fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המחיר העולמי האדיר של זיהום האוויר

1.6 טריליון דולר בשנה, במחלות ובמקרי מוות, זה מחיר זיהום אוויר עבור כלכלות אירופה, כך קבע מחקר חדש של ארגון הבריאות העולמי ,שיידון מחר, רביעי, במסגרת כינוס שיקיים הארגון בחיפה ובו ישתתפון יותר מ-200 נציגים ממדינות אירופה
האם הזיהום יצומצם? מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)
האם הזיהום יצומצם? מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)

הדוח מפורסם במסגרת הכינוס של ארגון הבריאות העולמי בחיפה. מסיבת העיתונאים של הארגון , בהשתתפות מנכ"לים המשרדים להגנת הסביבה והבריאות, תתקיים מחר בשעה 12:30 במלון דן כרמל בחיפה.

1.6 טריליון דולר, זו העלות הכלכלית האדירה של כ-600,000 מקרי מוות בטרם עת ושל מחלות הנגרמות על-ידי זיהום אוויר באזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי ב-2010, כך עולה מהמחקר הראשון אי-פעם של עלויות אלה שבוצע בעבור האזור. סכום זה שווה כמעט לעשירית מהתוצר המקומי הגולמי של כל מדינות האיחוד האירופי בשנת 2013.

המחקר החדש פורסם השבוע על-ידי המשרד האזורי לאירופה של ארגון הבריאות העולמי ועל-ידי הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח. יותר מ-200 נציגים ממדינות אירופה, מארגונים בינלאומיים ומארגונים לא-ממשלתיים מתכנסים בחיפה, בין 28 ל-30 באפריל 2015 לבחינת הישגים, פערים ואתגרים ולקביעת קדימויות לעתיד.

"להגבלת ההשפעות הבריאותיות של זיהום אוויר יש תוצאות חיוביות ארוכות-טווח. העדויות שיש לנו מספקות למקבלי החלטות במשרדי הממשלה השונים סיבה משכנעת לפעול. אם מגזרים שונים יאחדו כוחות בנושא זה, לא זו בלבד שנציל יותר חיים אלא שגם נשיג תוצאות השוות הון עתק", אומרת ד"ר סוזנה ג'קאב, מנהלת האזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי. "עבודה חוצת מגזרים היא עמוד השדרה של תהליך הסביבה והבריאות, שהחל לפני 26 שנה, והיא רלוונטית עוד יותר כיום בדיונים המתקיימים בפגישה זו בחיפה".

מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)
מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)

העלות הכלכלית של מקרי מוות בלבד מסתכמת ביותר מ-1.4 טריליון דולר. אם מוסיפים לסכום זה עוד 10 אחוז, שהם העלות של מחלות הנובעות מזיהום אוויר, העלות מסתכמת בכמעט 1.6 טריליון דולר. בלא פחות מ-10 מדינות מתוך 53 מדינות האזור, עלות זו מגיעה ל-20 אחוז או יותר מהתמ"ג הלאומי. במחקר נעשה שימוש במתודולוגיה שבה השתמשו בדוח ה-OECD לשנת 2014, והחישובים בו מבוססים על האומדנים הכלכליים העדכניים ביותר לגבי ההשפעות הבריאותיות של זיהום אוויר.

יותר מ-90 אחוז מתושבי האזור חשופים, בהיותם בחוץ, לרמות שנתיות של זיהום בחומר חלקיקי עדין הגבוהות מאלה שנקבעו בהנחיות ארגון הבריאות העולמי בנושא איכות האוויר. בשנת 2012 גרמה חשיפה זו ל-482,000 מקרי מוות בטרם עת עקב מחלות לב ומחלות דרכי הנשימה, מחלות כלי דם ושבץ וסרטן ריאות. באותה שנה גרם זיהום אוויר תוך-מבני ל-117,200 מקרים נוספים של מוות בטרם עת, ושכיחותם של מקרי מוות אלה במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית הייתה גבוהה פי חמישה משכיחותם במדינות בעלות הכנסה גבוהה.

"הפחתת זיהום האוויר היא כיום נושא פוליטי בוער. איכות האוויר תהיה נושא מרכזי בוועידת השרים בנושא סביבה לאירופה, שתתכנס בגאורגיה ב-2016", אומר מר כריסטיאן פריס באך, מנהל הנציבות האירופאית לכלכלה של האומות המאוחדות. "חמישים ואחת מדינות פועלות כיום במשותף למציאת פתרונות על זיהום אוויר חוצה-גבולות ארוך-טווח".

"מעריכים שבישראל נפטרים כ-2,500 בני אדם בשנה עקב חשיפה למזהמים באוויר. המקור העיקרי לזיהום אוויר הוא תחבורה, בעיקר במרכזי ערים גדולות", אומר חבר הכנסת מר אופיר אקוניס, סגן השר להגנת הסביבה. "מאז 2011, מאפשר חוק אוויר נקי למשרד להגנת הסביבה לפקח על מזהמים ממקורות עיקריים כגון תחבורה, תעשייה ואנרגיה על-פי תקנים המחמירים ביותר".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות