fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מושבה בלהבות: עשרות בתים נשרפו כליל

שריפה משתוללת. צילום כיבוי אש מחוז חוף
שריפה משתוללת. צילום כיבוי אש מחוז חוף
מושבה בלהבות. מדינת ישראל סבלה באמצע השבוע מגל שריפות קטלני, כשמרכז העניינים נמצאת זכרון יעקב, עם השריפה הגדולה והחמורה ביותר.
אזהרות החזאים השבוע על התלקחות שריפות בעקבות הרוחות העזות והיובש התממשו השבוע. ביום שלישי בצהריים פרצה שריפת ענק בצפון-מערב המושבה. האש, שהחלה בחורש הסמוך ליישוב, התפשטה לשכונות וילות בחורש, גבעת עדן וגבעת זמרין, ותושבי השכונות פונו מבתיהם. באותו יום ניזוקו במיוחד רחובות התפוח, היסמין, התאנה והשזיף. כ-30 בתים נפגעו, מהם כעשרה בתים שלא ניתן יהיה להתגורר בהם בזמן הקרוב.
בפעולות הכיבוי והפינוי עסקו כוחות גדולים של כיבוי אש, המשטרה, מד"א, הרשות המקומית ופיקוד העורף, מלווים בעשרות רכבי כיבוי ומטוסי כיבוי. חברת החשמל נדרשה לתקן ולהחזיר לפעולה את החשמל שקרס במאות בתי אב במושבה כתוצאה מנפילת קווי מתח. החשמל תוקן וחזר בהדרגה ביום רביעי. כל הכניסות לזכרון יעקב נחסמו במהלך האירוע, ותושבי השכונות המפונות התבקשו לכבות גז לפני עזיבתם, לנתק חשמל ולסייע לשכנים חסרי ישע המתקשים להתפנות. ההוראות הוכיחו את עצמן ולא נגרמו אבידות בנפש. כ-24 בני אדם, בהם פעוטות, טופלו בבית החולים הלל יפה בשל שאיפת עשן.
סא"ל במילואים, מג"ד אמיר הראל, מפקד פיקוד בנפת דור שבמחוז חיפה, הוקפץ עם גדוד החילוץ לקחת חלק במאמצי המחוז בכיבוי. "העורף נערך בשנים האחרונות בצורה אינטנסיבית לאירועי חירום, ביניהם גם שריפות. חברנו מיד לראש הרשות ולקב"ט המועצה ונקראנו לסייע במגוון נושאים, ביניהם לאתר מוקדי אש חדשים, לסייע לאוכלוסייה להתפנות מבתים ולבדוק אם יש אנשים מוגבלים שאינם מצליחים להתפנות. בהמשך התחלנו להיערך ללילה, לסייע לאזרחים להגיע למרכז פינוי, לצאת מהמקומות שהוגדרו כמסוכנים או להיכנס ולהוציא חפצים חיוניים. נראה שארגוני החירום עשו קפיצת מדרגה. לאור הלקחים מאירועי השריפה בכרמל, הייתה פה פעילות מסודרת, מתואמת ומאורגנת של כל ארגוני החירום והרשות. ההכנות וההשקעה בשגרה מסייעות בתקופת החירום בצורה טובה מאוד. גם אנחנו, כגוף שמתאמן ונערך לאירועי חירום, מרגישים היום ביטחון רב יותר".
"אווירת מלחמה"
ביום שלישי בלילה התחזקו הרוחות והאש התפשטה לרחובות החצב, הנרקיס ובן גוריון. עשרות צוותי כבאות וצוותי כבאי צה"ל נאבקו באש שעות ארוכות, והכניסות ליישוב נחסמו שוב בבוקר. התושבים המפונים התבקשו לא לחזור לבתיהם עד יום שישי או עד הודעה חדשה.
תושבת רחוב יפה נוף, שגרה לא הרחק מממוקד השריפה, קיבלה הודעה להתפנות מביתה וביום שלישי בצהריים שבה אליו. "לא היה חשמל, ואז קיבלנו הודעה שצריך להתפנות שוב. היה עשן מטורף, עפו גיצים. החשמל חזר בסביבות 22:00. בלילה וביום רביעי בבוקר הייתה אווירה של אזור מלחמה: עלטה מטורפת, לא הייתה נפש חיה ברחובות ומכוניות לא נסעו בכבישים. היו רק ניידות משטרה וכבאיות ומטוסי כיבוי. חשבנו שנקום בבוקר ויהיה בסדר, אבל האש התחדשה בגבעת עדן. עדיין היה עשן כבד וגלים של אפר. מדהים לראות איך במקומות אחרים ביישוב, במדרחוב ובשכונות הדרומיות, הכל נראה כרגיל, השמיים כחולים ואין זכר לשריפה, אפילו לא ריח של עשן. אבל הרוחות מטורפות, וכל גץ קטן יכול להדליק פתאום אש במקום אחר ולהעביר את השריפה ממקום למקום. שרק יבוא כבר הגשם וישים קץ לכל זה".
בנוסף לכוחות הכיבוי, המשטרה ופיקוד העורף שפעלו בשטח, מועצת זכרון יעקב תקשרה עם התושבים בעדכונים שוטפים לאורך האירוע דרך הרשת וקווי מידע טלפוניים ונערכה במידת האפשר לניהול האירוע ביישוב ולהקלת התנאים על התושבים. ילדי בית הספר החורש שובצו ביום רביעי ללימודים בבתי הספר ניל"י והחיטה, וילדי הגנים שהושבתו מפעילות בשל השריפה שובצו בגנים חלופיים במושבה.
במהלך הלילה עסקו כוחות משטרה ועובדי המועצה בפינוי תושבים שחזרו לבתיהם למרות ההנחיה. ראש המועצה זיו דשא קרא לתושבים: "למרות הקשיים והדאגה לרכוש, אני מבקש לא להפריע לכוחות הכיבוי, לסמוך על כוחות הביטחון ולהישמע להוראות המצילות חיים".
כדי לסייע למפונים שהיו זקוקים להוציא באופן דחוף חפצים מהבתים, כגון תרופות ובגדים, ארגנה המועצה מערך הסעות בפיקוח אל הבתים ומהם במהלך יום רביעי. "אזרחים הזקוקים לשמיכות, לבוש, יכולים להגיע לויצו ולהצטייד. משפחות ללא קורת גג שביתן נפגע, אנא הגיעו למתנ״ס המושבה", הודיעה המועצה באתר שלה, "צוות המועצה מחכה לכם שם לרישום ולהתאמת הסיוע הנדרש לכם".
קהילה תומכת
מעבר להתארגנות הרשויות, הקהילה בזכרון יעקב הוכיחה השבוע כי בזמן משבר התושבים מתגייסים לעזור זה לזה. תושבים רבים מזכרון יעקב ומיישובים סמוכים הציעו דרך הרשת ומחוץ לה לארח מפונים בבתיהם או לסייע בציוד, בגדים ומזון לאנשים שבתיהם נשרפו או שנאלצו להתפנות, וכן לארח ולסייע במזון לחיות המחמד שלהם. "מדהים כמה אנשים מציעים בפייסבוק לעזור, פותחים את בתיהם", סיפרה תושבת המושבה, "מסעדות בזכרון יעקב מציעות ארוחות בחינם וחנויות של ביגוד יד שנייה ביישוב הציעו לאנשים לבוא ולקחת בגדים בחינם".
תושבי זכרון יעקב והסביבה גם התגייסו לסייע בציוד אישי לכבאים שעמלו באזור שעות רבות. במועצת בנימינה~גבעת עדה סיפרו כי עשרות מתנדבים מבנימינה הציעו עזרה לנפגעי השריפה במושבה השכנה.

שריפה משתוללת. צילום כיבוי אש מחוז חוף
שריפה משתוללת. צילום כיבוי אש מחוז חוף
אחת התושבות שביתה ניזוק בצורה קשה היא אסתי גרסטל המתגוררת ברחוב התפוח. "כשהשריפה פרצה לא היינו בבית והוזעקנו ממרכז הארץ. המראה שנגלה לי היה קשה. רוב הקומה התחתונה נשרפה, חדרי השינה וחדרי הילדים מפויחים. הבית לא יהיה ראוי למגורים להערכתי לפחות בשלושת החודשים הקרובים".
ביום רביעי בבוקר ניסתה גרסטל לפלס דרך לביתה כדי להוציא ממנו בגדים להחלפה. "אנחנו לנים אצל חברים ועטופים באהבה של חברים ומכרים. גם אנשים שמכירים אותנו היכרות שטחית שולחים הודעות ומציעים לפתוח בפנינו את ביתם ולעזור לנו. זה מחמם את הלב. אני גאה בימים אלה להיות תושבת זכרון יעקב".
ביתו של משה ברק, תושב רחוב השזיף, ניצל בנס לאחר שהאש מרחק קטן מהבית ונעצרה לידו. בית אחר ברחוב נשרף כליל. "החורשה היפה שהייתה מתחת לשכונת 'וילות בחורש' נעלמה כלא הייתה. בתים נשרפו ודיירים ברחו. אצלנו ברחוב הכל נמס מהחום: צינורות השקיה ומים, סירות, קיאקים. האש הגיעה ממש עד גבול הבית שלי, ולמעט צינור המים הראשי לבית שנמס מהחום לא נגרם לבית נזק. האש בערה ליד מכל סולר גדול סמוך, ובמזל גדול לא הבעירה את המכל ולא נגרם אסון. הכי חשוב – לא היו נפגעים בנפש בזכרון יעקב".
ברק מספר גם הוא על התמיכה ההדדית הגדולה בשכונתו: "אנחנו שכונה מאוד מגובשת. עם פרוץ השריפה הייתה התגייסות מאוד גדולה של התושבים, המידע עבר מאחד לשני וכולם עזרו זה לזה. בזמן השריפה לא הייתי ביישוב ועברתי שעות של חרדה שבהן לא ידעתי מה קורה לבית שלי. תושבי השכונה שסיירו במקום העבירו לי תמונות בקבוצת הוואטסאפ השכונתית וראיתי שהבית שלי לא נשרף".
משה גולדנברג ומשפחתו, תושבי רחוב הרקפת, התפנו לקרובי משפחה בחדרה. ביום רביעי הוא לא ידע מתי יוכל לחזור לביתו.
"אנחנו ממתינים להערכת כוחות הביטחון כדי לדעת מתי לחזור. כרגע אנחנו על תקן של פליטים. האש שסיכנה אותנו עלתה מצד מערב כלפי מטה, מכביש 4, והגיעה להערכתנו כמה עשרות מטרים מביתנו. למזלנו, מכבי האש הצליחו להשתלט עליה, תודה לאל. בזמן השריפה בבית היו שני ילדיי, אמי בת ה-90 והמטפלת שלה. כולם פונו למול זכרון, ואני ואשתי, שהיינו באירוע בתל אביב, חברנו אליהם. גם הכלבים שלנו פונו לשם בשלום. לא לקחנו כלום מהבית, כי הנחנו שזה יהיה אירוע של מספר שעות, אבל לאחר שהסתבר שהאירוע נמשך הצלחנו ביום רביעי בבוקר לחזור לכמה דקות כדי לקחת בגדים ותרופות בעזרת הסעות המועצה שהכניסו והוציאו אותנו מהמקום".
 
מי אשם בשריפה?
במהלך האירוע התפרסמו בכלי תקשורת ארציים טענות מצד רשות הכיבוי כי מועצת זכרון יעקב לא גזמה את עצי החורש הסמוכים לבתי התושבים לפי הנהלים המתבקשים, למרות פניות שהועברו אליה. במכבי אש טענו כי הגיזום היה מסייע לבלימת האש.
 ממועצת זכרון יעקב נמסר בתגובה לטענות: "המועצה המקומית זכרון יעקב, בראשות ראש המועצה החדש, זיו דשא, אכן קיבלה לפני כמה שבועות פנייה מרשות הכבאות וההצלה, שעסקה בהכנת תשתיות בתחום כיבוי האש. ראש המועצה פנה לשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, וליו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דודי אמסלם, בנושא דרישת רשות הכבאות והסיוע המאסיבי הנדרש למועצה על מנת לממש את הדרישות בפועל. המועצה החלה בגיבוש היערכותה לפעולה. אין ספק שהשריפה מצדיקה את מהלכו של ראש המועצה, זיו דשא, בעניין".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות