fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"בחלומות הביעותים שלי אני מתעורר בכאב עמוק"

בית משפט השלום בקריות גזר על גבי בן גלים, הבעלים של קאנטרי קלאב, שישה חודשים של עבודות שירות בהתאם לעסקת הטיעון שנחתמה עם הפרקליטות. בן גלים הואשם בגרימת מותו ברשלנות של הילד איתי פרוים ז"ל, שהתחשמל למוות בבריכת הקאנטרי © בן גלים: "הודיתי בגרימת מוות ברשלנות, למרות שכל מי שמכיר אותי יודע שהמילה רשלנות ושמי לא יכולים לדור יחד"
"אני מקבל את גזר הדין בהכנעה". גבי בן גלים צילום ארכיון: נחום סגל
"אני מקבל את גזר הדין בהכנעה". גבי בן גלים צילום ארכיון: נחום סגל

 

לאחר שש שנות דיונים, גזר בית משפט השלום בקריות על גבי בן גלים חצי שנת עבודות שירות, בעקבות האירוע בו התחשמל למוות הילד איתי פרוים ז"ל, בן 5, בקאנטרי קלאב גלי גיל בקרית מוצקין שבבעלות בן גלים. בן גלים הסכים לחתום על עסקת טיעון עם הפרקליטות, לפיה הודה בגרימת מוות ברשלנות והעונש שייגזר עליו יהיה בטווח שבין ארבעה לשישה חודשי מאסר בפועל, שירוצו בעבודות שירות, אם יימצא מתאים.

בגזר הדין צוין, כי באוגוסט 2010 הופעלה המשאבה בבריכת המתרחצים, למרות שחדלה לפעול בשל קצר וזאת בלי שנבדק מקור התקלה. בהמשך היום נכנס איתי פרוים ז"ל לבריכה ושהה מתחת לעמוד הפטרייה. מגזר הדין: "באותו הזמן אירע קצר נוסף בגוף המשאבה ובהעדר הארקה ופס השוואת פוטנציאליים, כל מי שעבר או נגע במשטחי כיסוי הגומחה או בציפוי הקרמי של עמוד הפטרייה חש בזרמי חשמל. המתרחצים ששהו במים, ילדים ומבוגרים, חשו בזרמים חשמליים ויצאו במהרה מהמים. שני ילדים כבני 4 ו~5 פונו עקב כך לקבלת טיפול רפואי".

מאחר שפרוים ז"ל עמד על הרשת החוצצת בין גומחת המשאבה למים, זמן המגע שלו עם החלק המתכתי היה ארוך יותר ועוצמת החשמל שספג הייתה רבה ולמשך פרק זמן ארוך. הוא נפגע ממכת החשמל שספג ונמצא שכוב במים. מתרחצים שהיו במקום משו אותו מהמים, ביצעו בו פעולות עזרה ראשונה והוא הובהל לבית החולים. כעבור מספר ימים, בהם נעשו ניסיונות להצילו, נקבע מותו.

בגזר הדין ביקש השופט יוסי טורס להדגיש, כי סעיפי הרשלנות שגרמו למותו של הילד, יוחסו לבן גלים, מאחר שלמרות העובדה שהוא הבעלים של המקום והמנהל הפעיל של הקאנטרי, הוא לא וידא את עמידת המקום ומתקניו בהוראות תקנות החשמל, לא וידא ביצוע בדיקות תקינות החשמל, לא הורה על ביצוע בדיקות תקופתיות של מערכות החשמל, לא בדק את מקור התקלה ביום האסון ולא דאג לנתק את המשאבה, פעל לשם הפעלתה מחדש על אף הסיכון ולא נקט במידה סבירה של זהירות מספקת את מניעת הסכנה הכרוכה בפעילות המשאבה. שני עובדים נוספים של הקאנטרי קלאב הורשעו בעבירה של מעשה פזיזות.

השופט טורס ציין, כי דבריו של בן גלים בבית המשפט נוצלו בעיקר, כדי להטיל את האשמה לאסון שהתרחש על גורמים שונים ולא הביע כל הבנה בדבר אשמתו. לדברי השופט, בן גלים טען כי האשמים הם עובדיו, החברה שסיפקה את המשאבה, הגופים שבדקו את המקום ואף טען שגורמי האכיפה הגישו נגדו כתב אישום "על מנת לזכות ביחסי ציבור על חשבוני בשל היותי מוכר היטב באזור".

"אני מקבל את גזר הדין בהכנעה". גבי בן גלים צילום ארכיון: נחום סגל
"אני מקבל את גזר הדין בהכנעה". גבי בן גלים
צילום ארכיון: נחום סגל

עוד אמר השופט טורס, כי במשך דקות ארוכות השמיע בן גלים טענות, אך "לא השמיע, ולו פעם אחת, אמירה ממנה עלתה הכרה באחריותו". השופט טורס ציין, כי הרושם שנותר בו מדבריו של בן גלים, בהקשר של נטילת האחריות, היה שלילי ביותר. "התרשמתי כי הנאשם אינו מביע כל חרטה ואינו מבין כלל את אחריותו לאסון, כבעלים של מרכז ספורט המארח בתשלום אלפי אנשים. עוד עליי לציין, כי במסגרת דבריו הארוכים לא ראה הנאשם להביע ולו פעם אחת, צער על האסון הנורא ולא אמר ולו מילת נחמה או סליחה להורי המנוח. עם זאת טרח הוא לציין כי לאחר האסון הוא עצמו היה 'עצוב ובדיכאון'".

השופט טורס כינה את התנהלות הקאנטרי קלאב עגומה וקשה. "מדובר על עשייה רשלנית ולא רק על דרך מחדל", קבע השופט, "לו היה הנאשם מקפיד על רכישת משאבה מתאימה ומאושרת עלפי חוק, כמו גם על התקנת מנגנוני ההגנה הנדרשים בחוק, ובדיקת המערכת כחוק, לא היה נגרם אסון. אין המדובר ברשלנות רגעית או בקבלת החלטה שגויה בתנאים בלתי נוחים ולחוצים, אלא בהתנהלות רשלנית ממושכת במדרג גבוה".

השופט אמר כי יש לו קושי, הנעוץ בהסדר הטיעון עם בן גלים, שבו טווח הענישה חורג ממתחם הענישה ההולם את העבירה בנסיבות ביצועה. המשמעות המרכזית של הסדר הטיעון עם בן גלים היא שלא יוטל עליו עונש מאסר בפועל אלא בעבודות שירות. לדברי השופט, אלמלא ההסדר, היו נגזרים על בן גלים שמונה חודשי מאסר בפועל, זאת, תוך התחשבות בגילו הלא צעיר, מצבו הרפואי ותרומתו לחברה. השופט ציין כי ההקלה, לה זכה בן גלים במסגרת עסקת הטיעון, אינה מבוטלת.

הוא גזר על בן גלים שישה חודשי עבודות שירות, קנס של 40 אלף שקלים ופיצויים להוריו של פרוים ז"ל של 50 אלף שקלים.

במהלך כל שנות המשפט, ייצגה את בן גלים עו"ד תמי אולמן. כשהפרקליטות הציעה לבן גלים לחתום על עסקת הטיעון, הוא ביקש לקבל חוות דעת נוספת מעו"ד משה גלעד, שייעץ לו לחתום על העסקה.

עו"ד גלעד: "לאחר שקראתי את התיק הגעתי למסקנה שראוי שיגיע להסדר טיעון, כיון שלפי שיטת המשפט הישראלית, על אף התחושה העזה שהייתה לו שהוא לא אשם, קיים סיכוי גבוה להרשעה. יחד עם עו"ד אולמן ניגשנו לפרקליטת המחוז והגענו להסדר הטיעון. עם כל הכבוד לבית המשפט אני לא מסכים עם כל דבריו, על אף שמדובר בתוצאה טרגית ביותר ואף שנקבע שהייתה רשלנות גם במעשיו של בן גלים. אני סבור שפרקליטות המדינה שגתה בכך שלא העמידה לדין אדם או חברה נוספים, אשר הם אלה שהרכיבו את המשאבה באותה הבריכה שהייתה הגורם המרכזי להתחשמלות.

"גבי בן גלים הוא אדם בן 75, ולמרות החזות החיצונית העוצמתית הוא אדם רגיש מאוד. אני יכול להגיד בוודאות שהמקרה גרם לו לסיוטים. קשה לו לראות בעצמו כאדם שהתרשל, אבל הוא הסכים לקבל על עצמו את הדין, ואמר: 'אני הבעלים, אני המפקד ואני צריך לשאת באחריות'. הלוואי שבמדינתנו עוד רבים היו נוהגים כמוהו".

גבי בן גלים מסר בתגובה: "אני מקבל את גזר הדין בהכנעה מתוך הכרה באחריותי לאירוע האסון שקרה בקאנטרי לילד איתי פרוים ז"ל, כמי שהיה ועודנו הבעלים של קאנטרי גלי גיל. אולם, יחד עם זאת, ברצוני להדגיש כי אחריותי לאירוע הייתה מינימלית, וכי האשם העיקרי הוא מתקין המתקן. מדובר באירוע טרגי ומצער, אשר מדיר שינה מעיני כבר יותר משש שנים, בחלומות הביעותים שלי אני מתעורר בכאב עמוק על מותו של הילד איתי פרוים ז"ל.

"אני שואל את עצמי שוב ושוב האם הייתי יכול לעשות דבר מה על מנת למנוע את אשר קרה, והתשובה לצערי היא לא. על פי קביעת מומחים, האסון קרה בגלל רשלנות רבתית של החברה המתמחה באטרקציות מים, שתכננה, סיפקה והתקינה משאבה טבולה בבריכת פעוטות, משאבה בעלת 380 וולט האסורה על פי חוק החשמל ואשר גרמה לחשמול הילד.

"בעת האסון היה לקאנטרי רישיון עסק שהתקבל לאחר בדיקות ואישורים של מהנדס חשמל ומהנדסים אחרים בתחומים כמו בטיחות ועוד. איני מבין את פשר התנהגות הפרקליטות, שלא השכילה, למרות כל המסמכים וההוכחות, להעמיד לדין גם את האשם האמיתי _ החברה ומנהלה _ והתרכזה בעיקר בי ובשני עובדי הקאנטרי.

"במשך שש שנים ויותר, פנו אלי עיתונאים ואחרים וביקשו את תגובתי לאירוע אולם נמנעתי מלעשות כן, לא מכיוון שלא היה לי מה להגיב אלא מהחשש שיאשימו אותי בניסיון לשבש הליכי משפט. הגעתי אמנם להסדר טיעון והודיתי בגרימת מוות ברשלנות, למרות שכל מי שמכיר אותי יודע שהמילה רשלנות ושמי לא יכולים לדור יחד".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות