fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ח"כ סעד מבית ג'אן: מצוקת הדיור במגזר הדרוזי חצתה את הקו האדום

חכ סאלח סעד צילום איליה מלניקוב
חכ סאלח סעד צילום איליה מלניקוב

ח"כ סאלח סעד מבית ג'אן מתריע: מצוקת הדיור במגזר הדרוזי חצתה את הקו האדום ותוביל לאלימות

ח"כ סאלח סעד פנה לשרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא ביטון, ולראש הממשלה, בנימין נתניהו והתריע בפניהם על מצוקת הדיור החמורה במגזר הדרוזי, שחצתה את הקו האדום ועלולה להוביל להפגנות ואלימות מצד אלפי זוגות צעירים מחוסרי דיור במגזר. לדבריו היישוב הדרוזי האחרון הוקם לפני 130 שנה.

"קיים במגזר מחסור של עשרות אלפי יחידות דיור. הישוב הדרוזי האחרון הוקם לפני 130 שנה. הממשלה מבטיחה ואף פעם לא מקיימת".

ח"כ סאלח סעד צילום אלכס הובר
ח"כ סאלח סעד צילום אלכס הובר

לדברי ח"כ סעד, מיום הקמת מדינת ישראל הדרוזים איבדו כ- 75 אחוז מהאדמות שהחזיקו בהם. מאז שנת 1998 מצוקת הדיור החריפה והיום מעל 38 אחוז מדרוזים החיים בישראל הם ללא בית. כ– 135,000 דרוזים מצטופפים ב- 20 יישובים בצפון הארץ, כשבמקביל הוקמו מאז קום המדינה 600 ישובים יהודים. הגידול הטבעי לאורך עשרות שנים ביישובי הדרוזים, ללא בניית אף ישוב חדש אחד, גרם למצוקת דיור קשה שרק הולכת ומחריפה.

שש שנים לאחר החלטת הממשלה על הקמת יישוב קהילתי חדש למגזר הדרוזי, בסמוך לקיבוץ לביא ובתחום המועצה האזורית גליל תחתון, לא חלה כל התקדמות. על פי התכנון, בשלב הראשון היו אמורים להבנות 400 יחידות דיור לבני העדה הדרוזית אך בפועל לא קורה מאומה.

ח"כ סעד מדגיש כי מאחר וביישובי הדרוזים עיקר הקרקע היא בבעלות פרטית ומכיוון שנהוגה בהם תרבות מגורים רב דורית, שוק הדיור במגזר הדרוזי הוא שוק סגור, שאין בו עסקאות מכירה וקניה מחוץ למשפחה ולפיכך אין בקרקע שבתחום היישובים כדי לתת מענה לצורכי הדיור של מי שאין קרקע בבעלות משפחתו. בהיעדר פתרונות דיור, ולנוכח האמרת המחירים של האדמות לבניה, הולכת וגוברת מצוקת הדיור בקרב מי שאין קרקע בבעלות משפחתו.

זאת ועוד, בפנייתו מגלה ח"כ סאעד כי על פי נתוני משרד הפנים יותר מ-30 אלף בתי האב בכפרים הדרוזים מתגוררים בבתים שנבנו ללא היתר בנייה או שהורחבו ללא היתר. מדובר בכ- 8,000 מבנים, מה שמוביל לתביעות משפטיות וקנסות כבדים שמגיעים לכ- 250 אלף שקלים למשפחה. "זהו מצב מעוות ואבסורדי שבו שליש מהדרוזים בישראל נחשבים עבריינים על פי חוק התכנון והבניה, וחמור יותר, יש אלפי צעירים דרוזים שמשרתים בצבא בשירות קרבי ועם שחרורם אין להם יכולת לקנות אדמה או להקים בית", מזהיר ח"כ סעד, "אם המצב ימשך – פיצוץ הוא עניין של זמן".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות