fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כרמיאל: מישהו זוכר את התכנית להתחדשות עירונית בקניון העיר?

קניון כיכר העיר כבר מזמן לא מהווה אטרקציה בכרמיאל * אלא שלאחרונה המבנה הוכרז כמסוכן והסוחרים המעטים שעוד נותרו בו, נאלצים לממן את השיפוץ מכיסם * לטענתם, העירייה מסירה אחריות ומנסה לאלץ אותם למכור את הנכסים ליזם פרטי
קניון ככר העיר
קניון כיכר העיר (צילום: אלכס הובר)

 

 

בשנת 1992, כאשר קניון כיכר העיר בכרמיאל נבנה ונחנך, הוא היה האטרקציה הראשית בעיר. סופרמרקט של רשת שופרסל, אולם אירועים בקומה העליונה, סניפי בנקים, חנויות ממותגות ופרטיות, בתי קפה, ארבעה בתי קולנוע ועוד.

אלא שמאז נוספו אטרקציות חדשות רבות. במרוצת השנים נבנו מרכזי קניות גדולים, נבנה קניון נוסף באזור השכונה הדרומית וקניון לב כרמיאל הנקרא בפי התושבים הקניון החדש, ומרכז את רוב הפעילות המסחרית בעיר.

באזור התעשייה נבנו מרכז ביג גדול ומרכז הקניות חוצות כרמיאל ובהמשך נבנו מרכזי קניות נוספים. כל אלה גרמו לכך שהקניון הוותיק החל מדרדר, חנויות נסגרו  או העתיקו מיקומם למרכזי הקניות ולקניון החדש ואפילו התחנה המרכזית, שהייתה בצמוד, עברה למיקום חדש.

קניון ככר העיר
קניון כיכר העיר (צילום: אלכס הובר)

כיום, 25 שנה לאחר פתיחתו, נמצא הקניון בסכנת סגירה. הסיבה: המבנה התגלה כמסוכן, והעירייה דורשת מהסוחרים הספורים שעוד נשארו בקניון, לממן את השיפוץ מכיסם. הסוחרים, מנגד, טוענים כי העירייה מסירה אחריות וכי יש פה ניסיון לייאש אותם ולאלץ אותם למכור את הנכסים, כך שהקניון יימכר ליזם פרטי.

כבר לפני 8 שנים, בשנת 2009, אישרה ועדת בניין עיר פרויקט של תכנית התחדשות עירונית שלפיו הקניון הישן ייהרס ובמקומו יוקם מיזם חדש שיכלול בניין מגורים, בניין משרדים, מרכז מסחרי, מלונית ופארק.

אחד מנציגי היזמים אמר במהלך אותה ישיבה: "בעולם האורבני בו אנו חיים, קיימת מגמה ברורה של שיבה מהפרברים למרכז העיר, מגמה שמאתגרת את האדריכלות המודרנית ביצירת חזות חדשה ועיצוב מיוחד למרכז העיר. צריך לעשות זאת תוך יצירת מארג של יופי פונקציונלי ואיכותי שימשוך אליו את תושבי העיר ואורחיה, וישמש לכרטיס הביקור שלה".

אלא שמאז, כאמור, לא נעשה דבר, ובינתיים הסוחרים בקניון ממשיכים לסבול. מצד אחד מהיעדר השקעה מצד העירייה, ומצד שני מהיעדר תנועה בקניון.

לפני מספר שבועות קיבלו הסוחרים מכתב בחתימת ראש העיר עדי אלדר, בו נתבשרו כי עליהם לחזק את מבנה הקניון בעצמם. במכתב צוין בין היתר: "לאחר שהמבנה שבנדון נבדק על פי הנחיות משרד הפנים, מטה הפלקל באמצעות היועץ וממצאי המעבדה הבודקת, הנני להודיעכם כי המבנה עלול לסכן את המחזיקים בו ואת הציבור. הסיכון נובע מכך שהוא בוצע בשיטת הפלקל ונמצא שקיים חוסר בברזל זיון במקומות קריטיים כמפורט בחוות הדעת שהוזכרו לעיל והמצ"ב".

בהמשך נכתב: "במהלך תקופה זו וממועד קבלת מכתבי, הנכם נדרשים לבצע בדיקה ויזואלית על ידי מהנדס מבנים רשום בשבוע הראשון של כל חודש ולהעבירה למהנדס העיר, בצרוף דו"ח המהנדס. את חוות הדעת הראשונה יש להגיש עד ליום 1.1.17. בהמשך נכתב: "ככל שלא תוגש על ידכם למהנדס העיר חוות דעת ויזואלית בתחילת כל חודש על ידי המהנדס, או שלא יושלמו עבודות החיזוק עד לתאריך האמור, יינקטו הפעולות הנדרשות להבטיח את שלום הציבור בהתאם לכל דין ובכלל זה סגירת המבנה ומניעת השימוש בו והכניסה אליו".

אמצעי לחץ?

עו"ד כמאל אסדי מכרמיאל, המתמחה בין השאר בתחום נזקי רכוש ומשרדו ממוקם בקניון, מייצג את הסוחרים: "אין ספק שקיימים מאות בניינים ציבוריים ואפילו בתים פרטיים במדינת ישראל הבנויים בשיטת הפלקל. נכון להיום הסוחרים נמצאים במצב קשה מאוד, שכן בזמן שחלקם עוד משלמים משכנתאות, מוטלת עליהם חובה לחזק את הבניין. מה שקורה הוא שחלק מבעלי הנכסים מאמינים שיש מקום לחזק את הבניין ואחרים טוענים שיש מקום למצוא יזם. השאלה שנשאלת היא האם המכתב ששוגר מהווה אמצעי לחץ בכדי למסור את הנכסים שנרכשו ממיטב כספם של בעלי נכסים לידי יזם פרטי, שלא ברור מה היקף הבנייה ו/או תקופת הבנייה ו/או הפיצוי שישולם לבעלי נכסים ו/או השטח שיקבלו בעלי נכסים בבניין החדש, אם יוקם בכלל".

מה אתם מתכוונים לעשות?

"לאחר קבלת בדיקות המעבדה הנהלת הקניון מתכוונת להתייעץ עם מומחים בתחום הקונסטרוקציה לשם בחינת הממצאים, כיוון שבבניין אין סדקים או שקיעות שמעידות על סכנה של ממש. לאחר קבלת חוות הדעת הנהלת הקניון מתכוונת לקבוע פגישה עם מחלקת הנדסה ועם לשכת ראש העיר בכדי לבדוק אפשרויות של חיזוק המתחם או לחילופין בדיקת אפשרויות של יזמים, וכמובן שכל החלטה שתתקבל תובא בפני כלל בעלי הנכסים בכדי לאשר אותה".

עו"ד אסדי מציין כי "להנהלה הקיימת תכניות רבות שיביאו בסופו של יום לשגשוג המקום. אלו יוצגו בפני העירייה, אך דרוש שיתוף פעולה מצידה בעיקר לאור העובדה שקניון כיכר העיר ממוקם בחזית העיר כרמיאל וחשוב מאוד שהמתחם ייראה אחרת, כך שריבוי בעלי הנכסים בקניון ללא התערבות משמעותית מטעם העירייה לא יקדם את העניין".

אתם לוקחים בחשבון שהקניון יכול להיסגר?

"אם המקום ייסגר הרי שלדבר השלכות כבדות, שכן חלק מתושבי העיר מתפרנסים ממתחם הקניון. אם הוא ייסגר ייכנסו למקום פורצים, מסוממים ועבריינים, וייתכן אפילו שוהים בלתי חוקיים, ולכן חשוב למצוא פתרון בעזרת ראש העיר וצוות העירייה בכדי שהמקום יפעל וישופץ כראוי. מעבר לזה, הרי יש לעירייה תכנית התחדשות עירונית באזור, אז למה לא מקדמים אותה? אני מאמין שהמקום הזה יחזור לעבוד וישגשג לאור מיקומו הרגיש".

מעיריית כרמיאל נמסר בתגובה: "מבנה הקניון הוא "בית משותף" הכולל שטחים משותפים ושטחים פרטיים. האחריות לחיזוקו חלה על כל השותפים לנכס ע"פ חלוקה פנימית שאינה מעניינו. התהליך של התראה בפני הכרזה על המבנה כמסוכן נמשך כבר כמה שנים בשקיפות מלאה. התהליך מבוצע ע"פ הוראת חוק העזר למבנים מסוכנים והנחיות משרד הפנים. מהנדס העיר אינו יכול לפעול אלא בהתאם לכך. תוכנית ההתחדשות העירונית המוזכרת הינה תכנית בשלבי הכנה אחרונים הכוללת מרחב גדול ובו גם הקניון, אך תכנית זו אינה מהווה כלי ישיר לחיזוק או פינוי בינוי. אלה צריכים להתבצע ע"י בעלי המבנה, עם או בלי יזמים חיצוניים".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות