fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יותר סיעות, יותר חילונים, יותר נשים וכמה הפתעות. מועצת העיר החדשה בנתניה

אלי בר צילום רותי ברמן
אלי בר צילום רותי ברמן

אף אחד לא חשב שמרים פיירברג תפסיד בבחירות אבל היו שחשבו על סיבוב שני בינה לבין יוני שטבון. שטבון, שקיבל 28 אחוזים מקולות הבוחרים, הגיע לפני פחות משנה לנתניה, העמיד עצמו לראשות העיר ורץ עם הרשימה שלו "אחריי" ללא נסיון מונציפאלי. הוא עשה קמפיין שטח אגרסיבי וגרע מפיירברג עד הרגע האחרון מקולות הדתיים. "ביום הבחירות היה סחף מטורף בעיקר של אנשי ש"ס וחרדים אחרים לשטבון והקול הצרפתי הוכיח את עצמו". אומר אלי בר מבעלי אתר נתניה 360

יוני שטבון צילום פרטי
יוני שטבון צילום פרטי

הפתעה הבחירות היא טלי מולנר ורשימתה "פעימה חדשה לנתניה" שהאג'נדה שלה היא חילונית. מולנר הפתיעה כשנכנסה למועצה עם שני מנדטים, כך שהעיתונאית והפעילה ממרכז העיר, ציפי קפל, תשב איתה במועצת העיר.  המצביעים של מולנר הגיעו בעיקר ממקום מגוריה רמת פולג ועיר ימים והם גרעו מהעוצמה של הרצל קרן ומרשימת נתניה אחת שירדה לשישה-שבעה מנדטים. "חמישים אחוז מהקולות בעיר ימים פולג הלכו לפעימה חדשה של טלי מולנר שעשתה קמפיין חכם מבודל נכון ובתקציב נמוך ועבודת מתוכננת והצליחה לגרוף הצלחה אדירה" אומר בר

טלי מולנר וציפי קפל צילום עדי חפץ
טלי מולנר וציפי קפל צילום עדי חפץ

שלושת המנדטים של יוני שטבון שבחצי שנה הקים רשימה ואף ערער את מקומה של פיירברג היו צפויים, אבל שני המנדטים של טלי מולנר הם הפתעת הבחירות. גם רשימה חדשה, גם חילונית וגם שתי נשים. גם אפריים בולמש והרשימה נתניה חופשית באמת הפתיעה עם שני מנדטים.

הכשלון הגדול היה של הרצל קרן ועופר אורנשטיין. השניים הלכו לבחירות עם חמישה מנדטים במועצה והתעוררו בבוקר למחרת הבחירות עם שלושה מנדטים בלבד: לאורנשטיין שני מנדטים ולהרצל קרן מנדט אחד: "זה היה המחיר של הפיצול והזיגזוג של הרצל קרן שגרם לאכזבה אצל הבוחרים. הבוחרים רוצים קו ברור ויציב. הרצל כיוון לכל הקהלים וזה לא עובד", אומר בר.

ההצבעה לרשימות הקטנות היתה הצבעת מחאה נגד מרים פיירברג אישה דתית שעשתה תמיד קואליציות עם הרשימות הדתיות. "מי שהתלבט בבחירות אם להצביע לפיירברג, שקל גם את העדפתו למועצה חילונית ולכן נתן את קולו למועמדים כמו הרצל קרן ואפריים בולמש שלא היה להם סיכוי כלל ובכך החליש את פיירברג מול יוני שטבון", אומר אלי בר.

יוני ג'ורנו צילום בני לחמיש
יוני ג'ורנו צילום בני לחמיש

"מי שאכזב והתאכזב בעצמו הוא יוני ג'ורנו שלא נכנס למועצה. אפשר לייחס את כישלונו לכך שעל פתק ההצבעה שלו הושמט שמו והבוחרים שרצו בו לא ידעו בבירור לשים את הפתק שלו. זה היה דרמטי ובעיני זאת סוג טרגדיה יוונית".

מועצת העיר הנוכחית לא תראה כמו שהיתה בעבר. כוחן של הרשימות הגדולות נחלש במקומן הופיעו הרשימות החדשות כשהן מביאות כל אחת מנדט אחד. בבחירות למועצה התמודדו 19 רשימות ו-14 מהן נכנסו למועצה. שלוש סיעות יותר מאשר במועצה הקודמת בה היו 11 סיעות. חצי מהסיעות שנכנסו למועצה הן בעלי מנדט אחד:  כולנו אהרון אורגד עוצמה הרצל קרן , הליכוד אלון אלראי, הדרך וגיף אליאב, הבית היהודי דניאל בשארי וקשת עקיבא יצחקי.

"נראה שמבחינת חברי המועצה החדשה קיים כמעט שוויון בין החברים החילונים לדתיים אבל אין לזה משמעות כשההצבעה היא סיעתית או משמעת קואליציונית וזה מה שקורה במועצה כבר שנים", כך בר

דתיים:  14 חברים במועצה

נתניה אחת (2) גל (2) ש"ס (3) אחרי (3) דניאל בשארי, אהרון אורגד, עופר אורנשטיין ועקיבא יצחקי.

חילונים: 13 חברים במועצה

ישראל בתינו (2) פעימה חדשה (2) אדיר בנימיני, אלון אלראי הרצל קרן אפריים בולמש (2) ובנתניה אחת (4).

מי נפגע ומדוע:

ההתמודדות לראשות העיר של הרצל קרן ואפריים בולמש פגעה במנדטים שהם קיבלו במועצה. יחד עם זאת הם פגעו במרים פיירברג מול שטבון והיה עדיף להם להתמקד במועצה בלבד.

יוני ג'ורנו בעיקר בגלל הפתק הבחירה שלא היה עליו שמו המפורש ואנשים זיהו אותו בקלפי.

נשים:

במועצה הזאת יש שש וזה יותר מאשר במועצה הקודמת:

פעימה חדשה: טלי מולנר וציפי קפל

נתניה אחת: מרים פיירברג, שירי חגואל וד"ר אירנה ליבשיץ.

שטבון: ליאורה לוי

הפתעה נוספת לדברי בר היא ש"ס שבמישור הארצי נחלשת ובבית למרות המאבק עם שטבון אורגד ואמיר סיני שמרה על כוחה.

הצבעה סקטוריאלית כן מוכיחה את עצמה:

גל: שמרו על כוחם למרות הפרשיות שיוחסו לשר.

אחרי שטבון הבלוק הצרפתי עשה את שלו.

ישראל ביתנו: נחלשת ברמה הארצית העליה הרוסית כבר נקלטה שלושה עשורים ובנתניה היו מאוחדים. הם עשו מיצוי קולות.

אתיופים: אצלם היה כשלון חרוץ בגלל הפיצול שחל בקרב אוכלוסייה בעלת אחוזי הצבעה נמוכים.

החילונים: הם גוש מורכב ולא סקטוריאלי. היחיד לראשות העיר שהוא חילוני הוא בולמש שלא הגיע למיצוי הפוטנציאל והבוחרים לא נתנו לו סיכוי.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות