fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אין לכם מנוי במנהרות הכרמל? מעכשיו תשלמו יותר

מנהרות הכרמל (צילום: צבי רוגר)
מנהרות הכרמל (צילום: צבי רוגר)

החל מה-1 בינואר השנה עלה המחיר שנהגים ברכב פרטי שאינם מנויים יאלצו לשלם עבור השימוש במנהרות הכרמל. רכבים מנויים ישלמו תעריף מופחת. מחיר נסיעה ברכב פרטי למי שאינו מנוי עומד מעכשיו על 9.86 שקלים לכל מקטע ומי שמשלם במזומן ישלם 9.90 אגורות למקטע לעומת המחיר של 8.6 שקלים שהיה עד כה. לרכבים עם מנוי יעלה כל מקטע 6.95 שקלים.

ההחלטה על ההוזלה בתעריפים למנויים התקבלה במשרד האוצר לאחר מחאות אזרחים על התעריפים הגבוהים, ואף דו"ח של מבקר המדינה שקבע אף הוא כי הנסיעה במנהרות יקרה מדי. במשרד האוצר ניסו להתגאות בהורדת המחירים אולם בפועל מה שקורה הוא שההנחה כביכול גולגלה לכיסם של מי שאינם מנויים.

מנהרות הכרמל (צילום: צבי רוגר)
מנהרות הכרמל (צילום: צבי רוגר)

מנהרות הכרמל  שאורכן 8.6 ק"מ הן מערכת כבישי אגרה הסלולים בשתי מנהרות כפולות מתחת לרכס הכרמל בחיפה. הן מחברות בין מחלף חיפה דרום בכביש 2 לצ'ק פוסט בכניסה המזרחית לעיר. המנהרות נפתחו לתנועת כלי רכב לפני כשבע שנים.

עוד בנובמבר 2016 אמר מבקר המדינה, יוסף שפירא, למשרדי האוצר והתחבורה לשקול להפחית את אגרת הנסיעה בפרויקט מנהרות הכרמל בחיפה, בטענה שהיא גבוהה מדי. הוא הוסיף שאגרת הנסיעה גרמה למספר משתמשים נמוך יחסית בפרויקט וכתוצאה מכך רשת הכבישים בחיפה ובסביבתה נהפכה עמוסה יותר בזמן שהקיבולת במנהרות אינה מנוצלת. אף שהמהלך כרוך בפיצוי זכיינית הפרויקט, קבוצת כרמלטון, שמסרבת להוזיל את הנסיעה מיוזמתה, קרא מבקר המדינה לבחון אם פיצויה אינו משתלם ביחס לנזק העקיף שנספג.

הסכם הזיכיון של מנהרות הכרמל נחתם במרץ 1999, ולפיו הזכיין יהיה אחראי למימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקת הפרויקט, לרבות גביית אגרה מהמשתמשים בו במשך תקופת הזיכיון, שתסתיים ב־2040. בתום תקופת הזיכיון יועבר הפרויקט לידי המדינה ללא תמורה.

לגבי עיגול התשלום במזומן נמסר מחברת כרמלטון כי עיגול הסכום חל אך ורק על תשלומים במזומן. כל המשלמים באשראי ורוב התשלומים עבור נסיעות בפרויקט מבוצעות בכרטיסי אשראי, בין אם מנויים המשלמים היום 6.95 ש' והן משלמים באשראי בקופות התשלום, המשלמים 9.86 ש', ישלמו בדיוק את הסכומים האלה. עיגול הסכום למשלמים במזומן מבוצע בהתאם לחוק בנק ישראל (סעיף 32. ד) ולדברי ההסבר להם משנת 2008 עת שבוטל מטבע 5 האגורות.

עוד  נמסר מכרמלטון כי הסיכום עם משרד האוצר מאפשר הפחתה משמעותית של תעריף האגרה למנויי הפרויקט שהם עיקר המשתמשים בו "ומאמינים כי ההסכם יביא לניצול מירבי של מנהרות הכרמל כפרויקט תשתיות לאומי, יסייע בחיסכון בזמן, בדלק, בצימצום פליטת מזהמים והשיפור איכות האוויר ואיכות החיים של תושבי חיפה והסביבה".

ולאלו שחושבים לנסוע במהירות במנהרות על מנת לחסוף בזמן, נדגיש כי לפני כשנה וחצי הותקנו במנהרות שתי מצלמות מהירות, אחת לכל כיוון, שמעשירות את קופת המדינה במאות שקלים נוספים מכל רכב שעובר על המהירות המירבית של שמונים קמ"ש.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות