fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דרך הפלאפל: כדורים של אהבה

כתבת "הד הקריות" יצאה למשימה: סיבוב פלאפליות בקריות. היא שבה לבסיסה עם סודותעם שלוש תובנות: כולם, אבל כולם, אוהבים פלאפל, לכל פלאפלייה יש סיפור ו"לס איז מור"
צילום: דורון גולן
צילום: דורון גולן

"ולנו יש פלאפל", כך אומר השיר. תמצית הישראליות בפיתה אחת, נוטפת טחינה, מלאה בכדורים זהובים. בקריות בורכנו בלא מעט פלאפליות, והחלטנו לעשות להן כבוד. לכבוד יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל יצאנו בעקבות הסיפורים והטעמים של הפלאפליות האהובות ביותר בקריות וסיימנו עם טעם של עוד * וגם: אתם בחרתם את מלך הפלאפל של הקריות! צפו בתוצאות הסקר

המלך מקרית מוצקין

בקרית מוצקין אין עוררין מי המלך. הפלאפל התימני מנצח ביד רמה ובצניעות גדולה על כל הפלאפליות בעירו ובקריות בכלל, ואין ספק שהוא זוכה לאהדת הקהל. בין אם בזכות הטעם הנפלא של הפלאפל ובין אם בזכות הנדיבות של מאיר בן עזרא בעל המקום, שידוע בנתינה אינסופית לחיילים ולאלו שידם אינה משגת.

בן עזרא הקים את הפלאפל לפני 21 שנים. בגיל 10 התחיל לעבוד בתחום, תחילה אצל שכניו, והוא מספר שמאז הפלאפל זורם בדמו, ולכן פתח את המקום. כששאלתי את בן עזרא מה סוד הקסם של המקום, הוא השיב בדרכו המיוחדת שלא רצה שאף אדם יחשוב שהוא נח על זרי הדפנה ושההצלחה מסנוורת אותו. בן עזרא תורם מהכנסות המקום לצדקה ונהנה מהפרגון והאהבה של הלקוחות.

הטיפ של בן עזרא לפלאפל מוצלח: "תעשה לאחרים את הפלאפל שהיית רוצה לאכול בעצמך. היום יש אינספור מתכונים זמינים להכנת פלאפל, אבל אם תכניסו את הלב שלכם למתכון, הפלאפל בטוח יצא טעים".

מה חייב להיות בכל מקום שמוכר פלאפל? "טחינה טובה".

מהי הפיתה המנצחת? "כרוב חמוץ וחצילים, זה הכל".

פלאפל התימני, שדרות ויצמן 11, קרית מוצקין

נתינה אינסופית לחיילים ולאלו שידם אינה משגת. פלאפל התימני בקרית במוצקין | צילום: ליאור מרקדו
נתינה אינסופית לחיילים ולאלו שידם אינה משגת. פלאפל התימני בקרית במוצקין | צילום: ליאור מרקדו

כדור פלאפל לכל אחד

בקרית חיים פגשתי את חוסם ג'מאל מפלאפל מישל מהוואדי. ג'מאל סיפר לי את סיפורו המרתק של המקום, שהתחיל בחיפה בשנות ה-70, בדוכן קטן של שני מ"ר. כל המשפחה התגייסה לעבודה בדוכן, וכך דבקה בהם האהבה לתחום. אבא של חוסם, מישל, נהג לכבד בכדור פלאפל לכל לקוח שהגיע לדוכן, וזו הפכה גם המסורת של מישל ובני משפחתו.

לפני ארבעה חודשים פתחה המשפחה בקרית חיים את "פלאפל מישל", מסעדה צמחונית ללא בשר בכלל, המציעה בין היתר גם חומוס, פול ומאכלים ביתיים. ג'מאל אומר שהקסם של המקום הוא אדיבותם של העובדים, הטריות ואיכות חומרי הגלם.

הטיפ של ג'מאל להכנת פלאפל מוצלח: "להכין את הפלאפל ללא גלוטן וללא לחם מיותר. והכי חשוב – עם הרבה אהבה.

מה חייב להיות בכל מקום שמוכר פלאפל? "טחינה איכותית".

מהי הפיתה המנצחת בעיניך? "בתרבות הים תיכונית לא נהוג לאכול פלאפל עם הרבה סלטים ורטבים דומיננטיים. חשוב שהטעם של הקציצה יהיה הבולט. לכן,  בפיתה שלי אני שם טחינה וסלט ירקות או חציל כבוש. לא צריך יותר".

פלאפל מישל מהוואדי, שדרות אח"י אילת 19, קרית חיים

אדיבות, טריות ואיכות חומרי הגלם. פלאפל מישל מהוואדי בקרית חיים | צילום: ליאור מרקדו
אדיבות, טריות ואיכות חומרי הגלם. פלאפל מישל מהוואדי בקרית חיים | צילום: ליאור מרקדו

הסוד הוא בקציצה

בקרית ביאליק התייצבתי אצל מלי ואבי אוחנה, הבעלים של פלאפל אש תימני. כבר כשהגעתי למקום, הבנתי מדוע המקום כל כך אהוב ומבוקש. מלי ואבי יודעים בדיוק מה הלקוחות שלהם אוהבים, זוכרים בעל פה מהי העדיפות של כל לקוח, ועובדה שהלקוחות תמיד חוזרים.

בני הזוג אוחנה בעסקי הפלאפל כבר 29 שנים. תחילה פתחו את העסק בלב המפרץ, ולפני 11 שנים עברו לקרית ביאליק. מלי מספרת שסוד הקסם של המקום, מעבר לניקיון והטעם, הוא האהבה. בשונה מהקניון, שם כל אדם רעב אוכל את מנת הפלאפל שלו וממשיך בדרכו, במקום שלהם בקרית ביאליק מרגישים את האווירה החמה והמזמינה והיחס האישי לכל לקוח.

מעבר לפלאפל תוכלו למצוא אצל אבי ומלי גם בשרים, ולקוחות לחשו שלי שהקבב של אבי הוא בהחלט משהו שחייבים לטעום.

הטיפ של אוחנה להכנת פלאפל מוצלח: "מי שעושה מהלב ומהנשמה, ייהנה מפלאפל טעים יותר".

מה חייב להיות בכל מקום שמוכר פלאפל? "ניקיון מעל הכל".

מהי הפיתה המנצחת בעיניך? "הטעם של הקציצה הוא הכי חשוב, מעט סלטים וטחינה".

פלאפל אש תימני, שדרות ירושלים 15, קרית ביאליק

אווירה חמה ומזמינה. פלאפל אש תימני בקרית ביאליק | צילום: ליאור מרקדו
אווירה חמה ומזמינה. פלאפל אש תימני בקרית ביאליק | צילום: ליאור מרקדו

מקום שלישי בארץ

בקרית אתא המליצו לי לבקר בפלאפל אוריון, שם פגשתי את הזכיין יאיר שמריהו, שסיפר לי שרק בשנה שעברה הפלאפל שלהם זכה במקום השלישי בארץ בתחרות הפלאפל הטעים ביותר שנערכה בבנייני האומה. את המקום פתח שמריהו באוגוסט 2000. הוא החליט להביא את הפלאפל המעולה של אוריון לקריות, ולמרות התחרות הלא פשוטה באזור, הצליח. לדברי שמריהו, סוד הקסם של המקום הוא שבכל יום מחליפים את השמן – מה שהופך את הקציצה לזהובה וטעימה. בנוסף השירות האדיב והשמירה על הניקיון גורמים ללקוחות לחזור בכל פעם מחדש.

הטיפ של שמריהו להכנת פלאפל מוצלח: "הפלאפל הכי מוצלח הוא אצלנו, וכולם מוזמנים לבוא ולטעום".

מהי הפיתה המנצחת בעיניך? "כרוב חמוץ, עגבנייה וטחינה בתוספת חריף למי שאוהב".

מה חייב להיות בכל מקום שמוכר פלאפל? "ניקיון והדברה, בראש ובראשונה, ומוצרים איכותיים וטריים.

פלאפל אוריון, רחוב רחוב זבולון 5, קרית אתא

תחרות הפלאפל הטעים ביותר. פלאפל אוריון בקרית אתא | צילום: ליאור מרקדו
תחרות הפלאפל הטעים ביותר. פלאפל אוריון בקרית אתא | צילום: ליאור מרקדו

מתכון סודי

בשכונת בית וגן בקרית אתא, יש פלאפל, הקרוי על שם השכונה. פגשתי שם את אושר קרסנטי, בתו של חיים קרסנטי, הבעלים של המקום. קרסנטי הקים את הפלאפל לפני 23 שנים, מאז ומתמיד התעסק בפלאפל, גם בכרמל וגם בקניון לב המפרץ. הלקוחות, שבדיוק היו במקום, אמרו, שאין שני לפלאפל של חיים, גם מבחינת הטעם, הניקיון והשירות. כששאלתי את אושר מה סוד הקסם של המקום היא לא חשבה פעמיים ואמרה לי שפלאפל עושים באהבה או שלא עושים בכלל. המתכון הסודי שלהם נשאר במשפחה.

הטיפ של אושר קרסנטי לפלאפל מוצלח: "ניקיון, סדר וארגון".

מהי הפיתה המנצחת בעינייך? "מריחה קלה של חומוס, הסחוג הירוק שלנו, סלט ירקות וטיפה כרוב".

מה חייב להיות בכל מקום שמוכר פלאפל? טחינה מוצקה ולא נוזלית וסלט ירקות חתוך דק.

פלאפל בית וגן, רחוב אתא 5, קרית אתא

 

פלאפל עושים באהבה או שלא עושים בכלל. פלאפל בית וגן בקרית אתא | צילום: ליאור מרקדו
פלאפל עושים באהבה או שלא עושים בכלל. פלאפל בית וגן בקרית אתא | צילום: ליאור מרקדו

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות