fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המהפך של עמית צוק: מתלמיד באורט ביאליק לאשה מאושרת

עמית צוק ( צילום: ליאת לומברוזו)
עמית צוק ( צילום: ליאת לומברוזו)

לראשונה עמית צוק סוגרת מעגל בהרצאת בכורה בעיר הולדתה קרית ביאליק. צוק, בת 43, טרנסג'נדרית, עברה ניתוח לשינוי מין בשנה האחרונה לאחר תהליך ארוך של יציאה מהארון שערך  שלוש שנים.  סיפורה של צוק הפך לסרט דוקומנטרי שהוסרט על חייה וייצא  להקרנת בכורה בפסטיבל בינלאומי באוקטובר. צוק היא דמות צבעונית, חביבה, מאד ופופולרית, אשת הייטק בעברה. בתפקידה היא מנכ"ל של שתי חברות; ראש תחום במכללת ג'ון ברייס -מדיאטק ומייסדת עמותת גאווה ישראלית.

חייה נפתחו מחדש לאחר המהפך שעשתה חייה.  מילד, לנער, חייל קרבי אבא, בעל עד שהפכה לאשה.   צוק,  מתגוררת כיום בנהריה היא אמא  גאה לארבעה  ילדים; יובל קצינה בצה"ל, ירדן שוחר בחיל האוויר, אגם תלמידת חטיבת ביניים ופלג הקטנה שבחבורה. יום אחד החליטה להסיר את כל המסיכות והפכה לאשה מאושרת כשחלום חייה התגשם. ביום שישי הבא היא תכנס מתחת לחופה עם בחירת ליבה שירלי שפיר שהכירה השנה באתרי הכרויות לנשים והאהבה פרחה מיד.

עמית, החלה את הרומן שלה עם קרית ביאליק עת היתה תלמיד חטיבת הביניים דפנה ומאוחר יותר תלמיד תיכון אורט קרית ביאליק. היא הכירה בחטיבה את אם ארבעת ילדיה גלית, ולאחר שנים של חברות התחתנו השתיים בקיבוץ אפק, נישואין שהחזיקו 20 שנה.

עמית צוק. (צילום: ליאת לומברוזו)
עמית צוק. (צילום: ליאת לומברוזו)
לא עוצרת באדום. צוק (צילום: ליאת לומברוזו)
לא עוצרת באדום. צוק (צילום: ליאת לומברוזו)

לפני שלוש שנים יצאה עמית מהארון וביחד ייסדו את עמותת גאווה ישראלית ששמה לעצמה למטרה לדאוג לקהילה הלהט"בית בפריפריה. תוך כדי תהליך שינוי המין שעברה עמית היא החלה להרצות על סיפור חייה המרתק, על התהליך אותו עברה עם גלית ועל אתגרים קשים שחוותה.

להרצאה שלה קוראים 'ברוך שעשני אישה' והיא הוצגה כבר בעשרות יישובים, חברות, וועדים, חוגי בית ובתי ספר. לצוק היה חלום, להגיע להרצאה במקום בו נולדה וגדלה.  נוצר קשר עם מפיקת האירועים מאיה אושר מקרית מוצקין והשניים רקמו אירוע מושקע שייערך בשבוע הבא בפאב המילקה בקריון.

צוק: "מבחינתי, נסגר מעגל שאני מספרת את הסיפור שלי בעיר הולדתי, עם חברים ומכרים שליוו אותי בחיי. בימים אלה  ראה אור הספר 'אהבה בטרנס' שכתבה גלית , המתאר את התהליך שעברתי  עם בני משפחתי. את התהליך ליווה צוות במאים וצלמים של יס דוקו שהסריטו סרט דוקומנטרי על המשפחה. הסרט נבחר השנה בעודו בשלבי עריכה לסדנת סרטים יוקרתית ושם הוחלט כי יושק בתחילה בפסטיבלים הנחשבים בחו"ל ולאחר מכן יגיע לפסטיבלים המקומיים.

"אני מקבלת כל כך הרבה אהדה ואהבה, היציאה שלי מהארון זה נקודת המפנה בחיי ממנה אגב, התחלתי גם לפעול במישור החברתי והפוליטי למען הקהילה הגאה. כיום אני יו"ר התא הגאה של מפלגת כולנו.  אני  מקדמת חוקים ותהליכים לרווחת  הקהילה הגאה בכנסת. סיכנתי את כל החשוב לי בחיים: אשה מדהימה, ילדים מקסימים, קריירה – הכל למען הגשמה עצמית ויציאה מעבדות לחירות.

"כיום אני יותר מגאה שאני מבצעת הדרכות לבני נוער ומדריכי נוער. האפשרות שניתנה לי להסביר, לדבר, להפוך את הדור הצעיר למכיל יותר, למכבד יותר. וההתרגשות לפגוש כל פעם אנשים וצעירים שהצלחתי לעזור להם לשנות את חייהם".

יש קשר לדעתך בין גאווה לפמיניזם?

"קהילת הנשים הינה קהילה מוחלשת. היציאה מהארון כטרנסית שמה אותי בקהילה מוחלשת בתוך קהילה מוחלשת. אני גאה להיות חלק מקהילת הטרנסים וגאה אף יותר להיות חלק מקהילת הנשים".

מה החלום שלך?

"החלום שלי לראות את ילדי ונכדי גדלים בחברה מכילה, מכבדת ופחות שופטת מזו הקיימת היום.  הילדים שלי חונכו לכבד, והם שמחים מאד שאני מאושרת ומפרגנים לי. אני מייחלת לחברה כזו שרואה את כולם שווים ומכבדת אחד את אושרו של השני. העיקרון שלי הוא תמיד לחפש את האושר ולא לוותר עליו. שנים הייתי בארון כי חשבתי על האושר של כולם מלבד שלי. למדתי שיש עמית מאושרת והופכת את אלה שסביבה למאושרים יותר.

"בעוד עשר שנים החזון שלי כנראה אהיה בכנסת או איפה שהוא בתקשורת. בכל מקרה זה יהיה במקום בו אוכל להשפיע ולהיות שופר של הקהילה הצבעונית והמדהימה שלי".

תספרי על האהבה החדשה שלך? הכל קרה כל כך מהר.

"אני מתחתנת עם זוגתי שירלי  שפיר, בת 31 מקרית טבעון. שירלי, עובדת סוציאלית יש לה תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית.  היא עובדת באגף  הרווחה בעיריית מעלות- תרשיחא, הכרנו באתר הכרויות נשים. הייתה מיד כימיה בינינו, ולמרות הקושי של אשה רווקה בבית עם ארבעה ארבעה ילדים ושני כלבים, זה הפך לסיפור אהבה. החתונה תיערך במסעדת מורגנפלד באכזיב ב-13 ליולי. מחתנת אותנו חברת הכנסת מירב בן ארי. חמישה ימים לאחר מכן אני מגיעה להרצאה בקריות  להרים כוסית לחיים החדשים. שירלי ואני רוצות ילד ולהקים משפחה ואף התחלנו בתהליך.

איך קיבלו אותך בקריות בנהריה?

"בפריפריה כמובן יותר קשה, בטח בכל מה שקשור לצעירים שמחפשים עבודה וחיי משפחה. אבל ללהטופוביה אין אזור והיא כללת ארצית וחוצת מגזרים ואזורים. המוטו שלי בחיים הוא לדעת להפוך את הלימון ללימונדה. אני הופכת כל קושי לאתגר וכשאני נתקלת בו, אני מחשבת מסלול מחדש וממשיכה הלאה. אין תחליף לאושר ואף אחד לא רשאי למנוע מאף אחד אושר".

עם מי היית יושבת לדרינק על הבר?

"הייתי יושבת לדרינק עם זלמן שושי ז״ל. דמות טרגית שהשפיעה עלי מאוד בנערותי והיתה חלק מההדחקה וההסתרה שלי. סבתי הייתה אחות כללית בבית חולים מזרע  בעכו בו אושפזה זלמן שושי מספר פעמים והסיפורים, זו הייתה הפעם הראשונה בה נחשפתי בבית לכינוי קוקסינל. והגיחוכים והסיפורים ששמעתי הכניסו אותי עמוק יותר לארון".

 

'ברוך שעשני אשה', מילקה בר, קריון, 18.7.17, 20:00 . לפרטים והזמנת כרטיסים מאיה אושר הפקת אירועים: 0526161448 או לחצו כאן

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות