fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גם בחורף: אורי סלע מזמין אתכם לשחות בים (וגם בבריכה)

אורי סלע. צילום: עולם המים

כ- 400 שחיינים הגיעו ביום שישי בבוקר לחוף פולג להשתתף במשחה מים פתוחים. השחיינים שחו במקצים 10 ק"מ, 5 ק"מ, 3 ק"מ, 1.5 ק"מ ו- 750 מטר. הים היה קר, אך זה לא הרתיע אף אחד מהם להיכנס בריצה למים. מצילי נתניה הגיעו כבר מהשעה 04:30 לפנות בוקר, בכדי לפקח על השוחים ולהציב את המצופים. בין השחיינים היו מדריכים ותלמידים ממרכז "עולם המים" של אורי סלע בפולג.

"רבים תופסים את ספורט השחייה כספורט עונתי. זה נכון שהוא זמין מאד בקיץ, אבל מי שעוסק בספורט מבין שבספורט חייבים להתמיד כל השנה וגם שחייה אפשר לעשות בים או בבריכה מחוממת. לשחות באופן עקבי זה אולי משעמם ולוקח זמן להסתגל, ממש כמו לדיאטה, אבל ההתמדה משתלמת". אומר אורי סלע הבעלים של רשת מרכזי "עולם המים", שחיין למרחקים ארוכים במים פתוחים: "שחייה היא אחד מענפי הספורט שיש בהם מעלות רבות לבריאותו של האדם, לשמירה על כושר גופני ולסיבולת לב ריאה".

סלע, בן 45, נשוי ואב לארבעה, תושב אבן יהודה, היה שחיין פעיל ומתחרה כבר בגיל 11 ובבגרותו שחה למרחקים ארוכים. אחרי הצבא הוביל תחרויות במים פתוחים בים למרחקים של חמישה ושלושה ק"מ ובחלק מהם אף ניצח. בצבא שירת כמדריך צניחה בצנחנים ואף צנח בים. כמדריך צניחה אימן את חיילי השייטת והיה בין הצנחנים שצנחו במפגני הצניחה לים.

הוא בעל תואר ראשון במנהל עסקים ושיווק במרכז הבין תחומי הרצליה, שחיין, מומחה להידרותרפיה, מדריך ותיק ללימוד ואימון שחייה לתינוקות ולילדים בעלי צרכים מיוחדים, הוא מאסטר בצלילה, מאמן טריאתלון ועוד.

אורי סלע. צילום: עולם המים
אורי סלע. צילום: עולם המים

בשנת 2014 שבר שיא עולם במים פתוחים כאשר הוא וחבריו שחו מקפריסין לישראל למען ים צלול. כמו כן, שחה ואימן את הקבוצה שחצתה את ים המלח מירדן לישראל בשנת 2016 למען שמירה והצלת ים המלח. "השחייה לקפריסין הייתה ניסיון לשבור שיא עולם במסלול הארוך ביותר בשליחים. היינו שישה ושחינו בסדר קבוע ברצף כאשר בכל זמן נתון מישהו נמצא במים. כך יצא שכל אחד מאתנו התמודד במצבים שונים של הים. הייתה לנו סירת ליווי עם טבח ואכלנו שמונה ארוחות ביום, בסך הכל 12,000 קלוריות. בשחייה שורפים המון קלוריות במיוחד בחורף כאשר אנרגיה רבה הולכת לחימום הגוף. שורפים בערך 700 קלוריות לשעה. אחת היתרונות של שחיה בחורף היא שהגוף שורף קלוריות גם שלוש שעות אחרי השחייה".

משחה חציית ים המלח מירדן ועד לצד הישראלי מרחק 15 ק"מ אמור להיכנס לספר השיאים של גינס: "עשינו משחה שאף אחד לא עשה בעולם. אף אחד לא שחה בים כל כך מלוח ובמקום הנמוך ביותר בעולם".

לסלע שמונה מרכזי שחיה בארץ והסניף הראשי הוא בנתניה. מלבד שחיה פרטנית בכל הגילאים, מציע סלע קבוצות שחייה מקצועיות, לימודיות, שחיית פעוטות, הידרותרפיה, טיפולים מיוחדים במים, שחייה שיקומית ועוד.

הוא ייסד את טכניקת השחייה בשיטת ה- WEST – שיטת השחייה הבריאה בעולם שמותאמת למבנה הגוף והיכולות של כל אחד. הוא מאמין כי שחייה וספורט כאורח חיים, משפר את הביטחון העצמי, את זרימת הדם בגוף, מחטב ומחזק אותנו פיסית ונפשית. שחייה היא אחד מסוגי הספורט הנוחים ואפשר ליהנות ממנו כל השנה".

הקבוצה שחצתה בשחייה את ים המלח. צילום: אלון וולפיילר
הקבוצה שחצתה בשחייה את ים המלח. צילום: אלון וולפיילר

שוחים גם בחורף

למה צריך לשחות באופן שיטתי?

"הייתי מדריך צניחה וסבלתי מכאבים בגב. גררתי רגל והרופאים אמרו לי שיש לי שני בלטים והפתרון היחידי הוא שעלי לעבור ניתוח גב. כדרכי, לא קיבלתי את זה כגזרה והלכתי למקום שהוא הנחמה שלי – למים. שחיתי ושחיתי וראיתי ששחייה שאני רגיל אליה לא עוזרת. ניסיתי צורות שונות של שחייה והבנתי שעליתי על משהו שעזר לי מאד, אבל זה לא מתאים לכל הבעיות והכאבים שיש בגוף. וכך התחלתי לבנות כמו במטריצה שיטה, הכוללת את כל הבעיות תוך יצירת עשרות סוגי אימונים. היום די לי לראות את האדם מולי הולך כמה צעדים כדי לקדם אותו באופן הטוב ביותר".

אומרים שאנשים ששוחים ללא הדרכה יכולים לפגוע בשלד שלהם יותר מאשר להועיל לו.

"זה נכון. למשל אזור הצוואר שלנו הוא אינדיקציה לרמת הסטרס. רוב האוכלוסייה, בעיקר המבוגרים, סובלת מכאבים בצוואר. אנשים ששוחים חזה, למשל, באופן חובבני יכולים לפגוע עוד יותר בצוואר. WEST היא שיטה המותאמת אישית לגוף ולמגבלותיו ומגדילה את היכולות שלו בקלות. מה שמפתיע בשחייה שיטתית הוא שהרפיון, שיוצר ציפה, מקדם את הגוף מהר יותר במים".

שחייה בחורף?

"כן. שחייה בחורף וגם בימי גשם ידועה כמחשלת ומחסנת ואם זה בבריכה מחוממת היא מהנה שבעתיים. מעבר לכך זה ניקיון אנרגטי שאין כמוהו. עכשיו בתחילת נובמבר הים מתנהג כמו בריכה ואנחנו בעולם המים מקיימים קורסים בני ארבעה מפגשים להדרכה בשחייה בים. אם אתה יודע לשחות 500 מטר ברציפות בבריכה אתה מסוגל לשחות בים באופן רצוף ושיטתי מאות מטרים. אנחנו מלמדים בקורס איך להתמודד עם גלים, לצאת ממערבולות, לעבור את הגלים, לשחות ביחד ואיך להיחלץ כשנדרש".

משחה ביכורי ים 2018. צילום: עיריית נתניה
משחה ביכורי ים 2018. צילום: עיריית נתניה

בשנה האחרונה החוג לשחייה לילדים המכורים למסכים היה להיט. אורי אומר ששחייה היא גם אמצעי למניעת השמנה.

"הילדים שמעדיפים משחקי מחשב לא משלבים פעילות גופנית בחיי היום יום שלהם כמו בעבר. משחקי הרחוב פוגשים את הילדים לעיתים רחוקות מאד. השמנת ילדים כמו השמנה אצל מבוגרים נובעת משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא תזונה לקויה והסיבה השנייה היא חוסר בפעילות גופנית ותנועה".

איך מזיזים את הילדים האלה לבריכה? או לחוג לאקרובטיקה?

"ההתמודדות עם ילדים שמכורים לטכנולוגיה ולא זזים מהספה או כסא המחשב היא בהחלט קשה כי הטכנולוגיה השתלטה לנו על החיים. כבר ראיתי ילדים שמתאפקים לא ללכת לשירותים כי הם באמצע משחק. מה שצריך לעשות הוא להניע את הילדים לפעילות ספורטיבית מחד ולהגביל את שעות המשחק מאידך. השלב הראשון הוא לגרום להם לקיים פעילות גופנית חווייתית ותחרותית שתגרום להם לרצות 'להזיע' כמו שחייה או כדורגל למשל. כדאי לנסות את הגישה שאומרת ללכת לקראת הילד וגם לתת גבולות. אחרי שיחות עם המון הורים, ניסוי משפחתי וקריאת חומר מהעולם, הגעתי למסקנה כי צריך לפרגן לילדים לשחק במחשב או לצפות בטלוויזיה שעה אחרי ארוחת צהריים ובסיום הכנת שיעורי הבית ועד 20 דקות לפני שהולכים לחוג. ביום שישי ובשבת שעתיים כל יום".

איך משכנעים ילדים שלא ספורטאים באופיים ללכת לחוגי ספורט?

"מומלץ לעזור להם למצוא חבר וללכת אתו ביחד לחוג, לצפות יחד עם הילד בשיעור של החוג ולראות כמה זה כיף. לדבר עם המדריך על הרגישות של הילד וכמה חשוב שיהיה לו קל ושהחוויה בעיקר של הפעם הראשונה תהיה חיובית. ניסיון לא טוב בפעם הראשונה יגרום לילד לא לרצות להגיע. במקרה הצורך, לעשות 2-3 שיעורים פרטיים עם אותו המדריך על מנת להסתגל. אפשר לצלם את הילד בחוג ולהראות לכל העולם כמה שהוא אלוף. בעולם המים זה קצת אחרת. זה בדרך כלל אחד על אחד".  

נראה לי שהבעיה העיקרית בשחייה היא בעיית הנשימה. נגמר האוויר.

"מרבית האנשים מרגישים קושי נשימתי לא בגלל שהנשימה שלהם אינה נכונה, לפעמים היא דווקא נכונה. ישנם מושגים חשובים יותר לעבוד עליהם לפני שניגשים לנשימה. לכל שחיין, גם אם הוא שחיין ממש טוב, ישנם שישה דברים היוצרים ציפה ובסופו של דבר גם מרפים את הגוף וגם עוזרים לשחות מהר יותר ואלה חשובים יותר מנשימה. כאשר משפרים את הציפה, באופן שמתאים לשחיין, הנשימה תהיה קלה פי כמה גם ללא כל עבודה על הנשימה. כמו כן, חשוב למצוא את מנח וצורת כף היד, עומק המתיחה האישי, מנח הראש במים, גרירת הרגליים, זמן הגלישה ואופן נשיפת האוויר והאם לעצור את הנשימה מתחת למים. הנשימה היא רק אחד הפקטורים בשחייה רציפה, רגועה ובעלת ערך בריאותי מוסף".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות