fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אם זה היה בית ספר חילוני, הייתה נפתחת פה מלחמת דת"

פרשה חדשה מסעירה את חדרה: ההקצאה שניתנה לעמותת "יודעי בינה" (זהות יהודית) לבנות ישיבה בשטח בית הספר "חפץ חיים" (ש"ס) * אנשי ש"ס הגישו ערר נגד ההיתר שהתקבל ותוקפים בחריפות את העירייה על תהליך ההקצאה * מונה צוות מיוחד בניסיון ליישב את הסכסוך
גנדלמן ואנשי ש"ס בסיור בבית הספר (צילום: ש"ס)
גנדלמן ואנשי ש"ס בסיור בבית הספר (צילום: ש"ס)

פרשה חדשה מסעירה את חדרה: ההקצאה שניתנה לעמותת "יודעי בינה" (זהות יהודית) לבנות ישיבה בשטח בית הספר "חפץ חיים" (ש"ס) * אנשי ש"ס הגישו ערר נגד ההיתר שהתקבל ותוקפים בחריפות את העירייה על תהליך ההקצאה * מונה צוות מיוחד בניסיון ליישב את הסכסוך

רק השבוע, בישיבת מועצת העיר חדרה, אושרה סופית ההקצאה לבית כנסת "קהילת יעקב" בשכונת חדרה הצעירה, לאחר שנתיים של מאבקים בין ראשי בית הכנסת לבין תושבי השכונה.

והנה, פרשה חדשה בפתח _ והפעם פרשה גדולה הרבה יותר, עם משמעויות פוליטיות לא פשוטות.

עמנואל ביטון. יילחם עד הסוף (צילום: עצמי)
עמנואל ביטון. יילחם עד הסוף (צילום: עצמי)

במרכז הפרשה עומדת ההקצאה שניתנה לעמותת "יודעי בינה", שנחשבת למזוהה עם סיעת זהות יהודית, לבנות ישיבה בשטח בית הספר "חפץ חיים" בשכונת יבניאל, בית ספר ששייך למוסדות החינוך של "אור יוסף" של סיעת ש"ס.

ההקצאה ניתנה כבר לפני שנתיים וחצי, אולם הנושא עלה לסדר היום רק כעת, לאחר שהבקשה להיתר אושרה בוועדת רישוי ולאחר שאנשי ש"ס התוודעו לתוכניות הבנייה, שלטענתם לא תואמים לחלוטין את מה שהיה אמור להיבנות בפועל.

השבוע הגישו חברי תנועת ש"ס, המשנה לראש העיר בועז ביטון וניסו אביטן, ערר לוועדה המחוזית נגד הוועדה המקומית לתכנון ובניה חדרה ונגד עמותת יודעי בינה, בטענה כי ההקצאה "בלתי סבירה בעליל ופוגשת קשות בבית הספר ותלמידיו.

התנגדויות מהרגע הראשון

ההתנגדויות להקצאת הקרקע לטובת בניית ישיבה היו כבר מהרגע הראשון, והם כללו את אנשי בית הספר, ההורים וגם את התושבים בשכונה, שהבינו כי יגזלו מהם את מגרש הספורט היחיד בשכונה לטובת הישיבה.

אלא שכל ההתנגדויות לא התקבלו, ומעבר להגשת הערר, הפרשה גרמה לבלאגן פוליטי גדול בחדרה _ גם בין אנשי ש"ס לבין ראש העיר וכמובן בין אנשי ש"ס לאנשי זהות יהודית.

הסיבה: עמנואל ביטון, מנכ"ל מוסדות החינוך של "אור יוסף" ואחיו של בועז ביטון, תקף בצורה קשה את ראש העיר ואת היועצת המשפטית של העירייה, וטען כי הם שיתפו פעולה על מנת שלא להביא את התוכניות לאישור ועדת המשנה לתכנון ובנייה, אלא אך ורק לוועדת הרישוי, המצומצמת יותר.

לטענת אנשי ש"ס, בפרוטוקול הראשון מציינת היועצת המשפטית כי מדובר במבנה בן קומה אחת בלבד, אולם לאחר שהתקיים במקום סיור של אנשי מקצוע של אגף ההנדסה בעיריית חדרה, התברר כי הדברים בפועל שונים לחלוטין. בערר שהוגש מצוטטים הדברים שנכתבו לאחר הסיור: "מהסיור עולה כי בהתאם לטופוגרפיה הקיימת נוצרו הפרשי גובה מהותיים בין המבנים שבתוך החלקה. המיקום של המבנה של יודעי בינה על פי התוכנית לא מתייחס למבנה הקיים ולהפרשי הגובה הקיימים".

אבל הטענות של ביטון ואנשיו הרבה יותר גדולות. "מדובר באסון של ממש", מספר עמנואל, "קודם כל גוזלים מהילדים את החצר שלהם, וחותכים את ארגזי החול. בהקצאה המקורית נכתב במפורש כי אחד התנאים לכל הסיפור הוא מתן חצר חלופית, מה שלא התקיים בפועל. אותם הדברים אמורים גם בנוגע למגרש הספורט שייהרס. איפה התושבים ישחקו? איפה הילדים ישחקו? טענה נוספת נוגעת למרחק הלא סביר של אחד הקירות של המבנה החדש, שממש גובל בקיר בית הספר. אין שם אפילו חצי מטר רווח. זה אבסורד שלא יכול להתקבל על הדעת".

גנדלמן ואנשי ש"ס בסיור בבית הספר (צילום: ש"ס)
גנדלמן ואנשי ש"ס בסיור בבית הספר (צילום: ש"ס)

סוגיית המקלט

טענה נוספת של ביטון נוגעת למקלט בית הספר: "גם עכשיו אנשי יודעי בינה השתלטו עליו, וחס ושלום במקרה של אסון אין לתלמידים שלנו לאן לפנות. אבל במבנה החדש כל הגישה למקלט נחסמת, והבעיה לא תיפתר".

עם כל הכבוד לקירות צמודים וחריגה בקומות, זו אולי הבעיה הכי קשה. איך שתקתם עד כה?

"מי שתק? התרענו בפני ראש העיר, פנינו לפיקוד העורף, פנינו למשרד הביטחון, כלום לא עזר לנו בינתיים. הם אפילו לא מאפשרים לילדים להיכנס למקלט במסגרת תרגילים של פיקוד העורף".

בתגובה טענו מקורבים לעמותת יודעי בינה כי מדובר בשקר, וכי לא רק שהם מאפשרים לילדים להיכנס למקלט, הם אפילו משמישים אותו עבורם ודואגים שהוא יהיה במצב טוב במשך כל השנה.

מבחינת ביטון, במידה וההקצאה תאושר, הדבר יהווה "גזר דין מוות" לבית הספר ולתלמידים. "לצערי הרב הפוליטיקה גוברת על כל חוק ועל כל כלל נורמטיבי. לוקחים פה בית ספר וגנים עם 300 תלמידים ומצפצפים על כולם. איך הילדים צריכים להרגיש?".

מדוע חיכיתם כל כך הרבה זמן? הרי ההקצאה ניתנה לפני למעלה משנתיים.

"נכון, אבל רק כאשר רצינו להציב מתקנים בחצר, התברר לנו גודל האסון. רק אז נחשפנו לתוכניות. כל העירייה נעמדה על הרגליים, ואז הבנו מה היה פה. כשהבנו שניתנה להם ההקצאה, אמרנו לעצמנו שננקוט בגישת "חיה ותן לחיות". אבל לאחר שראינו שהתוכניות לא תואמות למציאות, לא הייתה לנו שום אפשרות לשתוק".

להתנגדות החריפה של אנשי ש"ס הצטרפו גם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת וגם ועד ההורים העירוני. יו"ר ועד ההורים, צפריר אורנשטיין, שלח מכתב בנושא לראש העיר, בו הוא מבקש לשקול שוב את הנושא. אורנשטיין: "כל מה שעומד לנגד עינינו הוא רווחתם ובטיחותם של הילדים. לא יעלה על הדעת שיבנו להם קיר במרחק של 30 ס"מ מהחלון. לא סביר שיהרסו חצר ומגרש ספורט מבלי לחשוב על חלופה. אני מקווה מאוד שמי שצריך ישקול שוב את הדברים ויימצא פתרון ראוי".

עמותת יודעי בינה ואנשי זהות יהודית העדיפו שלא להגיב לכתבה. מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "הליך ההקצאה לעמותה נוהל בקפידה בהתאם לנוהל הקצאות של משרד הפנים, לרבות פרסום לציבור והתנגדויות. ראש העירייה צביקה גנדלמן, הקים, בהסכמת הצדדים, צוות מקצועי ליישוב הסכסוך".

בניגוד לעירייה, עמנואל ביטון לא אופטימי: "אם היה מדובר בבית ספר חילוני או בשכונה חילונית, כבר הייתה נפתחת פה מלחמת דת. אנחנו לא נשב בשקט עד שנדע שהילדים שלנו לא ייפגעו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות