fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בהשקעה של 300 מיליון שקלים נחנכה מרכזית המפרץ החדשה

מרכזית המפרץ החדשה. צילום: יפה נוף
מרכזית המפרץ החדשה. צילום: יפה נוף

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ וראש עיריית חיפה, יונה יהב חנכו היום (רביעי) את המרכז התחבורתי "מרכזית המפרץ החדשה" בחיפה, שיהיה המרכז הראשון בישראל בו מופעלת מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת ואינטגרטיבית שתשמש שער כניסה ויציאה לתושבי מטרופולין חיפה וצפון הארץ.

מרכזית המפרץ החדשה. צילום: יפה נוף
מרכזית המפרץ החדשה. צילום: יפה נוף

הטרמינל התחבורתי נבנה על ידי חברת "יפה נוף" בעלות של 300 מיליון שקלים ומשתרע על שטח בנוי של 12 אלף מ"ר. המרכז כולל תחנות של קווי מטרונית, אוטובוסים עירוניים ובינעירוניים, תחנות רכבת של קו החוף לנהריה ולכרמיאל, קו רכבת העמק, וכן תחנה למוניות "ספיישל". בעתיד ישולבו במרכז גם הרכבת הקלה לנצרת, ורכבל הכרמל "הרכבלית" לאוניברסיטה ולטכניון.

מרכזית המפרץ החדשה תיפתח לקהל הרחב ביום ראשון, האחד ביולי, ותשרת שש חברות תחבורה ציבורית, המפעילות מדי יום מאות אוטובוסים. המרכזית החדשה תשמש כשער הכניסה הראשי למטרופולין חיפה וכעורק התחבורה המוביל של כמיליון וחצי מתושבי חיפה והצפון. על-פי ההערכות, צפויים לעבור בתחנת מרכזית המפרץ החדשה כ-60 אלף נוסעים מידי יום ובתוך שנה תשרת יותר מ-20 מיליון נוסעים.

מרכזית המפרץ החדשה ממוקמת משני צדיו של כביש 75, בסמוך לצומת הצ'ק פוסט בכניסה הצפונית לעיר חיפה. מבנה התחנה מאפשר תנועה רציפה וקלה של הנוסעים, תוך הקפדה גבוהה על בטיחותם. עם סיום העבודות בחודשים הקרובים, התנועה בין אמצעי התחבורה השונים תתבצע כולה בשטח המתחם ובמפלס בטיחותי ונפרד להולכי רגל, ולא תכלול חציית מעברי חצייה או מפגש עם כלי רכב נוסעים.

האגף הצפוני של מרכזית המפרץ החדשה הוא מבנה ממוזג, בן שתי קומות. בקומה התחתונה ממוקמים רציפי מטרונית ו-14 מסופי אוטובוסים בינעירוניים, עם שילוט מידע מתקדם שיידע את הציבור על זמני ההגעה של האוטובוסים. הקומה השנייה תשמש בעוד מספר חודשים כתחנת המוצא לרכבת העמק ועם הארכת מסילת קו החוף, וגם עבור הרכבות בקו זה וקו הרכבת לכרמיאל. האגף הדרומי ישמש לרציפי הורדה והעלאה של נוסעים לאוטובוסים עירוניים והוא מאפשר מעבר מהיר של אוטובוסים ונוסעים אל מרכזית המפרץ וממנה.

המרכז התחבורתי מחובר באמצעות שני גשרים, לתחנת רכבת העמק ולחניון הכולל מאות מקומות חנייה לכלי רכב פרטיים. בנייתם של שני גשרים נוספים, לקניון "לב המפרץ", ולרציף רכבת החוף צפויה להסתיים בחודשים הקרובים. הגישה למגרש החנייה תתבצע דרך המעבר המשוקע החדש, המחבר את מנהרות הכרמל עם צומת המכולות וכביש עוקף קריות, כביש  22. המרכז כולו נגיש לבעלי מוגבלויות ובכניסה הראשית לתחנה נמצאת חניית נכים רחבה.

השר כץ ציין כי המרכז התחבורתי יאחד את כל אמצעי התחבורה הקיימים במטרופולין חיפה ויהווה נקודת מעבר ביניהם. כמו כן, הוא יספק נגישות וקישוריות לערים וליישובים הקרובים לחיפה, לערי הצפון והמרכז, לדרום הארץ ולירושלים. "פתיחתה של מרכזית המפרץ החדשה תהווה מענה גם בנושאים כמו זיהום סביבתי, נגישות נוסעים וגודש תנועה בכבישי ישראל", הוסיף השר כץ. השר כץ ציין כי השלמת מרכזית המפרץ היא נדבך חשוב במהפכת התחבורה הציבורית שמוביל משרדו, במטרה לחבר בין הפריפריה למרכז. "הפרויקט מצטרף לרשימה ארוכה של פרויקטים תחבורתיים גדולים בצפון, כמו פרויקט המטרונית, מנהרות הכרמל, כביש עוקף קריות, מערך המחלפים והשלמת כביש חוצה ישראל צפונה. פרויקטים אלה, בשילוב מערך הרכבות – רכבת החוף, רכבת העמק והרכבות לכרמיאל ולנצרת ישפרו את הנגישות ויחברו בין הפריפריה הצפונית למרכז", הוסיף שר התחבורה.

יהב הוסיף: "זהו יום חג לתושבי חיפה והצפון. המרכזית החדשה מהווה מרכיב נוסף במערך התחבורה הציבורית בחיפה, שהוא המתקדם בארץ, בזכות מגוון רחב של אמצעי תחבורה ראשונים מסוגם בישראל, בהם: המטרונית והרכבל הראשון בישראל שישמש להסעת המונים. פתיחת מרכזית המפרץ החדשה מבססת את מעמדה של העיר חיפה כמטרופולין ובירת הצפון".

מנכ"ל חברת יפה נוף, אבישי כהן: "אני גאה לפתוח היום את תחנת מרכזית המפרץ החדשה לאחר עבודה מאומצת של עובדי החברה. אני רואה בביצוע הפרויקט את עמוד התווך לרשת התחבורה הציבורית של מטרופולין חיפה ושל תושבי הצפון. בזכות עבודה מאומצת ותוך השקעת מחשבה לשמירה על בטיחות הנוסעים ולנוחיותם, הצליחה החברה לעמוד בדרישות המקצועיות ולהשלים את בניית הפרויקט במועד ובתקציב הנדרש. פרויקט מרכזית המפרץ החדשה הוא ממרכזי התחבורה היפים והמתקדמים מסוגו בישראל, כבר בשנים הקרובות הפרויקט יהיה לשער הכניסה למטרופולין חיפה ולעורק התחבורה הראשי לנוסעי התחבורה הציבורית לחיפה והצפון".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות