fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גאווה מקומית

מרכז הצעירים בחדרה, אותו מאיישות תשע נשים, זכה לאחרונה בפרס מטעם השלטון המקומי בארץ בתחום המעורבות החברתית. לרגל יום האישה הבינלאומי וחודש האישה בחדרה, מספרות שלוש מהן על הפעילויות, העשייה ועל הצעירים היפים של העיר
צוות מרכז צעירים
צוות מרכז צעירים

מרכז הצעירים בחדרה, השייך לעמותת פנאי העיר, מהווה בית פתוח ושוקק חיים, תרבות ואמנות לצעירי העיר המקומיים. הוא הוקם לפני כשמונה שנים, במהלכן ביסס המרכז את מעמדו כגוף עירוני המספק שירותים לצעירי העיר. בשבוע שעבר נבחר המרכז כיחידת צעירים מצטיינת בתחום המעורבות החברתית וזכה בפרס השלטון המקומי לשנת 2018.

על צוות מרכז הצעירים נמנות תשע נשים שמעניקות למקום את הנופך הייחודי שלו. לרגל יום האישה, החל היום, יום שישי, 8.3, מספרות שלוש מהן – הדר מרום, אולה קוזלוב פרץ ודורית גלעם אבן חן – על העשייה במרכז, על ההתעוררות התרבותית בעיר ועל הצעירים הנפלאים שחיים בה.

מנהלת המרכז הדר מרום היא עובדת סוציאלית בעלת תואר שני במקצועה. היא החלה לעבוד במרכז כמנהלת תכנית לצעירים מוחלשים, ומספרת על חשיבותו. "כל השנים היו מטפלים בילדים ונוער ובעשורים האחרונים התחילו להבין שגילאי 18- 35 הם משמעותיים. כל תחום הצעירים תפס תאוצה במיוחד בעשור האחרון  וכיום יש כמאה מרכזי צעירים ברחבי הארץ, הם דומים בליבה שלהם, אך הם שונים בכך שכל מרכז מתאים את עצמו לעיר בה הוא יושב".

אולה קוזלוב פרץ, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ חינוכי, הגיעה למרכז הצעירים לפני כארבע שנים. היא משמשת כרכזת חיילים משוחררים ולאחרונה גם כרכזת קהילת הסטודנטים. כמו חדרתים רבים, גם אולה לא הכירה את המרכז. "אני תושבת העיר וכמו הרבה גם אני לא הכרתי את הפעילות של המרכז, אבל אני זוכרת שמהרגע שהגעתי, הרגשתי שיש פה אווירה מדהימה. קורים פה דברים מדהימים, הצעירים של העיר הזאת הם אנשים איכותיים בטירוף, חבר'ה חרוצים שמאד מוכנים לפעול למען עצמם".

אולה מסבירה, כי בתחום פיתוח קריירה, המרכז מספק שירותים איכותיים ובחינם, שילוב שכמעט לא מתקיים היום. "מגיעים לכאן הרבה חבר'ה צעירים אחרי צבא שנמצאים בתחילת הדרך האזרחית שלהם ובמרכז הם מקבלים מענה מא' ועד ת' על האפשרויות העומדות בפניהם, מה ללמוד, היכן, מה עושים עם זה אחר כך, כמה מרוויחים. אנחנו חשופים לכל כך הרבה מסלולי לימוד וכל אחד משווק את עצמו יותר טוב מהשני, לא תמיד זה ברור מי מספק מידע מהימן ומי מוכר פנטזיות גדולות שלא בהכרח יתממשו. אנחנו גם מרכזות פה את תחום המלגות. יש מאות מלגות לימודים ברמה הארצית ואנחנו מנגישות אותן עבור הצעירים: אלו מלגות עומדות לרשותם, מתי מלגת לימודים נפתחת, מהן הדרישות האקדמיות, כיצד מגישים טפסים וכו'. אנחנו גם מפתחות פה מלגות בסיוע תורמים נדיבים שתרמו עשרות אלפי שקלים לטובת הנושא ובשנים האחרונות, מקיימות פה גם מלגה עירונית לסטודנטים חדרתיים בשיתוף עם עיריית חדרה".

את מרכז הצעירים בחדרה מלווה עמותת עטלף של יוצאי השייטת. בתום התוכנית שעוסקת במיקוד תעסוקתי, כל משתתף מקבל מנטור המותאם לו מבחינה תעסוקתית.

"לאחרונה נפתח המחזור החמישי של התוכנית 'תופסים כיוון', תוכנית מצוינות לאקדמאים תושבי העיר. התוכנית לוקחת חבר'ה שעוד לא יצאו לשוק התעסוקה, או יצאו ולא מצליחים להשתלב בתפקידים שהולמים את ההשכלה ואת הכישורים שלהם, ומקנה מיומנויות כמו איך אני מוצאת עבודה, איך מכינים קורות חיים, איך אני מנהלת מו"מ על השכר שלי, איך אני נכנסת למקום עבודה כאקדמאית, איך אני עושה פרזנטציה באנגלית, או מה זה לינקדין", אומרת אולה.

דורית גלעם אבן חן היא אחת מהצעירים שהשתתפו בתוכנית "תופסים כיוון". היא בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות וגם היא חיפשה את דרכה המקצועית. עם סיום התוכנית, דורית החלה לעבוד במרכז כרכזת מעורבות חברתית ובהמשך גם כרכזת קהילת אמנים צעירים בעיר.

דורית מספרת על התכנית ועל מיזם הגמר של הקבוצה. "השתלבתי במחזור השלישי של 'תופסים כיוון', שהחל לפני כשנה. כחלק ממיזם הגמר שלנו, חיפשנו משהו שיהווה תרומה לקהילה ולהחזיק את עצמו ולהתפתח ולא יסתכם באירוע חד פעמי. החלטנו על 'משפחטיולי', יוזמה שמפגישה בין משפחות עם ילדים אחת לכמה שבועות, לטיולי שבת משפחתיים באתרים בעיר ובסביבה. המוצר המוגמר היה מוצלח מאד וברגע שהתחלתי לעבוד במרכז, ידעתי שאני רוצה לשמר אותו".

דורית, שמיד התחברה למרכז הצעירים העירוני ולצוות, התחילה לעבוד במרכז לאחר שבמשרד לשוויון חברתי הוחלט להכניס רכזי מעורבות חברתית למרכזי הצעירים ברחבי הארץ. מאז הגעתה למרכז, ניצחה דורית על שלל פעילויות, ביניהן מיזם "יפה לנו ביחד- לוקחים אחריות" ובמסגרתו יצאו  תלמידי תיכון חדרה עם צוות מנקי העיר לניקוי רחובות העיר.

הדר מרום: "חלק גדול ממה שאנחנו עושות עם הצעירים זה לגרום להם להיות מעורבים, להיות חלק מהעיר. זה לא לעניין להגיד 'אין בחדרה'. אתם רוצים שיהיה? זאת העיר שלכם ואתם צריכים לגרום לזה שדברים יקרו פה. הקהילה היא כלי משמעותי וטוב לייצר השפעה חברתית, הצעירים פועלים כקבוצה, זה נותן להם כוח, אנחנו עומדות מאחוריהם ולא מאפשרות להם להתייאש ופתאום, ממצב שאין פה כלום ואין מה לעשות, הם מתחילים להבין שיש וגם ליצור בעצמם. זו עיר שיש בה כמאה אלף תושבים, יש כאן הכל מהכל וזו בחירה שלנו איך אנחנו רוצים לחיות כאן".

באפטר נובי גוד הייתם? הדר, אולה ודורית עם סבא חורף. צילום: תומר מליחי
באפטר נובי גוד הייתם? הדר, אולה ודורית עם סבא חורף. צילום: תומר מליחי

בשבוע שעבר זכה המרכז בפרס השלטון המקומי לשנת 2018 ונבחר כיחידת צעירים מצטיינת בתחום המעורבות החברתית. באירוע המושקע, שנערך בגני התערוכה, נאמה גם מרים פרץ, כלת פרס ישראל למפעל חיים לשנת 2018. הדר מספרת על המעמד המרגש. "כשקיבלנו את הפרס, זה נתן לנו כוח אדיר להמשיך בעשייה. אין ספק שזה היה מאד משמח ומרגש בעבור כולנו, בייחוד לאחר המילים החמות שאמרה מרים בנאומה. ממנה זה לא ציני לשמוע את המילים, 'אתן הפנים היפות של החברה'".

ריספקט! מימין: דורית גלעם אבן חן, אולה קוזלוב פרץ, הדר מרום ושתי נשים נוספות מהמרכז בטקס קבלת פרס השלטון המקומי 2018 צילום: פרטי
ריספקט! מימין: דורית גלעם אבן חן, אולה קוזלוב פרץ, הדר מרום ושתי נשים נוספות מהמרכז בטקס קבלת פרס השלטון המקומי 2018
צילום: פרטי

יחידת העילית הנשית הזו, פועלת בסינרגיה מושלמת ויחד עם שותפים עירוניים וצעירים אקטיביים, מצליחה לייצר שינוי של ממש בעיר.

"הדגש הוא לא על כך שיש כאן צוות נשי, אלא על אלו נשים יש כאן. יש פה נשים סופר איכותיות, שבאמת אכפת להן מאנשים ורוצות לייצר שינוי. זה דורש עבודה קשה, חריצות ודוגמא אישית וכך אנחנו עובדות כאן. אנחנו לא נכנסות למאבקי אגו, אנחנו מחברות ומחבקות, זה מראה שתמיד יש דרך בה אתה יכול להגיע למה שאתה רוצה, גם אם היא יותר ארוכה", אומרת הדר.

אולה משלימה את דבריה: "זו ראייה שהיא פחות תחרותית ויותר הוליסטית, כולן חלק ולכל אחת יש מקום ההצלחה היא משותפת לכולנו ואין לנו בעיה לחלוק אותה, בייחוד כשמדובר בתהליכים חברתיים  וקהילתיים. יש את הענווה, להבין שאני חלק ממשהו, זה בעיניי מה מאפשר התפתחות אמתית, אותנטית".

דורית: "לא פשוט לדחוף חבר'ה לעשייה חברתית, במיוחד את הצעירים, כל אחת מאתנו מרימה ידיים לפעמים ובשביל זה צריך פה את הצוות. כשאחת מתייאשת, השנייה ממשיכה להוביל קדימה".

יום האישה הבינלאומי חל היום, יום שישי, 8.3. בחדרה לא מסתפקים ביום אחד ויקיימו אירועים להעצמת נשות העיר לאורך כל החודש. בתחילת החודש נפתחו האירועים בקיר הגיבורות המפורסם שיצרו האמניות החדרתיות מקהילת האמנים של מרכז הצעירים, שם העניק ראש העיר תעודת הוקרה לקהילה, על השינוי התרבותי וההשפעה שלה בעיר. במסגרת אירועים אלו, מרכז הצעירים יקיים בפעם השנייה את אירוע "נשים מעוררות השראה".

קיר הגיבורות בחדרה צילום: קרן אידלזון
קיר הגיבורות בחדרה
צילום: קרן אידלזון

"זה אירוע שמייצג את הקהילתיות שאנחנו מדברות עליה. מדובר במתכונת לוקאלית של נשים במגוון גילים וסיפורי חיים מרתקים ובדומה למסר של קיר הגיבורות, גם כאן, המסר הוא שלא צריך לחפש רחוק כדי למצוא השראה, אפשר למצוא השראה בכל אחת מאתנו", אומרת אולה.

הדר מסכמת, "נוצרה סביב המקום הזה סצנה תרבותית שנוגעת במאות צעירים מקומיים, סדנאות כתיבה, ערבי שירה, אירועי רחוב ואירועים קהילתיים שהפכו לסוג של מסורת, כמו ה'אפטר סיגד' או ה'אפטר נובי גוד'. זו השפעה מצטברת ותהליך שלא קורה ביום אחד. הדרך והחזון ברורים לנו, המרכז הוא בית לצעירי העיר וכל אחת מנשות הצוות פועלת לפי הנורמות של המקום שמסתכמות בעיקר בכך שכל מי שנכנס למרכז, חייב לצאת ממנו מרוצה".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות