fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כרמיאל: נחנקים מהאבק

המאבק על האבק
צילום אלכס הובר
המאבק על האבק
צילום אלכס הובר

תושבי גבעת רם זועמים על המפגע התברואתי שיצרו עבודות הבניה ברמת נבון, זה הקיץ השני ברציפות. אבן וחול שמקורם באתר הבניה ברמת נבון הסמוכה הפכו את חיי התושבים בשכונות גבעת רם ורבין לבלתי נסבלים.

ביום שלישי שעבר יצאו התושבים להפגין, לאחר שלדבריהם העירייה לא עמדה בתנאים שהובטחו בשנה שעברה, למניעת המפגעים. ״נמאס לנו״, ״אלה לא חיים״, ״אי אפשר להמשיך כך״ אלה רק חלק מהקובלנות הנשמעות בתקופה האחרונה מתושבי השכונות הללו.  החיים בתוך ענני חול ואבק, שבוקעים מכיוון הר כרמי הפכו את חייהם ובריאות ילדיהם לבלתי נסבלים.

תזכורת: לפני יותר משנה עלו הטרקטורים להר כרמי, במטרה להכשיר את הקרקע להקמת השכונה החדשה רמת נבון בה עתידות להבנות 2700 יחידות דיור.  העבודות הפכו למפגע של ממש בקיץ שעבר, שכונת גבעת רם כוסתה בחול ואבק. בעקבות מספר פגישות שקיימו התושבים עם ראש העיר עדי אלדר הובטח להם כי ינקטו צעדים להפחתת החול והאבק, כמו  הרטבת הקרקע, שימוש במתזים והקמת מיסוך מים שיחצוץ בין אתר הבניה לבין בתי המגורים .

״מצפצפים עלינו, מצבנו לא מזיז לאף אחד ״. תושבי רבים מוכנים לעזוב את המקום ומציעים בתים למכירה, לעיתים במחיר הנמוך משמעותית ממחיר השוק, כדי לברוח בהקדם. בתחילת החודש ביקשו נציגי התושבים לקיים פגישה דחופה עם ראש העיר, לדבריהם נקבעה להם פגישה לתחילת אוגוסט, מה שלדעתם מעיד יותר מכל על התייחסותה של העירייה למצב הקיים.

צחי שטמלר המתגורר בשכונה אומר כי ההבטחות של העיריה שוות לכלום. "התחושה שלי היא שאפילו לא מנסים להתאמץ. אנחנו מאוכזים מאוד מההבטחות שלא קויימו. אנשים באו לגבעה כדי ליהנות מאיכות חיים, קיבלנו אחת מהשכונות הסגורות היפות בארץ, כולם מכירים את כולם, יש סולידריות בין התושבים, כל זה היה ואיננו. אנחנו חיים בתוך אבק, אתה יוצא מהבית ותוך שניה כל הנעליים והבגדים שלך מתכסים בשכבה לבנה. הרעש שבוקע מאתר העבודה בלתי נסבל, כבר בשעה שבע בבוקר קידוחים ורעשים״.

דודי שבת, מנציגי ועד השכונה : ״בקיץ שעבר היו לנו פגישות עם ראש העיר, הובטחו לנו דברים והגענו להבנות עם העירייה. בפועל עבר החורף, הגיע הקיץ והעבודות מתבצעות במרחק 20 מטר מהבתים. לגבי ההבטחות שקיבלנו: אין הרטבה קבועה של השטח כדי למנוע היווצרות ענני אבק, אין קיר למיסוך המים, אין כיסוי או הרטבה של המחצבה שנמצאת בצד הפונה לכביש הראשי וכל החול מגיע לעברנו״.

שבת : ״ילדים בשכונה מתחילים לפתח תסמינים של מחלות בגלל האבק, דלקות עיניים ואף, עיניים אדומות ונפוחות. אני לא רוצה לחשוב על הפגיעה ארוכת הטווח באוכלוסייה. בהפעלת מזגן המסנן נסתם באופן קבוע, אז מה קורה לריאות שלנו אחרי שאנחנו נושמים את האוויר הזה? הקיץ הזה קטסטרופלי יותר משנה שעברה, אני מנקה שולחן בגינה ואחרי שעה יש שכבה של חול לבן המכסה את השולחן. שלא לדבר על המכוניות, החצרות, הבתים, החלונות הסגורים, המזגנים שמכניסים אוויר מלוכלך ונסתמים ומתקלקלים״.

תגובת העירייה: ״עיריית כרמיאל עשתה ותעשה כל מה שניתן על מנת לצמצם מפגע האבק כתוצאה מהבנייה ברמת נבון. בימים האחרונים חידד ראש העיר את הנהלים ואף הנחה כי כל הפסקת הרטבת השטח בהתאם לכללים שנקבעו תגרום להפסקת העבודות באתר. בנוסף פנה ראש העיר למנהל מחוז צפון במשרד השיכון וביקש לעצור את העבודות בימי שישי״.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות