fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יום אחד זה יקרה

רפי לב ארי עם בנו אוראל. צילום: דורון גולן
רפי לב ארי עם בנו אוראל. צילום: דורון גולן

יותר משלוש שנים לקח לרפי (רפאל) לב ארי מנהריה ובנו אוראל לפתח סדרה חדשה של משחקים על ידיעת ארץ עבור ילדים ובני נוער.בביתם הצנוע בנהריה עמלים בני המשפחה על קבוצה של משחקי חשיבה  בשם התנכ"י "משכילו בינה", שמטרתו ליצור בילדים מגיל תשע  סקרנות, פיתוח חשיבה  וידע כללי  בתחומים רבים.

 המשחק הראשון 'מלחמטכ"ל' : מצדיעים לצה"ל יצא בדיוק בימים אלה למימון המונים בקמפיין הד סטארט. מטרת המשחק  היא לקשר בין 21 הרמטכ"לים של מדינת ישראל לאורך השנים מול מבצעים צבאיים עליהם פיקדו.  איך זה עובד? עשרים ואחד הרמטכ"לים של צה"ל מעטרים באיורים יפהפיים 63 קלפים (שלושה קלפים בגוונים שונים לכל רמטכ"ל), זאת לצד 97 קלפים המתארים בתמציתיות את ההיסטוריה הקרבית של צה"ל: מלחמות ישראל, המבצעים הבולטים והקרבות החשובים שנחקקו בלב המפקדים והלוחמים ובלב העם. המנצח במשחק הוא המשתתף שהרכיב סדרות מהקלפים הנמצאים ברשותו, על פי מגוון האפשרויות להרכבת הסדרות.  ויש כבר תוצאות. שירה, ביתו הצעירה של לב ארי רק בת שמונה וכבר מדקלמת בתוך 20 שניות את כל שמות הגנרלים בזכות המשחק.

כעת  לב ארי שואף לאסוף סכום ראשוני של 35 אלף שקלים כדי להוציא לאור פיילוט של משחק הקלפים המבוסס על פיתוח חשיבה בצורה של סדרות קלפים ומספרים ובמקביל נחשפים המשתתפים לתוכן.

מי שהיה במשך עשור יועץ במשרד ראש ההמשלה  ועבד עם חמישה ראשי ממשלה , כתב תוכניות לאישור הממשלה והיה אחראי על תוכנית לפיתוח יישובי קו העימות, יושב כיום בביתו בנהריה  ואומר חד משמעית כי לו פתרון למשבר הדיור בישראל,  החולש על כל תחומי החברה הישראלית.  שני ספרים שכתב משמשים כיום כחלק ממערך האקדמיה בפקולטה למדעי המדינה.  כיום, הוא נמצא בעיצומו של ספר ייחודי "ויהי בימי נתניהו" – סדרה של סיפורת ספרותית הכתובה בלשון מקראית תנ"כית בראי החברה כיום. לב ארי, לא נח והקים עמותה לפני שנתיים שמטרתה שינוי שיטת הממשל בישראל. הוא יודע שדעותיו לפעמים קצת שנויות במחלוקת.

 

רפי לב ארי. צילום: דורון גולן
רפי לב ארי. צילום: דורון גולן

הריאלי כדרך חיים

  לב ארי, בן 54, נולד וגדל בשכונת הדר חיפה להורים במעמד הביניים עם שש אחים ואחיות. אביו היה פועל בסולל בונה ואמו עקרת בית.  את לימודיו  וכל תורתו רכש בבית הספר הריאלי בחיפה. בכל הראיון מזכיר לב ארי שהחזון והערכים של בית הספר הפכו אותו לאיש ערכי וציוני, אוהב הארץ והאדם כמי שנקרא לדגל בשליחות למדינה.  לב ארי התיישב בנהריה  לאחר שהתחתן ונולדו לו שני ילדים אוראל בן 15 ושירה בת שמונה.  בנו אובחן כמחונן  בגיל 3 וחצי והחשיבה הפקחית אתגרה את לב ארי לפעול וליזום  משחקים ייעודים לבנו אך כאלו שיתאימו לכלל.

אוראל המשיך את דרכו של אביו ומידי יום נוסע  מנהריה ללמוד בריאלי בחיפה. לב ארי: "בשנת 1994 אחרי לימודי באוניברסיטה  הגעתי לאגף תיאום ובקרה במשרד ראש ההמשלה. שמעון שבס היה  המנכ"ל ויצחק רבין כיהן כראש ההמשלה.  המדיניות של שבס הייתה חד משמעית; להיות כמה שיותר מעורבים  במדיניות החברתית כלכלית במדינה.  התפקיד הראשון שקבלתי הוא  פיתו העיירה שלומי.   הקמתי ועדה בין משרדית לטיפול בשלומי כדי להזרים ליישוב תקציבים לפיתוח. עד היום תוכניות שאני כתבתי מתבצעות בפועל. לשלומי כתבתי תוכנית עד 2035.  במשרד  ראש ההמשלה זיהו את ההצלחה  ואני מקבל את תיק  קו העימות  הכולל בתוכו הטבות מס לתוך סל של החלטות ממשלה שכתבתי.  הייתי מאין 'שגריר הצפון' במשרד ראש ממשלה תפקיד שלא קיים היום לייצוג אוכלוסיות.  ייצגתי ובניתי תוכניות למגזר הדרוזי והבדואי. עם השנים קבלתי גם לשכה במעלות ~תרשיחא כי הנסיעות מנהריה היו קשות. ואז רבין נרצח. הייתי בין מארגני הלווייתו. משרד ראש ההמשלה היה בטלטלה, לא התכוננו לזה בשום תרחיש".

איש אמון 

לב ארי מוציא מזכרת ששמר מהלוויית רבין. אל חלקת קבר נכנסו  כל נשיאי העולםוגם לב ארי הקטן מנהריה. תג אחד שמר לעצמו ונתן לרבין כבוד אחרון. "מעולם לא התראיינתי. כיום כל יועצי משרד ראש ההמשלה פותחים את הפה ומקדמים את עצמם. הייתי נאמן לעבודה. איש לא שמע עליי, לא ביקשתי קרדיט, לא חיפשתי כותרות.  עם השנים גם הצלחתי לרכוש השפעה גדולה בין כל משרדי הממשלה.  הגשתי17 הצעות שעברו כהחלטות ממשלה וזו העבודה הכי קשה בעולם כי נדרש תיאום בין כל משרדי ההמשלה המכונה "הצעת מחליטים". טלפון ממני היה מכריע את הכף בסוגיות בהן טיפלתי.  

אחרי  רבין החלה תקופה אחרת במדינה. פרס נבחר, אחריו נתניהו  העבודה שאני ביצעתי נחשבת למשרד אמון.  כלומר 'אם באת עם רבין רוב הסיכויים שתעוף איתו'.  נבחר בנימין נתניהו.  מנכ"ל משרד ראש הממשלה איווט ליברמן קרא לכל היועצים ואמר: 'אתם חוד החנית תמשיכו לעבוד'.  זה היה כבוד גדול כי כולם חשבו שהם הולכים הביתה.  בעבודה הזאת תמיד השליחות הציבורית עמדה לנגד עיני, לשרת את המדינה. כלומר גם אם  נתניהו יקרא לי היום לפתור את משבר הדיור אני נקרא לדגל כמו חייל כי הפקידות הבכירה  היא זו שלמעשה מנהלת את המדינה. אם  הפקידים מתחלפים  עם כל ראש ממשלה  תוכניות מתעכבות במשא ומתן בין המשרדים. כך נלחמתי לילות כימים  מול האוצר על מיון חדש בבית החולים זיו בצפת,  על כביש דו מסלולי לקרית שמונה , תשתיות ביוב וניקוז חדשים בפריפריה כי הכל עובד על פי כדאיות כלכלית.

"ממשלת נתניהו נופלת ומגיע אהוד ברק. אני  מתקדם לסגן  ראש האגף ויועץ בכיר.  זה חד משמעי מינוי פוליטי ואני היחיד שממונה לתפקיד באופן מקצועי.  ימי ברק עסקו בנסיגה חד צדדית מלבנון. ברק הגיע עם תאריך יעד לפינוי.  מנכ"ל משרדו יוסי קוצ'יק מתקשר אליי ואומר: 'יש לך חודש לגבש החלטת ממשלה ליישובי קו העימות לקראת הנסיגה'.  הבנתי שזה הזמן להתפרע עם החלומות שלי למען תושבי הצפון. בניתי תוכנית בהשקעה של מיליארד ו~600 אלף שקלים, לא ישנתי חודש, הצגנו אותה בממשלה וההחלטה עברה.  השנים עברו ונבחר אריאל שרון לראש ממשלה.  בתקופה זאת כבר יצרתי תלות.  במשרד ראש הממשלה הם לא יכלו  להסתדר בלעדי, אז סגרו לי את הלשכה במעלות כי רצו שאעבוד רק בירושלים.

אל פה הגיעה תפנית: כל המדיניות החברתית כלכלית שעבדנו עליה החלה להתמוטט בתקופת שרון.  שרון הביא צוות של 30 יועצים חדשים לא קשרים וניסיון שהיה עליהם ללמוד את העבודה, ואני הייתי העוגן המקצועי. בסוף שנת 2004 הרגשתי שאני כבר עייף.  המהפך הגיע ששרון מינה את נתניהו לשר האוצר.   נתניהו משך את כל התוכניות למשרדו.  במשרד אוצר לא הסכימו שלב ארי ממשרד ראש הממשלה יכתוב הצעות כי הרי הם שולטים בתקציב.  ניסיתי לשדרג את התפקיד שלי. אמרתי לקוצ'יק אני אכתוב לכם תוכניות עבודה.  כתבתי תוכנית ליישובי קו העימות בצפון בין השנים 2004-2007 ומשרד האוצר נבהל.  אני מצר על כך שלא היה באותם מישהו בדמותי במשרד האוצר  שהיה רואה את הראייה  הרחבה בפיתוח הצפון. לצערי תוכנית זאת נשארה בטיוטה ולא יצאה לפועל .  כבר בשנים האלו ראיתי לאן המדינה מתדרדרת. חזיתי משבר בענף הדיור עוד לפני  המשבר הכלכלי בארצות הברית והצעתי לכתוב תוכניות אופרטיביות . לאט לאט כל הקו החברתי הכלכלי שהחל שבס להוביל ותפס גובה אצל ברק וביבי  מתרסק אצל שרון ואני מחליט לפרוש.

סקרנות. לב ארי ואוראל. צילום: דורון גולן
סקרנות. לב ארי ואוראל. צילום: דורון גולן

שחיתות ומנהיגות

לב ארי  מתסכל  היום מבחוץ על הנעשה במשרדי ההמשלה. את כל תוכניות הממשלה  שלא הרשו לו לכתוב הוא כתב בספרים שהוציא לאור.  "כשאני רואה את הטיפול בשחיתות שלטונית כאזרח אני מאוכזב ומרגיש שמגיע לי יותר חברי כנסת איכותיים, מסורים ועם ערכים שרואים את טובת הציבור ושיהיה להם בעיניים ניצוץ של שליחות ולא קידום אישי. לצערי  מרבית מהמיושבים בכנסת היום הם רק אצבעות  של הקואליציה. הם האצבעות של ביטן.   אין חברי כנסת שיודעים לכתוב מסמכים, לייצג את הבעיה ולממש פתרון", מסביר לב אריבשנת 2005 מקים לב ארי משרד ייעוץ  עצמאי וכותב ספרים. נושא השחיתות השלטונית שתופס חלק נכבד בחברה הישראלית.

"הוצאתי ספר ראשון: 'פוליטיקה חוקתית'  העוסק בארבע קבוצות שמייצרות שחיתות שלטונית: הממשלה, כנסת המפלגות והרשויות המקומיות.  בספר אני מסביר איך אפשר לחסל את השחיטות עם 32 הצעות חוק  וכך נתניהו היה מבין  מה ההבדל בין מתנה ומה לא מתנה.

"במשך 27 שנים  שנים זועקים אזרחי המדינה 'מושחתים נמאסתם' וכלום לא משתנה, כי משהו במאבק לא מרתיע מלבצע שחיתות. אחד הסעיפים הכתובים בספר הוא גילוי נאות של ראשי ממשלה לאיזה איילי הון הם מקושרים ותקום ועדה שתבחן את ניגוד האינטרסים.  הספר השני שכתבתי 'המנהיגים בנתיבים דמוקרטים',  דן בשינוי מהפכני בשיטת הממשלה.   כיום אני כותב את 'ויהי בימי נתניהו', זה הספר השלישי המורכב מיצירות ספרותיות קטנות בשפה מקראית ומדבר על אקטואליה. הפרק הראשון ;'חטאת הבונים' מתייחס למשבר הדיור  והשני; 'פרשת שמעון' על  ימיו האחרונים של נשיא המדינה שמעון פרס בו  המלאך מאיר כל פעם בזווית אחרת".

לא לאבד תקווה

  בימים אלה  מתמקד לב ארי בפיתוח המשחקים שהגה עם בנו.  חשוב לו שהפרויקט יצליח כי לדבריו יש במשחק ערך מוסף  מה שמערכת החינוך אינה מקנה לתלמידיה. "ידע לילדים זה אושר כי דרך משחק חברתי ניתן ללמוד על החיים.  כשאני מגיע לאירועים משפחתיים אני מצליח לסחוף במשחקים גם בני נוער שכל היום עסקים במדיה, כי איש לא מסקרן אותם.   לצערי מערכת החינוך חוסמת מידע בשלבים מוקדמים כי היא מנתבת דרך למבחני הבגרות. זו  דרך מאד מקובעת שאומרת 'עכשיו אין לך צורך במידע'.  לכן הגינו עוד משחקים: העוסקים בספרות עולמית, גיאוגרפיה של אירופה, חתני פרס נובל ועוד".

לב ארי ממשיך :"כל משחקי הידע כיום הם רק בצורת טריוויה, איש לא הלך צעד קדימה להבין שאם ילדים  נחשפים לדמויות גדולות בעולם הם יכולים להוות השראה. אוראל הוא המעצב הבלעדי של המשחק וכבר חושב על בניית אפליקציה.  במשחק המלמטכ"ל בחרתי 97  קלפי מלחמות מתוך יותר מ~400 אירועים מלחמה בישראל. זה לא היה קל ואני בטח שיהיו על כך השגות, מדוע ויתרתי על קרב כזה או אחר.  אבל חשוב לדעת מי ניהל את הצבא בכל מלחמה כי זו מסמלת תקופה.

לצערי גם ההורים איבדו תקווה  באשר לחינוך ילדיהם. אם אצלי זה עובד וילדים משחקים ולומדים, זה יכול לעבוד אצל כולם.  ההורים חייבים לאתגר את ילדיהם להשכלה גבוהה של ידע וכישורים אי אפשר להעביר אחריות רק על מערכת החינוך או לזרוק אותם בטלפונים. כשלילד יש חלופה עם משחק חברתי מעניין, הם משתפים פעולה .  אני מאמין שמשרד החינוך יגלה עניין במשחקים.

 בעבר פעלתי יחד עם פרופסור דן שכטמן על הקמת אוניברסיטה טכנולוגית בגליל, קידמתי זאת להחלטת ממשלה, יחד עם הרצון לפתוח שלוחה של בית הספר הריאלי בצפון. למרות שכל הגופים הביעו עניין זה לא יצא לפועל.   זה אחד מהפספוסים הגדולים  ביותר לא להקים ריאלי בגליל, כי זה היה מדרבן את כל מערכת החינוך ליישר קו עם רמת ההוראה.  אני מאמין שראשי הרשויות בצפון חייבים לדחוף את זה קדימה ולחדש את הרעיון.  הריאלי לא יכול להישאר בגבולות חיפה כי  הערכים של תרומה לקהילה,  מעורבות חברתית ואזרחות מתיישבים עם התיישבות בצפון ועם לא תהיה כאן עוצמה להנחיל ערכים אלו, לא יתפתחו מנהיגים מקומיים".

רפי לב ארי עם בנו אוראל. צילום: דורון גולן
רפי לב ארי עם בנו אוראל. צילום: דורון גולן

על אף הרצון העז לשנות סדרי ממשל הפוליטיקה המקומית כלל לא מעניינת את לב ארי. "אני ממש לא רואה את עצמי בפוליטיקה המקומית.  כל הראייה שלי היא ארצית, כתוב תוכניות ברמה ממשלתית  כי אני יודע לפתור את משבר הדיור. מתוך שלוש תוכניות ששלחתי למשרד ראש הממשלה בשנים האחרונות הוציאו סעיף אחד: 'עידוד פיצול דירות להגדלת היצע יחידות הדיור'.

 זה אולי יישמע לא הכי דמוקרטי אבל המדינה צריכה להחזיר לעצמה את המנדט על שוק הדיור ולסגור את השוק חופשי.  מחיר למשתכן לא מספיקה כדי לעצור את מחירי הנדל"ן. כי המדינה לא תדביק את הפער בין הביקוש להיצע.  אסור למדינה לתת יד לשוק החופשי כי משפחות יורדות מהארץ בשל קושי לרכוש דירות, ומצוקת הדיור חובקת את כל המעגלים החברתיים. המחאה של שנת 2011 תתפוצץ שוב,  כי לא נעשה כאן מהלך דרסטי.  מה שהממשלה צריכה לעשות זה לקבוע זכאות מי ירכוש דירה. רק מי שיהיה זכאי יקבל הרשאה להתקשר עם קבלן.   בארץ יש היצע של 50 אלף  דירות בשנה ומעל ל80~ אלף דורשי דירות.  50 אלף יקבלו פתק איתו ילכו לקבלן וירכשו דירה.   30 אלף  דורשי דיור האחרים שהם קרוב לודאי החזקים יותר והעמידים  ינוטרלו מהשוק.

"זו תוכנית בניגוד לקפיטליזם היא חוזרת 40 שנה אחורה, אבל זו תוכית חירום למעורבות עמוקה בשוק הדיור. היא תקטין את הביקוש מול ההיצע  תוך שתיים שלוש גל המחירים ייבלם וגם אותם 30 אלף יוכלו לרכוש דירה במחיר ריאלי.

לכן יזמתי את העמותה ל'קינון ממשלב משולב בישראל'.  החשיבה שלי היא מהפכנית, צריך לאמץ את הממשל האמריקאי והצרפתי. חייב שיהיה בישראל נשיא עם סמכויות ביצוע כמו נשיא ארצות הברית ויפקח עליו סנאט יהודי. הנשיא יקבל אך ורק סמכות לנושאים מדיניים ביטחוניים. במדינה שלנו הנושאים הללו צריכים להיות מוכרעים על ידי הרוב השולט ומי שמקריב נפשו למען המדינה. תינתן גם זכות הצבעה לדרוזים ולצ'רקסים משרתי המדינה.  הכנסת תמשיך לפעול עם 120 חברי כנסת וראש הממשלה שיעסוק אך ורק בנושאים חברתיים וכלכליים.  אולי התוכנית לא נשמעת דמוקרטית אך אם  נבחן את המפלגות הערביות בכנסת, הם מדברים אך ורק על נושאים לאומניים וזונחים את המצוקות של הבוחרים שלהם בארץ. המצב כיום הוא נפיץ ואם לא נשלבם נוביל לקיטוב והקצנה לאומנית.   על פי התוכנית שלי המפלגות הערביות יהיו שותפות בקואליציה וזה לה קרה מעולם במדינת ישראל. זו השיטה שיכול להיות להם גם שר ערבי. בדמוקרטיה של היום זה לא יקרה, אלא אם תעשה הפרדה בין ביטחון לחברה.  יש לי מודל גם להפגנות בנושא. הפגנות שקטנות עם 12 שלטים, בלי צעקות והתלהמות. מחאות רחוב כדי להעביר את המסר בשיח דו תרבותי.   יום אחד זה יקרה".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות