fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ניצחון לדמוקרטיה: ברוכים הבאים לישיבת מועצת העיר נהריה

מרלי מקבל את הקהל צילום: אדריאן הרבשטיין
מרלי מקבל את הקהל צילום: אדריאן הרבשטיין

ישיבת מועצה חגיגית התקיימה הערב (שלישי) באולם הכנסים במידעטק בנהריה.

הישיבה הועברה בשידור חי בעמוד הפייסבוק של עיריית נהריה ובכך ראש העירייה רונן מרלי עושה היסטוריה. מאות תושבים הגיעו לצפות בישיבה ואמרו בהתרגשות הראויה שזו "חגיגה לדמוקרטיה בנהריה".

אחרי עשרות שנים של דיכוי והיעדר שקיפות  התושבים מימשו את זכותם הדמוקרטית והביעו מעורבות נעשה בעיר. מרלי אמר: "כולנו ביחד מאוחדים לטובת נהריה".

17 חברי מועצה נבחרו בבחירות 2018: סיעת דרך חדשה בראשות ראש העירייה רונן מרלי וחברי מועצת העיר; אייל וייזר, ענת לורנס, שרית מולכו, אור כהן ומקס אפריאט, סיעת נהריה ביתנו; דימה אפשטיין, קלאודיה מרקוב ובוריס שטאקר.

סיעת הדור הבא; אורנה שטרקמן ושרית נס -פררו, סיעת מחר חדש לנהריה; עו"ד אורן סודאי ועו"ד לירז איתמר, סיעת חי; ז'קי סבג וד"ר ציפי מורבאי, סיעת ש"ס; חיים רואש וסיעת אור לתורה; עופר אלקיים.

מזכירת מועצת העיר תמי רבן לא נכחה בישיבה ואת מקומה מילא מנכ"ל העירייה דני חמיאס שמעתה ישמש כמזכיר המועצה במינוי רשמי.  רבן נבחרה לפני שנה וחצי באישור מועצת העיר, והחליפה את המזכירה המיתולוגית עדה כהן.

בקואליציה של מרלי נמנים 12 חברים (סיעות: דרך חדשה, מחר חדש, נהריה ביתנו ואור לתורה) מול 4 חברי אופוזיציה (הדור הבא וחי). ש"ס עם מנדט תצביע עניינית.

ומי לא בא?

15 חברי מועצת העיר התכבדו בטקס החגיגי. סבג ומורבאי נעדרו מהטקס. סבג ישמש חבר מועצה באופוזיציה והערכות כי יתפטר ממועצת העיר בחודשים הקרובים לאחר תבוסתו בבחירות.

הישיבה החלה בברכות של מרלי ופרידה מחברי מועצת העיר היוצאים. זה לראשונה שראש עירייה מכבד חברי מועצה עם תעודות הוקרה וזרי פרחים והם: גוסטבו ספקטור (הירוקים), יוסי זיגלמן (מחר חדש) ודורון משה(ש"ס). נעדרו: דבורה כהן (הבית היהודי), אשר שמואלי (נהריה אחרת) ועו"ד דוד ביניאשווילי (חי).

אירוע מרגש נרשם כשניתנה תעודת הוקרה למבקר עיריית נהריה היוצא, יורם לוי שפרש לגמלאות לפני ארבעה חודשים, לאחר מאבקים קשים מול סבג. לוי התקבל בקהל במחיאות כפיים סוערות. מרלי שיבח את לוי על עבודת ביקורת ראויה ושמירה על המנהל התקין.

סגירת מעגל. מרלי ולוי (צילום: אדריאן הרבשטיין)
סגירת מעגל. מרלי ולוי (צילום: אדריאן הרבשטיין)

בשבועיים האחרונים עמלים בעיריית נהריה על הרכבת הוועדות העירוניות ושיבוץ חברי מועצת העיר בוועדות שלא התכנסו מעולם. מרלי לקח את שרביט החינוך וישמש יו"ר ועדת החינוך, יו"ר ועדת משק לשעת חירום ויו"ר ועדת מכרזים לבחירת עובדים בכירים.

בישיבת המועצה אושרו סגני ראש העירייה: אייל  וייזר  ומ"מ דימה אפשטיין.  סעיפי ההצבעה של השניים הופרדו מראש כי בעירייה הבינו  שבהצבעה למינוי וייזר יימנעו מספר חברי מועצת העיר.

חברי המועצה: סודאי, איתמר, שטרקמן ונס-פררו נמנעו מאישורו לסגן בשכר. סודאי ואיתמר התנגדו גם למינוי של וייזר כחבר דירקטוריון בחברה הכלכלית. חברת המועצה עו"ד איתמר ביקשה לבצע הצבעה שמית ומרלי אישר את בקשתה.

עו"ד איתמר, עו"ד סודאי ורואש (צילום: אדריאן הרבשטיין)
התנגדו למינוי וייזר. עו"ד איתמר ועו"ד סודאי (צילום: אדריאן הרבשטיין)

עוד על סדר היום דנו במינוי מולכו לסגנית ראש העירייה בתואר. העדכון בסדר היום הגיע רק אתמול (שני) וככל הנראה לא היה מתוכנן.  גורמים המעורבים אמרו כי מרלי התלבט האם לשמור את הסגנות בתואר למשא ומתן עם סיעה אחרת שתיכנס לקואליציה בהמשך, אך אמר כי אין ראויה ממולכו לקהל את התואר והמעמד.

מולכו: "בעיני חלום שהתגשם לראות אולם של 250 אנשים מלא בישיבת מועצה זה עונג גדול עבורי. התחלתי את המסע הזה לפני עשור ונחשפתי לניהול ישיבות המועצה, ואז הוצאתי מצלמה והוציאו אותי החוצה, אז באתי עם רשמקול וצעקתי לשקיפות ובסוף חסמו אותי מאבטחים מחוץ לבניין העירייה. אין לי מילים לתאר כמה אני נרגשת מהשינוי. סוף סוף גם בנהריה יש דמוקרטיה".

חבר המועצה כהן הצטרף לברכות במינויה של מולכו ועקץ את חברת המועצה שטרקמן: "שרית ראויה לקבל את התואר. מי שעובד קשה מקבל את זה ולא דורש את זה".

בין מולכו למרלי התגבשה מערכת אמון מתקופת הבחירות. ניכר כי הם יהיו "הצמד הפוליטי החדש". אגב, מולכו היא חברת המועצה היחידה שמונתה לתפקיד יו"ר ועדה (קידום מעמד הילד).

מרלי מקבל את הקהל צילום: אדריאן הרבשטיין
מרלי מקבל את הקהל  (צילום: אדריאן הרבשטיין)

חברת האופוזיציה שטרקמן ביקשה את זכות הדיבור והסבירה כי אין ייצוג הולם של נשים בתפקידים בכירים ובוועדות. "האם זאת דרך חדשה?", אמרה שטרקמן, "אחריות גדולה מונחת על כתפינו, 15 שנה רק גברים נמצאים בתפקיד של סמכות והגיע הזמן שגם נשים שיושבות כאן יקבלו הוקרה והערכה בגלל היכולות שלהן. המטרה להיות מתוגמלות על עבודתנו ולא רק לשמש כסמל".

שטרקמן נמנעה בהצבעה על אישור הוועדות והסבירה שתשנה את הצבעתה רק במידה ונשים תעמודנה בראש ועדות עירוניות. מרלי השיב כי ישקול זאת.

בשבוע שעבר הודיעה שטרקמן כי תשרת את הציבור מהאופוזיציה. לדבריה מרלי סגר הסכמים קואליציוניים טרום הבחירות ולא השאיר מקום למשא ומתן פתוח.

וייזר, מרלי ואפשטיין (צילום אדריאן הרבשטיין)
לומדים תוך כדי תנועה. וייזר, מרלי ואפשטיין (צילום אדריאן הרבשטיין)

דיווח כן, בזמן לא

סעיף נוסף שעלה לסדר היום הוא כינוס ישיבות המועצה בימי רביעי של הראשון לכל חודש ולא כפי שהיה נהוג עד כה בימי שלישי.

ההחלטה שעברה בישיבת מועצת העיר ממדרת את התקשורת המקומית מדיווח אובייקטיבי על הנעשה במועצת העיר מאחר והמקומונים נסגרים ביום רביעי בשעות הצהריים. החלטות אלו  התקבלו בעיריית עכו ועיריית כרמיאל לפני 15 שנה בעידן פחות טכנולוגי, אך התקשורת למדה  איך לאכוף אותם כדי לאפשר לציבור דיווח עדכני על סדר היום.

יש לציין כי במשך חמש שנים התקשורת המקומית לא סיקרה את ישיבות המועצה כיוון שסבג מנע כניסת עיתונאים, ולמרות זאת יצאו דיווחים על המתרחש במועצת העיר. מעתה הישיבות יהיו פתוחות בשקיפות אך יהיו אמצעי תקשורת שלא יוכלו לדווח על הישיבות בזמן.

הדרת נשים. שטרקמן (צילום אדריאן הרבשטיין)
הדרת נשים. שטרקמן (צילום אדריאן הרבשטיין)

על סדר היום גם ניתנה סמכות למנהלת אגף משאבי אנוש רחל ברק לערוך שימועים לעובדים לפני פרישה לגמלאות, אושרו נציגי ציבור לחברים בחברה הכלכלית: יודן סולימן, בצלאל אברהם וזיו בן חיים. אושר מינוי חמיאס למנכ"ל העירייה למשך שלושה חודשים בלבד, וזאת עד למינוי מנכ"ל חדש.

מרלי שיבח את חמיאס, ובישיבה אמר שהוא נקרא לדגל ונרתם לסייע לו כי לא בוצעה חפיפה בינו לבין סבג.

מי לא הגיע? הכסאות של סבג ומורבאי (צילום: אדריאן הרבשטיין)
מי לא הגיע? הכסאות של סבג ומורבאי (צילום: אדריאן הרבשטיין)

ירושה מסבג

סבג השאיר למרלי כמה "ירושות". אחת מהן; התקציבים הבלתי רגילים (תב"רים, ר"כ) במיליוני שקלים. מועצת העיר נאלצה לאשר בדחיפות שני תב"רים בגובה של יותר מ-13 מיליון שקלים על עבודות שנעשו בדיעבד. התב"ר הראשון בסכום של 7.464 מיליון שקלים הוא על שיפוץ חזיתות מבנים בשכונות.

התב"ר השני נאמד ב-5.6 מיליון שקלים על פיתוח פארקים ברחבי העיר. בעבר חברי האופוזיציה התרעמו שהתב"רים שסבג מעביר אינם כולל פירוט. גם התב"רים שאושרו כעת לא כללו פירוט מדויק: איזה פארקים שופצו? איזה בניינים נצבעו? ועוד. כמו כן מועצת העיר אישרה את סבג ליו"ר ועדת הביקורת. אם יישאר חבר מועצה יאלץ לכנס את הוועדה אחת לרבעון.

הוועדה המבוקשת

ועדת המשנה לתכנון ובנייה היא אחת הוועדות החשובות ביותר ברשות מקומית העוסקת במינוף ופיתוח של העיר. חברי הוועדה שאושרו הם: יו"ר הוועדה סגן ראש העיר אייל וייזר וזאת במסגרת הסכם קואליציוני שנחתם טרום הבחירות. וייזר יעמוד גם בראש ועדת הנחות בארנונה שהיא אחת מהחשובות, וועדת איכות הסביבה.

עוד חברים בוועדה לתכנון ובנייה: מ"מ הוועדה אפשטיין, כהן, רואש, מרקוב, אלקיים ונציג מסיעת חי. בתחילה כהן לא היה רשום באף ועדה אלא רק בעדכונים שנשלחו.  מסתבר כי חל בלבול בין שמו הפרטי לבין 'סיעת אור' בראשות עופר אלקיים והוא יהיה חבר גם בוועדות קליטה וחינוך.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות