fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בעיצומה של סופה: בתי החולים בצפון פתחו חמ"ל

המרכז הרפואי לגליל
המרכז הרפואי לגליל | צילום: רוני אלברט

 המרכז הרפואי זיו בצפת נערך לקראת מזג האוויר הסוער ופתח חמ"ל שיוכל לספק מענה לכל תרחיש במהלך סופות הגשמים והשלגים, והטמפרטורות הנמוכות הצפויות בימים הקרובים. את החמ"ל יאיישו 24 שעות ביממה צוותי לוגיסטיקה, כח אדם, בטחון ומנהלה, כאשר הלילה (יום שלישי) ישהה בחמ"ל גם מנהל המרכז הרפואי אל"מ (במיל) ד"ר סלמאן זרקא, שיפקח מקרוב על הפעילות בכדי לתת מענה לצוות הרפואי ולחולים במקרה הצורך.

בנוסף, מקיים החמ"ל במרכז הרפואי זיו קשר רציף עם עיריית צפת, המשטרה וצוותי ההנדסה של פיקוד העורף. המרכז הרפואי זיו נערך עם טרקטור לפינוי שלג שיסייע בהבטחת מעבר נקי משלג באזור המעבר למבואת בית החולים ובאזור החניה.

המרכז הרפואי זיו ערוך גם להסעת צוותי הרפואה בדרכים המושלגות באמצעות רכבי שטח 4X4 בהחלפת המשמרות. במרכז הרפואי זיו קוראים לתושבי האזור להתעדכן עם מוקד החמ"ל טרם נסיעה אל בית החולים, על מנת לוודא כי הדרך בטוחה ופנויה לנסיעה, וקוראים לנהגים לנסוע בזהירות ולהימנע מנהיגה בתנאי דרך קשים.

נהריה
 המרכז הרפואי לגליל בנהריה, נערך למזג האוויר הסוער. מנהל המרכז ד"ר מסעד ברהום, קיים דיון הערכת מצב בו העלו הגורמים השונים את השלמת ההכנות מצידם למזג האוויר כולל פינוי מפגעים אפשריים ותדרוך הצוותים הרפואיים והסיעודיים לקראת הסערה שבפתח.

ד"ר ברהום: "על פי תחזיות השירות המטאורולוגי צפויים לנו מספר ימים חורפיים במיוחד. האזור שלנו מאופיין בטופוגרפיה שונה. מצד אחד יישובים הקרובים לקו החוף ומאידך, יישובים גבוהים בהם צפוי על פי התחזית לרדת שלג. אנו נמצאים בקשר רציף עם הרשויות המקומיות, המשטרה, מד"א, כיבוי אש וצה"ל, על מנת לתת מענה לאירועי קיצון אפשריים שייגרמו בשל מזג האוויר הסוער".

במרכז הרפואי לגליל נערכים מדי שנה לצד ההתמודדות עם קליטת חולי השפעת במחלקות הפנימיות ובמחלקות הילדים, גם בהיערכות לקליטת נפגעים כתוצאה מנזקי החורף. גלי קור מביאים עימם במקרים רבים נפגעי היפותרמיה (מכות קור) וכן נפגעים בנפש כתוצאה מגופים זרים שעפים ברוח (עצים, חלקי מתכת ופלסטיק ועוד), נפגעי תאונות דרכים או מטופלים שמפונים מבתיהם שהוצפו בשל הגשמים.
מידות החום הנמוכות במיוחד בימים אלה, מעלות שוב את הצורך לדאגה מפני היפותרמיה.  היפותרמיה הוא מצב בו חום הגוף יורד אל מתחת ל-35 מעלות. מידי שנה מטופלים במרכז הרפואי לגליל חולים רבים הלוקים בהיפותרמיה. רוב החולים קשישים, חלקם מבתי אבות באיזור, חלקם חסרי בית שנמצאו מוטלים בחלק מהמקרים ללא הכרה ברחוב. החולים מטופלים בחימום אקטיבי בשמיכות ובמכשירי חימום מיוחדים. הם מאושפזים בהתאם למצבם ביחידה לטיפול נמרץ כללי או במחלקות הפנימיות.
ד"ר אריה איזנמן, אחראי המיון הפנימי במרכז הרפואי לגליל: "גוף האדם, אמור להגן על עצמו ולשמור על חום הגוף בעזרת מנגנונים פיזיולוגיים שונים כגון כיווץ כלי דם היקפיים וצמרמורת, אלא שמנגנונים אלה קורסים באוכלוסיות מסוימות פגיעות במיוחד כגון קשישים ותינוקות, אצלם רגישות ווסת החום אינה אופטימאלית, וכן במצבים מסוימים כגון חשיפה ממושכת לקור (בעיקר לרוח קרה), בגדים רטובים, שהייה במים קרים (טביעה), אלכוהול, סמים ותרופות שונות, מחלות כרוניות בעיקר אלה הפוגעות במערכת החיסון וכו'".
אוכלוסיית הקשישים פגיעה במיוחד מאחר ואינה מקפידה תמיד על חימום נאות עקב קשיים פיזיים, נפשיים או כלכליים ולכן על הרשויות המטפלות לדאוג, באופן יזום, מידי חורף, לחימום אוכלוסיה זו. היפותרמיה ממושכת מסוכנת ביותר ועלולה לגרום לקריסת מערכות הגוף ועד למוות. בארה"ב לבדה מתים מאות אנשים מהיפותרמיה כל שנה. "הציבור המטפל בקשישים או בתינוקות נקרא להקפיד על חימום הסביבה ומניעת חשיפתם לקור. יש לדאוג במיוחד לבודדים וחסרי בית ובמידת הצורך לערב את גורמי הרווחה. אם וכאשר מוצאים אדם במצב היפותרמיה, יש לכסותו ולפנותו לחדר חם ולהזעיק את כוחות ההצלה על מנת לפנותו למרכז רפואי קרוב", הוסיף ד"ר איזנמן.

ד"ר ברהום ציין, כי המרכז הרפואי ערוך לתגבר את הצוותים על פי הצורך על מנת לתת מענה מקצועי לכל תרחיש הקשור בעונת החורף. "אני מאמין שהניסיון שנצבר בשנים הקודמות לצד הסברה נרחבת שאנו עורכים הן בין כותלי המרכז הרפואי והן בקרב הקהילה אותה אנו משרתים, יאפשר לנו לעבור את הסערה הקרובה בצורה המיטבית ביותר", סיכם ד"ר ברהום.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות