fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סניף הספרייה לעיוורים בנתניה נסגר

הספריה לעיוורים צילום עצמי
הספריה לעיוורים צילום עצמי

סניף הספרייה לעיוורים בנתניה שהוקמה בשנת 1955 בשדרות ההסתדרות בנתניה, נסגר השבוע והציוד  שנותר בה פונה לספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה בתל אביב.  בשנים האחרונות  הפעילות של הספריה בנתניה התמעטה ומדפי ספרי הברייל הכבדים פינו את מקומם לטכנולוגיה הדיגיטאלית. הפעילות העיקרית של הספריה לעיוורים נעשית בתל אביב ולמבנה בנתניה כמעט ולא הגיעו עיוורים . בשנה האחרונה נרכש מבנה הסיפרייה על ידי עיריית נתניה והוא יהפוך להיות מרכז רב שירותים לעיוור. יו"ר האגודה למען העיוור דוד מרקוביץ מרוצה: "האגודה למען העיוור בשיתוף עם עיריית נתניה רכשו את המבנה אשר בו יוקם המועדון שלנו והעירייה תתחזק אותו".

תושב העיר לקוי ראייה רמי דקל הסביר: "עכשיו ירוכזו כל הפעילויות של העיוורים במקום אחד ונוכל לקיים חוגים לציבור לפי הגילאים והיכולות. עד היום נאלצנו להרחיק לחוגים ברעננה ובהרצליה".

הספריה לעיוורים צלום ברמן
הספרייה לעיוורים (צילום ברמן)

האגודה למען העיוור קיימה עד לפני חודש וחצי מועדון בדירת משרדים ברחוב שער העמק: "זה היה חדר קטן שלא יכול היה להכיל יותר מעשרה איש". הסביר דקל, "הנכס הזה נמכר והכסף בעבורו הועבר דרך קרן נתניה לרכישת הספרייה לעיוור עד אשר ישוקם וישופץ מבנה הספרייה ויותאם לצרכים שלנו נקבל מעיריית נתניה אפשרות לקיים פעילות של האגודה באחד המתנ"סים בדורה או בקריית השרון". מרקוביץ הוסיף כי בנתניה רשומים מעל 200 עיוורים: "אנחנו לקחנו את המודל מעיריית תל אביב והמבנה החדש שלנו יהיה גדול יותר ובו יתקיימו כל החוגים. במועדון בשער העמק השתתפו רק מבוגרים, אני בטוח שבמועדון החדש נקיים פעילויות מגוונות לפי הביקוש והצרכים של הגילאים השונים של העיוורים".

מהספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה נמסר בתגובה: "אמנם אנו נפרדים מהעיר נתניה לטובת מעבר לעיר תל אביב לצורך איחוד שלוחותינו, אך איננו נפרדים מהעיוורים ובעלי לקויות ראייה וקריאה תושבי העיר. איחוד שלוחות הספריה ומעבר לעיר תל אביב, כשלב מקדים להקמת "המרכז לתרבות מונגשת", שיהיה ביתנו, יאפשרו לנו להרחיב את שירותינו ולהעניק לכלל בעלי לקויות ראייה וקריאה בישראל שירות טוב עוד יותר. אנו נמשיך לשרת נאמנה את כל מנויינו, המוזמנים לצרוך את עשרות אלפי הכותרים המונגשים באופן מקוון דרך אתר או אפליקציית הספריה, או ליהנות משירות דואר שליחים בחינם, המביא את הספרים ישירות לבית המנוי. אנו מבקשים לשוב ולהזכיר כי מזה כעשור הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה נמצאת במגמת פריחה, התקדמות טכנולוגית המהווה דוגמה ומופת בקרב ארגונים מקבילים בעולם וכמובן, יציבות כלכלית. זאת הודות לתורמים ותומכים, וכמובן לצוות הנהלה ועובדים מסור ואיכותי.   הסיבה לעזיבתנו את העיר היא רק בגין הצורך לאחד את שלוחותינו סמוך למבנה החדש שמוקם בעיר תל אביב. יתרה מכך, אנו היינו שותפים להחלטה להפוך את מבנה הספריה לכזה שיעניק מענה מקיף לתושבי נתניה העיוורים, וצר לנו על תגובתם.  אנו מודים לעיריית נתניה ולתושבי העיר שחיבקו אותנו כל השנים, ומזמינים את כולם לבקר אותנו במשכננו החדש. כמו כן, אנו מברכים את מרש"ל נתניה, העומד לקום במבנה הספריה הישן, הנותן מענה כמקום מפגש לאוכלוסיית העיוורים תושבי העיר.

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "עמותת הספרייה לעיוור מעתיקה את מקום ישיבתה לתל אביב. שירותי הספרייה לעיוור ניתנים כיום באמצעים דיגיטליים ובדואר. המעוניינים יוכלו להמשיך לקבל את שירותי הספרייה באמצעים אלה גם בעתיד. מבנה הספרייה נרכש על ידי העירייה לצורך הקמת מרש"ל – מרכז רב שירותי לעיוור, אשר יעניק מגוון מענים ושירותים לטובת אנשים עיוורים ולקויי ראיה. המרכז יאפשר ריכוז כלל השירותים לעיוורים תחת קורת גג אחת, במקום יוענקו שירותים סוציאליים, שירותי רווחה, חוגים, הדרכה שיקומית ופעילויות חברתיות. המקום יהווה מרכז מפגש לאנשים עיוורים ולקויי ראיה ובני משפחותיהם. מהלך זה התאפשר הודות לתרומה של האגודה למען העיוור נתניה, ולצורך התאמת המבנה לייעודו החדש יערכו במקום שיפוצים בסיוע המוסד לביטוח לאומי ועיריית נתניה. קרן נתניה מסייעת רבות בקידום הפרויקט והתאמות המבנה לייעודו החדש".

הספריה לעיוורים צילום עצמי
עוברת לתל אביב. הספרייה לעיוורים (צילום עצמי)

הנצחת המייסדת חיה בם

במשך מספר שנים מתקשה ועדת השמות להחליט איך להנציח את שמה של חיה בם מייסדת "הספרייה המרכזית לעיוורים כבדי ראייה ומוגבלים" בנתניה. באחת הישיבות של הוועדה המליץ סגן ראש העירייה אלי דלל לקרוא על שמה את המבנה אך דבר זה לא קרה מסיבות של בעלות על המבנה. נראה שהיום לאחר שהמבנה נרכש על ידי עיריית נתניה הגיע העת לכבד את האישה האצילה ( 1913-1986)  שבמו ידיה הקימה בשנת 1951 ספריית ברייל ראשונה לעיוורים בארץ.  הספרייה החלה במספר מצומצם מאוד של ספרים בודדים, שהועתקו על ידי חיה בם, משפחתה וחבריה יוצאי גרמניה בעזרת סרגלי העתקה מתאימים שנשלחו להם מהולנד. משכנה הראשון של הספרייה היה בביתה הפרטי של בם בשדרות ירושלים. בשנת 1955 קיבלה הספרייה לראשונה משכן נפרד משלה ברחוב ההסתדרות בנתניה שם שכנה עד השבוע.  בשנים האחרונות היא נסגרה מספר פעמים בגלל מצוקה כספית ובעיות ניהול.

חיה בם ניהלה את הספרייה לעיוורים במשך 27 שנים והביאה אותה להישגים ברמה בינלאומית. רבים באו ללמוד ממנה. הספרייה זכתה לביקורים ולתמיכות של אישים ומוסדות רבים. במסגרת זו נפגשה בם גם עם הלן קלר בעת ביקורה בארץ. על פעילותה ותרומתה לציבור זכתה בם לתעודת הוקרה מידי גולדה מאיר, לפרס "אות הנשיא למתנדב" מידי נשיא המדינה יצחק נבון ולאות "יקיר העיר" נתניה, במלאת חצי יובל לספרייה. שני ילדיה של בם עדיין מקווים לזכות ולראות את המבנה נושא את שמה.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות