוך קהל בדרכים מגוונות. לחיזוק דבריו תקף דרעי במליאה את התנהלות באי בית הכנסת הרפורמי בכרמיאל. "הייתי בשבת בכרמיאל, וחבר הראה לי מבנה של בית כנסת שבהוראת בג"ץ המדינה בנתה לרפורמים", אמר והוסיף, "ביום כיפור העמידו בחוץ ברחבה טרמפולינות ומכונות משקאות ואוכל. מגיעות לשם מכוניות. יש בכרמיאל שני בתי כנסת לעשרה איש כי יש להם מנהגים שונים. באחד מנגנים בגיטרה ובאחר באורגן. אני שואל אותך, זו היהדות שאנחנו רוצים? אני מוותר על היהדות הזאת. אני רוצה את המקור ומוותר על החיקויים הללו".

הרב גדי רביב. "אל תשנאו, זה לא יהודי" צילום: אלכס הובר
הרב גדי רביב. "אל תשנאו, זה לא יהודי" צילום: אלכס הובר

 

מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, כינה את דברי שר הפנים "מתקפה מכוערת ובוטה", ומסר בתגובה: "שנאת החינם של דרעי וחבריו מביאה אותם לומר דברי שקר כדבר שבשגרה. במקום לערוך חשבון נפש כיצד התנהלותם מרחיקה מאות אלפי ישראלים מהמסורת היהודית, הם תוקפים את מי שמבקשים לתקן את הנזק שהם עושים".

הרב קריב ציין: "השר אריה דרעי, סמל אמירת האמת, לא מהסס לעמוד על במת הכנסת ולשקר. ככה זה כשהשנאה מקלקלת את השורה ואת היושרה. בעוד נאום הסתה נגד היהדות הרפורמית הוא מספר על בית כנסת רפורמי בכרמיאל בו העמידו ביום כיפור מכונת ברד וטרמפולינות. תאמר לנו, השר דרעי _ אתה חושב שאזרחי ישראל טיפשים? שמישהו חוץ מחסידיך השונאים מאמין לשטויות שיוצאות לך מהפה?".

אריה דרעי בכרמיאל. לא מתנצל (צילום אלי שדה)
אריה דרעי בכרמיאל. לא מתנצל (צילום אלי שדה)

הכל בגלל שמועה

רב קהילת ידיד נפש בכרמיאל, הרב גדי רביב, העלה את תשובתו לדבריו של השר דרעי בסרט וידאו, בו הוא מסביר מה באמת קורה בקהילה. וכך אמר: "אריה יקר. שמעת שמועה. שמעת ולא בדקת. שמעת והאמנת. שמעת ורצית להאמין. בשמוע, בשקר ולשון הרע. אני אתחיל ואספר לך מה קרה בבית הכנסת שלנו ביום כיפור. לא מכונות ברד ולא טרמפולינות. היית רוצה שנהיה עשרה אנשים ביחד עם הקהילה הקונסרבטיבית. אבל היינו שם מאות גברים ונשים, שצמו והתפללו. כמוך, אבל קצת אחרת.

"מה עוד היה? חודש לפני יום כיפור הייתה פעילות לילדים, לפני כניסת השבת, לקרוב לבבות לשמחת משפחות, לחיבור ילדים והורים לתורה ולבית הכנסת, עם יצירה ואוכל ומוסיקה, פסטיבל של יהדות וישראליות, ולימוד תורה.

"כתוב בתורה "מדבר שקר תרחק", אז כתוב, אריה יקר, האם מתקה לך ולחבריך הצדיקים, בכרמיאל, תפילת השבת הזכה וסעודת השבת החגיגית, שתיבלתם את עונג שבת בלשון הרע, והלבנת פנים, ורכילות, ודיבת הארץ, ודבר עלילה? מתקו לך כל השמועות שלא בדקת שלא יכולת להתאפק ורצת לספר לחבר'ה?".

הרב רביב ציין עוד: "אז תודה לך צדיק, שאתה עושה לנו פרסומת, שיידעו כולם שיש קהילה רפורמית ובית כנסת רפורמי בכרמיאל. לא סתם בכרמיאל, במקום הכי יפה, הכי גבוה, עם הנוף הכי רחב אל נוף הגליל. הקהילה הזו עושה עבודת קודש לאורך השנה, הקהילה הזאת לומדת תורה ושירי ארץ ישראל ואהבת האדם, ומפרגנת לשכנים שלה, ומכניסה אורחים. גם אותך. אתה מוזמן בחום לבוא ולחפש את הטרמפולינות ואת מכונות הברד. אולי יקפיץ את ליבך ויצנן את כעסך לראות איך הקהילה היפה הזאת מתפללת במניין עשרות אנשים בכל שבת והתפילה שלה היא שירה, ונגינה בגיטרה, ותוף, חליל וכינור ומחול, ושיחה פתוחה על פרשת השבוע ועל…החיים. אנחנו מתפללים לירושלים, ומתפללים בכותל, לחיים, לשלום, לרפואה. בדיוק כמוך".

הרב רביב גם קרא לשר דרעי להתנצל: "אתה צריך לברך את הקהילה הזאת, אתה צריך לברך ולא לקלל, לעזור, ולא לשים רגליים, ויותר מהכל לא לחטוא בדבר דיבה או בדבר שנאה או שקר. אנשים באו ברגל אריה דרעי, מכל רחבי כרמיאל הלכו חצי שעה ושעה, בצום ובחום, כי אין עוד בית כנסת כזה, ונשים קראו ולימדו והיו עולים שתרגמנו להם וישראלים וותיקים שעלו פעם ראשונה לתורה משפחות חדשות שבאו לראות, אמרו, "וואו", ובפניהם, שבאו פעם ראשונה, ולא ראו ברד ולא ראו טרמפולינה, אלא בית כנסת מלא קהילה ומאור פנים, ועשו אזכרת נשמות וחיכו לתקיעת השופר, בפניהם אתה צריך להתנצל. וחוץ מזה, לא יזיק שתתנצל בפני עשרות המתנדבים שמחזיקים את הקהילה הנפלאה הזאת יותר מעשר שנים, במדבר, בלי התקציבים של המדינה. יהדות לא חייבת להיות מבוססת על שנאה, אנושיות לא צריכה להיות מבוססת על שנאה. אל תשנאו, זה לא יהודי, זה לא יפה וזה לא בריא. זה פשוט מיותר".

יו"ר המועצה הדתית בכרמיאל, שאול פרץ, הגיב על השאלה מדוע אלה הדברים שהוא בחר להשמיע על אוזנו של השר דרעי במהלך ביקורו בכרמיאל. פרץ אמר: "אלו העובדות שנאמרו לי, לא אני הייתי זה שאמר לשר דרעי. היו אלו המתפללים של בית הכנסת הפועל במתנ"ס מכוש. מה שמקומם הוא שהקימו בית כנסת רפורמי בשכונה הזאת לפני שהקימו בית כנסת אורתודוכסי".

דרעי עצמו נשאל ביום שלישי האם הוא מתכוון להתנצל לאחר שהובאו בפניו העובדות החדשות, ואמר: "לא הובאו בפני עובדות חדשות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות