fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"זו לא נקמה. זו שליחות"

יו"ר ועד העובדים לשעבר בעיריית נהריה, רותי נחום, הכריזה כי תתמודד על תפקיד יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות מול היו"ר המכהן אשר שמואלי * חברת המועצה שרית מולכו תתמודד על תפקיד יו"ר נעמ"ת מול היו"ר המכהנת עופרה כהן אלקיים * "צריך דם חדש", הן אומרות רגע לפני שהן מתחילות בקמפיין של חייהן
רותי נחום ושרית מולכו (צילום: אדריאן הרבשטיין)
רותי נחום ושרית מולכו (צילום: אדריאן הרבשטיין)

 

יו"ר ועד העובדים לשעבר בעיריית נהריה, רותי נחום, הטילה השבוע פצצה והודיעה שהיא מתמודדת בבחירות להסתדרות למשבצת יו"ר מרחב גליל מערבי ברשימתה של ח"כ שלי יחימוביץ'. יחד עימה מתמודדת על ראשות נעמ"ת במרחב חברת מועצת העיר שרית מולכו. השתיים חברות, ידועות כנשים חזקות שלא חוששות ממאבקים, מתכננות שינוי ותפנית בגישה לעובדים ולנשים בעבודה.

נחום תנסה להדוף את היו"ר הוותיק אשר שמואלי, שמכהן כ-25 שנה בתפקידו.  האם יהיה מהפך? נחום שועטת לעבר המטרה, לא עוצרת באדום ומספרת בראיון לצפון-1 כי זה התפקיד הכי מתאים עבורה לשינוי בתפיסה של העובדים ולגרום למהפך בגישה עבור העובדים בפריפריה.

נחום מנהלת בימים אלו שלוש ערכאות משפטיות מול עיריית נהריה: בוררות ושני הליכים משפטיים, על התעמרות בזמן כהונתה כיו"ר ועד עובדים, הרעה בתנאי שכר ותנאי עבודה.

נחום טוענת ששמואלי ויו"ר נעמ"ת, עופרה כהן אלקיים, לא היו שם עבורה בשל מניעים פוליטיים. שמואלי מכהן גם כחבר מועצת העיר בנהריה במשך יותר מ-20 שנה. לפני שש שנים בית המשפט פסק כי לא יוכל לייצג את עובדי עיריית נהריה בשל ניגוד עניינים בין שני תפקידיו. נחום טוענת כי זה תנאי מספיק שהוכיח בשעת צרה שלהסתדרות אין כוח להגן על עובדי עיריית נהריה ועל יו"ר הוועד.

רותי נחום ושרית מולכו. הגיע הזמן לרענן את השורות (צילום: אדריאן הרבשטיין)
רותי נחום ושרית מולכו. הגיע הזמן לרענן את השורות (צילום: אדריאן הרבשטיין)

גדלה בלי אמא

נחום, בת 55, היא אם חד הורית לחמישה ילדים וסבתא לנכדה. היא נולדה וגדלה בשכונת ממשלתי בנהריה להורים שעלו מתימן, בת זקונים אחרי 5 אחים ואחיות. אימה נפטרה שהייתה בת 12. אביה גידל אותה לבדו והיא מספרת שמות אימה חישל אותה להפוך למנהיגה.

נחום גם החליטה לשמש כמשפחת אומנה וגידלה 8 ילדים וילדות לצד ילדיה בביתה. לאחר גירושיה התקבלה לעבוד כחשבת שכר במתנ"ס בנהריה. לא היה לה אפילו חלום או שאיפה אז להיות נציגת ציבור אלא לפרנס את ילידה בכבוד.

הימים היו ימי בחירות בין ראש העירייה ז'ק סבג לרון פרומר, ונחום פוטרה מהמתנ"ס. מאותו רגע קיבלה נחום במה מאוד גדולה בתקשורת. איך אמא לחמישה ילדים מפוטרת? הנימוק היה מניעים פוליטיים.  

נחום שינסה מותניה ותמכה בפרומר. הוא זכה, והיא מונתה למנהלת הלשכה, לאחר מכן למנהלת כוח אדם. כשחזר סבג בשנת 2006 לכהונתו אחרי המפלה של פרומר, נחום לא פוטרה אבל נוידה בין תפקידים.

עשרות כתבות יצאו על נחום בעיתון: עברה לקומה 7 המכונה בפני העובדים קומת העונש, הועברה לאגף החינוך, שוב הוצאה משם והוחזרה כתקציבית בתפקיד שלא היה קיים בעירייה. עד היום משמשת נחום כתקציבית אגף החינוך ועשתה מהפך בתפקידה ואף הוציאה לאחרונה צו מניעה על הוצאת התפקיד למכרז. עם השנים ואחרי כל המאבקים שסחבה על גבה, התחזק כוחה בקרב עובדי עיריית נהריה.

בשנת 2009 נחום מחליטה להתמודד לבדה בבחירות ליו"ר ועד העובדים, ללא רשימה וחברים, ומקבלת תמיכה אדירה. היא מונתה לסגנית יו"ר הוועד. ב-2013 היא מגבשת רשימה, זוכה ומכהנת כיו"ר ועד במשך 4 שנים. מאותו הרגע, לדבריה, נעשה כל ניסיון לפגוע במעמדה.  

רותי נחום. קליק עם יחימוביץ' (צילום: אדריאן הרבשטיין)
רותי נחום. קליק עם יחימוביץ' (צילום: אדריאן הרבשטיין)

נחום הצליחה להביא להישגים רבים: ההישג הגדול שלה הוא מעמד עובדות הניקיון בעירייה ואי הפרטתן לעובדי קבלן. מאבק נוסף שנחלה בו הצלחה היה תוספת שכר לעובדי בתי הספר, תוספת נהיגה עצמית לקבוצה של 40 עובדים שקיבלו תוספת שכר של 400 שקלים למשכורת.

בשנת 2016 מתקיימות עוד בחירות לוועד. נחום מפסידה את ראשות הוועד לאחר שלא קיבלה את מלוא התמיכה ברשימה חבריה. אמנם היא זכתה ברוב קולות, אך לא הצליחה להכניס את מספר האנשים הראוי כדי לקבל רוב. נחום מערערת על התוצאות ונדחית. במקביל גם מקבלת נזיפה מהסתדרות על התנהלותה.

נחום: "מאפריל 2014 אני נמצאת במצב לא פשוט. הסתדרות העובדים במרחב גליל מערבי יודעת את זה. הגעתי למצב שהגשתי תביעה אזרחית בתפקידי כיו"ר כי לא זכיתי לייצוג. באחת הפעמים שמואלי בא ואמר לי: 'למה את עושה בעיות לז'קי'. אמרתי לו: איך אתה מדבר? אני מצפה לגיבוי ממך, לפחות תן לי עצה למי לפנות. שמואלי העביר לי מסר לא נכון שאני אלך בין הטיפות. בלית ברירה פניתי  להסתדרות בתל אביב. אם ההסתדרות מנועה מלייצג את עובדי עיריית נהריה, שהם יתנו לי גב. לא ייתכן שחבר בקואליציה של ראש העיר ועובדי העירייה יהיו מופקרים. בינו לבין ראש העיר יש קשר הרסני".

ואיך הסתדר?

"בהסתדרות בתל אביב נתנו לי גיבוי ואנחנו נמצאים בהליך של בוררות לאחר ועדה פריטטית. 3 שנים של עינוי. לפני חצי שנה פתחתי בקמפיין המונים לגיוס כספים לטובת המאבק שלי. התמיכה הייתה אדירה. אדם אחד אפילו העניק לי את הפנסיה החודשית שלו. הייתי נבוכה אבל אמרו לי 'את מייצגת אותנו, הרבה אנשים נפלו והתייאשו ולא הצליחו לעמוד בלחצים, האלה_ תומכים בך. כך הצלחתי לשלם את

יש כאלה שיראו במהלך שלך נקמה.

"ממש לא. זו לא נקמה, זו השליחות שלי לייצג עובדים והסיפור שלי ממחיש את זה. צריך הרבה אומץ לקום ולהעמיד את שתינו לראשות העובדים בדרך נקייה ואמיתית".

שרית מולכו. "אף אחד לא מפחיד אותי" צילום: אדריאן הרבשטיין
שרית מולכו. "אף אחד לא מפחיד אותי" צילום: אדריאן הרבשטיין

נאמנות לאורך כל הדרך

לפני כחודש פונה נחום באתר האינטרנט לשלי יחימוביץ ומציעה את עצמה כפעילה. באותם רגעים היא בכלל לא הבינה שמתנהל במטה יחימוביץ "תחקיר" גדול עליה. שבועיים לאחר מכן היא מתאמת פגישה עם יחימוביץ בבית קפה בתל אביב, גם אז מטרתה הייתה להניע את יחימוביץ שהגליל המערבי בהסתדרות זקוק לשינוי גדול.

"הגעתי לפגישה בקפה ארומה. יחימוביץ הגיעה רכובה על אופניים. אישה פשוטה ומקסימה. הצגתי את עצמי ואמרתי לה שלא מצא חן בעיני שאין מועמד שכנגד בבחירות מטעמה בגליל המערבי עם 18 אלף בעלי זכות בחירה. בפגישה נוצר בינינו קליק מיידי, סיפרתי לה את הסיפור שלי ומה שאני עובדת בעירייה מול ההנהלה, ואז מסתבר שהם באו מוכנים עם רקע. ואז היא אמרה לי: 'בדקנו ואין אפילו אישה אחת שהיא יו"ר מרחב בהסתדרות, את תרוצי במרחב שלך'. נדהמתי. אמרתי אני?! ואז הבנתי. זו בהחלט השליחות שלי. הגיע הזמן לקחת את מאבק העובדים כמה צעדים קדימה בנחישות".

התחברת אליה.

"שלי דואגת מאוד לעובדים ואני רוצה שהיא תספר את הסיפור שלי ברמה ארצית. לא יכול להיות שיו"ר ועד נלחם, עובר התנכלויות רק בגלל שהוא יו"ר ועד ואף אחד לא עושה כלום. אני עושה את זה רק בשביל הילדים שלי כל השנים, כי אני חייבת לשמש להם דוגמא".

נחום, חברת ליכוד, מסבירה זאת לשלי, שלא רואה בזה חסם. להיפך. בתנאי העובדים אין ימין ושמאל. נחום יוצאת מהפגישה ואת הטלפון הראשון  היא מרימה לחברת מועצת העיר שרית מולכו.

כאן מצטרפת לראיון גם מולכו, שמספרת: "אני עונה ובלי שלום, נחום אומרת: 'תגידי, את חברת הסתדרות'? אני משיבה שכן. היא עונה: 'יופי, את רצה איתי לראשות נעמ"ת במרחב גליל מערבי'.

הופתעת?

"ממש לא הופתעתי. החיים שלנו מאוד מקבילים באידאולוגיה. היכרנו בימים בהם פעל המתנ"ס בנהריה. החלפתי  את רותי בתפקידה כחשבת שכר, כשהתקבלתי לעבודה במתנ"ס בשנת 2007. לאחר מכן סבג סגר את המתנ"ס והתחלתי במאבק שלי עבור 40 עובדים שהלכו הביתה. ייאמר לזכות המאבק הזה שפיתחתי מודעות ציבורית ואני גם חברת מועצה. גם כשרוב העובדים התייאשו, לא ויתרתי ועמדתי בהפגנות לבד ועם מצלמה במועצת העיר. עברנו את אותם הדברים וההיסטוריה של המאבקים חקוקה. היום אנחנו משמשות דוגמא לנשים ולציבור איך צריך להתנהג.

"גם אותי לא עניינה הפוליטיקה, לא דמיינתי שכך ייראו חיי בעשור האחרון. אני לא יכולה לראות מהלכים לא חברתיים, חוסר אי צדק ולשתוק. ניסו להשתיק אותי בכל דרך. הוגשה נגדי תלונה במשטרה, לקחו לי דגימות אצבע כאחרון העבריינים.  אך אחד לא מפחיד אותי, אני נעמדת על רגלי האחוריות. אני חושבת שסבג הבין את זה כבר- הוא למעשה העצים את רותי ואותי".

פורצת גבולות

מולכו, בת 40, נשואה עם שלושה ילדים, תושבת נהריה, גדלה בעכו. היא בת שנייה מתוך 3 בנות, להורים ממוצא גיאורגי. המסורת בבית שלה הכתיבה את הדרך לחיים, אך היא מגלה שלא הייתה מוכנה להיכנע. היא סירבה להתחתן בשידוך ותמיד נחשבה פורצת גבולות. לנהריה הגיע לאחר נישואיה וחיפשה עבודה. היא לא דיימנה שתמצא את עצמה כחברת מועצה אחרי שנים.

"להורים שלי היה קשה לקבל את הדרך שלי במאבק. אמא שלי פחדה שאזניח את הבית. מאוחר יותר הם הבינו. לפני שאבי נפטר הוא אמר לי. שהוא גאה בי. במאבק שלי על המתנ"ס, לא דאגתי רק לעצמי אלא גם לעובדי הוותיקים שנטשו אותם. אני גאה מאוד בתפקידי כחברת מועצה באופוזיציה, אבל יש בי הרבה צורך לעשייה ודרך להניע לפעולה. הבאתי להמון הישגים יחד עם אייל וייזר בעיקר שיושם חוק מפעל ההזנה שלא היה כלל בנהריה והצלחנו ליישם אותו לכל ילד בעיר. אני חושבת שנעמ"ת במרחב יכולה לעשות יותר למען נשים,  קורסים והשתלמויות זה לא מספיק. יש באזור מצוקה גדול של מעונות יום. מעבר לכך, נעמ"ת צריכה לקדם את כל תחום המודעות והמחקר של הפרעות קשב וריכוז ושיתופיי פעולה עבור ילדים. יש לי רעיונות ויצירת קשרים עם המון אנשים".

"מהיום שהכרזנו על המועמדות הטלפונים שלנו לא מפסיקים לצלצל", מסבירות מולכו ונחום, "בנהריה אנשים מפחדים להביע תמיכה, בשונה מערים אחרות שהביעו בנו אמון, וזה אומר הרבה. הגיע הזמן לרענן את השורות, אנחנו דם חדש, צעירות ויש לנו הרבה מה לתרום".

יחימוביץ': אני גאה שרותי ושרית מובילות את הרשימה שלי

שלי יחימוביץ (צילום: רמי זרנגר)
שלי יחימוביץ (צילום: רמי זרנגר)

ח"כ שלי יחימוביץ': "97 שנים שתפקיד יו"ר ההסתדרות, כמו גם תפקידים בכירים אחרים בהסתדרות, עברו בירושה מגבר לגבר (למעט יו"ר מרחב יחידה אי פעם, שולה כהן בכרמיאל). בדיוק כפי שהגיעה העת ליו"ר הסתדרות אישה, כך הגיע הזמן להגדיל באופן משמעותי את כמות הנשים המוכשרות והמוצלחות המכהנות כיו"ר מרחב בהסתדרות במיוחד. כמובן שזו לא הסיבה היחידה לכך שרותי ואני בחרנו זו בזו: היא עמדה בראש אחד הוועדים המשמעותיים במרחב, והוכיחה שוב ושוב, באומץ ובנחישות, שהיא יודעת להילחם למען העובדים, גם כאשר זה כרוך במחיר אישי. העובדות והעובדים יודעים, מעריכים ומוקירים את היכולות, את האומץ ואת האנרגיה הבלתי נדלית שלה, ואני יותר מגאה לתמוך בה כמועמדת מטעם סיעת הבית החברתי בראשותי, לתפקיד יו"ר מרחב הגליל המערבי.

גם שרית מולכו, המועמדת לראש נעמת, חברת מועצת העיר נהריה, לוחמת עתירת הישגים בנושאים רבים ומגוונים הקשורים לזכויות המשפחה, דאגה לחינוך פורמלי ובלתי פורמלי, שקיפות ומנהל תקין ועוד. אני גאה ששתי נשים כמו רותי ושרית מובילות את הרשימות שלנו במרחב הגליל ובכלל".

שמואלי ואלקיים-כהן: שיתוף  הפעולה בינינו מהווה דוגמא

עופרה אלקיים-כהן ואשר שמואלי מסרו תגובה משותפת לדברים. התגובה הייתה ארוכה מאוד, מטבע הדברים מובעים כאן עיקרי הדברים: "הבחירות הן בחירות דמוקרטיות וכל חברי/ות ההסתדרות רשאים להתמודד. הוכחנו כי לאורך כל השנים אנו עושים למען ציבור העובדות והעובדים במרחב  ולא בכדי המרחב זכה חמש שנים ברציפות כמרחב המצטיין בארץ.

 שמואלי ואלקיים (צילום: אדריאן הרבשטיין)
שמואלי ואלקיים (צילום: אדריאן הרבשטיין)

כל זאת לצד העשייה הענפה בעריכת הסכמים קיבוציים פורצי דרך, צירוף מקומות עבודה חדשים להסתדרות, הישגים אדירים בתחום החברתי והתרבותי כאחד. ההסתדרות ונעמ"ת במרחב גליל מערבי הן יחידה אחת, שיתוף הפעולה בין שני הגופים הוכיח את עצמו והוא מושא ודוגמא לכל הארץ.

יש לציין שמעונות יום נבנים ע"י הרשות המקומית ומול הקצאות ממשרד הכלכלה  ואיננו מבינים כיצד רותי נחום ושרית מולכו, לאור יחסיהן עם הרשות, יוכלו לבנות מעונות בשיתוף עם הרשות המקומית. לעניין טענתה של נחום כמנטרה חוזרת בנושא כפל התפקידים של אשר שמואלי כבר בית המשפט העליון בפסק דין כי אין מניעה לשמש בשני תפקידים אלה. לעניין ההגנה על רותי בנושא מאבקה מול ראש העיר, היא האחרונה שיכולה לבוא בטענות למערכת ההסתדרותית. ההסתדרות העמידה לרשותה את משרד עורכי הדין נעמי לנדאו בעלויות גבוהות מאוד, אשר מייצג אותה עד היום באופן אישי על חשבון ההסתדרות.

היינו מצפים משתי המתמודדות שיספרו לנו איזה הישגים הן הצליחו להביא לציבור העובדות והעובדים בתפקידים אשר הן ממלאות היום ומילאו בעבר".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות