fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זוג צעיר: "החלטנו לוותר על מחיר למשתכן"

שיר גפסון מקרית חיים, לא האמינה שסטטוס שתעלה מדם ליבה בפייסבוק על רפורמת מחיר למשתכן תגרוף כל הרבה לייקים, תגובות שיתופים והזדהות בקרב  צעירי הקריות
שיר ועידו גפסון (צילום: פייסבוק)
שיר ועידו גפסון (צילום: פייסבוק)

שיר גפסון בת  30 מקרית חיים, עובדת בחברת ביטוח ויועצת שינה לתינוקת, נשואה לעידו סטודנט ועובד. הזוג הורים לתינוק ניסו את מזלם ונרשמו למכרז מחיר למשתכן בקרית ביאליק.  להפתעתם זכו בזכאות לדירה במקום 23 מתוך 457 רוכשים.  המדינה מגדירה את מחיר למשתכן במחיר מוזל מערך השוק ב-25-30 אחוז.

אך מה שהחל אצל הזוג גפסון  כשמחה גדולה התברר כאכזבה.  הזוג גפסון ביטל את זכאותו לדירת החלומות, לאחר שהבינו כי אין הבדל כלכלי וריאלי בין דירה במחיר למשתכן לדירה אחרת מקבלן בשוק.

גפסון: "הסיכוי שלנו לבחור דירה היה מאד גבוהה, אבל התברר  שהדירות הקטנות בפרויקט של 3 חדרים תוכננו כ-104 מ"ר בסכום של מיליון שקלים.  כלומר גם במחיר למשתכן אני נדרשת להשיג הון עצמי גבוהה מאד.  לא ציפיתי שהמחירים יהיו כאלה גבוהים, ואני לא צריכה דירה של 104 מ"ר בהתחלה הראשונה בחיי. בדרך כלל דירות 3 חדרים נאות סביב 70-90 מ"ר והיחס שווה במחיר. למשל דירת 4 חדרים, משתרעת  על כ-120 מ"ר והמחיר עולה בהתאם.

שיר ועידו גפסון (צילום: פייסבוק)
שיר ועידו גפסון (צילום: פייסבוק)

שהגענו לכנס מחיר למשתכן יחד עם הרבה זוגות נדרשנו תוך 45 דקות לבחור דירה ולחתום על חוזה. הזכאות נשמרת עד 11 לדצמבר. הסבירו לנו שיש שני מתחמים לבנייה; אחד שיהיה מוכן ב-2019, והשני ב-2020.

לאחר שבררנו בבנק החזרי משכנתה, התבהרה תמונה אחרת לגמרי.  אין לפרויקט עדיין היתר בנייה, והבנק לא קיבל הנחייה מסודרת של מימון ב-90 אחוז כפי שהובטח במחיר למשתכן. במקביל הריביות הן עצומות.  צפי לאכלוס הפרויקט הוא בעוד 3 שנים, ובזמן זה במקביל אצטרך גם לשלם שכירות וגם לשאת בתשלומי המשכנתה.  הבנתי שזה לא ריאלי, ואני יכולה למצוא פרויקטים אחרים או לחפש דירה יד שנייה בסכום נמוך יותר ממיליון שקלים.

"לדעתי יש פערים גדולים מאד בין המטרה שהוצגה לציבור ובין השיווק בפועל. אין שום טעם לשווק דירות 3 חדרים ענקיות כאלה, כי לזוגות צעירים אין הון עצמי ואני לא רוצה להתמודד עם החזר משכנתה של 5000 שקלים"

גפסון מתארת כי לטווח ארוך בעוד כתשע שנים, אכן צפויה השבחה של הנכס. יצוין כי במסגרת רפורמת מחיר למשתכן מרגע קבלת טופס 4, לא ניתן למכור את הדירות, אלא רק לאחר חמש שנים.

גפסון: "עד שנראה רווח כלשהוא ייקח המון זמן ולא כדאי כלכלי. הרפורמה טובה רק למי שיש כסף והון עצמי או עזרה מההורים. ולמי שיש כבר את כל מה שציינתי לא זקוק למחיר למשתכן. אנחנו עובדים בשלוש עבודות ועדיין לא מצליחים להגיע לדירה בארץ, שכל המטרה היתה לעזור לזוגות צעירים.  גם אם הבנק דורש 10 אחוז הון עצמי, ממיליון שקלים זה 100 אלף שקלים, וזה גם משהו שהרבה צעירים לא יכולים לגייס.  הבעיה לא נעלמה, משהו לא עובד נכון והמטרה מתפספסת. קבלתי הרבה פידבקים ותגובות שחיזקו אותנו והסכימו עם מה שכתבתי. אז בכנות לא הבנתי איך מחיר למשתכן מטרתו לעודד את הדיור לצעירים? איפה ההטבה? איפה הסיוע?"

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות