fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"המזנון ייסגר לצמיתות? על גופתנו"

המזנון המיתולוגי של האגודה למען החייל על כביש החוף בצומת אולגה סגור כבר שלושה שבועות בגלל בעיות רישוי והיתרים. ראשי הסניף החדרתי של האגודה בטוחים שמדובר במצב זמני בלבד, ומבטיחים שהבית של החיילים יחזור בקרוב
מזנון האגודה למען החייל (צילום: שלומי גבאי)
מזנון האגודה למען החייל (צילום: שלומי גבאי)

יום שלישי האחרון. 9:27 בבוקר. המקום: המזנון המיתולוגי של האגודה למען החייל בכביש בחוף, סמוך למחלף אולגה. הדלת החיצונית סגורה. כולל שלט "סגור" שתלוי על החלון. זה המצב בשלושת השבועות האחרונים.

בפנים נמצאים ראשי הסניף החדרתי של האגודה למען החייל, שהגיעו להיפגש איתנו כדי להסביר מדוע המקום נסגר ומה יעלה בגורלו. פתאום הדלת נפתחת. נכנס איש קבע, אלוף משנה, שלא שם לב לשלטים. "המקום סגור", פנו אליו האנשים וזכו לפנים קרירות. "אבל אתה יכול לקחת עיתון אם בא לך", הוסיפו. הקצין הסתובב, מלמל משהו לעצמו, ויצא.

הרגע העצוב הזה משקף את מה שעובר על האנשים שחיים את המקום כבר עשרות שנים. המזנון, שקיבל את הכינוי "מזנון הדודות", הפך לבית של אלפי חיילים, שנהגו לעצור, לאכול ולשתות, לנוח, ולהמשיך בדרכם לבסיס או ממנו הביתה.

חנוך ששון ואבנר כולנו. בית איכותי (צילום: אסי קוטין)
חנוך ששון ואבנר כולנו. בית איכותי (צילום: אסי קוטין)

קצת רקע: לפני כשנתיים ניתן פסק דין של בית המשפט לפיו לאגודה למען החייל יש שנתיים כדי להסדיר את נושא ההיתרים והרשיונות של המקום. חנוך ששון, יו"ר הסניף החדרתי של האגודה למען החייל, מסביר: "המזנון הזה נמצא 25 שנה באותו מקום. יש בעיה אובייקטיבית של הגדרת הקרקע, ואנחנו עושים את הכל כדי למצוא פתרונות. למעשה, אף אחד לא סגר את המקום. פשוט ראשי האגודה למען החייל לא רצו להגיע למצב שנעבוד בניגוד לחוק, וברגע שעברו השנתיים, ביקשו שנסגור עד שיושג הסכם חדש".

ואיפה זה עומד?

"פתחנו בהליכים להארכת התוקף של צו בית המשפט בשנתיים נוספות, וזאת במקביל למו"מ עם משרד התחבורה, שאחראי על התוכניות להרחיב את כביש החוף, מה שיחייב בכל מקרה את הזזת המזנון. אנחנו במו"מ עם אנשי מע"צ על הפיצויים, ובמקביל חשוב לציין כי בעיריית חדרה מנסים מאוד לעזור לנו וכבר יש דיבורים על מקום חלופי, כאשר אחת האפשרויות היא תחנת הרכבת והאוטובוס החדשה שתקום מעבר לכביש".

ששון, 78, מוותיקי חדרה, גאה מאוד במזנון. הוא מציג לראווה את אחד האלבומים עבי הכרס שמהווים ספר תודות, אותו כותבים החיילים. "יש לנו 6 כאלה", הוא מספר, ולא מוותר לי עד שאני מסיים לקרוא את כל מכתבי התודה.

ששון אומנם מנהל את הסניף בחדרה רק 7 שנים, אבל את ההווי של המקום הוא מכיר בעל פה: "מי שהחל את כל זה הוא יעקב רזניק ז"ל, בשנות השישים. הוא ייסד את כל נושא המזנונים לטובת החיילים. במלחמת יום הכיפורים הוא התמקם פה עם הטנדר שלו, ומכאן הכל התחיל. זה היה טנדר, לאחר מכן קונטיינר, ואז בא המבנה הזה".

פעם זה לא היה מקום כל כך מתוחזק.

"אתה צודק לצערי. אנחנו עשינו פה מהפכה. שיפצנו הכל. היה לנו תקציב של 100,000 שקל, והשגנו עוד 200,000 מתרומות. עוצרים פה כמאה חיילים ביום, ויש קליינטים קבועים שזה הפך לבית השני שלהם. אני אספר לך סיפור. בוקר אחד נכנס חייל. ביקש לאכול משהו וקפה. ומיד אמר שיש לו רק 10 שקלים בכיס. שאל אם זה מספיק. כמובן שמיד הסבירו לו שזה בחינם. זו המהות של המקום. והכל בהתנדבות. כולם תושבי חדרה, סבתות ודודות, סבים ודודים, כולם עברו מזמן את גיל 60".

מחמאות על איכות האוכל

לשיחה מצטרף אבנר כולנו, גם הוא בן 78, סגנו של ששון. "המקום הזה הוא לא סתם בית. הוא בית איכותי. אתה יודע איזה אוכל יש פה? כל מה שתרצה. והכל מבושל במטבח נקי, הכל נעשה במקום. אני אספר לך סיפור עכשיו שאפילו חנוך לא יודע. בשבוע שעבר היה בחדרה תרגיל צבאי גדול. אנחנו היינו סגורים, אז הכנו חביתות ובורקסים והבאתי את זה לפלוגה בשטח. אפילו חלק מהם התקלחו אצלי בבית. ככה זה, אנחנו מתייחסים אליהם כמו ילדים שלנו".

מזנון האגודה למען החייל (צילום: שלומי גבאי)
מזנון האגודה למען החייל (צילום: שלומי גבאי)

ששון שומע את חברו, ומיד מציג מכתב תודה מהשף הראשי של צה"ל, רנ"ג סימו כהן, שמציין את איכות המזון והיחס, ואת רמת הניקיון.

הפעילות במזנון מהווה חלק קטן מהפעילות של הסניף בחדרה, אבל ששון וכולנו לא מעלים על דעתם שהמקום ייסגר. "מקסימום עוד שבועיים זה ייפתח שוב", הם אומרים. "על גופתנו המתה הוא ייסגר. אין דבר כזה. אני מוכן להתחייב לכל החיילים בחדרה שיהיה להם מקום. אף אחד לא ייתן יד לדבר כזה".

בין הפעילויות של הסניף החדרתי מציינים השניים אימוץ בסיסי צה"ל, מבצעים משותפים עם בתי ספר וגני ילדים בעיר, איסוף ריהוט וציוד חשמלי לטובת משפחות של חיילים נזקקים, ואפילו חבילות מיוחדות לחיילים פצועים שמגיעים לר"מ 2 במרכז הרפואי הלל יפה. "החיילים הם חלק מאיתנו. אף אחד לא ישנה את זה. כרגע יש ימים קשים, אבל גם הם יעברו ואנחנו מבטיחים לכולם שזה מצב זמני בלבד".

מהאגודה למען החייל מסרו בתגובה: " מזה למעלה מ-40 שנה מפעילים מתנדבי 'האגודה למען החייל' את מזנון גבעת אולגה, המספק מדי יום אוכל ושתיה בחינם לעשרות חיילים העוברים במקום. הפעילות נעשית בהתנדבות, מבוססת על תרומות ומאפשרת לחיילים לעצור להתרעננות חיונית בדרך. האגודה פועלת מול גורמי התכנון בעיריית חדרה, מע"צ וגורמים נוספים על מנת לקבל רישיון להפעלת המזנון או כדי לאתר מקום חלופי ונגיש להפעלתו. עד למציאת פתרון נאלצה האגודה בתחילת חודש יוני להפסיק לפי שעה את פעילות המזנון, זאת בהתאם לצו בית המשפט ולמרות הרצון הטוב של כל הצדדים הנוגעים בדבר. האגודה תמשיך במאמצים בשיתוף העירייה וגורמי התכנון הרלבנטיים למציאת פתרון זמני וכן פתרון קבע להמשך ההפעלה והכל לטובת חיילי צה"ל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות