fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התפטרות, בחירות, לא כלום: שאלות ותשובות לגבי מצבו המשפטי של צביקה גנדלמן

צביקה גנדלמן. צילום: קרן אידלזון
צביקה גנדלמן. צילום: קרן אידלזון

בשבוע שעבר (18.12) הודיעה המשטרה כי סיימה את החקירה בעניינו של ראש העיר צביקה גנדלמן והעבירה את תיק החקירה לפרקליטות בצירוף המלצה להעמידו לדין בגין מרמה והפרת אמונים. ההודעה גררה שמועות רבות אודות העתיד הקרוב בפוליטיקה המקומית. האם הולכים שוב לבחירות? האם גנדלמן יוכל להמשיך בתפקידו? ואם כן, האם יוטלו עליו הגבלות? עו"ד זיו עזורה מחדרה עושה סדר.

באיזה סעיפים חשוד גנדלמן?

"נכון לעכשיו, גנדלמן נחשב 'חשוד', משום שהוא טרם נאשם בעבירות המיוחסות לו. בשלב זה גנדלמן לא הורשע בכל עבירה, ועל כן הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות.

"בפרסומים ראשוניים עלה כי גנדלמן נחשד בקבלת שוחד ואילו בפרסומים כעת מדובר על עבירה של מרמה והפרת אמונים. הסרת העבירה של שוחד מסדר היום היא חדשות טובות עבור גנדלמן מכיוון שהמשטרה לא מצאה ראיה לעבירת שוחד, ואילו העבירה של מרמה והפרת אמונים נמצאת במקרים רבים 'בטווח האפור' ולכן יש לא מעט זיכויים בכתבי אישום שהוגשו בעבר בגין עבירה זו".

כיצד הפרקליטות מחליטה אם להגיש כתב אישום או לא?

"הפרקליטות בוחנת את המלצות המשטרה ואת הראיות שנאספו בחקירה ובודקת האם קיים סיכוי סביר להרשעה. אם תגיע למסקנה שלא קיים סיכוי סביר להרשעתו, לא יוגש כתב אישום והתיק ייסגר מאחת מכמה סיבות – אי אשמה, חוסר ראיות וכו'. את כתב האישום, אם יוגש, הפרקליטות מנסחת על בסיס החומר הראייתי שיש בידיה ומחליטה אילו סעיפי אישום יכללו בכתב האישום. אם המשטרה החליטה שאין כאן שוחד, הפרקליטות לא בהכרח תגיע לאותה המסקנה, אך בדרך כלל מה שמופיע בכתב האישום הוא בקורלציה להמלצות המשטרה. חשוב לציין, כי בחקירות מהסוג הזה, נוכח גם פרקליט מטעם הפרקליטות אשר מלווה את החקירה המשטרתית ומעורב בכל שלביה. כלומר, המשטרה לא מנהלת את חקירתה בוואקום".

אם יוגש כתב אישום, האם גנדלמן יוכל להמשיך לכהן כראש העירייה?

"לפי חוק הרשויות המקומיות, במקרה של הגשת כתב אישום נגד ראש רשות, תכונס ועדה על פי בקשת היועץ המשפטי לממשלה, שתפקידה להחליט האם ראש הרשות שהוגש נגדו כתב אישום יוכל להמשיך למלא את תפקידו. הוועדה מתכנסת לאחר הגשת כתב האישום ומחליטה על פי קריטריונים המפורטים בתיקון לחוק הרשויות המקומיות האם להשעות את ראש הרשות או לא. אם הוועדה תחליט לא להשעות, ימשיך ראש הרשות בתפקידו כרגיל, כשבמקביל מתנהל נגדו משפט פלילי.
"היה והחליטה הועדה על השעייתו, גנדלמן יחדול מתפקידיו כראש עיר. יש לציין שיש בכך סטייה מסוימת מעקרונות דמוקרטיים. בניגוד לחזקת החפות, מוטלת למעשה סנקציה על איש ציבור טרם שהוכרע דינו וטרם שנקבעה אשמתו. בפרט הדבר צורם כשבעת הבחירות היה ידוע לתושבים על החשדות כנגד גנדלמן ובכל זאת החליט רוב דמוקרטי לבחור בו".

מי ימלא את מקומו של גנדלמן אם תחליט הוועדה להשעותו?

"אם הוועדה תחליט על השעייתו של גנדלמן, לא תתקיימנה בחירות. לאחר החלטה על השעיה, מועצת העיר תתכנס באסיפה שתכליתה קביעת ממלא מקום לתפקיד ראש העיר. ממלא המקום לא ייבחר על ידי ראש העיר אלא על ידי חברי המועצה. לממלא המקום תהיינה סמכויות של ראש העיר, עד לשלב בו המשפט הפלילי יסתיים בהכרעת דין האם הנאשם אשם או זכאי; או עד למועד בחירות חדש".

"אם יימצא זכאי, יחזור מיד לתפקידו כראש העיר. אך גם במידה וימצא אשם, ייתכן שיוכל לחזור שוב לתפקידו, בהתאם לחומרת העבירה לגביה הורשע והאם נקבע כי יש עמה קלון".

כמה זמן זה ייקח?

"אין מקום בחוק שקובע משך זמן שבמסגרתו התהליך המשפטי אמור להתנהל. זה משהו שבהחלט יכול לקחת שנים, בהתחשב בכך שבתיקים מסוג זה מדובר בכמות עצומה של חומרים אותם יש לבחון בקפידה".

מה יקרה אם גנדלמן יחליט להתפטר מתפקידו?

"בכל שלב שמורה לזכותו של ראש העיר להתפטר. במידה ויחליט לעשות זאת, יתקיימו בחירות הנקראות 'בחירות מיוחדות', לבחירת ראש העיר בלבד".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות