fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האם תוכנית בנייה מלונאית שוב מאיימת על חוף בצת?    

חוף בצת (צילום: מתן קונביץ)
חוף בצת (צילום: מתן קונביץ)

שבע שנים אחרי ביטול תוכנית הריוויירה הצרפתית בחוף בצת במרחק של 60 מטר מקו המים בתחום הסביבה החופית, האיום חוזר שוב לסדר היום. צוות מאבק לשמירה על חוף בצת הקים צוות היגוי לטיפול בנושא של קיימא יחד עם החברה להגנת הטבע.

התוכנית מתייחסת לחלק יחסי מתוכנית כוללת (ג-10881) שפורסמה בשנת 1992 ואושרה בשנת 2002 ומציעה אזור מלונאות ונופש. יש לציין כי מטה אשר מקדמת כבר מעל חמש שנים תוכנית תיירות חזית הים.

תזכורת: בדצמבר 2008 פורסמה ידיעת נדל"ן על תכנית להקמת ריוויירה צרפתית שעתידה להיבנות בחוף בצת המרהיב  עם נתונים על היקף הפרויקט. מנהל מקרקעי ישראל מכר ליזמים פרטיים שטח של 206 דונם בתחומי החוף לצורך הקמת ארבעה כפרי נופש בהיקף של עשרות אלפי מ"ר בניה ואגם מלאכותי. השטח שנמכר מהווה רק חלק מתוכנית פיתוח גדולה הרבה יותר, הכוללת פארק שעשועים, מתקני חוף בצמידות לקו המים ועוד.

בשנת 2012 אחרי מאבק עיקש, מנהל מקרקעי ישראל הודיע ליזם  חברת מקפל בבעלות ז'קי בן זקן ושותפתו הרצל ציוני  כי הם ינהלו משא ומתן לפיצוי על הקרקע שנרכשה והתוכנית בוטלה. התוכנית הגרנדיוזית למסחר את חוף בצת החלה  כתכנית ישנה שאושרה בשנת 1992 והזמן שנקבע לביצועה חלף בשנת 2007.

רשות מקרקעי ישראל פיצתה את חברת מקפל בבעלות ז'קי בן זקן , אך יזם שותף אחר  סירב לכל פשרה ופיצוי כספי מול המנהל ומאיים כעת לממש את תוכנית הבנייה שברשותו. כמו כן  ממסמכים שהגיעו לצפון 1 נודע המשרד להגנת הסביבה מתנגד לתוכנית הבנייה.

חוף בצת (צילום: מתן קונביץ)
חוף בצת (צילום ארכיון: מתן קונביץ)

כך נכתב: "השטח גובל בשמורת טבע מוכרזת 'חוף בצת' ומהווה עורף חופי בעל ערכי טבע  ונוף חשובים. לפי סקירה ראשונית של רשות הטבע והגנים מדובר בבית גידול בו משולבים רכסי כורכר ושטחי חולות ויוצרים אזור המשמש בית גידול ייחודי לצמחים רבים, ביניהם מיני צומח נדירים ונדירים מאד ובעלי חיים רבים, זוחלים ויונקים, שגם בהם מינים הנמצאים בסכנת הכחדה. כמו כן אזור חוף בצת מהווה אחד מאתרי ההטלה החשובים עבור צבי הים בצפון ישראל. מאז אישור שתי התכניות כבר חלפו יותר מ-15 שנה".

התוכנית אמנם מאושרת אך עבר 15 שנה מאז אישורה ולא חלה על חוק הסביבה החופית מאוגוסט 2004 שמטרתו הגנה על הסביבה החופית ואוצרותיה. כמו כן צוין כי לא נערך מעולם תסקיר השפעה על הסביבה בגבול התוכנית. המשרד להגנת הסביבה מתנגד  לקידום קטע בתוך התוכנית הכוללת ולא מומשה עד כה. עוד צוין כי במידה והועדה המקומית מטה אשר תיבחן את הבקשה, יש להכין תסקיר השפעה על הסביבה ובחינת חלופות מיקום לשימוש המוצע.

"אנו סבורים כי הועדה המקומית צריכה לקיים דיון עקרוני בבקשה, עוד בטרם העברת הבקשה משלב המידע לשלב בקרת התכן. במידה והועדה המקומית תחליט, בדיון העקרוני, בכל זאת לקדם את הבקשה יש לפנות למשרדנו עוד בשלב הבקשה למידע על מנת לקבל הנחיות להכנת תסקיר השפעה על הסביבה. אנו קוראים לוועדה המחוזית לקיים דיון בדבר תקפות התכנית והתאמתה למדיניות התכנון העדכנית".

ממועצת מטה אשר נמסר: "המועצה תפעל לשימור ערכי הסביבה והטבע, ובמיוחד באזור הרגיש של רצועת חוף בצת. בשנים האחרונות פועלת המועצה לקידום תוכנית "חזית הים" הנעשית בשיתוף הציבור והארגונים הירוקים ובהם קיימא, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות